What should I be doing instead of this?
 
Home - Blogs - Users Blogs - Latest Blogs
Latest Blogs
 
by German Lopez 10.23.2012
Posted In: News, Media at 10:51 AM | Permalink | Comments (2)
 
 
enquirer

‘Enquirer’ Accused of Age Discrimination

Newspaper sued by former employees

A group of eight former employees from The Cincinnati Enquirer filed an amended lawsuit Oct. 19 accusing the Gannett-owned newspaper of age discrimination. The lawsuit, which was originally filed by Joseph Fenton and Catherine Reutter in 2011, was amended on Oct. 19 to include six more plaintiffs.

The origins of the complaint, which also alleges intentional infliction of emotional distress, began when Fenton was allegedly told he was performing poorly at The Enquirer. On November 2010, Fenton was “suddenly informed” by his supervisor, Julie Engebrecht, that his performance was unsatisfactory. This was despite Engebrecht allegedly acknowledging that Fenton was a “great editor” in the same conversation.

From that point, Fenton allegedly tried to smooth problems over. Working through human resources, Fenton arranged weekly meetings with Engebrecht to gather feedback and improve his work, according to the lawsuit. At the end of every meeting, Fenton and Engebrecht allegedly worked out goals and Fenton would finish the meetings by asking, “Are we good?” Allegedly, Engebrecht replied by assuring Fenton “things were in fact good.” 

Despite the meetings, Fenton was fired on Feb. 18, 2011. He was 57, and he had worked for Gannett (Correction: Previously said The Enquirer) for 14 years, according to the lawsuit. The complaint also says Fenton had no previous record of discipline, but Engebrecht had allegedly referred to Fenton as a “dinosaur” and “curmudgeon.” 

When he was terminated, at least seven other individuals — all “near or over the age of 50” — at The Enquirer were laid off as well, according to the lawsuit. Reutter, a co-filer of the lawsuit, was among those terminated. Three of the employees terminated worked for the online department, and they were allegedly replaced by “an employee in his 20s who was hired in January 2011.”

This is all despite Fenton having a history of “high-quality work” at The Enquirer, according to the complaint: “Two (of his) projects were nominated for the Pulitzer Prize. Upon information and belief, these (two) projects were the only (two) nominated for the Pulitzer Prize from The Cincinnati Enquirer during Fenton’s tenure there.” Fenton also directed projects that won Best of Gannett awards in 2006 and 2008 in a competition with the company’s 83 other U.S. newspapers, according to the lawsuit.

The lawsuit goes on to make similar claims for the other former employees involved in the lawsuit. They were all 45 years old or older when terminated, and most claim younger, less qualified employees replaced them.

However, in the factual allegations for Reutter, it’s explained a 49-year-old replaced some of the employees. The lawsuit notes the employee is younger than Reutter, but that employee is actually four years older than the youngest plaintiff was when terminated.

The complaint claims Reutter was told in her exit interview “seniority was a factor in the choice of who was terminated.”

 
 
by Ben L. Kaufman 10.17.2012
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 10.17.2012

Media musings on Cincinnati and beyond

• Look at the rare collection of Enquirer photos at the National Underground Freedom Center.  They’ve been reprinted and for many, reprinted copies of original pages are nearby.

The show is part of the much larger Fotofocus at many venues. Unfortunately, the Enquirer chose the Freedom Center which charges $12 admission; many Fotofocus displays are in admission-free venues such as the YWCA or UC’s Gallery on Sycamore.

I think the oldest photo is from 1948, a one-legged veteran leading a parade to commemorate the end of WWI 30 years earlier. Many are by photographers with whom I worked and whose images I displayed large on local pages during weekends when I edited. Some are recent, by photographers I admire but know only from their images in the paper. 

To its credit, the Enquirer exhibit includes unpublished photos of which the photographers are justly proud. First among them is Gary Landers’ image of a homicide victim illuminated by an officer’s flashlight behind Landers’ home.

Missing are two images that remind me of what photojournalism is about. One is Gerry Wolters’ stunning — and in its time, controversial Pulitzer contender — of a dead African-American lying in a pool of his blood on the Avondale street where he’d been shot by a bailbondsman. Standing over him is the dead man’s young son. Some readers said our photo would ruin the child’s life. No, I told callers, if anything would it was his father’s killing. 

The other missing photo was one that wasn’t published by the paper: Glenn Hartong’s firefighter carrying a toddler from a burning house. I’m told that editors flinched because they didn’t know if the child survived. So what? That faux humanity illustrates Enquirer execs’ fear of readers tossing their cookies into the Cheerios. Such touchy-feely screening sanitizes what can be a nasty, brutish and short life and lifestyle in our region. Life Magazine published Hartong’s photo across two pages and someone posted it in the Enquirer newsroom coffee alley. It doesn’t get better than that.

In the Good Old Days, before self-inflicted sensitivity, the Enquirer had a unapologetic double standard for violent images. If the victim were local, the photo might be spiked to avoid upsetting readers. An example was the half-excavated body of a recognizable young construction worker suffocated in a trench cave-in.  Distant victims — executions, genocide or bodies in floods/earthquakes — were likelier to be displayed.

And even before the Good Old Days, Ed Reinke’s iconic photo of a line of shrouded bodies from the 1977 Beverly Hills supper club fire gave a sense of magnitude to the disaster that our best reporting couldn’t. It’s the first photo in the exhibit, preceded by a warning that some images could be troubling. They should be. I don’t know if Reinke’s photo would be used today.

• Ohio’s Sherrod Brown is among the Democratic senators targeted by out-of-state billionaire GOP donors. He’s an unapologetic liberal and the Progressive monthly made Brown’s re-election battle its latest cover story. A point I’d missed elsewhere is the unusual state FOP endorsement for a Democrat but Brown stood with officers against Republican legislation stripping them of most of their bargaining rights.

The Progressive story includes a Mason-area jeweler whose health insurer refused to pay for an advanced cancer treatment. Husband and wife say Reps. Jean Schmidt and John Boehner brushed off their pleas to intervene with the insurer. A Brown staffer — who said she didn’t care what party the Republican couple belongs to — spent the weekend successfully persuading the insurer to cover the potentially life-saving $100,000 procedure.

More recently, reporters on Diane Rehm’s public radio show estimated SuperPACs are spending $20 million to defeat Brown and suggested it might not suffice. As a DailyBeast.com columnist notes, polls show Republican Josh Mandel probably won’t even carry his home Jewish community in Cleveland.

• That same Progressive names 26 billionaires and their known donations to Republican and other rightwing causes in this election year. No Cincinnati-area men or women made the list but it’s reasonable to infer that some of the men listed donated secretly to Super PACs opposing Ohio’s Sherrod Brown’s re-election (see above).

• As one of that dying breed — an Enquirer subscriber who prefers print —  my morning paper is missing a lot. Customer service provided a free online copy and promised to deliver the missing paper paper the next day. Next day? Another customer service rep said only replacement Sunday Enquirers are delivered the same day. Message? Don’t stiff advertisers.

• The ad on the top half of the back page of the Oct. 11 Enquirer Local section invited everyone to a Romney-Ryan “victory event” on Oct. 13 at Lebanon’s Golden Lamb. The bold, black ad headline on the bottom half of the page was “The #1 dishwasher is also a best value.”

• Want to know more about Sarah Jones, the former Ben-Gal and school teacher who admitted to sex with a 17-year-old student? Among others, London’s Daily Mail has enough to satisfy anyone who doesn’t need to see a sex tape.

• Don’t piss off Turks. That’s a lesson lots of people have learned to their pain over the generations. No one will be surprised if Turkish forces invade Syria to end Syrian shelling of Turkish civilians.  Turkish troops have gone into Iraq to deal with threatening rebellious Turkish Kurds seeking sanctuary there.  Turkey is a NATO member and NATO says it will defend Turkey if required. A couple English-language websites can complement the snippets about this aspect of Syria’s civil war: aljazeera.com from the Gulf and hurriyetdailynews.com from Turkey. 

The New York Times stepped back from the slippery slope of allowing subjects of news stories to say what news is fit to print. It allowed some sources to review and possibly change their quotes before reporters used them. In July, Times reporter Jeremy Peters blew the whistle on the Times and other major news media. The alternative to quote approval often was the threat of no interview. Initially, the Times defended the practice. No longer. Jimromenesko.com reported the change.

Times executive editor Jill Abramson told Romenesko that  quote approval “puts so much control over the content of journalism in the wrong place . . . We need a tighter policy.”

Romenesko quoted a recent Times memorandum that said “demands for after-the-fact quote approval by sources and their press aides have gone too far . . . The practice risks giving readers a mistaken impression that we are ceding too much control over a story to our sources. In its most extreme form, it invites meddling by press aides and others that goes far beyond the traditional negotiations between reporter and source over the terms of an interview . . . So starting now, we want to draw a clear line on this. Citing Times policy, reporters should say no if a source demands, as a condition of an interview, that quotes be submitted afterward to the source or a press aide to review, approve or edit.”

Good. Here’s my question: What happens when a beat reporter can’t get an important interview after citing Times policy? Access is everything. Few people who want media attention will turn away the Times, but editors can get weird when reporters can’t get a desired interview. 

• Daily papers own and are members of the Associated Press. In their rush to be first, AP reporters used social media to get out the news and scooped member papers whose editors hadn’t seen the stories yet. That went over badly in today’s breathlessly competitive world. AP promises it won’t use social media until after breaking news is sent to members and non-member subscribers.
• It’s time for the news media to abandon “reverse discrimination” when the purported victim is white and English-speaking. It’s an issue again because the U.S. Supreme Court is reconsidering university racial admission criteria. A young woman claims the University of Texas rejected her because she is white. 

Discrimination is discrimination; someone is favored and someone is rejected. I won’t anticipate the court’s decision but the ethical issue is whether the community’s or the individual’s compelling interests are paramount when discrimination becomes policy and practice. Moreover, demographic trends could make “reverse discrimination” obvious nonsense if Anglos become a minority among newly-hyphenated and darker-skinned Americans and immigrants from Latin America, Africa and Asia.

 • We’ve seen three debates, two presidential, one veepish. The third was Tuesday or last night if you’re reading this on Wednesday. I missed it; I was fishing in Canada. Other journalists will tell you what you heard really means. I’ll catch up when I get home. At least the Biden-Ryan contest was lively and the moderator asked smart, sharp questions and kept the politicians under control.

• The vice president and challenger had disturbingly weird expressions when they listened. Biden’s smile recalled a colleague’s remark after waterskiing with me: “I saw Ben smile and he wasn’t baring his teeth.” Worse, Biden’s expression could appear to be a smirk.  Ryan’s intensity reminded me of a predator wondering about its next meal. Neither appearance had anything to do with the substance of the debate but it’s how we tend to judge people we don’t know. My question: Is this really how we choose the man one heartbeat away from leadership of The Free World (whatever the hell that means)?

• Viewers — and these performances are TV events — worry me. Too many tell reporters and pollsters that their votes can be influenced by how the candidates came across in the debates. The president and vice president do not belong to debating societies. This isn’t Britain’s House of Commons.  The ability to “win” a televised encounter has little or nothing to do with the job for which the men are contesting. Winners won’t debate until and unless they seek office again.

• News media would be in doldrums if there weren’t stories to write before and after each debate. They burn space and time when little else is happening - if you discount the economy, pestilence, war, famine, etc.

• Stories I didn’t read beyond the headlines. One’s from HuffingtonPost.com:
"Lindsay Lohan Reveals Her Pick For President"
The other is from the Thedailybeast.com:
"LINDSAY LOHAN PICKS MITT! & OTHER TOXIC ENDORSEMENTS"

 
 
by Andy Brownfield 10.03.2012
 
 
reincepriebus

RNC Chairman Addresses Ohio Strategy, Biden Comments

Priebus tells Ohio reporters GOP ground game will "crush" Democrats in Ohio

Republican National Committee Chairman Reince Priebus held a conference call with Ohio reporters Wednesday morning in response to Tuesday comments by Democratic Vice President Joe Biden that the middle class had been “buried” in the last four years.

“Obama and Biden have buried the middle class, and now they want to bury them some more,” Priebus told reporters. 

“I mean, just imagine what Barack Obama would do. He buried us economically in this country knowing that he would have to face re-election. Just imagine what he would do with nothing but daylight in front of him. Just imagine where this economy would go.”

Biden made his comments before an audience of about 1,000 in Charlotte on Tuesday. He said Republican presidential candidate Mitt Romney’s tax cuts for millionaires would raise taxes for the middle class.

“How can they justify raising classes on a middle class that has been buried the last four years?” Biden said.

Biden tried to clarify that he meant they had been buried by policies supported by Romney and his running mate Paul Ryan.

Republicans, however, jumped on the comment immediately, with Romney tweeting, “the middle class has been buried the last 4 years, which is why we need a change in November.”

Priebus said despite polling showing Obama pulling ahead of Romney in Ohio that the state would be very close. He said Republicans have a better ground game and would “crush” Democrats. 

“I think we’re going to crush the Democrats on the ground,” Priebus said. 

“I just don’t think they’ve got a very good ground game. I’ve looked through it, I’ve seen it. It’s all smoke and mirrors.”

Priebus said if Romney were to lose Ohio, he was still optimistic about Wisconsin, Iowa, Colorado and Nevada.

“We’ve got it all on the table. Ohio is, of course, extremely important. It’s nothing new, but I also see avenues to 270 (electoral votes) opening up for Mitt Romney in places that weren’t there in ’08.”

 
 
by Ben L. Kaufman 10.03.2012
Posted In: Media, Media Criticism at 01:02 PM | Permalink | Comments (0)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 10.3.2012

Media musings on Cincinnati and beyond

•    I was in the Pacific Northwest and the three-hour time difference disrupted my already lousy sleep patterns. I dozed and listened to the BBC World Service on a local FM station when a familiar growl awakened me: WVXU’s Howard Wilkinson. You don’t work with a guy for a quarter century and not know his distinctive voice. BBC was in Cincinnati for an Obama visit and it wanted the best local politics reporter. Howard got up early. BBC got what it wanted. I eventually went back to sleep, lulled by BBC’s Humphrey Humphrey Humphreys reporting from some slum street in Dontunnastan.

•    Enquirer Publisher Margaret Buchanan quit the UC board last week. It was a conflict of interests from the day she took her seat in 2006. She told the Enquirer, “My news team is reporting aggressively on the departure of UC President Greg Williams and the search for the next president. The credibility that is so important to our news team’s work is my highest priority, and I did not want my involvement with UC to make it uncomfortable or confusing for them or for the community.”

The conflict existed when she helped spend taxpayers’ and students’ money for six years or hired Greg Williams as president. Her Road to Damascus moment apparently came in the fallout from Williams’ surprise resignation without explanation and curious $1.3 million parting gift. 

Now, to avoid another conflict of interest, she should resign from the executive committee of 3CDC where she has more than a passing interest in how her paper covers the private redeveloper of the city’s urban core.

These are the kinds of conflicts of interest that compromise the paper’s integrity and long have been unacceptable for reporters. Buchanan isn’t the first Enquirer publisher or editor to ignore a conflict of interest that raised questions about the integrity of related news stories. She probably won’t be the last. It would be ideal if everyone on the paper were bound by the same ethical standards.  

•    Enquirer use of Freedom of Information Acts continues to pay off. Friday’s Cliff Peale story about the surprise resignation of UC President Greg Williams draws on information obtained through FOIA. Granted, there is no smoking gun; whatever Williams’ reasons for quitting, he was smart enough to keep them out of memos and emails subject to FOIA. What Peale is learning from documents and interviews suggests an irreparable breach between UC’s board and president on how each should do its job.

•    Sunday’s Enquirer devotes two pages in Local News to sell its various media services. Most Enquirer services look to  newer ways it can provide news to readers (viewers?). Pay walls are there, too. Now, if the bean counters at Gannett would allow the Enquirer to open its archives to subscribers, the deal would be complete.

•    Sunday’s Enquirer also exhibited a rediscovered spine with a major editorial opposing the streetcar project for Cincinnati. The reasoning, as far as it goes, is sound: there is no coherent plan to finance construction and operations and Cincinnati has more pressing infrastructure needs.

•    For a related look into the Enquirer’s future, check the New York Times business page on Monday. It reports changes ordered by Enquirer owner Gannett at its Burlington, Vt., daily. They’re slightly ahead of our paper and reactions there are not as upbeat as those in memos to readers from the Enquirer’s editor and publisher.

•    Fox News should not have apologized for broadcasting the suicide of a fleeing police suspect last week. Fox blamed inept use of its delay on live coverage. Lisa Wells, on WLW 700 Saturday, argued that Fox let it run for ratings; Fox knew what it was doing and there was no mistake. I can buy that. Ratings are why TV follows police chases live. In the video shot from a helicopter that followed the chase through traffic and on foot, the guy stops running, puts a handgun to his head and fires. His arm jerks and he slumps forward, away from the camera. So why apologize to a country where violent games and films are top earners and homicides generally are treated as a cost of urban living? If TV doesn’t expect something dramatic, why the live coverage from helicopters following fugitives and cop cars?

•    Maybe vivid writing explains why Brits continue to buy daily papers. I culled this from the home page of London’s Telegraph: Chill wind blows for Mitt Romney in Ohio: As late September gales blew his dyed black fringe free from its gelled moorings, Romney's tanned face crumpled into a frown.

•    A friend found this on NPR’s website. It promotes a broadcast by Ofeibea Quist-Arcton, NPR’s Africa-based  correspondent. In part, the promo said, “She also describes the stories that have been exciting, including the U.S. presidential race of the Kenyan-born Sen. Barack Obama.” The promo was dated Oct. 9, 2008. Does that make NPR the most authoritative news medium to buy the “Birther” conspiracy?

•    It’s a dead horse, but I have to beat it. Why do local news media tie unrelated homicides to nearby institutions? Killings on Over-the-Rhine’s Green Street unfailingly are described as “near Findlay Market.” Last week, Local 12 repeatedly linked a Corryville street shooting to UC although no one except Local 12 made that connection. Why didn’t the TV folks link the shooting to the University Plaza Kroger store which probably was even closer, or to Walgreens and CVS?

•    Winston Churchill is one of the people credited with this or a similar aphorism: "A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on." Today, he’d probably say, “A lie gets around the world in seconds after it’s posted on YouTube and it can’t be recalled.” So much for Madonna’s onstage lie that went viral after an audience member posted her line, “We have a black Muslim in the White House.” Now, she says she was being ironic.  I don’t know what’s scarier, listening to Madonna ranting on politics or True Believers hearing her as affirmation of their deeply held fears about Obama.

•    Recently, Fox and Friends showed Obama talking with an actor dressed as a pirate. Fox said “The White House doesn’t have the time to meet with the prime minister of Israel, but this pirate got a sit-down in the Oval Office yesterday.” Later, Fox used the image as its “Shot of the Morning,” according to the AP and jimromenesko.com. Fox host Steve Doocy said, “Here’a quick look at what President Obama is up to, making sure he didn’t forget to mark International Talk Like a Pirate Day.’

Uh, no. As the AP explained. The photo “was taken as a punchline for a joke Obama delivered to the White House Correspondents Association dinner in 2009 about the administration talking to enemies as well as friends.”

Fox & Friends admitted on a tweet that the photo was more than three years old but there was no evidence Fox told its cable audience about the partisan network fraud.

•    National Review, a long respected conservative magazine, proved it’s no better than Fox. It Photoshopped the Oct. 1 (Monday) cover photo to underline the wider GOP accusation that pro-choice Democrats are the pro-abortion party of death. Reuters/Newscom disowned the image, saying its original photo “was altered by National Review” in print and digital editions. Charlotte Observer photographer Todd Sumlin, who provided his shot from the same angle, told jimromenesko.com, “I was on the photo platform directly behind the President at the Democratic National Convention . . . (P)osters the North Carolina delegates are holding were changed from ‘Forward’ to ‘Abortion’.”

•    It’s not clear who promised what to whom but the family of murdered Ambassador Chris Stevens says CNN used his journal without permission. CNN found the journal in the ruined Benghazi consulate and relied on it for some reporting without saying it was Stevens’ private thoughts. My gut response: don’t promise anything and use it. His journal contained information relevant to the attack that killed him and three more Americans. The only reason I can see for State Department objections is that the journal might have been more revealing than officials wished.

•    I’m grateful to Eric Alterman, The Nation’s media columnist, who reported that when “asked about the film that seemingly inspired the riots and attacks, (Romney) echoed exactly the same sentiments contained in the Cairo embassy statement that he and his putative champions had previously found so contemptible. ‘I think the whole film is a terrible idea. I think [that] making it, promoting it, showing it is disrespectful to people of other faiths . . . I think people should have the common courtesy and judgment — the good judgment — not to be, not to offend other peoples’ faiths’.”

As Alterman put it, “There you have it: Mitt Romney, terrorist apologist.” And if you think Alterman’s indulging in partisan hyperbole, here is the embassy statement issued before riots:

“The Embassy of the United States in Cairo condemns the continuing efforts by misguided individuals to hurt the religious feelings of Muslims — as we condemn efforts to offend believers of all religions. Today, the 11th anniversary of the September 11, 2001, terrorist attacks on the United States, Americans are honoring our patriots and those who serve our nation as the fitting response to the enemies of democracy. Respect for religious beliefs is a cornerstone of American democracy. We firmly reject the actions by those who abuse the universal right of free speech to hurt the religious beliefs of others.”

    •    Off-the-record always is tricky. Can you ever use what you learned? Can you use it if you disguise the source? Nothing is farther off the record than anything Britain’s reigning monarch says in private. Quoting her Just Isn’t Done. Now, Britain’s press is trying to assess the damage from the most tempest in a porcelain tea cup: a BBC reporter quoted Queen Elizabeth’s impatience with efforts to deport a radical imam to the United States to face terrorism charges. One does not say what, if anything, the Queen says to One. Talk about blowing access to a source. BBC and its reporter are new nominees for Golden Grovel Award.

•    Then there is Andrew Mitchell, the sneering conservative parliamentary official who dismissed London bobbies as “fucking plebs.” He was outraged when they asked him to ride his bicycle through a side gate rather than the front gate at the prime minister’s residence at No. 10 Downing Street.

Damning police as his social inferiors is perfectly in tune with the traditional Conservative Party but it’s Bad Form for a guy whose governing party is trying to dump its elite and elitist history and image.

Mitchell’s fiercely upper class insult resonates through British society. The minister is posh — the right family, schools and universities, if not a Guards regiment. Constables are not.

“Fucking” isn’t the problem. “Pleb” is. The New York Times explained that Mitchell’s slur implies that the London Metropolitan Police — also known as Scotland Yard — are “worthless nobodies” in class-conscious Tory Britain.

 
 
by Andy Brownfield 10.02.2012
Posted In: 2012 Election, Barack Obama, Media, News at 03:49 PM | Permalink | Comments (1)
 
 
natalie portman

Natalie Portman Featured in New Ohio Obama Ad

Ad reaches out to women voters in Ohio weeks ahead of election

Academy Award-winning actress Natalie Portman is again campaigning in Ohio for President Barack Obama, but this time over the Internet.

In an ad targeting the Buckeye State and set to be released online, Portman talks about her family’s Cincinnati roots and calls Ohio a crucial place for the election.

Portman visited Cincinnati Sept. 19 for the Obama campaign’s Women’s Summit, where she talked about how she thought the president’s policies — which include health care coverage for preventive care such as mammograms and birth control — were better for women than those of his opponent, Republican presidential candidate Mitt Romney.

“I think this election is particularly important because we are really facing a difference in ideas,” Portman said in the new ad, made available to CityBeat.

“Sometimes the candidates are the same and sometimes they’ve got really different points of view, and in this case you’ve got President Obama, who’s been really, really fighting for women’s rights,” she said, citing Obama’s signing of the Lily Ledbetter Fair Pay Act and the provisions of the Affordable Care Act targeted toward women’s health. “Romney wants to roll those achievements back.”

The video is the latest in the campaign’s “How We Win” series, the first of which featured Ohio native John Legend.

 
 
by Andy Brownfield 09.26.2012
 
 
josh_mandel headshot

Morning News And Stuff

Republican vice presidential candidate Paul Ryan was in Cincinnati on Monday where he compared the Obama administration to the replacement NFL referees whose bungled call cost Ryan’s home-state Green Bay Packers a win. Ryan joined GOP presidential nominee Mitt Romney in Dayton where the two attacked Obama’s economic record and characterized the president as someone who believes government should tell people how to live. Both Obama and Romney plan to campaign around Ohio on Wednesday.

Meanwhile unemployment in Cincinnati dropped to 7.5 percent in August, down from 8.2 percent in July. Unemployment in Hamilton County dropped to 6.8 percent in August, down from 7.3 percent. The Greater Cincinnati’s jobless rate for the month was 6.7 percent, putting it below that of the state (7.2 percent) and the nation (8.1 percent).

Speaking of numbers, a new poll released today shows Obama leading Romney in Ohio – the third such poll in the last four days. The Quinnipiac University/CBS News/New York Times Swing State Poll shows Obama leading Romney 53 to 43 percent in Ohio, and by similar large margins in the battlegrounds of Florida and Pennsylvania.

The typically media-shy Republican Ohio Treasurer and Senate candidate Josh Mandel proposed three new rules for members of the U.S. Congress in a rare Tuesday news conference. He said he wants members of Congress to lose their pensions if they became lobbyists, be limited to 12 years in the House and Senate and not be paid if they failed to pass a budget. Mandel says his opponent, sitting Democratic Sen. Sherrod Brown, broke his promise to voters that he would only serve 12 years in Congress. Mandel himself promised to fill his entire term as state treasurer, but would leave halfway through if he wins the Senate race.

The governors of Ohio and Kentucky continue to move toward jointly supporting a financing study for a replacement of the functionally-obsolete Brent Spence Bridge, and both governors favor a bridge toll to fund construction. The Kentucky Legislature would have to approve a measure to allow tolling on the bridge.

Forty percent of Hamilton County’s septic systems are failing, and homeowners and utilities are arguing over who should foot the $242 million bill. The Enquirer has an analysis of the ongoing battle.

The Associated Press reports that Andy Williams, Emmy-winning TV host and “Moon River” crooner, has died.

The Enquirer is still doing all it can to keep the Lacheys relevant instead of letting them die off like all bad 90s trends like Furby and Hammer pants. The paper blogged that Lachey finished in the bottom three in the first week of the new Dancing with the Stars: All Stars.

Speaking of those replacement NFL refs, apparently some of them were fired by the Lingerie Football League for incompetence. Yes, there are totally unrelated pictures of women playing football.

 
 
by Ben L. Kaufman 09.19.2012
Posted In: Media Criticism, Media, News, Ethics at 10:48 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 9.19.2012

Media musings on Cincinnati and beyond

•  Enquirer prices are going up in a smart way.  The paper is embracing a computerized system which charges frequent users for its digital content. The more individuals read, the more they’ll be charged. Full access will mean just that and be available to home delivery and digital subscribers.


However, the Enquirer will still limit unpaid access to its archives. That’s a cheapening disservice to readers who want to know more than one day’s or one week’s reporting.


Infrequent/occasional readers still will be able to read up to 20 articles a month online content without paying. With new ways to get the news — smart phones, tablets, etc. — the Enquirer is adapting. As publisher Margaret Buchanan said in a note to readers and email, it’s better than following some other dailies by cutting print editions to three-a-week and charging for digital.


For more than a decade, online versions of print content and unique online content have been free but that’s not a sustainable business policy. It’s also been trendy to ask why dailies gave away online what they charged for in print. One response involved the technological problems involved in charging for digital content. That apparently is largely resolved here and elsewhere but it’s taken years. Another response was that of papers including the New York Times: free online content except for “premium” offerings such as op-ed columnists. That failed. It irritated more people than it recruited. Meanwhile, we became accustomed to the journalistic equivalent of a free lunch.


I say “we” because I quit reading any number of favorite publications when they threw up pay walls that did not include an occasional freebie. At the head of the pack were the Wall Street Journal and British dailies owned by Rupert Murdock. That included the London Times and Sunday Times. The cost was too great for what I largely could find elsewhere. I still turn to London’s Financial Times which allows me a few reads a month.
What publishers are learning to their glee is that readers are willing to pay for much of that now that they can get it on mobile devices. Surveys indicate that we have an insatiable appetite for news so long as we can get it anytime, any place we want it. That’s good news for all of us. Sustainable commercial news media remain vital to our form of self-government if only because they are everywhere and no other form of news media can do what they do.





 •  Maybe some of that new Enquirer income (above) will allow editor Carolyn Washburn to restore some traditional assignments that fell victim to years of staff purges. If anyone needed further proof that firing or retiring specialty beat reporters exacts a toll on credibility comes in a recent Enquirer Healthy Living section. The paper turned the entire cover page over to public relations people promoting their institutions in the guise of news. At least the Enquirer doesn’t pretend its reporters wrote those stories; UC Health and OSU got the bylines. With newsroom staff reductions, it’s open season on readers for public relations people. They increasingly operate without the scrutiny and possible intervention of a savvy reporter.



•  There is nothing wrong with what UC Health and OSU public relations people do when they offer free content to the Enquirer. That’s their job; promote the best possible image for their institutions consistent with the facts. The problem is at the paper. This goes beyond the traditional back-scratching where reporters rewrite news releases. That makes it the paper’s product and gives reporters a chance to ask questions.  A lot of what dailies — whether the Enquirer or Wall Street Journal — publish begins with press releases.


This symbiotic relationship can go too far. An Enquirer journalist once took a junket, came home and put his byline on the story prepared by the sponsor of the junket. When this ethical/professional travesty was noted, there was, to the paper’s shame, little or no condemnation. As one colleague put it, he thought it was uncommonly well written.


Another time, an Enquirer journalist put her name on a news release and ran it as a story, then had the chutzpah to accept an award for that “reporting” from the group that sent her the original press release.



•  The planned Enquirer switch to smaller, tabloid-like pages has been postponed until 2013; it was to start this Fall. The paper blames problems with the new format and new presses at the Columbus Dispatch which is to print both dailies. Meanwhile, Enquirer editor Carolyn Washburn continues to tell us that small is beautiful. Or will be.



•  Channel 12 made the right decision in terms of audience numbers when they switched from the men’s final in the U.S. Open to an hour of Bengals chatter and then the game. However, viewers got an awful football game and missed what proved to be a riveting tennis match.




•  It’s never too early for Harvard undergrads to learn the importance of fitting into the Establishment. Reporters of the daily Harvard Crimson, the cradle of untold New York Timesmen over the decades, have agreed to clear quotes with Harvard officials before publishing their stories.


Jimromenesko.com reported this ethical blindness, saying, “Sometimes nothing is changed. But often, the quotations come back revised, to make the wording more erudite, the phrasing more direct, or the message more pointed. Sometimes the quotations are rejected outright or are rewritten to mean just the opposite of what the administrator said in the recorded interview.”


Romenesko also quoted Crimson President (editor) Ben Samuels’ memo to his staff. It said, in part,  “(W)e’ve seen an increase over the past several years in sources, especially Harvard administrators, who insist on reviewing their quotes prior to publication. When those administrators read their quotes, even quotes that Crimson reporters have recorded, they frequently ask that these quotes be modified.

“

Some of Harvard’s highest officials — including the president of the University, the provost, and the deans of the College and of the Faculty of Arts and Sciences — have agreed to interviews with The Crimson only on the condition that their quotes not be printed without their approval. As a result, their quotes have become less candid, less telling and less meaningful to our coverage . . . To increase our striving for frank and informative quotations, we add a new policy now. Effective immediately, no writer may agree to an interview on the terms that quotes cannot be published without the source’s approval without express permission of the Managing Editor or the (editor) President.”



• CNN International (CNNi) is too close to repressive governments with which it has business deals, London’s Guardian says. “CNNi has aggressively pursued a business strategy of extensive, multifaceted financial arrangements between the network and several of the most repressive regimes around the world which the network purports to cover,” the liberal British paper says. “These arrangements extend far beyond standard sponsorship agreements for advertising of the type most major media outlets feature. CNNi produces . . . programs in an arrangement it describes as ‘in association with’ the government of a country, and offers regimes the ability to pay for specific programs about their country.” The Guardian says these programs are then featured as part of CNNi's so-called "Eye on" series ("Eye on Georgia", "Eye on the Philippines", "Eye on Poland"), or "Marketplace Middle East", all of which is designed to tout the positive economic, social and political features of that country.



The Guardian says “the disclosure for such arrangements is often barely visible . . . To the average viewer unaware of these government sponsorships, it appears to be standard ‘reporting’ from the network.” The paper says that in some “Eye on” programs, no such disclaimer is provided. CNN's "sponsorship policy" says "'[P]arts of CNN's coverage beyond the daily news are produced as special reports, which attract sponsors who pay to associate their products or services with the editorial content,' but claims that 'at no stage do the sponsors have a say in which stories CNN covers.'"



• Joe Biden’s acceptance speech at the Democrats’ convention reminded me that “enormity” is a poor choice for something big enough to brag about. If the speaker means huge, he/she should stick to that 5 cent word and skip the 50 cent malaprop. Enormity describes something awful or outrageous, not just big or important, as in, the enormity of a famine or genocide. While they’re at it, speech writers should drop  “fraction” from texts they hand dimmer bosses and clients. A fraction is anything less than the whole: 99/100 of something is a large fraction. It’s not a synonym for small.



• Sometimes, NPR reporters have me talking back and it’s not because it’s a “driveway moment,” when I won’t leave the car until the story is over. It’s usually because they’ve blown a story, not matter how balanced or detailed the broadcast. Repeated stories about the Chicago public school teachers’ strike left me wondering: 26,000 teachers for 350,000 students. I know that’s not really 13+ students per teacher in each classroom but the numbers still cry for explanation that in its he said/she said reporting, NPR failed to provide.



• Here’s another approach to saving local journalism: invite the local daily and public radio station to campus and integrate them with journalism school. The New York Times devoted a major business story to this innovation by Mercer University in Macon, Ga. The story mentioned another innovation, this one in Ohio: TheNewsOutlet initiated by the daily Youngstown Vindicator and Youngstown State University. Now, it includes Kent State and Akron universities. Journalism students work as interns, providing news stories to any organization. That made news when ProPublica, the nonpartisan investigative website, joined forces with TheNewsOutlet. Youngstown State  journalism students initially will work on investigative stories guided by ProPublica editors. ProPublica also is an open source news organization.



•  I’m willing to risk my perfect record at predicting Pulitzers: Tracey Shelton’s stunning photo of four Syrian rebels silhouetted by the flash of a tank shell that killed three of them in Aleppo. How Shelton escaped is unclear. She is close enough for the men to be individually recognizable. Her images are at GlobalPost.com: men sweeping a street, grabbing their weapons at the sight of an advancing Syrian Army tank, the explosion, the lone survivor running toward her through the smoke, and his lucky minor arm wound. My previous prediction: that the Pulitzer committee would change its rules to allow digital entries and honor the New Orleans Times-Picayune for its coverage of Hurricane Katrina that inundated its presses.



•  Poynter Online reports further proof of the nation’s partisan divide: “In August, 31 percent of Democrats polled by the Pew Research Center for People & the Press reported hearing ‘mostly bad news’ about the economy. In September, only 15 percent characterized economic news as bad. Sixty percent of Republicans and 36 percent of independents polled said economic news was mostly bad. The poll’s authors found the gap striking: Differences in perceptions of economic news emerged after Barack Obama took office. But they never have been as great as they are today.”



•  I was delighted to read and hear reporters challenge Romney’s falsification of the events in Cairo before the deadly riot in Benghazi. Romney berated Cairo embassy staff for its attempt to defuse rising Egyptian anger over the online short ridiculing and defaming Muhammed. The embassy issued a statement sympathizing with Muslim anger over the video. Romney damned the embassy staff and statement, saying it was the worst kind of appeasement after rioting in Cairo and Benghazi.  He had to know the statement preceded either riot.



•  American news media were of two minds when offered a graphic photo of a shirtless Chris Stevens after the ambassador was killed in Libya. Some media used it in their primary news reports. Others didn’t use it on air or in print but offered it online to readers. I would have used it. He was not bloody or disfigured, he was not being dragged through the streets or otherwise abused. He was a murder victim, one of four Americans killed in the consulate that day, and we can handle these images and the clarity they bring to events. Our news media showed no such squeamishness when provided photos of bloody Qaddafi.



•  Being a Royal Grandmother probably has always been tough, but Queen Elizabeth is having another annus terriblus: Prince Harry cavorts naked with tarts in Las Vegas and the seemingly perfect Kate is photographed topless on a vacation. Maybe the royals’ police protectors need remedial ed: cell phone cameras are everywhere and nothing goes unnoticed, especially if a royal prince is displaying his Crown Jewels, and paparazzi were sured to track William and Kate and to take off her bikini top on an outside balcony was unwittingly naive. Someone has to explain the facts of public life to these folks. They can’t depend on foreign news media being as deferential as those in the British Isles. Harry’s immodesty was published in Britain largely because it was universally available and seen online. Kate’s slip got plenty of online attention, too. British papers, of course, had to write about the future queen’s nipples without showing them. If there is an invasion of privacy suit in France where the photos were published, the photos will have to be introduced as evidence . . . and there we go again.
 
 
by Andy Brownfield 09.14.2012
 
 
pink-slime_0

Morning News and Stuff

UPDATED 11:20 a.m.: Here's a picture of Nick Nolte in a bumper car.

Fact-checkers at The Columbus Dispatch said a new TV ad by Ohio treasurer and Republican U.S. Senatorial candidate Josh Mandel “might be the most audaciously over-the-top ad to run so far in the expensive and bitter race for the U.S. Senate.” The ad accuses Democratic Senate incumbent Sherrod Brown of missing more than 350 official votes and voting to raise his own pay six times. The Dispatch points out that Brown has a 97 percent voting record during his entire time in Congress, which started in 1993 when he was elected to the U.S. House of Representatives, according to GovTrack. According to the Dispatch, “Mandel … borrows a tactic from GOP campaign guru Karl Rove’s playbook: Identify your own weakness and find a way to assign it to your opponent to confuse voters.”

The Ohio Ballot Board on Thursday approved new summary language for Issue 2, which would take the decennial redistricting out of the hands of politicians and task a nonpartisan commission with redrawing congressional lines. The Dispatch reports that the new summary removes factual inaccuracies and included previously omitted information about who would select members of the new citizens commission. Secretary of State and Ballot Board Chairman Jon Husted said the board tried to make the language as generic and concise as possible, but Democrats and voter advocates say the new language is too long and technical and would confuse voters.

Cincinnati City Councilman P.G. Sittenfeld became the first elected official in the nation to host an online town hall. The Enquirer reports that Sittenfeld is taking questions on the online tool CrowdHall and by next Friday will have answered them via text or video. He is also asking Cincinnatians to post suggestions as to how they would balance the budget or spend the new casino revenue.

Rush Limbaugh on Thursday theorized that Al Qaeda colluded with President Barack Obama to give up Osama bin Laden to help Obama look good and win reelection. 

Republican presidential candidate Mitt Romney defines “middle income” as $200,000 to $250,000 a year. The Associated Press reports that Romney made the comments during an interview broadcast Friday on ABC’s “Good Morning America.” The Census Bureau meanwhile reported this week that the median household income is just over $50,000. CityBeat’s reporting staff wishes management would promote us to middle income level.

Speaking of ABC, they’re being sued by Beef Products Inc. for $1.2 billion over a report of the beef filler “pink slime.” The beef company says the defaming report disparaged the safety of pink slime.

Obama again apologized for America called Egyptian President Mohamed Morsi and called on him and the Muslim Brotherhood to stand with Washington against protesters who are attacking the U.S. Embassy in what The New York Times called a “blunt phone call.”

Jimmy Kimmel took the iPhone 4S onto the streets, telling people it was the new iPhone 5, proving that Apple cultists enthusiasts will love anything the company puts out.

 
 
by Andy Brownfield 09.04.2012
Posted In: 2012 Election, Media at 01:00 PM | Permalink | Comments (2)
 
 
reporter notebook

Reporter's Notebook: Mitt Romney Comes to Town

Amusements and things that didn't make it into our story

There are a lot of things that don’t make it into any given news story. When you attend an event as a reporter, such as Republican presidential candidate Mitt Romney’s visit to Union Terminal last Saturday (as I did), you wait in line for about an hour, then wait inside for another hour while security checks every visitor.

During that time, you’re talking to people who are attending, taking notes to provide color for the story (things such as what songs are playing, slogans on shirts or signs, the general mood or atmosphere) and getting information from the event staff, such as how many tickets were given out, how many people are estimated to attend, etc.

Then there are the speakers — about an hour of politicians talking. After that, there’s the counter press conference with local Democratic officials. Then you make phone calls to fill in any gaps.

With all of that material and the average reader attention span on 800 words, a lot of information gets left out of any given piece. So here are some things I found interesting from Romney’s visit that didn’t make it into my story that day.

  • The most popular attire seemed to be Reds items. Many event-goers wore Reds T-shirts or caps, and U.S. Sen. Rob Portman, who spoke at the event, wore a Reds ballcap and opened his speech with “So Cincinnati, how about these Redlegs?” and talked about Jay Bruce’s homer the previous night.
  • U.S. House Speaker John Boehner attended the rally. I remember seeing him on TV at the Republican National Convention and commenting that he didn’t look as tan anymore. Must have been the cameras. In person, he was at least five shades darker than the pasty Portman.
  • U.S. Rep. Steve Chabot also spoke at the rally. While most speakers stuck to short speeches meant to pump up attendees and introduce Romney, Chabot got local. He encouraged attendees to vote against Issue 2, a ballot measure appearing in November that would change the way redistricting is done in Ohio. Currently congressional redistricting is done by the Legislature, which can give one party an advantage if they control both houses and the governor’s mansion. Chabot said Issue 2, which would set up an independent commission to redraw congressional districts, would allow special interest groups to take voters out of the equation and have the lines drawn by “unelected, unaccountable” people. (CityBeat covered this year's redistricting issue here and here.)
  • As politicians do, speakers from both Republican and Democratic camps tried to spin the message. Portman told rally attendees that we were in the midst of the slowest economic recovery since the Great Depression, a statement independent fact checkers determined to be false. UPDATE 9/5/12: According to Republicans in the Joint Economic Committee and a report by The Associated Press economic growth and consumer spending have recovered more slowly from this recession than any time since The Great Depression. A PolitiFact check of Romney's claim that it was the slowest jobs recovery was deemed to be false.
  • Meanwhile, in their press conference after the rally, Democrats had maybe a dozen local Cincinnatians in a small public area near Music Hall. Obama’s campaign provided signs and had them all crowd behind a podium where local politicians spoke. For the TV cameras, it probably looked like a sizeable crowd, which is an old trick.
  •  
     
    by Ben L. Kaufman 08.08.2012
    Posted In: Media, Media Criticism at 11:19 AM | Permalink | Comments (0)
     
     
    enquirer

    Curmudgeon Notes 8.8.12

    Media musings on Cincinnati and beyond

    • A wet daily paper is near-useless. By the time the Enquirer and New York Times dry, my day is underway. I might get back to them after supper. However, we have a new delivery person who, unlike the woman she replaced, understands that double-bagging only helps if the bag openings are alternated and neither opening exposes the highly absorbent newsprint to rain or snow.

    • Poynter Online reports the growing number of news media hoping to profit from the Times-Picayune’s retreat from daily journalism in New Orleans. The Baton Rouge Advocate plans to produce a New Orleans edition in October, when the T-P plans to cut printed editions to three days a week. 

    Coincidentally, Poytner reported, four online news organizations in New Orleans said they’re forming an online news collective called the New Orleans Digital News Alliance. The four are The Lens, My Spilt Milk, NOLA Defender and Uptown Messenger. (All but the Lens are for-profit sites.) “The members will begin promoting each other’s work immediately through social media and other avenues, and closer cooperation is being developed,” their press release says. My Spilt Milk honcho Alex Rawls says in a post, “Our collective goal is to provide sustainable, up-to-the-minute, hyperlocal online journalism serving the New Orleans community.”

    That’s not the only online newsroom planting a flag in New Orleans local coverage, Poynter continued. Gambit Weekly Editor Kevin Allman says NOLA Beat, “a nonprofit startup planned in the mold of ProPublica or the Texas Tribune,” is planned to start up before the end of the year. Gambit is a New Orleans paper. 

    • Trust must exist between news media and audiences and journalists and their editors. No medium is immune. NPR recently had to retract a story after being alerted to a reporter’s plagiarism. Here’s the NPR editor’s note from July 9: “Earlier today, we published and distributed a story by Ahmad Shafi recounting his experience witnessing a public execution in Kabul in 1998. Since the story was published, it has come to our attention that portions of the piece were copied from a story by Jason Burke, published by the London Review of Books in March 2001. We have removed Shafi's story from our website.”

    Journatic, a commercial attempt to provide hyper-local news to major newspapers is in trouble because of journalistic fraud, fabrication and plagiarism. The agent of its distress was a former Journatic employee who explained how low-paid writers in Asia provided the local U.S. stories under phony bylines to unsuspecting American dailies. The revelation came on public radio’s This American Life in early July. 

    Journatic seemed perfect in an era of corporate cost-saving at any cost, readers’ trust be damned. Cheap outsourced labor allowed Americans to be fired. Poynter Online said the Chicago Tribune, which invested in Journatic, laid off about 20 American journalists and reassigned another dozen who’d worked on Trib suburban papers and websites. Journatic stories made that possible. 

    Other papers that substituted Journatic stories for those that could have been done by local journalists included the Chicago Sun-Times, Houston and San Francisco Chronicles

    The Enquirer still struggles to provide the kind of hyperlocal or local-local news — “Local Youth Wins Trumpet Contest” — that executives believe readers want. It tried in print and online. It never found the right formula and gutting its reporting staff left it without people do it all.  

    Gannett helped by buying most of the Tristate weeklies. While not hyperlocal — you can’t cover two or more neighborhoods and be hyperlocal — this was a good idea. There is nothing second rate about community weekly journalism; it has some different news values and high credibility among readers and advertisers. Some of my former students have created productive jobs and careers on community weeklies.

    • Jimromenesko.com eports a fascinating poll result:  YouTube has become a major way to get news. Pew’s Project for Excellence in Journalism said YouTube poses “a signficant opportunity and also a challenge” for mainstream news media. Romenesko included these findings: 

    The most popular news videos tended to depict natural disasters or political upheaval-usually featuring intense visuals.
    News events are inherently more ephemeral than other kinds of information, but at any given moment news can outpace even the biggest entertainment videos.
    Citizens play a substantial role in supplying and producing footage.
    Citizens are also responsible for posting a good deal of the videos originally produced by news outlets.
    The most popular news videos are a mix of edited and raw footage.

    Pew added, “The report points out that viewership for TV news still easily outpaces those consuming news on YouTube — 22 million people on average still watch the evening news — but fast-growing YouTube is now the third most visited destination online, behind only Google and Facebook.”

    • Former Enquirer reporter Cam McWhirter and Wall Street Journal colleague Keach Hagey scooped NPR about NPR’s investment in a nonprofit startup in New Orleans called NewOrleansReporter.org. It’s the latest effort to complement the diminished New Orleans Times-Picayune, which is cutting back from daily to print editions three days a week. NPR’s partner will be University of New Orleans. Poynter Online says NPR could be chipping in an initial $250,000. NPR followed with its announcement, NPR issued a press release after the story, saying the new site will follow a ”public radio funding model” and will be open source, like ProPublica and The Texas Observer. NewOrleansReporter.org will be based in WWNO’s newsroom, and its general manager Paul Maassen will run both organizations. NPR, the release says, is “providing consultation to WWNO around technology infrastructure and online revenue generation as well as training to support the rapid deployment of a multimedia newsroom.” It also says NolaVie and The Lens are “content partners.” The Lens recently announced (above) it would also be part of an online news collective called the New Orleans Digital News Alliance.

     
     

     

     

    Latest Blogs
     
    by Danny Cross 04.22.2016 34 days ago
    Posted In: Media at 11:38 AM | Permalink | Comments (0)
     
     
    spj

    CityBeat Wins National Reporting Award

    Nick Swartsell's “That Which Divides Us” recognized for excellence in public service reporting

    The Society of Professional Journalists announced the winners of its national Sigma Delta Chi awards today, and CityBeat is among the publications receiving recognition. 

    Nick Swartsell’s August 26, 2015 cover story, “That Which Divides Us,” won in the Public Service category for non-daily publications.

    That story explored economic segregation in Cincinnati and has helped foster an ongoing conversation around race and economic issues here.

    Amid controversy around police shootings of unarmed African Americans and subsequent civil unrest in cities like Baltimore and Chicago, Swartsell delved into the persistent socioeconomic factors that feed into America’s deep problems with race. The site of profound civil unrest in 2001 over the police shooting of Timothy Thomas, Cincinnati is, unfortunately, a prime place in which to examine these tensions. 

    Swartsell analyzed 2010 Census and 2011-2014 American Community Survey data on a neighborhood level, even down to the Census tract in some cases, to present a picture of a city starkly segregated by class and race, where tensions bubble up from the deep crevices of inequality separating blacks and whites. The article also incorporated overall median income statistics, infant mortality rates and other data illustrating the negative impacts of economic segregation in a city where the nine lowest-income neighborhoods are predominantly African American and the nine highest-income are predominantly, in many cases more than 90 percent, white.

    “That Which Divides Us” traced the history of economic segregation in Cincinnati and comparable cities across the country, exploring federal policies, inaction by city officials and other factors to explain why so many African Americans in Cincinnati grow up and remain in a cycle of poverty, cordoned off in crumbling and over-policed neighborhoods or caught up in the justice system’s revolving doors.

    Finally, the article traced signs of hope — new efforts by activists and officials to bring economic opportunities to a city that the Brookings Institute recently ranked 81st in the nation in terms of racially inclusive economic prosperity.

    The story was also recognized by national long-form journalism site Longreads.com, which named it a top pick last year.

    The Sigma Delta Chi awards highlight the best professional journalism from publications around the country. News outlets including the Associated Press, The Washington Post, The New York Times and The Los Angeles Times are among the 84 Sigma Delta Chi award winners in various newspaper, magazine, television and radio categories chosen from almost 1,500 entries this year.

    The award, established in 1932, is named for the original moniker of the SPJ. The 107-year-old organization is the oldest and one of the largest in the United States representing professional journalists.

    This is CityBeat’s first time winning the award. The complete list of winners can be found here
     
     
    by Danny Cross 04.07.2016 49 days ago
    Posted In: Media at 01:55 PM | Permalink | Comments (0)
     
     
    ire2

    UC Students’ CityBeat Story Wins National Investigative Reporting Award

    Investigation into athletic spending gone wild at public universities beats out major J-school projects from across the country

    One of the nation’s premier journalism organizations today awarded 12 University of Cincinnati students its top prize for student investigative reporting among large universities.

    Investigative Reporters and Editors, a 41-year-old nonprofit, chose “Robin Hood in Reverse” as the best piece of student investigative journalism among major universities in 2015. The finalists included a 27-person team from 19 universities chosen for the national News 21 initiative at Arizona State University's Cronkite School of Journalism.

    CityBeat published the story on May 6, 2015. It was researched and written by a dozen UC students, mostly juniors and sophomores, as a class project last spring.

    The students examined athletic and academic spending at Ohio’s eight largest universities. Using NCAA reports filed by each school, the class revealed individual students paid as much as $1,226 annually to subsidize soaring athletic department deficits at seven of the schools, including their own. Using a Knight Commission on Intercollegiate Athletics database, the class showed academic spending per student dropped over the past decade at six schools.

    One IRE contest judge praised the story for showing UC students were particularly hard hit, “unwittingly paying more than $1,000 a year” to cover athletic deficits while “spending-per-student on undergraduate education dropped almost 25 percent in recent years.”

    The judge noted interviews with UC students brought home the impact of spending decisions, citing several in the story: “ ‘It seems to be a corruption in education,’ said one honor student. ‘I didn’t come to UC for sports. I came here for an education,’ said another student.”

    Drawing on scholarly studies and interviews with experts, the student journalists disproved the widely held myth that a successful athletic program translates into an increase in applications and donations.

    Dr. Jeffrey Blevins, chair of the UC Journalism Department, says the award demonstrates the progress his department has made since it was formed just four years ago.

    “What impresses me most is that our student work is competing with the likes of some of the best journalism programs in the country — Columbia University, Northwestern University, Arizona State University and the University of Missouri,” Blevins says. “We are a scrappy bunch, but we are making our presence known on the national stage.”

    In past years, IRE has awarded its top honor for student investigative reporting to some of the country’s most renowned journalism programs, including Columbia University’s Graduate School of Journalism, City University of New York’s Graduate School of Journalism and Northwestern University’s Medill School of Journalism.

    The 12 UC undergraduates who researched and wrote the story are very much like the working-class students they wrote about. Many in the class were like Katie Coburn, then a sophomore who worked 35 to 40 hours a week at two jobs while taking 18 credit hours.

    “I am a working-class student. I have a ton of loans, I pay my own rent, my utilities and my groceries,” Coburn says. “All this motivated me to work harder because I was passionate about the topic.”

    UC Assistant Professor Craig Flournoy, who oversaw the project, says his students created a template any reporter could use to investigate the athletic spending arms race and its impact on academics.

    “Focus on schools in the same state or athletic conference,” Flournoy says. “Use NCAA reports to track each school’s athletic deficits over time and how much a student pays to subsidize those deficits. Use the Knight Commission database to track each school’s academic spending per student over time.”

    The online version of the story includes links to the Knight Commission database and academic research, along with databases and charts detailing the students’ findings.

    Once the students had this data, they interviewed officials, faculty members, experts and students, many of whom were unaware that they were footing the bill for the deficits and directly impacted by cuts in academic spending.

    “Their quotes were among the most powerful parts of the story,” Flournoy says.

    Coburn says she was humbled by the award and grateful for the experience of working on the project.

    “Great work comes from passion,” she says. “Through this class, I proved that with my passion for journalism, I can make an impact before I graduate, before I’m even considered a professional journalist. I am a student, but I can still make a difference. That is what I proved to myself.”

    Along with Coburn, the students recognized for work on the story were Morgan Batanian, Fernanda Crescente, Taylor Jackson, Tyler Kuhnash, Camri Nelson, Taylor Hayden, Talis Linauts, Kayleigh Murch, Matt Nichols, Malia Pitts and Lauren Smith.

    The full list of 2015 IRE awards winners can be found here.

     
     
    by Danny Cross 04.30.2015
    Posted In: Media at 12:18 PM | Permalink | Comments (0)
     
     
    enquirer

    The Enquirer's OTR Shooting Coverage Was a Huge Mess

    A few years ago, a friend and I were walking down the street in Over-the-Rhine from Neons to somewhere north on Main Street — maybe MOTR, maybe our friend’s place at 13th and Clay, might have been heading back to a car. I’m not really sure — it’s been three or four years now since people started coming back to the (mostly nighttime) amenities in the neighborhood. 

    Just before we turned the corner from 12th onto Main, gunshots popped off behind us. We turned around and saw some dude running south on Sycamore. We bolted onto Main and jumped into a storefront doorway until things calmed down, called the police and then continued on our way. I followed up and found out that the man we saw running away neither died nor killed anyone.

    It was a scene that has grown less common in recent years in the area, as the push of development has moved much of the drug dealing and related violence outward into other neighborhoods. In January WCPO reported that violent crime in OTR was down 74 percent since 2004, in part due to development and evolving policing tactics.

    Such facts didn't deter The Enquirer from freaking the hell out yesterday when one of its reporters witnessed a shooting in front of a bunch of popular OTR restaurants. Reporter Emilie Eaton was on the same block when 30-year-old Gregory Douglas was shot around 9 a.m. near Vine and Mercer streets, fled a short distance then collapsed and died. Police today issued a warrant for the arrest of Darnell Higgins for the murder.

    It's been a sad day for a lot of people: families and friends of the deceased and the accused; those who witnessed such violence up close.

    It’s also a sad day to consider the state of local media, considering the response we've seen so far to The Enquirer's collection of coverage. It started with the reporter's first-person account of witnessing the shooting. Then came a news story questioning the neighborhood's safety, for some reason quoting the Hamilton County Republican chairman and a lone neighborhood resident saying he didn't feel safe these days. Soon afterward, a more formed version of the story was updated online — this time the headline tried to cleverly play on the word "dead" (“Gunfire in OTR brings morning to a dead stop”). The headline was later changed, “After fatal shooting, no easy answer in OTR," though the insensitive quip lives on in the story's URL.

    The Enquirer’s decision to frame Douglas’ death as a question of whether or not OTR is safe for those of us unaccustomed to witnessing violence is generating the type of online debate (/clicks) the "newsroom of the future" was meant to induce. It has also been heavily criticized.

    Here’s former Cincinnati mayor Charlie Luken on Facebook:

    Here’s Derek Bauman, an OTR and mass transit advocate/suburban police officer, who wondered on Twitter why the first source in an early version of the “Is OTR safe yet” story quoted the county GOP chair before anyone else. Alex Triantafilou’s take? “There is more work to be done to make our city as safe as the suburbs."

    Eaton's first-person story was published just hours after the shooting occurred. "A stray bullet could have easily missed the victim and hit me," she wrote. "The gunman could have come around the corner for me. I'm lucky to be writing this story right now."

    The story elicited strong response from readers, but perhaps not the kind the Enquirer was picturing. About 20 wrote comments questioning the appropriateness of the piece, many along the lines of this:

    As writers molded dispatches from the scene into The Enquirer’s larger collection of reporting on the incident, debate continued on social media. Enquirer writer John Faherty took to the comment section of Eaton's article to defend her.

    Those of us in the media don’t enjoy criticizing each others' work, and we realize most people in the industry are dedicated and passionate. We respect colleagues at other media companies, especially when their dedication to the craft is evident.

    Eaton clearly had a shitty morning. Her decision to immediately get back to doing her job is admirable.

    Unfortunately, the collection of work to which she contributed was misguided, made worse by the classlessness with which Enquirer editors showed along the way. Publishing right-wing digs at inner-city neighborhoods has been a longstanding tradition at The Enquirer. Using a play on the word "dead" in a news story about a murder is the type of move that would get a college newspaper in trouble. It shouldn't be OK at any self-respecting daily. 

    There's no way to tell which “content coach” might have shaped yesterday’s coverage. Any number of web editors could have written such an offensive headline — the newsroom of the future isn't set up to catch these things. Newsroom morale has been known to be low at Gannett papers across the country, and many of us actually feel bad for the many talented people struggling to produce quality work under such restrictive guidelines. 

    Ultimately, reporting that might have culminated in an articulation of how opposite worlds intertwine in front of our eyes every day instead became a question of whether it's smart to eat and shop near poor people.

    Later versions of the story noted that the lunch rush on Vine Street continued as usual just hours later, suggesting that maybe the question of whether or not Vine Street is safe had already been answered. 

    "I'm not worried about it," said Mike Georgitan, a general manager at Pontiac BBQ on Vine Street. "It might affect lunch today – maybe," he shrugged. "But then it will pick back up."
    A person is dead, and the cycle of poverty, crime, drugs and violence that gripped Over-the-Rhine long before a Japanese gastropub opened at 15th and Vine is still occurring all over this city. The Enquirer would be wise to demonstrate an understanding of these forces rather than following the path of least resistance to Internet debate.

    It would be a lot more compelling than a description of how witnessing violence makes a typical white person feel.
     
     
    by Danny Cross 12.03.2013
    Posted In: Media, Mayor, Streetcar at 10:41 AM | Permalink | Comments (10)
     
     
    pg

    Watch P.G. Sittenfeld Pwn John Cranley

    Streetcar opponents allow Sittenfeld to act like a leader in everyone’s face

    By all accounts, yesterday’s special council session to discuss the Cincinnati streetcar was long and contentious, more than 60 streetcar supporters pleading with an indignant Mayor John Cranley and newly elected council members still spouting campaign-trail anti-streetcar rhetoric. 

    After the meeting, Cranley dismissed an offer by major philanthropy organization The Carol Ann and Ralph V. Haile, Jr./U.S. Bank Foundation to pay for a study of streetcar shut-down costs that opponents want to see come in lower than the city’s estimates before they vote to completely stop the project. Cranley dismissed the offer because it also came with a note saying that if the streetcar is canceled the foundation will reconsider its contributions to Music Hall, the Smale Riverfront Park and other city projects. Cranley would rather make the city pay for the study than negotiate with terrorists respond to threats.

    About seven and a half hours into this debacle of American democracy — which included numerous procedural abnormalities including the mayor asking Council to discuss and vote on ordinances no one had read yet, an hours-long delay and a funding appropriation that leaves the cancellation vote safe from the pro-streetcar-threatened voter referendum (something Cranley railed against when the city administration kept the parking plan safe from referendum) — Councilman P.G. Sittenfeld livened things up with something everyone tired of the streetcar debate can agree is funny: undermining the mayor’s authority by asking fellow council members to overrule him.

    The following video published by UrbanCincy shows Cranley denying Sittenfeld an opportunity to speak. Sittenfeld then asks for a vote to overrule Cranley, which the mayor had to approve, and everyone but Kevin Flynn votes to overrule. (Flynn unfortunately had to vote first, leaving him unable to determine which way the vote was likely to go — a tough position for a rookie politician.) Once David Mann and Amy Murray voted to allow Sittenfeld to speak, the rest of the anti-streetcar faction followed suit, knowing Sittenfeld had the necessary votes to overrule Cranley. Then Sittenfeld spent a few minutes going mayoral on Cincinnati's new mayor.

     
     
    by Danny Cross 11.27.2013
     
     
    streetcar

    Morning News & Stuff

    The Cincinnati Enquirer abruptly changed its tone about the streetcar project yesterday, writing in an editorial that the city should continue the project and leaving the newspaper on the opposite side of Mayor-elect John Cranley on the two main issues of the campaign it endorsed just weeks ago.

    Fourteen months after publishing an editorial against the streetcar project, the three-member Enquirer editorial board yesterday spelled out why it now supports completing the project, suggesting that a main part of its opposition — and to Roxanne Qualls as mayor — was the current administration’s inability to “argue effectively for the project” that Cranley and other conservatives used to take office during an election that saw extremely low voter turnout.

    CityBeat’s German Lopez noted on Twitter the irony of The Enquirer now supporting both the streetcar and parking plan while the candidate it endorsed attempts to unravel both — Cranley already stopped the parking plan. The comment drew a response from Enquirer Editor Carolyn Washburn, who is on the newspaper’s editorial board along with Publisher Margaret Buchanan and Editorial Page Editor David Holthaus.

    The editorial includes the following paragraph: “In endorsing Cranley, we said he would ‘have to rein in his dictatorial tendencies and discipline himself to be diplomatic, respectful and collaborative.’ What we’ve seen so far is a matter for concern. Hurling insults at professionals like streetcar project manager John Deatrick isn’t what we need. Deatrick enjoys a good reputation as someone who has managed The Banks project and the rebuild of Fort Washington Way. He needs to stay on the streetcar project.”

    The editorial was published the same day City Council put completing the project into law and Councilman P.G. Sittenfeld announced his decision to support the project’s completion, which Lopez pointed out leaves Council short of the six votes required for an emergency clause that would immediately halt the project without leaving it open to referendum. Without the emergency clause, streetcar supporters could gather the required signatures to put a 5-4 cancellation vote to referendum, which would force the city to continue working on the project until voters decide on it in November.

    Mayor-elect Cranley will hold a vote to stop the project on Monday. With Sittenfeld set to vote against halting the project, Cranley will need either newly elected David Mann or Kevin Flynn to vote in favor of stopping it. Both are on the record as being against the project but have left room to consider the financial realities before making their final decisions. 

    Cranley announced this morning that he will name the new city manager at 2 p.m. today. Cranley removed former city manager Milton Dohoney last week.

    A story by The Enquirer’s Mark Curnutte yesterday detailed life expectancy disparities among Cincinnati’s poor neighborhoods, finding a 20 year difference at times between citizens of predominantly black or urban Appalachian neighborhoods and people of wealthy white neighborhoods like Mount Lookout, Columbia Tusculum and Hyde Park. The Cincinnati Health Department will release more statistics Tuesday and a community discussion on the issue is set for Jan. 10. 

    Pope Francis yesterday criticized the world’s growing wealth disparity, mentioning things like “idolatry of money” and “a new tyranny” in a 50,000-word statement that sharply criticized trickle-down economics.

    The Pope via The Washington Post:

    "Some people continue to defend trickle-down theories which assume that economic growth, encouraged by a free market, will inevitably succeed in bringing about greater justice and inclusiveness in the world. This opinion, which has never been confirmed by the facts, expresses a crude and naive trust in the goodness of those wielding economic power and in the sacra­lized workings of the prevailing economic system. … Meanwhile, the excluded are still waiting."

    OTR restaurant Kaze will begin offering lunch hours starting on Black Friday.

    Away from home and tired of “Friends-giving” gatherings? Here’s a bunch of restaurants serving good stuff on Thanksgiving day. 

    Skip Black Friday craziness and use CityBeat’s Gift Guide to shop local this holiday season. There are also plenty of local retailers you can hit up online if you don't wait until the last minute!

    If you’re traveling to some stuck-up East Coast city for Thanksgiving, charge the iPad or whatever because there are going to be some storms.

    And high winds might cause the Macy’s Thanksgiving Day Parade to take all the air out of the Snoopy balloons so no one flies up into the air like in movies.

    The NSA reportedly considered revealing the “porn-browsing history” of certain people considered to have ties to terrorist activity in order to discredit them.   

    Great, now America’s durable goods orders are down. Thanks a lot, government shutdown!

    At least the country’s jobless claims are back to pre-recession levels. Thanks, Obama?

    The University of Cincinnati Bearcats beat UMass Lowell in basketball last night and senior forward Justin Jackson jammed one in the hoop hard.

     
     
    by Danny Cross 11.15.2013
    Posted In: Government, Media, Media Criticism, Streetcar at 01:34 PM | Permalink | Comments (4)
     
     
    enquirer

    How The Enquirer Got Today’s Anti-Streetcar Story

    Someone divided $1.5 million by 30

    Most Cincinnatians don’t view The Cincinnati Enquirer as a beacon of journalistic innovation, but today’s homepage headline pointing out that streetcar construction is costing the city an average of $50,000 a day was a reminder of how interested our Sole Surviving Daily is in drumming up negativity about the project.

    Hundreds of streetcar supporters packed the Mercantile Library last night outlining the several different ways they plan to campaign to save the project — including various forms of litigation The Enquirer typically enjoys playing up as potentially costly to taxpayers — a story similar in concept to the anti-streetcar protests The Enquirer gave attention to leading up to the election.  

    The Enquirer’s cursory wrap-up of the event was removed from the cincinnati.com homepage this morning, and it's currently not even listed on the site's News page even though it was published more recently than several stories that are. Left behind on the homepage is a real joke of analysis: the fact that the $1.5 million monthly construction cost divided by 30 days in a month amounts to $50,000 per day, assuming workers put in the same amount of time every day in a month and the city gets billed that way, which it doesn’t. 

    The $1.5 million figure has been known for weeks, but $50,000 per day sounds dramatic enough that concerned taxpayers everywhere can repeat it to other ill-informed people at the water cooler. If these math whizzes wanted to really piss people off they would have broken it all the way down to $34.70 per minute, 24 hours a day. Man, fuck that streetcar!

    At least the story’s third paragraph offered a piece of recent news: Halting construction will still cost the city $500,000 per month because it will be on the hook for workers who can’t be transferred and costs of rental equipment that will just sit there. (For Enquirer-esque context: It will still cost $16,667 per day or $11.57 a minute to temporarily halt the project.)

    Also, the note in the headline (“Streetcar, which Cranley plans to cancel, still costing $50K a day”) reminding everyone that Cranley plans to cancel the project that is currently costing money seems unnecessary considering THE ONLY THING ANYONE HAS HEARD ABOUT SINCE THE ELECTION IS THAT CRANLEY PLANS TO STOP THE STREETCAR. It does nicely nudge readers toward the interactive forum they can click on and publicly lament how people who don’t pay taxes have too much control over our city.

    (Additional professional advice: Consider changing the subhed from, “It'll be costly to stop, and costly to go on, but work continues until Cranley and new council officially stop it” to something that doesn’t sound like you have no idea what the fuck is going on.)

    For context, the following are the streetcar stories currently presented on the website homepages of local media that have more talent/integrity than The Enquirer:

    WVXU: Streetcar supporters will remain active to keep project going

    WCPO: Federal official: Cincinnati will forfeit $40M in grants if streetcar project is canceled

    WLWT: Standing-room-only crowd attends Cincinnati streetcar meeting

    Cincinnati Business Courier: Feds: If you kill the streetcar, we want our money back

    CityBeat: Streetcar supporters pack Mercantile Library, Fountain Square

    CityBeat: Streetcar cancellation would cost Cincinnati federal funds

    CONSERVATIVE MEDIA BONUS: 700WLW even has a relevant piece of streetcar news, although you have to scroll past a video of Russian kids wrestling a bear and an article suggesting that Obamacare is the president’s Katrina (whatever that means): Feds: Use money for streetcar or pay it back.

     
     
    by Hannah McCartney 11.12.2013
    Posted In: Media, Media Criticism, News, Ethics, Courts, Police at 03:25 PM | Permalink | Comments (0)
     
     
    defamation

    Gannett Weekly Loses Appeal in Defamation Suit

    Court upholds decision that the paper's 2010 statement was made with actual malice

    A Sixth Circuit Court of Appeals judge has denied the Milford-Miami Advertiser's request to appeal a 2012 ruling that charged the Gannett-owned suburban weekly with defamation and ordered the paper to pay the defamed plaintiff $100,000 in damages.

    In an article published in the Advertiser on May 27, 2010 titled "Cop's suspension called best move for city," the paper implicated Miami Township police officer James Young, who years before had been mired in legal trouble for accusations of sexual assault that were eventually disproven, in its article discussing another sex scandal in the area.

    According to court documents, in 1997, Young was initially fired from his job after a woman named Marcie Phillips accused Young of forcing her to perform oral sex on him while Young was on duty. An internal investigation revealed that the two had actually been engaged in a relationship prior and that Young had spent time at Phillips' house while on duty. The allegations, however, were entangled in questions about Phillips' character and concern that she could have been lying about the rape because the relationship between the two had recently ended on rocky terms.

    When DNA testing on semen found on a rug in the woman's home proved that the DNA didn't match Young's, he was exonerated and reinstated to his position

    The Advertiser article explained that Young had been terminated for sexual harassment, immoral behavior, gross misconduct and neglect in the line of duty and also stated that "Young had sex with a woman while on the job," which formed the basis for Young's defamation suit.

    The 2010 article dealt with similar accusations lodged against Milford Police Officer Russell Kenney, who pleaded guilty to charges that he'd been having sex with Milford Mayor Amy Brewer while he was on duty on multiple occasions.

    Kenney was suspended from his position for 15 days, but was later reinstated even though Milford's police chief planned to recommend his termination to avoid having to use an arbitrator to dissect the case.

    Although the article is attributed to writer Kellie Giest, the lawsuit revealed that the paper's editor at the time, Theresa Herron, inserted the section of the article that went to trial. According to court documents, Herron added the paragraphs about Young to Giest's story because she felt the article needed more context about why the city wanted to avoid arbitration.

    According to court documents from the suit Young filed against the Gannett Satellite Information Network, Gannett responded the to initial complaint by acknowledging that the statement was a defamation of character, but that the statement was made without actual malice on the part of Herron. There is a high legal threshold for plaintiffs to establish a defamation claim, which require the plaintiff to prove several elements beyond a reasonable doubt; for public officials, the threshold is even higher because they most prove that the offender acted with actual malice — in this case, knowing the claim about Young was false and printing it anyway — to win a lawsuit.

    In its appeal, Gannett argued that Young, as a police officer, did not meet the threshold of a public official required to successfully establish a defamation claim and that Herron's inclusions were based on rational interpretations of documents on the case — even though Young denied having sex with plaintiff Marcie Phillips, he admitted the two had kissed and the arbitrator's report documented one instance in which Young was at Phillips' house while on duty.

    In the court's opinion denying Gannett's appeal, Judge John Rogers writes that Herron admitted she had read the arbitrator's report from Young's case, which provided no evidence that Young and Phillips ever actually had sex at all.

    "There was sufficient evidence for the jury to conclude that Herron was well aware that the statement she added to the article was probably false," it reads. "Herron was also reckless in failing to conduct any investigation beyond the records of the original case. She did not seek out Young for comment, nor did she talk to anyone involved in his case."

     
     
    by German Lopez 11.04.2013
    Posted In: News, Media at 01:08 PM | Permalink | Comments (1)
     
     
    enquirer2

    'Enquirer' Circulation Declines Again

    Numbers down more than 10 percent over the past year

    Many of Ohio’s major newspapers, including The Cincinnati Enquirer, lost thousands of readers in the past year, but some managed to beat trends and gain in certain categories, according to a circulation audit from the Alliance for Audited Media.

    The audit found The Enquirer’s average daily circulation, which excludes Saturday and Sunday, down to 117,754 from 132,076 between September 2012 and September 2013. Sunday circulation fell to 235,515 from 262,876. The numbers represent a 10.8 percent decline in average daily circulation and 10.4 percent on Sundays.

    The Akron Beacon Journal and Youngstown Vindicator also saw negative trends, with average daily and Sunday circulation dropping.

    Cleveland’s The Plain Dealer lost some of its Sunday circulation, but comparable statistics weren’t available for average daily circulation because the newspaper transitioned from daily delivery to three-times-a-week delivery earlier in the year.

    But The Toledo Blade and Dayton Daily News actually increased their average daily and Sunday circulation.

    The Columbus Dispatch also upped its average daily circulation, but Sunday circulation fell.

    For newspapers, dropping circulation coincides with more readers getting their news from the Internet and alternative sources over the past few years. The alternatives have cost newspapers around the country readers and advertising revenue, and many have responded with cutbacks in staff and overall news coverage. 

    In August, The Enquirer moved and laid off staff from its Kentucky and West Chester offices. The layoffs came as parent company Gannett dismissed more than 400 workers around the country, according to estimates from Gannett Blog.

    Other media outlets appear to be taking advantage of the new vacancy. The Business Courier reported on Monday that Cox Media’s Journal-News is increasing its presence in Butler and Warren counties to compete with The Enquirer. The move follows Cox Media’s decision to merge its Hamilton and Middletown newspapers into a single entity that covers both cities and counties.

     
     
    by German Lopez 10.25.2013
    Posted In: News, City Council, Media at 02:53 PM | Permalink | Comments (1)
     
     
    yvette simpson

    Councilwoman Questions WCPO Source over Bigoted Posts

    Yvette Simpson says man quoted in WCPO story harassed her with racist remarks

    Councilwoman Yvette Simpson is questioning why WCPO used a man named Jim Kiefer as a source for a story after he harassed her on social media with racist insults.

    WCPO’s Kevin Osborne quoted Kiefer in a story, identifying him as a supporter for John Cranley’s mayoral campaign. (Full disclosure: Osborne formerly worked for CityBeat.)

    When Simpson saw the story with Kiefer as a source, she says she immediately recognized him as someone who has repeatedly harassed her with racist remarks on Facebook.

    Kiefer's Facebook page was publicly viewable prior to Simpson calling him out on Twitter yesterday, but it has since been made private.

    On Oct. 20, the day before WCPO's story was published, Kiefer posted a message on his Facebook wall that said, “For my pick as worst councilperson in cincinnati (sic).... Evette (sic) getto (sic) Simpson!” Although the post included various grammatical and spelling errors, Kiefer then attached an image that said, “No you may not ‘Axe’ me a question. I don't speak Walmart.”

    Several of Simpson’s colleagues, including Councilman Chris Seelbach and City Council candidate Mike Moroski, have come to Simpson’s defense after she posted the image.

    The issue for Simpson is whether a media outlet should be using Kiefer as a source, considering his images and posts were publicly viewable on Facebook. Simpson says Osborne never responded to her email asking whether he or WCPO is aware of Kiefer’s history. Osborne is Facebook friends with Kiefer.

    CityBeat contacted WCPO News Director Alex Bongiorno by phone and email to ask about WCPO’s policy for vetting and identifying sources, but no response was given prior to the publishing of this story.

    WCPO’s story detailed criticisms from Cranley supporters against opponent Vice Mayor Roxanne Qualls, who Simpson supports. Specifically, the story questioned why Qualls allegedly never sought an opinion from the Ohio Board of Ethics over whether her work as a realtor presents a potential conflict of interest with her support for the streetcar project, which could increase property values — and perhaps Qualls’ compensation as a realtor — along its route.

    It turns out Qualls had asked for a professional opinion on the ethical issue at least two times before, but the city solicitor deemed the connection between Qualls’ work and the streetcar project too indirect and speculative to present a conflict of interest, according to an email from City Solicitor John Curp copied to CityBeat and other media outlets.

    Kiefer called CityBeat after people on social media discussed CityBeats various calls for comment for this story. Kiefer said the images were supposed to be jokes. You have to have a sense of humor, he said.

    The Cranley campaign says it has and wants nothing to do with Kiefer.

    “John (Cranley) wouldn’t know Jim Kiefer if he walked past him in the street right now. It’s not someone that he’s ever met. It’s not someone that he’s ever dealt with. It’s not someone that the campaign has ever dealt with, says Jay Kincaid, Cranley’s campaign director. “Whatever his views are don’t reflect those of John.”

    Kincaid also points out that Cranley’s record goes against some of the bigotry perpetuated by Kiefer's posts. While on City Council, Cranley championed and helped pass an anti-racial profiling ordinance and LGBT protections in local hate crime laws.

    Simpson’s history with Kiefer goes back to at least June, when Simpson says Kiefer went on a racist tirade against her on Facebook in the middle of an online discussion over the city’s parking plan. The discussion has been deleted since then, but Simpson says Kiefer told her to never return to the West Side of Cincinnati.

    This is not the first time Kiefer touted images with bigoted connotations on his Facebook wall. In one instance, he liked an image of President Barack Obama in tribal regalia. In another, he posted an image of Barney Frank that mocked the former congressman’s homosexuality.


     
     
    by Ben L. Kaufman 09.04.2013
     
     
    enquirer

    Curmudgeon Notes 09.04.2013

    Media musings from Cincinnati and beyond

     • I was at UPI in London during the 1963 March on Washington. I read about it in London dailies and the Paris Herald-Tribune. Since then, all kinds of “marches” on Washington have cheapened the brand. So has the obsessive replaying of snippets from King’s “I Have a Dream” speech as if it were the event. I’m grateful to news media that went further in recalling the magnitude of the 1963 march and roles played by organizers and other speakers. This was part of the 1960s that I missed. 

    • Court rulings allow the Rev. Martin Luther King, Jr.’s heir to own and control his “I Have a Dream” speech to the 1963 march. Anyone wanting to use more than a few words must pay. My first reaction was “WTF? It was a public event in a public place and a public speech to the public. That can be ‘owned’? Yup. 

    • Stenographic reporting of the so-called debate over whether to bomb Syria back into the Stone Age helps build acceptance for a new war. Similarly, assertions that Assad’s forces gassed civilians are repeatedly reported as evidence or proof. 

    As of this writing, reporters have quoted no top Obama administration official willing to offer evidence or proof. Instead, as evidence, we have unverified videos online and interpretations of what the images show. Reporters don’t tell us who provided death figures or who provided information that White House is using the claim Sarin gas was used. 

    • Meanwhile, the constitutional expectation that only Congress can declare war has suffered the same fate as the Fourth Amendment ban on unreasonable seizures and searches; dying if not dead. 

    Germany and Japan attacked us. Congress responded for the most recent time: 1942. Russia’s surrogate attacked our dictator across the 38th Parallel in 1950 and triggered the still-unresolved Korean police action. LBJ was conned or knowingly lied about reported 1964 attacks on American warships in the Tonkin Gulf and moved us into the undeclared Vietnam War. Luckily, Saddam Hussein attacked Kuwait in1990 and started Gulf War I. The CIA’s totally mistaken 2002 “slam dunk” assurance about Weapons of Mass Destruction was used by Bush to justify undeclared Gulf War II. After 9/11, Afghans sheltered Osama bin Laden before our allies in Pakistan sheltered him and that was used to justify our unfinished and undeclared war against the Taliban in both countries although the Taliban never attacked us. Let’s not even get into the invasion of Panama or Grenada or fiasco in Somalia. All that’s missing in this latest rush to bash a hornets nest is a repeat of the New York Times sycophantic reporting that Saddam Hussein had and would use weapons of mass destruction. 

    • If you want a weapon of mass destruction, how about the AK-47, the totemic Soviet assault rifle that is ubiquitous on every continent or the simple machete/panga with which millions have been and are being murdered and/or mutilated. No chemical, biological or nuclear weapon has killed so many people. 

    • When will some national reporter ask, “What’s surgical about a surgical strike?” Nothing unless we’re comparing it to carpet bombing a la Germany, Japan, Laos or Vietnam. 

    Other than assassinating Assad with a drone-launched guided missile — good enough for Americans in Yemen —  any attack on Syria will create  “collateral” damage. They used to be called innocent victims, sort of like French civilians killed by Allies’ D-Day bombing. 

    “Surgical strike” is a debasement of the language. I’m surprised that surgeons — whose marketing mavens constantly promote ever-smaller and more precise bodily invasions — don’t ask the Pentagon to abandon the phrase, “surgical strike.” 

    However, it’s no mystery why news media are willing, even eager to echo this desensitizing insider language. It recalls “RPG,” “IED,” “smart bombs,” “boots on the ground” and similar military language embraced by civilian reporters for their civilian audiences. Except those buzz words weren’t for civilian audiences; it was how reporters assured military sources that journalists were savvy and sympathetic listeners. 

    “Surgical strikes” serves us as badly as reporting unsupported assertions and assumptions as fact. Accurately reported bullshit is still bullshit. 

    • Accurate reporting requires context. Why is gassing hundreds of Syrian civilians in Damascus worse than shooting and killing as many or more civilians about in and around Cairo? Why is the killing and wounding of thousands in Cairo worse than endlessly raping, wounding, mutilating and killing millions of civilians in the horribly misnamed Democratic Republic of Congo? 

    • Our selective condemnation of poison gas recalls the 11th-century papal ban of the cross bow; peasant crossbowmen could kill armored knights from an unmanly and impersonal distance. That also was bad for the social order. Welsh bowmen faced no such opprobrium although their arrows killed far more mounted knights.

    Jump ahead almost a millennium. There is debate on what is a chemical weapon and not all gasses — think tear gas — are poisonous. Poison gas was used infrequently but without sanction during the past 100 years. 

    Germans and the British gassed each other during World War I. Communists were accused of using poison gas during Russian Civil War. Italians gassed native troops in Ethiopia in the 1930s in years when colonial powers were suspected/accused of gassing rebellious native troops. Japanese gassed Chinese during early World War II. Egyptians gassed Yemeni forces in the 1960s but Americans denied using toxic/blister gasses in Vietnam and Laos. Iraq deployed lethal gas against its own people and Iranian forces in the insane Iraq-Iran 1980s war. Politicians and UN officials fulminate against gassing civilians but they only remind us how selective agony and journalism can be. 

    • No less authority than President Obama relegated the comparative to the dustbin of grammar. His speech at the Lincoln Memorial last week praised King and other civil rights activists, saying “Because they marched, America became more free and more fair.” True, but I’ll bet King would have said, “freer and fairer.” 

    • Everyone’s lauding David Frost’s evocative interviews with disgraced Richard Nixon after he resigned the presidency. He died after a heart attack on Saturday.

    My memory of Frost is different: TW3, the original That Was the Week that Was on BBC TV. It was as irreverent as posh Brits from Oxbridge could be and Frost was a central figure in its creation in 1962 and weekly broadcasts until it was cancelled to avoid criticism as the 1964 general election neared. Two skits stand out in my memory, in part because my Saturday night duties at UPI included watching and filing a story on anything newsworthy that TW3 did/said. 

    The first showed an otherwise empty set with seemingly naked Millicent Martin, then young and drop-dead lovely, astride and leaning over the back of a curvy, modern Arne Jacobsen chair. It was the same pose call girl Christine Keeler used when photographed during the scandal over her affair with government minister John Profumo. You can see the original Keeler image at www.vam.ac.uk. Martin resembled Keeler just as Tina Fey looked like Sarah Palin. Martin looked straight at the camera and said something like, “John told me I was sitting on a fortune.” That was it. Perfect lampoon but there was no way to use that skit on UPI’s wire.

    The second memorable skit followed the apparent TW3 and BBC late night sign-off. A De Gaulle look alike, right down the uniform and kepi on his head, addressed the Brits contemptuously over some strategic or diplomatic blunder. Then the broadcast ended. That skit was newsworthy. BBC said its switchboard operators — remember, this was the early 1960s — were overwhelmed. Seemed the perfect jab at the Establishment by its children fooled a lot of Brits; they thought BBC really had broadcast a De Gaulle speech.  

    • On a celebratory note, authorities dropped charges against Tim Funk, religion reporter for the Charlotte Observer, who   arrested while he interviewed “Moral Monday” demonstrators at the Statehouse in Raleigh, NC.  He was charged with second-degree trespass and failure to disperse. 

    Tim’s a Northern Kentuckian and among the ablest of decades of my undergraduate students. After the local prosecutor came to his senses, Tim told the AP, “It was clear to everyone there that I was a news reporter just doing my job interviewing Charlotte-area clergy about how they felt about being arrested. The reporter’s job is to be the eyes and ears of the public who can’t be present at important public events like this protest. That’s all I was doing.”  

    When his June 10 arrest was reported, at least one respondent noted that Tim was among the first detained, stopping him from seeing how police handled demonstrators. 

    His editor, Rick Thames, told AP, “This is clearly the right result, and we congratulate the district attorney for making the right decision. Tim Funk was working as a journalist inside the most obvious public building in our state. The videotape of Tim’s arrest demonstrates clearly that his only purpose in being there was to provide our readers a vivid firsthand account. He was clearly not obstructing the police. It’s hard to understand why he was arrested in the first place.”

    • Cincinnati taxpayers need to know more about competing — and inescapably costly — plans to overcome years of city council shortchanging the city pension fund. The news isn’t good. As the Enquirer’s James Pilcher put it Sunday, “if every man,woman and child living in the city of Cincinnati contributed $2,000 apiece, it still wouldn’t be enough to fill the plan’s current $870 million gap.”

    There’s a timeline with his explanatory story that screams for elaboration: What, if any, roles did mayoral candidates Roxanne Qualls and John Cranley play in council decisions to deepen the pension debt?

    And I howled at the quote from state auditor Dave Yost: “ . . . the city is in a fork in the road . . . And I’m concerned Cincinnati is not doing enough to avoid going down that fork in the road.” 

    Don’t try this at home. Sort of like standing with a foot on each side of a barbed wire fence. Reminds me of a friend who’d look right, point left and say, “Go this way.” 

    Maybe with Yost’s sense of direction, Cincinnati should consider the road not taken. 


     
     
     
    Close
    Close
    Close