WHAT SHOULD I BE DOING INSTEAD OF THIS?
 
Home - Blogs - Staff Blogs - Latest Blogs
Latest Blogs
 
by Ben L. Kaufman 10.03.2012
Posted In: Media, Media Criticism at 01:02 PM | Permalink | Comments (0)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 10.3.2012

Media musings on Cincinnati and beyond

•    I was in the Pacific Northwest and the three-hour time difference disrupted my already lousy sleep patterns. I dozed and listened to the BBC World Service on a local FM station when a familiar growl awakened me: WVXU’s Howard Wilkinson. You don’t work with a guy for a quarter century and not know his distinctive voice. BBC was in Cincinnati for an Obama visit and it wanted the best local politics reporter. Howard got up early. BBC got what it wanted. I eventually went back to sleep, lulled by BBC’s Humphrey Humphrey Humphreys reporting from some slum street in Dontunnastan.

•    Enquirer Publisher Margaret Buchanan quit the UC board last week. It was a conflict of interests from the day she took her seat in 2006. She told the Enquirer, “My news team is reporting aggressively on the departure of UC President Greg Williams and the search for the next president. The credibility that is so important to our news team’s work is my highest priority, and I did not want my involvement with UC to make it uncomfortable or confusing for them or for the community.”

The conflict existed when she helped spend taxpayers’ and students’ money for six years or hired Greg Williams as president. Her Road to Damascus moment apparently came in the fallout from Williams’ surprise resignation without explanation and curious $1.3 million parting gift. 

Now, to avoid another conflict of interest, she should resign from the executive committee of 3CDC where she has more than a passing interest in how her paper covers the private redeveloper of the city’s urban core.

These are the kinds of conflicts of interest that compromise the paper’s integrity and long have been unacceptable for reporters. Buchanan isn’t the first Enquirer publisher or editor to ignore a conflict of interest that raised questions about the integrity of related news stories. She probably won’t be the last. It would be ideal if everyone on the paper were bound by the same ethical standards.  

•    Enquirer use of Freedom of Information Acts continues to pay off. Friday’s Cliff Peale story about the surprise resignation of UC President Greg Williams draws on information obtained through FOIA. Granted, there is no smoking gun; whatever Williams’ reasons for quitting, he was smart enough to keep them out of memos and emails subject to FOIA. What Peale is learning from documents and interviews suggests an irreparable breach between UC’s board and president on how each should do its job.

•    Sunday’s Enquirer devotes two pages in Local News to sell its various media services. Most Enquirer services look to  newer ways it can provide news to readers (viewers?). Pay walls are there, too. Now, if the bean counters at Gannett would allow the Enquirer to open its archives to subscribers, the deal would be complete.

•    Sunday’s Enquirer also exhibited a rediscovered spine with a major editorial opposing the streetcar project for Cincinnati. The reasoning, as far as it goes, is sound: there is no coherent plan to finance construction and operations and Cincinnati has more pressing infrastructure needs.

•    For a related look into the Enquirer’s future, check the New York Times business page on Monday. It reports changes ordered by Enquirer owner Gannett at its Burlington, Vt., daily. They’re slightly ahead of our paper and reactions there are not as upbeat as those in memos to readers from the Enquirer’s editor and publisher.

•    Fox News should not have apologized for broadcasting the suicide of a fleeing police suspect last week. Fox blamed inept use of its delay on live coverage. Lisa Wells, on WLW 700 Saturday, argued that Fox let it run for ratings; Fox knew what it was doing and there was no mistake. I can buy that. Ratings are why TV follows police chases live. In the video shot from a helicopter that followed the chase through traffic and on foot, the guy stops running, puts a handgun to his head and fires. His arm jerks and he slumps forward, away from the camera. So why apologize to a country where violent games and films are top earners and homicides generally are treated as a cost of urban living? If TV doesn’t expect something dramatic, why the live coverage from helicopters following fugitives and cop cars?

•    Maybe vivid writing explains why Brits continue to buy daily papers. I culled this from the home page of London’s Telegraph: Chill wind blows for Mitt Romney in Ohio: As late September gales blew his dyed black fringe free from its gelled moorings, Romney's tanned face crumpled into a frown.

•    A friend found this on NPR’s website. It promotes a broadcast by Ofeibea Quist-Arcton, NPR’s Africa-based  correspondent. In part, the promo said, “She also describes the stories that have been exciting, including the U.S. presidential race of the Kenyan-born Sen. Barack Obama.” The promo was dated Oct. 9, 2008. Does that make NPR the most authoritative news medium to buy the “Birther” conspiracy?

•    It’s a dead horse, but I have to beat it. Why do local news media tie unrelated homicides to nearby institutions? Killings on Over-the-Rhine’s Green Street unfailingly are described as “near Findlay Market.” Last week, Local 12 repeatedly linked a Corryville street shooting to UC although no one except Local 12 made that connection. Why didn’t the TV folks link the shooting to the University Plaza Kroger store which probably was even closer, or to Walgreens and CVS?

•    Winston Churchill is one of the people credited with this or a similar aphorism: "A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on." Today, he’d probably say, “A lie gets around the world in seconds after it’s posted on YouTube and it can’t be recalled.” So much for Madonna’s onstage lie that went viral after an audience member posted her line, “We have a black Muslim in the White House.” Now, she says she was being ironic.  I don’t know what’s scarier, listening to Madonna ranting on politics or True Believers hearing her as affirmation of their deeply held fears about Obama.

•    Recently, Fox and Friends showed Obama talking with an actor dressed as a pirate. Fox said “The White House doesn’t have the time to meet with the prime minister of Israel, but this pirate got a sit-down in the Oval Office yesterday.” Later, Fox used the image as its “Shot of the Morning,” according to the AP and jimromenesko.com. Fox host Steve Doocy said, “Here’a quick look at what President Obama is up to, making sure he didn’t forget to mark International Talk Like a Pirate Day.’

Uh, no. As the AP explained. The photo “was taken as a punchline for a joke Obama delivered to the White House Correspondents Association dinner in 2009 about the administration talking to enemies as well as friends.”

Fox & Friends admitted on a tweet that the photo was more than three years old but there was no evidence Fox told its cable audience about the partisan network fraud.

•    National Review, a long respected conservative magazine, proved it’s no better than Fox. It Photoshopped the Oct. 1 (Monday) cover photo to underline the wider GOP accusation that pro-choice Democrats are the pro-abortion party of death. Reuters/Newscom disowned the image, saying its original photo “was altered by National Review” in print and digital editions. Charlotte Observer photographer Todd Sumlin, who provided his shot from the same angle, told jimromenesko.com, “I was on the photo platform directly behind the President at the Democratic National Convention . . . (P)osters the North Carolina delegates are holding were changed from ‘Forward’ to ‘Abortion’.”

•    It’s not clear who promised what to whom but the family of murdered Ambassador Chris Stevens says CNN used his journal without permission. CNN found the journal in the ruined Benghazi consulate and relied on it for some reporting without saying it was Stevens’ private thoughts. My gut response: don’t promise anything and use it. His journal contained information relevant to the attack that killed him and three more Americans. The only reason I can see for State Department objections is that the journal might have been more revealing than officials wished.

•    I’m grateful to Eric Alterman, The Nation’s media columnist, who reported that when “asked about the film that seemingly inspired the riots and attacks, (Romney) echoed exactly the same sentiments contained in the Cairo embassy statement that he and his putative champions had previously found so contemptible. ‘I think the whole film is a terrible idea. I think [that] making it, promoting it, showing it is disrespectful to people of other faiths . . . I think people should have the common courtesy and judgment — the good judgment — not to be, not to offend other peoples’ faiths’.”

As Alterman put it, “There you have it: Mitt Romney, terrorist apologist.” And if you think Alterman’s indulging in partisan hyperbole, here is the embassy statement issued before riots:

“The Embassy of the United States in Cairo condemns the continuing efforts by misguided individuals to hurt the religious feelings of Muslims — as we condemn efforts to offend believers of all religions. Today, the 11th anniversary of the September 11, 2001, terrorist attacks on the United States, Americans are honoring our patriots and those who serve our nation as the fitting response to the enemies of democracy. Respect for religious beliefs is a cornerstone of American democracy. We firmly reject the actions by those who abuse the universal right of free speech to hurt the religious beliefs of others.”

    •    Off-the-record always is tricky. Can you ever use what you learned? Can you use it if you disguise the source? Nothing is farther off the record than anything Britain’s reigning monarch says in private. Quoting her Just Isn’t Done. Now, Britain’s press is trying to assess the damage from the most tempest in a porcelain tea cup: a BBC reporter quoted Queen Elizabeth’s impatience with efforts to deport a radical imam to the United States to face terrorism charges. One does not say what, if anything, the Queen says to One. Talk about blowing access to a source. BBC and its reporter are new nominees for Golden Grovel Award.

•    Then there is Andrew Mitchell, the sneering conservative parliamentary official who dismissed London bobbies as “fucking plebs.” He was outraged when they asked him to ride his bicycle through a side gate rather than the front gate at the prime minister’s residence at No. 10 Downing Street.

Damning police as his social inferiors is perfectly in tune with the traditional Conservative Party but it’s Bad Form for a guy whose governing party is trying to dump its elite and elitist history and image.

Mitchell’s fiercely upper class insult resonates through British society. The minister is posh — the right family, schools and universities, if not a Guards regiment. Constables are not.

“Fucking” isn’t the problem. “Pleb” is. The New York Times explained that Mitchell’s slur implies that the London Metropolitan Police — also known as Scotland Yard — are “worthless nobodies” in class-conscious Tory Britain.

 
 
by Andy Brownfield 10.02.2012
Posted In: 2012 Election, Barack Obama, Media, News at 03:49 PM | Permalink | Comments (1)
 
 
natalie portman

Natalie Portman Featured in New Ohio Obama Ad

Ad reaches out to women voters in Ohio weeks ahead of election

Academy Award-winning actress Natalie Portman is again campaigning in Ohio for President Barack Obama, but this time over the Internet.

In an ad targeting the Buckeye State and set to be released online, Portman talks about her family’s Cincinnati roots and calls Ohio a crucial place for the election.

Portman visited Cincinnati Sept. 19 for the Obama campaign’s Women’s Summit, where she talked about how she thought the president’s policies — which include health care coverage for preventive care such as mammograms and birth control — were better for women than those of his opponent, Republican presidential candidate Mitt Romney.

“I think this election is particularly important because we are really facing a difference in ideas,” Portman said in the new ad, made available to CityBeat.

“Sometimes the candidates are the same and sometimes they’ve got really different points of view, and in this case you’ve got President Obama, who’s been really, really fighting for women’s rights,” she said, citing Obama’s signing of the Lily Ledbetter Fair Pay Act and the provisions of the Affordable Care Act targeted toward women’s health. “Romney wants to roll those achievements back.”

The video is the latest in the campaign’s “How We Win” series, the first of which featured Ohio native John Legend.

 
 
by Andy Brownfield 09.26.2012
 
 
josh_mandel headshot

Morning News And Stuff

Republican vice presidential candidate Paul Ryan was in Cincinnati on Monday where he compared the Obama administration to the replacement NFL referees whose bungled call cost Ryan’s home-state Green Bay Packers a win. Ryan joined GOP presidential nominee Mitt Romney in Dayton where the two attacked Obama’s economic record and characterized the president as someone who believes government should tell people how to live. Both Obama and Romney plan to campaign around Ohio on Wednesday.

Meanwhile unemployment in Cincinnati dropped to 7.5 percent in August, down from 8.2 percent in July. Unemployment in Hamilton County dropped to 6.8 percent in August, down from 7.3 percent. The Greater Cincinnati’s jobless rate for the month was 6.7 percent, putting it below that of the state (7.2 percent) and the nation (8.1 percent).

Speaking of numbers, a new poll released today shows Obama leading Romney in Ohio – the third such poll in the last four days. The Quinnipiac University/CBS News/New York Times Swing State Poll shows Obama leading Romney 53 to 43 percent in Ohio, and by similar large margins in the battlegrounds of Florida and Pennsylvania.

The typically media-shy Republican Ohio Treasurer and Senate candidate Josh Mandel proposed three new rules for members of the U.S. Congress in a rare Tuesday news conference. He said he wants members of Congress to lose their pensions if they became lobbyists, be limited to 12 years in the House and Senate and not be paid if they failed to pass a budget. Mandel says his opponent, sitting Democratic Sen. Sherrod Brown, broke his promise to voters that he would only serve 12 years in Congress. Mandel himself promised to fill his entire term as state treasurer, but would leave halfway through if he wins the Senate race.

The governors of Ohio and Kentucky continue to move toward jointly supporting a financing study for a replacement of the functionally-obsolete Brent Spence Bridge, and both governors favor a bridge toll to fund construction. The Kentucky Legislature would have to approve a measure to allow tolling on the bridge.

Forty percent of Hamilton County’s septic systems are failing, and homeowners and utilities are arguing over who should foot the $242 million bill. The Enquirer has an analysis of the ongoing battle.

The Associated Press reports that Andy Williams, Emmy-winning TV host and “Moon River” crooner, has died.

The Enquirer is still doing all it can to keep the Lacheys relevant instead of letting them die off like all bad 90s trends like Furby and Hammer pants. The paper blogged that Lachey finished in the bottom three in the first week of the new Dancing with the Stars: All Stars.

Speaking of those replacement NFL refs, apparently some of them were fired by the Lingerie Football League for incompetence. Yes, there are totally unrelated pictures of women playing football.

 
 
by Ben L. Kaufman 09.19.2012
Posted In: Media Criticism, Media, News, Ethics at 10:48 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 9.19.2012

Media musings on Cincinnati and beyond

•  Enquirer prices are going up in a smart way.  The paper is embracing a computerized system which charges frequent users for its digital content. The more individuals read, the more they’ll be charged. Full access will mean just that and be available to home delivery and digital subscribers.


However, the Enquirer will still limit unpaid access to its archives. That’s a cheapening disservice to readers who want to know more than one day’s or one week’s reporting.


Infrequent/occasional readers still will be able to read up to 20 articles a month online content without paying. With new ways to get the news — smart phones, tablets, etc. — the Enquirer is adapting. As publisher Margaret Buchanan said in a note to readers and email, it’s better than following some other dailies by cutting print editions to three-a-week and charging for digital.


For more than a decade, online versions of print content and unique online content have been free but that’s not a sustainable business policy. It’s also been trendy to ask why dailies gave away online what they charged for in print. One response involved the technological problems involved in charging for digital content. That apparently is largely resolved here and elsewhere but it’s taken years. Another response was that of papers including the New York Times: free online content except for “premium” offerings such as op-ed columnists. That failed. It irritated more people than it recruited. Meanwhile, we became accustomed to the journalistic equivalent of a free lunch.


I say “we” because I quit reading any number of favorite publications when they threw up pay walls that did not include an occasional freebie. At the head of the pack were the Wall Street Journal and British dailies owned by Rupert Murdock. That included the London Times and Sunday Times. The cost was too great for what I largely could find elsewhere. I still turn to London’s Financial Times which allows me a few reads a month.
What publishers are learning to their glee is that readers are willing to pay for much of that now that they can get it on mobile devices. Surveys indicate that we have an insatiable appetite for news so long as we can get it anytime, any place we want it. That’s good news for all of us. Sustainable commercial news media remain vital to our form of self-government if only because they are everywhere and no other form of news media can do what they do.





 •  Maybe some of that new Enquirer income (above) will allow editor Carolyn Washburn to restore some traditional assignments that fell victim to years of staff purges. If anyone needed further proof that firing or retiring specialty beat reporters exacts a toll on credibility comes in a recent Enquirer Healthy Living section. The paper turned the entire cover page over to public relations people promoting their institutions in the guise of news. At least the Enquirer doesn’t pretend its reporters wrote those stories; UC Health and OSU got the bylines. With newsroom staff reductions, it’s open season on readers for public relations people. They increasingly operate without the scrutiny and possible intervention of a savvy reporter.



•  There is nothing wrong with what UC Health and OSU public relations people do when they offer free content to the Enquirer. That’s their job; promote the best possible image for their institutions consistent with the facts. The problem is at the paper. This goes beyond the traditional back-scratching where reporters rewrite news releases. That makes it the paper’s product and gives reporters a chance to ask questions.  A lot of what dailies — whether the Enquirer or Wall Street Journal — publish begins with press releases.


This symbiotic relationship can go too far. An Enquirer journalist once took a junket, came home and put his byline on the story prepared by the sponsor of the junket. When this ethical/professional travesty was noted, there was, to the paper’s shame, little or no condemnation. As one colleague put it, he thought it was uncommonly well written.


Another time, an Enquirer journalist put her name on a news release and ran it as a story, then had the chutzpah to accept an award for that “reporting” from the group that sent her the original press release.



•  The planned Enquirer switch to smaller, tabloid-like pages has been postponed until 2013; it was to start this Fall. The paper blames problems with the new format and new presses at the Columbus Dispatch which is to print both dailies. Meanwhile, Enquirer editor Carolyn Washburn continues to tell us that small is beautiful. Or will be.



•  Channel 12 made the right decision in terms of audience numbers when they switched from the men’s final in the U.S. Open to an hour of Bengals chatter and then the game. However, viewers got an awful football game and missed what proved to be a riveting tennis match.




•  It’s never too early for Harvard undergrads to learn the importance of fitting into the Establishment. Reporters of the daily Harvard Crimson, the cradle of untold New York Timesmen over the decades, have agreed to clear quotes with Harvard officials before publishing their stories.


Jimromenesko.com reported this ethical blindness, saying, “Sometimes nothing is changed. But often, the quotations come back revised, to make the wording more erudite, the phrasing more direct, or the message more pointed. Sometimes the quotations are rejected outright or are rewritten to mean just the opposite of what the administrator said in the recorded interview.”


Romenesko also quoted Crimson President (editor) Ben Samuels’ memo to his staff. It said, in part,  “(W)e’ve seen an increase over the past several years in sources, especially Harvard administrators, who insist on reviewing their quotes prior to publication. When those administrators read their quotes, even quotes that Crimson reporters have recorded, they frequently ask that these quotes be modified.

“

Some of Harvard’s highest officials — including the president of the University, the provost, and the deans of the College and of the Faculty of Arts and Sciences — have agreed to interviews with The Crimson only on the condition that their quotes not be printed without their approval. As a result, their quotes have become less candid, less telling and less meaningful to our coverage . . . To increase our striving for frank and informative quotations, we add a new policy now. Effective immediately, no writer may agree to an interview on the terms that quotes cannot be published without the source’s approval without express permission of the Managing Editor or the (editor) President.”



• CNN International (CNNi) is too close to repressive governments with which it has business deals, London’s Guardian says. “CNNi has aggressively pursued a business strategy of extensive, multifaceted financial arrangements between the network and several of the most repressive regimes around the world which the network purports to cover,” the liberal British paper says. “These arrangements extend far beyond standard sponsorship agreements for advertising of the type most major media outlets feature. CNNi produces . . . programs in an arrangement it describes as ‘in association with’ the government of a country, and offers regimes the ability to pay for specific programs about their country.” The Guardian says these programs are then featured as part of CNNi's so-called "Eye on" series ("Eye on Georgia", "Eye on the Philippines", "Eye on Poland"), or "Marketplace Middle East", all of which is designed to tout the positive economic, social and political features of that country.



The Guardian says “the disclosure for such arrangements is often barely visible . . . To the average viewer unaware of these government sponsorships, it appears to be standard ‘reporting’ from the network.” The paper says that in some “Eye on” programs, no such disclaimer is provided. CNN's "sponsorship policy" says "'[P]arts of CNN's coverage beyond the daily news are produced as special reports, which attract sponsors who pay to associate their products or services with the editorial content,' but claims that 'at no stage do the sponsors have a say in which stories CNN covers.'"



• Joe Biden’s acceptance speech at the Democrats’ convention reminded me that “enormity” is a poor choice for something big enough to brag about. If the speaker means huge, he/she should stick to that 5 cent word and skip the 50 cent malaprop. Enormity describes something awful or outrageous, not just big or important, as in, the enormity of a famine or genocide. While they’re at it, speech writers should drop  “fraction” from texts they hand dimmer bosses and clients. A fraction is anything less than the whole: 99/100 of something is a large fraction. It’s not a synonym for small.



• Sometimes, NPR reporters have me talking back and it’s not because it’s a “driveway moment,” when I won’t leave the car until the story is over. It’s usually because they’ve blown a story, not matter how balanced or detailed the broadcast. Repeated stories about the Chicago public school teachers’ strike left me wondering: 26,000 teachers for 350,000 students. I know that’s not really 13+ students per teacher in each classroom but the numbers still cry for explanation that in its he said/she said reporting, NPR failed to provide.



• Here’s another approach to saving local journalism: invite the local daily and public radio station to campus and integrate them with journalism school. The New York Times devoted a major business story to this innovation by Mercer University in Macon, Ga. The story mentioned another innovation, this one in Ohio: TheNewsOutlet initiated by the daily Youngstown Vindicator and Youngstown State University. Now, it includes Kent State and Akron universities. Journalism students work as interns, providing news stories to any organization. That made news when ProPublica, the nonpartisan investigative website, joined forces with TheNewsOutlet. Youngstown State  journalism students initially will work on investigative stories guided by ProPublica editors. ProPublica also is an open source news organization.



•  I’m willing to risk my perfect record at predicting Pulitzers: Tracey Shelton’s stunning photo of four Syrian rebels silhouetted by the flash of a tank shell that killed three of them in Aleppo. How Shelton escaped is unclear. She is close enough for the men to be individually recognizable. Her images are at GlobalPost.com: men sweeping a street, grabbing their weapons at the sight of an advancing Syrian Army tank, the explosion, the lone survivor running toward her through the smoke, and his lucky minor arm wound. My previous prediction: that the Pulitzer committee would change its rules to allow digital entries and honor the New Orleans Times-Picayune for its coverage of Hurricane Katrina that inundated its presses.



•  Poynter Online reports further proof of the nation’s partisan divide: “In August, 31 percent of Democrats polled by the Pew Research Center for People & the Press reported hearing ‘mostly bad news’ about the economy. In September, only 15 percent characterized economic news as bad. Sixty percent of Republicans and 36 percent of independents polled said economic news was mostly bad. The poll’s authors found the gap striking: Differences in perceptions of economic news emerged after Barack Obama took office. But they never have been as great as they are today.”



•  I was delighted to read and hear reporters challenge Romney’s falsification of the events in Cairo before the deadly riot in Benghazi. Romney berated Cairo embassy staff for its attempt to defuse rising Egyptian anger over the online short ridiculing and defaming Muhammed. The embassy issued a statement sympathizing with Muslim anger over the video. Romney damned the embassy staff and statement, saying it was the worst kind of appeasement after rioting in Cairo and Benghazi.  He had to know the statement preceded either riot.



•  American news media were of two minds when offered a graphic photo of a shirtless Chris Stevens after the ambassador was killed in Libya. Some media used it in their primary news reports. Others didn’t use it on air or in print but offered it online to readers. I would have used it. He was not bloody or disfigured, he was not being dragged through the streets or otherwise abused. He was a murder victim, one of four Americans killed in the consulate that day, and we can handle these images and the clarity they bring to events. Our news media showed no such squeamishness when provided photos of bloody Qaddafi.



•  Being a Royal Grandmother probably has always been tough, but Queen Elizabeth is having another annus terriblus: Prince Harry cavorts naked with tarts in Las Vegas and the seemingly perfect Kate is photographed topless on a vacation. Maybe the royals’ police protectors need remedial ed: cell phone cameras are everywhere and nothing goes unnoticed, especially if a royal prince is displaying his Crown Jewels, and paparazzi were sured to track William and Kate and to take off her bikini top on an outside balcony was unwittingly naive. Someone has to explain the facts of public life to these folks. They can’t depend on foreign news media being as deferential as those in the British Isles. Harry’s immodesty was published in Britain largely because it was universally available and seen online. Kate’s slip got plenty of online attention, too. British papers, of course, had to write about the future queen’s nipples without showing them. If there is an invasion of privacy suit in France where the photos were published, the photos will have to be introduced as evidence . . . and there we go again.
 
 
by Andy Brownfield 09.14.2012
 
 
pink-slime_0

Morning News and Stuff

UPDATED 11:20 a.m.: Here's a picture of Nick Nolte in a bumper car.

Fact-checkers at The Columbus Dispatch said a new TV ad by Ohio treasurer and Republican U.S. Senatorial candidate Josh Mandel “might be the most audaciously over-the-top ad to run so far in the expensive and bitter race for the U.S. Senate.” The ad accuses Democratic Senate incumbent Sherrod Brown of missing more than 350 official votes and voting to raise his own pay six times. The Dispatch points out that Brown has a 97 percent voting record during his entire time in Congress, which started in 1993 when he was elected to the U.S. House of Representatives, according to GovTrack. According to the Dispatch, “Mandel … borrows a tactic from GOP campaign guru Karl Rove’s playbook: Identify your own weakness and find a way to assign it to your opponent to confuse voters.”

The Ohio Ballot Board on Thursday approved new summary language for Issue 2, which would take the decennial redistricting out of the hands of politicians and task a nonpartisan commission with redrawing congressional lines. The Dispatch reports that the new summary removes factual inaccuracies and included previously omitted information about who would select members of the new citizens commission. Secretary of State and Ballot Board Chairman Jon Husted said the board tried to make the language as generic and concise as possible, but Democrats and voter advocates say the new language is too long and technical and would confuse voters.

Cincinnati City Councilman P.G. Sittenfeld became the first elected official in the nation to host an online town hall. The Enquirer reports that Sittenfeld is taking questions on the online tool CrowdHall and by next Friday will have answered them via text or video. He is also asking Cincinnatians to post suggestions as to how they would balance the budget or spend the new casino revenue.

Rush Limbaugh on Thursday theorized that Al Qaeda colluded with President Barack Obama to give up Osama bin Laden to help Obama look good and win reelection. 

Republican presidential candidate Mitt Romney defines “middle income” as $200,000 to $250,000 a year. The Associated Press reports that Romney made the comments during an interview broadcast Friday on ABC’s “Good Morning America.” The Census Bureau meanwhile reported this week that the median household income is just over $50,000. CityBeat’s reporting staff wishes management would promote us to middle income level.

Speaking of ABC, they’re being sued by Beef Products Inc. for $1.2 billion over a report of the beef filler “pink slime.” The beef company says the defaming report disparaged the safety of pink slime.

Obama again apologized for America called Egyptian President Mohamed Morsi and called on him and the Muslim Brotherhood to stand with Washington against protesters who are attacking the U.S. Embassy in what The New York Times called a “blunt phone call.”

Jimmy Kimmel took the iPhone 4S onto the streets, telling people it was the new iPhone 5, proving that Apple cultists enthusiasts will love anything the company puts out.

 
 
by Andy Brownfield 09.04.2012
Posted In: 2012 Election, Media at 01:00 PM | Permalink | Comments (2)
 
 
reporter notebook

Reporter's Notebook: Mitt Romney Comes to Town

Amusements and things that didn't make it into our story

There are a lot of things that don’t make it into any given news story. When you attend an event as a reporter, such as Republican presidential candidate Mitt Romney’s visit to Union Terminal last Saturday (as I did), you wait in line for about an hour, then wait inside for another hour while security checks every visitor.

During that time, you’re talking to people who are attending, taking notes to provide color for the story (things such as what songs are playing, slogans on shirts or signs, the general mood or atmosphere) and getting information from the event staff, such as how many tickets were given out, how many people are estimated to attend, etc.

Then there are the speakers — about an hour of politicians talking. After that, there’s the counter press conference with local Democratic officials. Then you make phone calls to fill in any gaps.

With all of that material and the average reader attention span on 800 words, a lot of information gets left out of any given piece. So here are some things I found interesting from Romney’s visit that didn’t make it into my story that day.

  • The most popular attire seemed to be Reds items. Many event-goers wore Reds T-shirts or caps, and U.S. Sen. Rob Portman, who spoke at the event, wore a Reds ballcap and opened his speech with “So Cincinnati, how about these Redlegs?” and talked about Jay Bruce’s homer the previous night.
  • U.S. House Speaker John Boehner attended the rally. I remember seeing him on TV at the Republican National Convention and commenting that he didn’t look as tan anymore. Must have been the cameras. In person, he was at least five shades darker than the pasty Portman.
  • U.S. Rep. Steve Chabot also spoke at the rally. While most speakers stuck to short speeches meant to pump up attendees and introduce Romney, Chabot got local. He encouraged attendees to vote against Issue 2, a ballot measure appearing in November that would change the way redistricting is done in Ohio. Currently congressional redistricting is done by the Legislature, which can give one party an advantage if they control both houses and the governor’s mansion. Chabot said Issue 2, which would set up an independent commission to redraw congressional districts, would allow special interest groups to take voters out of the equation and have the lines drawn by “unelected, unaccountable” people. (CityBeat covered this year's redistricting issue here and here.)
  • As politicians do, speakers from both Republican and Democratic camps tried to spin the message. Portman told rally attendees that we were in the midst of the slowest economic recovery since the Great Depression, a statement independent fact checkers determined to be false. UPDATE 9/5/12: According to Republicans in the Joint Economic Committee and a report by The Associated Press economic growth and consumer spending have recovered more slowly from this recession than any time since The Great Depression. A PolitiFact check of Romney's claim that it was the slowest jobs recovery was deemed to be false.
  • Meanwhile, in their press conference after the rally, Democrats had maybe a dozen local Cincinnatians in a small public area near Music Hall. Obama’s campaign provided signs and had them all crowd behind a podium where local politicians spoke. For the TV cameras, it probably looked like a sizeable crowd, which is an old trick.
  •  
     
    by Ben L. Kaufman 08.08.2012
    Posted In: Media, Media Criticism at 11:19 AM | Permalink | Comments (0)
     
     
    enquirer

    Curmudgeon Notes 8.8.12

    Media musings on Cincinnati and beyond

    • A wet daily paper is near-useless. By the time the Enquirer and New York Times dry, my day is underway. I might get back to them after supper. However, we have a new delivery person who, unlike the woman she replaced, understands that double-bagging only helps if the bag openings are alternated and neither opening exposes the highly absorbent newsprint to rain or snow.

    • Poynter Online reports the growing number of news media hoping to profit from the Times-Picayune’s retreat from daily journalism in New Orleans. The Baton Rouge Advocate plans to produce a New Orleans edition in October, when the T-P plans to cut printed editions to three days a week. 

    Coincidentally, Poytner reported, four online news organizations in New Orleans said they’re forming an online news collective called the New Orleans Digital News Alliance. The four are The Lens, My Spilt Milk, NOLA Defender and Uptown Messenger. (All but the Lens are for-profit sites.) “The members will begin promoting each other’s work immediately through social media and other avenues, and closer cooperation is being developed,” their press release says. My Spilt Milk honcho Alex Rawls says in a post, “Our collective goal is to provide sustainable, up-to-the-minute, hyperlocal online journalism serving the New Orleans community.”

    That’s not the only online newsroom planting a flag in New Orleans local coverage, Poynter continued. Gambit Weekly Editor Kevin Allman says NOLA Beat, “a nonprofit startup planned in the mold of ProPublica or the Texas Tribune,” is planned to start up before the end of the year. Gambit is a New Orleans paper. 

    • Trust must exist between news media and audiences and journalists and their editors. No medium is immune. NPR recently had to retract a story after being alerted to a reporter’s plagiarism. Here’s the NPR editor’s note from July 9: “Earlier today, we published and distributed a story by Ahmad Shafi recounting his experience witnessing a public execution in Kabul in 1998. Since the story was published, it has come to our attention that portions of the piece were copied from a story by Jason Burke, published by the London Review of Books in March 2001. We have removed Shafi's story from our website.”

    Journatic, a commercial attempt to provide hyper-local news to major newspapers is in trouble because of journalistic fraud, fabrication and plagiarism. The agent of its distress was a former Journatic employee who explained how low-paid writers in Asia provided the local U.S. stories under phony bylines to unsuspecting American dailies. The revelation came on public radio’s This American Life in early July. 

    Journatic seemed perfect in an era of corporate cost-saving at any cost, readers’ trust be damned. Cheap outsourced labor allowed Americans to be fired. Poynter Online said the Chicago Tribune, which invested in Journatic, laid off about 20 American journalists and reassigned another dozen who’d worked on Trib suburban papers and websites. Journatic stories made that possible. 

    Other papers that substituted Journatic stories for those that could have been done by local journalists included the Chicago Sun-Times, Houston and San Francisco Chronicles

    The Enquirer still struggles to provide the kind of hyperlocal or local-local news — “Local Youth Wins Trumpet Contest” — that executives believe readers want. It tried in print and online. It never found the right formula and gutting its reporting staff left it without people do it all.  

    Gannett helped by buying most of the Tristate weeklies. While not hyperlocal — you can’t cover two or more neighborhoods and be hyperlocal — this was a good idea. There is nothing second rate about community weekly journalism; it has some different news values and high credibility among readers and advertisers. Some of my former students have created productive jobs and careers on community weeklies.

    • Jimromenesko.com eports a fascinating poll result:  YouTube has become a major way to get news. Pew’s Project for Excellence in Journalism said YouTube poses “a signficant opportunity and also a challenge” for mainstream news media. Romenesko included these findings: 

    The most popular news videos tended to depict natural disasters or political upheaval-usually featuring intense visuals.
    News events are inherently more ephemeral than other kinds of information, but at any given moment news can outpace even the biggest entertainment videos.
    Citizens play a substantial role in supplying and producing footage.
    Citizens are also responsible for posting a good deal of the videos originally produced by news outlets.
    The most popular news videos are a mix of edited and raw footage.

    Pew added, “The report points out that viewership for TV news still easily outpaces those consuming news on YouTube — 22 million people on average still watch the evening news — but fast-growing YouTube is now the third most visited destination online, behind only Google and Facebook.”

    • Former Enquirer reporter Cam McWhirter and Wall Street Journal colleague Keach Hagey scooped NPR about NPR’s investment in a nonprofit startup in New Orleans called NewOrleansReporter.org. It’s the latest effort to complement the diminished New Orleans Times-Picayune, which is cutting back from daily to print editions three days a week. NPR’s partner will be University of New Orleans. Poynter Online says NPR could be chipping in an initial $250,000. NPR followed with its announcement, NPR issued a press release after the story, saying the new site will follow a ”public radio funding model” and will be open source, like ProPublica and The Texas Observer. NewOrleansReporter.org will be based in WWNO’s newsroom, and its general manager Paul Maassen will run both organizations. NPR, the release says, is “providing consultation to WWNO around technology infrastructure and online revenue generation as well as training to support the rapid deployment of a multimedia newsroom.” It also says NolaVie and The Lens are “content partners.” The Lens recently announced (above) it would also be part of an online news collective called the New Orleans Digital News Alliance.

     
     
    by German Lopez 08.03.2012
    Posted In: Media, Media Criticism, News, Courts at 10:59 AM | Permalink | Comments (1)
     
     
    gannett_logo

    Gannett Weekly Found Guilty of Defamation

    Judge orders $100,000 in damages for newspaper’s defaming of police officer

    A federal judge announced Wednesday that the Milford-Miami Advertiser, a Gannett-owned suburban weekly newspaper, was guilty of defaming police officer James Young.

    Judge Michael Barrett affirmed the jury’s award for $100,000 in damages.

    In an article published on May 27, 2010, the Milford-Miami Advertiser wrote that “Young had sex with a woman while on the job.” The accusation was found to be incorrect.

    According to court documents, Young was initially fired from his job in 1997 after an internal investigation found semen in Marcey Phillips’s home after Phillips accused Young of forcing her to perform oral sex on him while Young was on duty. But a DNA investigation found that the semen found in Phillips’s home did not belong to Young, and Young was eventually given his job back.

    The court documents say the Milford-Miami Advertiser article was written by Theresa Herron, the newspaper’s editor, but online archives of the article “Cop’s suspension called best move for city” say the article was written by Kellie Geist. Update: Herron wrote the section of the article that went to trial, while Geist wrote the rest.

    Young testified that Herron never attempted to contact him before publishing the article, according to court documents. Herron testified that she did not fully read the documents for Young’s case, but she said she knew about the DNA testing and did not think it was important to the story.

    When contacted by CityBeat, Herron said she did not feel comfortable discussing the case. The story was first reported by Courthouse News Service.

    Gannett also owns the Cincinnati Enquirer. The Milford-Miami Advertiser covers community news in Miami Township and Milford, and it is part of the Cincinnati.com network.

     
     
    by Ben L. Kaufman 07.25.2012
    Posted In: Media, Media Criticism, News at 05:44 PM | Permalink | Comments (0)
     
     
    enquirer

    Curmudgeon Notes 7.25.12

    Media musings on Cincinnati and beyond

    Enquirer editor Carolyn Washburn’s recent note to readers assures us that the continually shrinking page will elicit readers’ joyous cries of “new and improved!”

    Don’t hold your breath.

    The 10-1/2 x 14-2/3 page — about the size of the Business Courier — will be printed in Columbus on the Dispatch’s new press. The tabloid should given designers greater freedom to fill the news hole with large photos, graphics and headlines. The local section is so small now that I’m almost inured to diminishing returns on my rising subscription rates.

    Page size isn’t the issue; what’s on them is what matters. I’ve worked on tabloid-format dailies in three countries. Today,  few papers are sold on the street and huge headlines to grab passersby are wasted space. “Headless Body in Topless Bar” and “Ford to City: Drop Dead” were perfect in New York but not here. We need smart, patient reporting. That requires space in the paper. Whether we get it has nothing to do with page size. 

    • Publisher Margaret Buchanan’s subsequent page 1 note to readers last Sunday was hardly reassuring. It repeats much of editor Carolyn Washburn’s memo (above) and reinforces my fears: “The pages will be organized with fewer jumps so you don’t have to turn pages to continue reading the same story. Headlines will be bolder. The print edition will be more colorful with larger photos and graphics to help tell the stories. Most importantly, we’ll continue to provide unique in-depth news stories ..."

    Buchanan comes from the advertising/business side of Gannett journalism, so maybe she isn’t troubled by the contradiction in her assurances: short stories burdened by big headlines, photos and graphics on tabloid pages can’t be “in-depth” unless they jump from page to page. And she’s promising “fewer jumps.” Is the next innovation with purpose a shift from “readers” to “viewers”? 

    • Does the Enquirer have a policy about naming juveniles accused of crimes or is it an adhocracy among editors? When Avondale kids wanted for shoplifting fled in a car, they were named in the first story. When a suburban high school student was accused of a central role in a major drug ring, the first story didn’t name him and said that discretion was Enquirer policy. “Avondale” long has been code for black at the paper. “Suburban” or identifying with a suburban high school means white even if that is no longer a reasonable assumption in many cases. 

    • Last Sunday, WVXU carried a fine conversation between Enquirer sports reporter and author John Erardi and WVXU politics reporter (and lifelong Reds fan) Howard Wilkinson. They talked about Barry Larkin and why he was being inducted into the Baseball Hall of Fame. They know their stuff, they obviously enjoy each other’s company, not least because Wilkinson also spent decades at the Enquirer writing about politics and on rare occasion, Reds baseball.

    I enjoyed their insights and storytelling even though I’m not a baseball fan. I think I’ve been to three, maybe four Reds games in as many decades. Blame my parents. The Twins didn’t exist when I was a kid; it was Minneapolis Millers v. St. Paul Saints at Nicollet Park in Minneapolis and I don’t remember seeing them. We didn’t have modern Vikings either and the Lakers left town. No way to nurture a fan. 

    • I wish I wasn’t eating when I read Dan Horn’s recent encyclopedia update on water quality in the Ohio River. His Enquirer report was well done. The photos were marvelous. My upset was personal: memories. 

    When we moved to Cincinnati in 1967, we moored our boat at Elmer & Jenny’s Yacht Club downriver in Bromley, Ky. Wonderful people, but “yacht club”? I don’t think so. 

    I water-skied in the river, aware of its water quality but in denial; it’s hard to give up the one sport I enjoyed from childhood ... in Minnesota. I only swam in the Ohio to put on or retrieve skies or to drop the rope and wait for my wife to pick me up. I didn’t swallow. 

    I don’t remember infections or gastro-intestinal problems from Ohio River water. After all, I had skied for years in the St. Croix between Minnesota and Wisconsin, in  the industrial Upper Mississippi at the Twin Cities and downriver to the the two rivers merged. God knows what was in those pre-EPA waters then but maybe I brought immunities to the Ohio. 

    After three years, we left Elmer & Jenny’s Yacht Club for Rocky Fork Lake near Hillsboro in Highland County. We sought fresher breezes and a ski zone free of barge tows and increasingly wild, mindless boaters in the Ohio’s Cincinnati basin. Cleaner water was a bonus. I still didn’t swallow.  

    Recalling the Ohio River in the 1960s — aided by Horn’s detailed story — was the best appetite suppressant I’ve experienced in years. 

    • If you’re going to do gotcha journalism, do your homework. A conservative blogger challenged Cleveland columnist Connie Schultz, sure she was a liberal who gets too close to leftwing politicians she covers. “We have found numerous photos of you with Sen. Sherrod Brown. In one of them, you appear to be hugging him. Care to comment?”

    Here’s part of Shultz’s response, courtesy of jimromenesko.com: “He’s really cute. He’s also my husband. You know that, right?” Shultz told her former employer, the Plain Dealer where she won a Pulitzer Prize, that she hadn’t named the blogger because she wants him to “pick better company and do better journalism.”

    Romensko said Schultz told him in a telephone interview, “I don’t want to be a bully. I can say he was working for one of the larger conservative blogs, but that his name is not in the staff directory. Maybe he’s an intern, maybe an editor was playing a joke on him or maybe he was trying to get a reaction out of me. But I just want him to stop hanging around with those people and learn something out of this.”

    Jimromenesko.com (see above) also reports that elsewhere in northern Ohio, the Sandusky Register posted a voice mail message left by Erie County Tom Paul for reporter Andy Ouriel. Paul said there was a mistake in the previous day’s edition. Here is part of the relentlessly F-bombing message: “You don’t know your ass from a fucking hole in the ground. And you know what? — sorry about that but you make me mad. Give me a call back, 419-357-2985, ya shithead.” 

    • Louisville’s Courier-Journal chose discretion over valor by not naming two juveniles convicted of sexually assaulting 17-year-old Kentuckian Savannah Dietrich. Lots of people, however, already knew despite the judge’s gag order. She tweeted their names to protest over what she fears will be judicial slaps on their wrists. Dietrich told the Courier-Journal they assaulted her when she passed out after drinking at a party. The youths also shared digital images of the assault with others. After negotiations with prosecutors, the pair pled guilty to first-degree sexual abuse and misdemeanor voyeurism. Dietrich faces up to180 days in jail and a $500 fine if the judge convicts her of contempt. 

    • If you’ve followed news stories about the run-up to the London summer Olympics, you must know that security for the events and sites is a shambles, even by British standards of bumbling through. The firm that was paid to provide security failed in every way. The government minister responsible for domestic security failed to respond promptly or adequately. The badly stretched Army — already being dramatically reduced in strength and losing historic regiments — is filling roles designed for civilian rent-a-cops and ushers. One cartoon expressed its contempt for the organizers with soldiers being told they’ll be able to return to Afghanistan after the Olympics. Be grateful that Cincinnati’s bid for this colossal money pit was rejected. 

    • Here’s a question I haven’t seen asked by the national press: Do we want a president as detached as Romney says he was from his responsibilities as owner and CEO of Bain? He says he didn’t know if his subordinates were shipping jobs overseas. The screwed up Salt Lake City Olympics — which he did help save — were more important. I believe him. But how does that salvage his claim to being a keen businessman who can sort out our country’s economy? 

    • Get over it. With more than 300 million citizens and immigrants and almost as many firearms, Americans have nut jobs and a few will be violent. So I wouldn’t be unhappy if our mainstream news media suffered massacre fatigue. Maybe the latest Colorado shootings will speed that process. Similar fatigue already is evident in diminished foreign/war news.

    It isn’t a question of whether to focus on the victims or the shooter or a  search for “reasons.” You don’t ask mass killers for reasons. Given the utter inadequacy of mental health services and our easy access to firearms, our rational response is to accept the risk that someone else will die in irrational mass shootings. That’s a price the NRA and its pusillanimous  legislative allies find acceptable if the alternative is more effective firearm regulation.   

    A different rational response might be a news media campaign for a costly, annual federal tax stamp for every high-capacity magazine for every firearm to which they can be fitted. This wouldn’t disarm hunters in any way. Semi-automatic hunting rifles and shotguns don’t have or require 20 or 30 cartridges to put venison or duck on the table. 

    The tax would include the stick-like magazines for semi-automatic pistols and submachineguns and the familiar curved magazines for civilian versions of the AK47 and its kin. Drum magazines - like that found at the Aurora theater - can hold scores of rounds and be fitted to some military and military-style weapons as well as the Thompson submachinegun and its descendants. Drums would be covered, too. 

    This tax wouldn’t take away anyone’s firearm or testosterone-enhancing firepower. It doesn’t limit the number of rounds  shooters can load into their weapons the way the extinct Clinton-era 10-shot limit did. The sole function of high-capacity magazines is to make it easier to kill lots of people. That’s why real military weapons like the AK47, the M16 or even the World War II Browning Automatic Rifle — the famous BAR — had high-capacity clips. 

    The tax would not be a Second Amendment issue ... or shouldn’t be. It copies the longstanding $200 federal tax required for fully automatic weapons owned by civilians. Americans buy those firearms and pay the tax. 

    • Americans own more handguns, shotguns and rifles every year and reported violent crime has sharply declined. Coincidence? Absolutely. Second Amendment? When’s the last time you heard about someone with a licensed concealed firearm  and an extra-high-capacity magazine stopping a crazed gunman? Believe me, the news media would be full of such a story or NRA complaints about liberal suppression of a patriotic tale. 

    I’m talking about a news media campaign to make it harder to kill lots of people in a few seconds or minutes. However, that throws us into the confused world of acceptable risks. There isn’t a chance in Columbine of doing more than taxing high-capacity magazines when Americans also accept as normal the thousands of daily deaths from drug, tobacco and alcohol abuse, obesity, medical errors, etc. 

    • There’s still another related, rational response for the news media to the Batman killings: Give less prominence to nut cases worrying whether the Muslim Brotherhood has a sleeper agent at Secretary of State Hillary Clinton’s right elbow, or that less than a 20- or 30-round magazine will allow Mongolian mercenaries in UN blue helmets and black helicopters to enslave us to a world government. On the other hand, while the GOP and its crazier allies promote distrust, fear and hatred of government, don’t expect such courage from the news media. That could risk being seen as partisan. 


    CONTACT BEN KAUFMAN: letters@citybeat.com

     
     
    by Kevin Osborne 04.24.2012
    Posted In: News, Media, Mayor, Youth at 04:02 PM | Permalink | Comments (1)
     
     
    jesse luken

    Ex-Mayor's Nephew Nabs TV, Film Jobs

    Jesse Luken gets role in Jackie Robinson biopic

    The scion of a Cincinnati political dynasty is starting to make it big in Hollywood.

     

    Jesse Luken, the grandson of ex-Congressman Tom Luken and the nephew of former Mayor Charlie Luken, has recently landed notable roles on TV and film.

     

    Luken recently had a recurring role on the third season of Justified on the FX cable network. He played Jimmy, a Mohawk-wearing young thug in the gang led by Boyd Crowder (Walton Goggins).

     

    Now Luken has been cast in 42, the big-screen biopic about Jackie Robinson, the first African-American player in Major League Baseball. Luken will portray Brooklyn Dodgers second baseman Eddie Stanky in the film, which is due to be released on April 12, 2013. The release is timed to coincide with MLB's Jackie Robinson Day, held every April 15 to commemorate the date in 1947 when Robinson played his first game with the Dodgers.

     

    The film, named after the number worn by Robinson, also features Chadwick Boseman in the title role; Harrison Ford as Dodgers general manager Branch Rickey, who signed Robinson; and Christopher Meloni as Dodgers manager Leo Durocher.

     

    Luken is a Colorado Springs, Colo., native who previously had guest roles on the TV series NCIS, Law and Order: L.A. and Greek.

     
     

     

     

     
    Close
    Close
    Close