WHAT SHOULD I BE DOING INSTEAD OF THIS?
 
Home - Blogs - Staff Blogs - Latest Blogs
Latest Blogs
 
by Ben L. Kaufman 11.28.2012
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 11.28.2012

Media musings from Cincinnati and beyond

It was a double scoop when HUC Prof. Ben Zion Wacholder and doctoral student Martin G. Abegg Jr. released their bootleg translations of previously unpublished Dead Sea scrolls. 

Their highly accurate texts were created without seeing the scrolls and they shattered secrecy created by a cabal of scholars who for decades restricted other researchers’ and translators’ access to the ancient documents.

Steve Rosen’s recent Page 1 story in the Enquirer got that right. The other scoop was my 1991 Enquirer story reporting Wacholder and Abegg’s triumph. Our photo showed visually impaired Wacholder looking at a dramatically enlarged image on a Mac.  

Their ordeal had its origin in a promise by then-HUC president Nelson Glueck in 1969. He agreed to house 1000-plus photographic images of the scrolls lest something happen to the originals. He also agreed with scholars controlling access to the scrolls that no one else would see the HUC negatives while the original scrolls existed.

That included Wacholder. To his frustration, HUC honored that promise even after Glueck’s death and despite the growing international controversy over restricted scholarly access to many of the original scrolls.  

Today’s Biblical Archaeology Society website, biblicalarchaeology.org, recalled how Wacholder and Abegg got lucky in 1989. Chief editor of the scrolls John Strugnell sent a copy of a secret concordance of the Dead Sea Scrolls to Wacholder. It “consisted of photocopies of index cards on which every word in the unpublished scrolls was listed, including its location and the few words surrounding it.” It was their Rosetta Stone.

Wacholder and Abegg programmed the Mac to apply their knowledge of ancient literature to the data in the concordance. "I'm sick and tired of all this waiting," he told me at the time. 

In 1991, the society’s Biblical Archaeology Review published the reconstructions, breaking the more-than-40-year-old monopoly on the scrolls.

And when jealous scholars challenged the accuracy of the reconstructions, Wacholder was dismissive. "I'll match my knowing of the . . . texts - even blind — any of them.

Wacholder died last year. Abegg became professor and co-director of the Dead Sea Scrolls Institute at Trinity Western University in British Columbia. 

I’ve described my fear that the Cleveland Plain Dealer — long Ohio’s best daily — will follow other Advance Publications into print obscurity.  PD journalists also heard the clatter of bean counters and created the Save The Plain Dealer campaign. Earlier this year, Advance — another name for Newhouse family publications — the New Orleans Times-Picayune as a traditional daily. It fired lots of journalists and now is printed three days a week to accommodate heavy advertising. Surviving journalists also work online every day. With that innovation, Newhouse made New Orleans America’s largest city without a daily paper. Smaller Advance dailies suffered the same fate. Poynter.com quoted an email from PD science writer John Mangels earlier this month:

The multi­media campaign will begin Sunday with a half­-page ad in The Plain Dealer, to be followed by bus and billboard ads throughout the city. TV and radio ads will appear soon. There will be mass mailings and e­ mailings to elected officials, political and business leaders and other people of influence. We’ll have a Facebook page with an abundance of content, a petition on Change.org, and a Twitter feed. We’re also working to organize community forums where we’ll discuss the future of journalism in Northeast Ohio, and the potential impact of the loss of the daily paper and much of its experienced news­gathering staff.”

Later, reached by phone, Mangels told Poynter that PD  management hasn’t said anything about Advance’s plans. “The only detail that we’ve been told by our bosses here is that major changes are coming, layoffs in some number are coming,” Mangels said. 

Have you noticed how GOP aspirants for the 2016 presidential nomination are using long-reviled mainstream news media (MSM) to distance themselves from Romney and his disdain for retirees, veterans, Hispanics, African Americans, and young adults? I love the GOP’s irony deficit. They’ve spent decades teaching True Believers that the MSM is an evil, liberal cabal, not to be trusted. Now, these same Republican 40-somethings want voters to believe what the mainstream news media tell them about their aspirations and sagacity. They’re also fleeing Romney’s transparent hypocrisy and its blowback; benefits to Democratic constituencies are meant to buy votes but benefits for GOP constituencies never, ever should be understood as a way to woo financial support or votes.  

Here’s an angle I haven’t encountered in post-election coverage: an almost inevitable GOP win in 2016. Not only is a second elected term unusual for modern Democratic presidents, but a third term for either party is rare. Since FDR in 1940, only popular Republican Ronald Reagan was succeeded by a Republican, George H. W. Bush. I’m not alone if my reading to liberal columnists is a fair indicator of grudging agreement. They want Obama to push through agendas they’ve advocated for the past four years and to find the cajones to fight for his nominations when they go before the Senate led by Kentucky Pride Mitch McConnell. 

Propaganda-laden cable news and TV/radio talk shows can lull angry, fearful partisans and voters into believing what facts refute. And I mean refute not rebut. Anything out of sync with those GOP media was rejected as MSM bias. Whether it was a Pavlovian response, delusional thinking or magical realism, the result was Republican candidates, consultants, strategists, voters and Fox News were stunned when state after state went for Obama. Carl Rove went into a spin of denial on Fox News as election returns came in; he believed what Fox News had been telling him for months: Romney in a walk.  What was that cliche, something about drinking the Kool-aid?

This from Eric Alterman in his What Liberal Media? column in The Nation: “They watched Fox News, read The Wall Street Journal, clicked on Drudge and the Daily Caller, and listened to the likes of Rush Limbaugh, Hugh Hewitt, Karl Rove, Dick Morris and Peggy Noonan promise them that their Kenyan/Muslim/socialist/terrorist nightmare was nearly over. One election was all that stood between them and a country without capital gains taxes, pollution regulation, healthcare mandates, gay marriage and abortions for rape victims.”

Alterman continued: “The less wonderful irony involves the supporting role the mainstream media played in this un-reality show. Post-truth politics reached a new pinnacle this year as major MSM machers admitted to a lack of concern with the veracity of the news their institutions reported. ‘It’s not our job to litigate [the facts] in the paper,’ New York Times national editor Sam Sifton told the paper’s public editor, Margaret Sullivan, regarding phony Republican ‘voter fraud’ allegations. ‘We need to state what each side says.’ ‘The truth? C’mon, this is a political convention’ was the headline over a column by Glenn Kessler, the Washington Post ‘fact-checker.’ Yes, you read that right.”

How bad was it? Alterman quoted Steve Benen, a blogger and Rachel Maddow Show producer. He “counted fully 917 false statements made by Mitt Romney during 2012. Just about the truest words to come out of the campaign were those of the Romney pollster who explained, ‘We’re not going to let our campaign be dictated by fact-checkers.’ But not only did many members of the MSM give Romney a pass on his serial lying; they actually endorsed his candidacy on the assumption that we need not take seriously any of those statements the candidate had felt compelled to make in order to win the nomination of his party.”

In the expanding universe of online calumny, few American public officials or public figures strike back big time in part because of broad First Amendment protections available to defamers.  British libel law  makes it much easier for the victim to win. The latest target of false online vilification is Lord Alistair McAlpine. BBC implicated but didn’t name him in its spreading child abuse scandal. However, so little was left to the imagination that in Britain’s media/politics hothouse that McAlpine was named in myriad tweets. 

BBC quickly admitted error and paid him almost $300,000 to salve his bruised feelings. ITV — Britain’s Independent Television — followed BBC with apology and more than $200,000 for inadvertently accusing McAlpine of abusing children.

McAlpine is offering to accept a tweeted apology and modest payment from most of the tweeters. He’s less forgiving of  20 members of Parliament, journalists and other public officials and figures. They probably face costly libel actions in a country where it’s almost impossible for a defendant to win. 

Assume every microphone in front of you is “on.”  You don’t warm up with “There once was a man from Nantucket . . . “ on the assumption that mic is dead. Myriad public figures have ignored that Law of the Jungle to their pain. The latest is Jonathan Sacks, Orthodox chief rabbi of Great Britain, who delivers a “Thought for the Day” regularly on BBC radio’s  Today program. 

Here’s the Telegraph report and another statement from the overworked BBC apology machine. After Sacks finished and apparently assumed his mic was turned off, host Evan Davis asked, “Jonathan, before you go, you know, any thoughts on what’s going on over in Israel and Gaza at the moment?”

Lord Sacks sighed, before replying: “I think it has got to do with Iran, actually.”

Cohost Sarah Montague realized Sacks did not seem to know his remarks were being broadcast and she could be heard to whisper: “We, we’re live.”

Lord Sacks adopted a more formal broadcasting manner and suggested the crisis demanded “a continued prayer for peace, not only in Gaza but for the whole region. No-one gains from violence. Not the Palestinians, not the Israelis. This is an issue here where we must all pray for peace and work for it.” 

Later, BBC apologized for catching Sacks off-guard. A spokesman said: “The Chief Rabbi hadn’t realized he was still on-air and as soon as this became apparent, we interjected. (Host) Evan likes to be spontaneous with guests but he accepts that in this case it was inappropriate and he has apologized to Lord Sacks. The BBC would reiterate that apology.”

So far, I haven’t found a news angle beyond prurience in the Petraeus resignation. Yes, there could have been a national security issue, but once then-spymaster Petraeus went public about his extramarital affair, he couldn’t be blackmailed.  We’ll never know how well the CIA would have run under Petraeus, but turning it further into an almost unaccountable paramilitary force with its fleet of deadly drones killing Americans abroad and others would not have been in the national interest. We need a good spy agency. Killing people you’re trying to subvert and convert is a lousy game plan. 

Admiring and available women are no stranger to powerful public and corporate leaders. Generals are no exception. Neither are social climbers hoping to use them.  All that’s missing from the Petraeus soap opera is for some just-married junior officer to claim his general exercised droit du seigneur. 

We can wonder what their frequently mentioned Lebanese origins have to do with the Tampa twins’ roles in the Petraeus soap opera, or whether Paula’s arms are fitter and better displayed than Michele’s. After that, let’s get to the fun stuff: the ease with which law enforcement obtains our emails.  

And a belated Thanksgiving note. Somehow, I found a turkey on the Copperbelt in Central Africa where I was editing the new daily Zambia Times. I did my best to explain how to roast it with stuffing to the cook in the house I was caring for. He served it that evening with obvious pride. It was brown, roasted over open coal on a spit he’d tended for hours. The stuffing was special beyond my dreams: the sonofabitch had used the kosher salami I’d hoarded for months for stuffing. I thanked and praised him through clenched teeth and dug in. It was memorable. And awful.

 
 
by Ben L. Kaufman 11.14.2012
Posted In: News, Media, Media Criticism, Ethics, Internet at 10:49 AM | Permalink | Comments (1)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 11.14.2012

Media musings from Cincinnati and beyond

•    Monday’s Enquirer carries a sanitized obit for Larry Beaupre, the fine, aggressive Enquirer editor whose career was destroyed by a trusted reporter during the Chiquita scandal.    

Larry’s genius was motivating his staff to take chances and go the extra step. No one wanted to admit not making the last phone call to check something in a story. We made those calls.

As part of that, Larry brought the “woodshed” to the Enquirer newsroom on Elm Street. It was the perfect walk to his corner office overlooking the Ohio and Licking Rivers. There, Larry would privately discuss some failing or pratfall in that morning’s paper.

My favorite Larry story — there is no way I’ll call him Beaupre — is Lucasville. I was involved in coverage of that prison riot and occupation from its start on Easter, 1993. Larry was part of Pulitzer-winning coverage of the bloody Attica prison revolt in New York. He gave us everything we asked for at Lucasville. In the middle of that deadly mess — 24/7 for 11 days in Scioto County red clay mud outside the prison on what became press row — he drove down to deliver Sunday papers and thank his bleary staff. That’s leadership.

“I will never forget the Sunday morning when Beaupre showed up,” then-reporter Howard Wilkinson recalled for an earlier column. “He asked me what we needed. ‘Cash, and lots of it,’ I said, explaining that we had to buy food and clothing for the crew, most of whom came unprepared for 11 days in the mud. Larry pulled his wallet out of his back pocket and start counting out a wad of $50s . . . gave me $500 on the spot, which I ended up spending at Big Bear and the Subway in Lucasville. ‘There’s more where that came from,’ Beaupre said.”

Larry didn’t meddle when things went right. There always were questions about why we didn’t have some Lucasville story that someone else did. Larry always accepted “we checked it out and it’s not true.” We got it right and he honored that.    

A year later, he made sure we knew that a routine Lucasville anniversary story wasn’t acceptable. Kristen DelGuzzi and I spent weeks on race, religion and crowding in prisons around the country and Lucasville. The ordinary was not acceptable to Larry or his editors.

Not long ago, I sent Howard Wilkinson’s comment to Larry, along with that column anticipating the 20th anniversary of Lucasville in 2013. Larry responded warmly, saying it’s nice to be remembered for something beyond Chiquita.

However, it’s the nature of our trade that we’re remembered for our biggest screwups. Ask Dan Rather. So it is with Larry: the year-long investigative effort and special 18-page section describing what reporters Mike Gallagher and Cam McWhirter learned about Chiquita operations here and abroad. Typically, Larry gave two trusted reporters all of the resources they needed. He and Gallagher had worked together before Larry brought him to Cincinnati. Gallagher’s decision to eavesdrop on Chiquita voice mails doomed the project and cost Larry his career.

They gave us a dark view of Chiquita operations, especially in Central America. The project blew up in our faces and Larry was the scapegoat even though the stories had gone all of the way up the corporate chain and back again.

Readers noted that despite the three page 1 apologies and curious renunciation of the stories that followed revelation of Gallagher’s dishonest reporting methods, the Enquirer did not retract the facts.

Larry and the Enquirer had challenged the most powerful man in Cincinnati, Carl Lindner. Gallagher’s dishonesty gave Lindner his opening and Lindner crippled the paper for years. As part of the deal with Lindner and Chiquita, the paper paid $14 million.

More devastating was the condition that Larry had to go. He did. McWhirter was moved to a top reporting job at the Gannett paper in Detroit. David Wells was removed as local editor — the one job he always wanted at the Enquirer - but stayed to become opinion page editor.

Gallagher — who lied to everyone about how he got those voice mails and included his lies in the published stories — was fired. He stayed around to plead guilty to tapping Chiquita voice mail system and stayed out of prison by naming his Chiquita-related sources.

The Enquirer lost the passion and editing talents of Larry and David Wells and Cam McWhirter’s reporting skills. Other colleagues began leaving; the Enquirer was tainted goods. Job applications from similarly talented journalists dried up, I’m told, for years. I’m not sure the Enquirer ever recovered.

•    Larry (above) and his family moved to Mt. Lookout from West Chester when he came from New York.  No matter what landscapers planted in his garden overlooking Ault Park, deer ate them. Then there were the raccoons. Larry came to my desk in distress, wondering what he could do. I suggested a nonlethal Havahart trap. Let the critter loose in another park. Larry tried it. Bait would be gone, the trapdoors closed and no ‘coon. One night he stayed up to see what was going on. The critter went in, ate the bait, and when the doors dropped, other raccoons tipped over the trap. Doors opened and “prisoner” walked free. I think he gave up; Midwestern deer and raccoons were more than his New York smarts could conquer.

•    If you missed it, go back to last Tuesday’s Enquirer opinion page and read mediator Bob Rack’s essay on civility in public life. It’s broader than elections and is more practical than the typical admonishment to behave.

•    Thursday’s Enquirer started a page 1 watch on the Pride of the Tristate, naysaying obstructionists Mitch and John. I hope Enquirer reporters tell us what Mitch and John and their House and Senate colleagues do in the name of “bipartisanship.” Skip their words. Watch what they do.  

•    “Gravitas” apparently is so 2010. The new word favored by many politics writers is “meme.” A wise editor once told me to avoid foreign words unless they’re so common that even an editor would know them. Meme — from the Greek — fails.

•    Quotationspage.com attributes this famous aphorism to department store merchant John Wanamaker: “Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don't know which half.” I wonder if that’s true about campaign ads. Billionaire right-winger Sheldon Abelson helped poison the well but the New York Times says only his candidates drank; they all lost. I haven’t seen a similar analysis of libertarian Koch brothers spending but it reportedly was far greater than even Abelson’s. Democrats countered by raising and spending zillions. The only difference was the far greater number of Democratic donors needed to reach the magic totals. Great for TV stations but brain damaging for the rest of us.
   
•    There is no “financial cliff.” We’re not going to go over it on Jan. 1. An end to Bush tax cuts won’t pitch us in a recession on Jan. 2.  Sequestration won’t suck zillions out of the economy in one day. Yes, there is a downward economic slope if Congress and Obama don’t sort out the tax/deficit mess. So, why do journalists continue to parrot bipartisan “over the cliff” rhetoric when the facts they report make it clear that no such precipice exists?
 
•    My nomination for a “Useless” award is the New York Times telephone people who are supposed to help with home delivery problems. Twice last week, the Times wasn’t there in the morning and replacement papers weren’t delivered that day or the next. That included Wednesday’s paper with the election results. More aggravating was the blue-wrapped Times on my neighbor’s drive, giving lie to the Times’ “problem resolution” staff’s explanation that there were problems at the printing plant. Times’ operators  and clueless supervisors were in Iowa: dim bulbs who sounded like they read from an all-purposes script.

•    I finally used the New York Times website to email their vp/circulation. A reply came quickly, promising to contact the Enquirer whose carriers deliver the Times. A prompt call from Enquirer circulation on Elm Street promised replacement papers and a personal delivery. Didn’t happen. Still hasn’t, a week later. A perfect union of ignorance and interstate bullshit.

•    Last week’s CityBeat cover story was the annual Project Censored; the most underreported major stories in the major news media. The list misses my No. 1 most underreported story of the year: third-party candidates for the presidency and their platforms.

About the only time the major news media noted Third Party existence was to wonder if a third party might get enough votes to deny victory to a Democrat or Republican in any state(s). Affecting a state’s vote totals would be bad for democracy, those news media anxieties imply.

So I’d offer two suggestions to my 24/7 news media colleagues. First, voting one’s principles is not bad for democracy and it has the potential for great news stories. Second, third party platforms suggest ingredients in whatever becomes conventional wisdom in 2016 or 2020.

That’s what third parties do; hopeful but realistic, they do the thinking that seems to escape mainstream Democrats and Republicans. If you doubt me, look at what came out of the Progressive era 100 years ago and what might come out of Tea Party initiative and energy.

•    Are news media short of photos of Petraeus in civvies? He’s no longer a general. Most images I saw after his surprise resignation had him in uniform. Also, the developing story of how his affair was discovered is fascinating. The FBI stumbled on Petraeus when it was investigating a complaint of online harassment against Paula Broadwell, the adoring graduate student who became author of the new Petraeus biography and his lover. The complaint came from another woman, a frightened friend of the Petraeus family. Agents looking at Broadwell’s emails found  classified information and romantic emails between Petraeus and Broadwell. Tacky as this is, it fell to Jay Leno to sum it up: Guys, Leno said, if the head of the CIA can’t keep an affair  secret, don’t you try it because if you do, “You’re screwed.”

•    BBC’s sex scandal — knighted entertainer Jimmy Savile and others at BBC abused hundreds of girls for years — continues to spread. So far, it hasn’t touched the BBC World Service which Americans get on WVXU/WMUB and other FM stations.

Last week, however, it cost BBC’s new top exec his job. He quit after one of his reporters suggested during a TV interview that he should “go” and a former Cabinet minister responsible for BBC said  Winnie the Pooh would have been a more effective curb on careless, defamatory reporting.

The latest mess involves BBC’s top domestic current affairs/investigative TV program, Newsnight and the broader issue of child abuse by prominent and powerful figures in British public life.

BBC’s Newsnight broadcast Steve Messham’s claim that a top Conservative politician was among men who molested him in a state children’s home during the 1980s. Newsnight didn’t name the Tory but others did on social media: Lord Alistair McAlpine. He came forward last week and denied wrongdoing.

When Messham saw a photo of McAlpine after the broadcast, Messham recanted and apologized. His abuser wasn’t McAlpine. No one showed Messham a photo of McAlpine before broadcasting his accusation. BBC last week apologized “unreservedly.” That phrase usually means a libel suit is anticipated.

Meanwhile, BBC officials canceled Newsnight investigations. Newsnight already is under investigation for killing an program that would have outed Savile as a serial abuser. Savile is dead but three colleagues have been arrested so far.

•    Thedailybeast.com excerpts from Into the Fire, a book by Dakota Meyer, the Kentuckian who won the Medal of Honor in Afghanistan. It’s a toy chest of news tips for reporters. Here’s part of the excerpt:

When I got home in December, I felt like I had landed on the moon. Kentucky is pretty much what you think: cheerful bluegrass music like Bill Monroe, rolling countryside, good moonshine, great bourbon and pretty girls. Greenery, lakes, the creeks and rolling hills, forests, birds, other critters and all the farms. There’s that genuine friendliness that comes with small towns and close-knit families. You don’t want to act like an asshole because it will get back to your grandmother by supper.


“Something like: ‘Well, Dakota, I hear you had some words today with that neighbor of Ellen’s sister’s boy.’

“Dad, of course, was happy to see me, as were my grandparents, so that was a good feeling. Dad didn’t give me a hard time about Ganjigal, and neither did my leatherneck Grandpa. We just didn’t talk much about it. It was great seeing my family and friends, but they had their own lives. Everyone around me was excited about football, Christmas, and other normal things; I was looking at the clapboard houses and the cars and thinking, man — so flimsy. They wouldn’t give cover worth shit in a firefight.

“It was an exposed feeling. And where were my machine guns? I found my old pistol and kept it around like a rabbit’s foot, but I missed my 240s and my .50-cals something awful. It seems weird, I’m sure, but I really just wasn’t buying it that there wasn’t some enemy about to come over the green hills, and I felt so unprepared—I wouldn’t be any good to protect anybody.

“I was set to soon go off to Fort Thomas, Kentucky, for PTSD therapy . .  . “

•    Next year, we’ll commemorate the botched Bay of Pigs invasion. It wasn’t the last time we underestimated the resilience of a far weaker “enemy.” JFK reportedly told the Times that he would have aborted the invasion if the Times had had the cajones to publish what it knew about preparations in Florida and Central America. However, during the two weeks before the invasion, the Times published stories about the preparations.

•    Next year, we’ll also commemorate JFK’s murder. I watched demonstrators at our London Grosvenor Square Embassy vilify the U.S. for its role in the Cuban missile crisis. The night of JFK’s death, crowds were back . . . to sign a book of condolences.

•    A federal judge ordered the FBI to pay journalist Seth Rosenfeld $479,459 for court costs and lawyers’ fees. He sued the FBI after it ignored his appropriate requests under the Freedom of Information Act. Poynter.com says Rosenfeld will donate the money to the First Amendment Project Project in Oakland, Calif. It handled his case pro bono for 20 years. That’s chump change to the bureau and it costs individual agents nothing for blowing him off. Meanwhile, news organizations say broad resistance to FOIA requests has worsened throughout the federal government under Obama.

•    Newsweek is going digital-only next year, in keeping with boss Tina Brown’s changing reading habits. She says she doesn’t even look at newsstands any longer; everything she wants is on her Kindle. Of course, she’ll fire people. Newsweek always was No. 2 to Time Magazine which continues its print edition. I’ve ignored giveaway offers from both magazines for years. It isn’t print, it’s their content. My choice? The Economist’s weekly U.S. print edition.

•    ABC said his family was unaware of film director Tony Scott’s brain cancer when he jumped off a bridge in August and died. Now, ABC admits its original unverified and uncorroborated story was wrong. There was no brain cancer. It only took two months to admit and correct the error.

 
 
by Danny Cross 11.12.2012
Posted In: LGBT Issues, News, Media at 04:56 PM | Permalink | Comments (1)
 
 
macke copy

Fox 19 Apologizes for Macke’s Ignorant Remark

Macke in a statement apologizes for calling MSNBC's Rachel Maddow a boy

Fox 19 on Nov. 9 apologized for an ignorant comment made by news anchor Tricia Macke on her personal Facebook page last month. Macke’s comment, “Rachel Maddow is such an angry young man,” sparked outrage among gay-rights organizations for its depiction of MSNBC’s openly gay broadcaster as a man.

According to screen shots published by the Gay & Lesbian Alliance Against Defamation (GLAAD), Macke appeared to have missed the point when called out by a commenter for targeting Maddow’s sexual identity. Macke wrote, “you are right… I should have said antagonistic” but then told another commenter, “I knew what I was saying.”

GLAAD wrote: “Tricia Macke undoubtedly tried to insult Maddow because of their political differences, rather than simply because Maddow is gay — but her comments went much further than insulting Maddow's political leanings, and took issue with Maddow's gender, revealing an anti-gay (or at least anti-gender-nonconforming?) bias underlying her political beliefs.”

Fox 19 posted its apology along with a statement from Macke describing her comment as insensitive and inappropriate. Macke wrote: “I apologize to Ms. Maddow and any others who may have been offended by my comments, as they do not reflect my firm beliefs in individual and equal rights, and they certainly do not represent the opinions or position of my employer WXIX-TV."

Maddow, an openly gay MSNBC political analyst, is one of America’s highest-profile news personalities. She’s also a Stanford graduate with a doctorate in political science from Oxford University, where she was a Rhodes Scholar.

 
 
by Danny Cross 11.07.2012
Posted In: Media, Republicans, Barack Obama, Mitt Romney, Poverty at 12:42 PM | Permalink | Comments (4)
 
 
sorry2

Dear Lebanon Tea Party: We Are Sorry

We didn’t mean to help re-elect a socialist

During the past year CityBeat has spent a lot of energy reporting on countless Republican screw-ups, from typical shortsighted policies to legislation that is straight-up offensive to women, minorities, gay people and the poor and working class. But we didn’t realize that by pointing out how offensive and irrelevant the country’s GOP leaders were acting, that we were inadvertently killing America.

That's why we would like to formally apologize to the Lebanon tea party in Warren County. The email you sent to The Enquirer today hit us pretty hard — the fact that you’re literally wearing black and mourning America because “socialists, welfare and unions took over this country” is super sad. In our haste to ask questions of elected leaders, fact check their statements and put their beliefs and policies into perspective over the past few months, we forgot how badly people in Warren County wish America could be like the 1950s again, when women knew their place and black people had to operate the elevators and never say anything whites didn’t want to hear. Mad Men is a great show. 

We didn’t mean to be tricked by President Obama’s stimulus bill — we (stupidly) believed the economists who said it staved off a depression caused by under-regulation of the housing and financial industries (we tried to believe Mitt Romney’s concept of further reducing regulations so the job-creators can stimulate the economy in the private sector thus giving our wealth back to us, but it was maybe too complicated for us to understand?). 

Some people we know kept their jobs when the president didn’t allow the American car companies to go broke even though they’re the ones that decided to max out profits on SUVs with truck beds on the back. Other people we know spent time last year without health care, and this country’s health care costs are somewhere around twice as much as any other country’s so we were like, “Yea, reforming that system sounds about right.” But we admit that we don’t know what it’s going to be like for the 15 percent of this country living in poverty to all of the sudden have access to preventative care. Someone in Cincinnati died of a tooth problem last year, and we don’t even know if that’s covered. 

We realize that it wasn’t Mitt Romney who used the term “legitimate rape,” but it made us want to throw up, which slowed down productivity that might have allowed us to figure out that Don’t Ask Don’t Tell was the only thing keeping our country’s military from turning Afghanistan into a European-style gay disco. 

We thought it was kind of gross when the president killed Osama bin Laden, but everyone was really happy about it so we focused our attention on the results of the president’s home buying and refinancing programs that helped stimulate the economy and saved people’s houses, even though we’re all a bunch of renters who don’t even know how to use a level. 

So we’re clearly at fault for your expectation of the downfall of this country, and we realize that you’re upset and probably right about America becoming a socialist nation within months. We messed up bad this time, but we want you to know that we’re not blind to it — your press release has put our actions into a perspective that we wish we had yesterday or, even better, several years ago before we learned how to do our jobs the right way. 

At least you have the local daily newspaper to publish your emotional reactions to historical election results and to continue endorsing GOP candidates no matter how ill qualified and misguided they are. Please don’t mourn long — there’s still hope for the type of social regression you’re looking for, especially in Warren County. 

 
 
by Bill Sloat 11.01.2012
Posted In: Media at 10:27 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
scripps-logo1-283x300_1

City Offers Cash Incentive to Local Media Giant Scripps

WCPO-TV’s parent corp. pledges to retain 184 jobs, add 125 more downtown

A deal is expected to be approved next week between E.W. Scripps Co. and Cincinnati could bring about $5.65 million in tax revenue to the city by 2018. It also means that Scripps — which was founded here in the 1800s — promises to expand and keep its corporate headquarters in Cincinnati for at least 10 more years. The media company currently resides in a downtown high-rise on Walnut Street, and the growth will be in cyber content as it morphs for the Internet Age. A City Hall document submitted to council in advance of next week’s meeting, says:

“The expansion downtown will be from the Scripps digital group that is growing and gaining momentum with new product offerings, enhancements and technology. These products will be developed for smart phones, tablets and computers.  They will include applications that push content from Scripps’ chain of newspapers and TV stations and distribute new content to consumers in cities that Scripps does not serve. The new jobs will include skills in sales, design, marketing and journalism.”


In all, the payroll is expected to reach $30 million when the 125 new jobs are added. The agreement says Scripps will make “good faith efforts to fill at least 75 percent of the new jobs created” with city residents. Scripps owns 19 television stations and 13 newspapers across the U.S. It used to publish the Cincinnati Post — the publication that started the entire Scripps company — but that daily newspaper was shuttered in 2007 because of sharp declines in readership. 
 
 
by Ben L. Kaufman 10.31.2012
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 10.31.2012

Media musings from Cincinnati and beyond

•    After weeks of dreary campaign coverage and soul-destroying political ads, here’s a day brightener. Jian Ghomeshi’s long-format interview radio show, Q, scored a rare interview with J. K. Rowling. She was in New York promoting her first adult-audience book, The Casual Vacancy.

    Among other things, Ghomeshi asked why she courts news media criticism by giving so few interviews. “Well, I just don’t think I have that much to say.” And why do the news media make so much of her reluctance? “That’s because the media is very interested in the media,” she said.

    I laughed so hard I had to sit down in our northern Ontario cabin. Q is a morning program and evening repeat on Canada’s CBC Radio. Q is heard here at 9 p.m. weekdays on WVXU.

•    Further proof that life as we know it revolves around Cincinnati: the Oct. 29 New Yorker’s essay on the fraud of voting fraud begins with Hamilton County. We’re the perfect example of GOP supporters trying to intimidate voters. A key point made by reporter Jane Mayer’s sources: photo IDs might deter someone impersonating a genuine voter but you don’t corrupt an election that way. You need massive — if subtle — manipulation of the vote count.

•    So, is anyone confident your vote will be counted accurately? We don’t get a receipt showing how our votes were tallied. Any retailer can give us a receipt showing what we’ve paid by charge or debit card. So where are the reporters asking Boards of Elections why it can’t give us a receipt and editorials demanding this accountability? Receipts won’t prevent corrupt officials, employees or hackers from going into voting-counting computers after we vote, but it might deter some.

•    Hamilton County Board of Elections assures the Enquirer that its voting machines are secure. No computer-based anything is secure. Computers are more or less vulnerable to external hacking and surreptitious insider reprogramming. Worrying about GOP ties to voting machine companies doesn’t make me a conspiracy crank. It matters because of Romney’s links to the current equipment provider. In 2004, the then-provider of our voting machines was “committed to helping Ohio deliver its electoral votes to the president (Bush) next year.” That was Walden W. O'Dell’s promise. He was chief executive of Canton-based Diebold Inc., which made voting machines Ohio used in 2004. W carried Ohio that year.

•    GOP efforts to restrict voting is second only to the Republican commitment to ending a woman’s access to abortion. It’s not new. In all of this year’s reporting about Republican voter suppression — photo IDs, phony “official” mailings misdirecting voters of color, etc. — didn’t find references to William Rehnquist before he was Chief Justice of the U.S.

    Google is rich with Rehnquist’s dark history as a GOP operative. This came from a files.nyu.edu post about John Dean’s book, The Rehnquist Choice. The folks at New York University said “Dean was a member of Nixon's cabinet, was Nixon's counsel in the Watergate affair and played a prominent role in selecting Rehnquist as a Supreme Court nominee. He writes that Rehnquist was part of roving ‘squads’ of Republican lawyers who went from precinct to precinct, confronting and harassing black and Latino voters.” Here’s what Dean wrote on pages 272-273 of The Rehnquist Choice:

    “Collectively, these witnesses described 'squads,' or teams, that moved quickly from precinct to precinct to disqualify voters, confronting black and Hispanic voters standing in line at the polls by asking them questions about their qualifications, or holding up a small card with a passage from the U.S. Constitution and demanding that the voter read it aloud; also photographing people standing in line to vote."

    "All told, the Democrats produced fourteen people who swore they had witnessed Rehnquist challenging voters. In rebuttal, the Republicans produced eight witnesses who claimed they had not seen or heard of Rehnquist challenging voters — but none of them could testify that they were actually with Rehnquist during any entire election day, nor did their testimony cover all the elections involved in the charges . . . The evidence is clear and convincing that Rehnquist was not truthful about his activities in challenging voters."

•    Most Americans tell pollsters they rely on TV for their news. Next Tuesday, these viewers will take their rich opinions and impoverished facts into the voting booth. This recalls Mr. Whig, the  fictional alter ego of a great Enquirer editorial page editor, Thom Gephardt, who frequently muttered, “I fear for the Republic.”

•    Much as I have followed campaign coverage, I have little or no idea of what Obama and Romney will do to create jobs, ease immigration problems, provide and pay medical professionals to care for millions to be covered by Obamacare, wean us from deadly coal, cope with problems associated with fracking for oil and natural gas, make the wind blow and sun shine, reduce or slow global warming, bring Palestinians and Israelis closer to a peaceful two-state resolution, deal with the Taliban when it returns to power, etc. Despite what I hear from any liberals/progressives, Obama hasn’t disappointed me; I wrote nothing on that blank slate in 2008. It sufficed that he wasn’t McCain. In his way, Romney increasingly recalls Nixon in 1972 with his “secret plan” to end the Vietnam war. He had no plan. That was the secret. Deja vu all over again.

•    Mark Curnutte’s Sunday Enquirer post-mortem on the lethal street culture of revenge among some young black Cincinnatians is as current as perps who became victims soon after he interviewed them and Amanda Davidson took their photos.

•    CNN.com “unpublishes” reporter Elizabeth Landau’s story linking women’s hormones to political choices. CNN says the story wasn’t edited adequately. The study by a Texas academic concludes that ovulation makes women feel sexier.  Ovulating single women are likelier to vote for Obama (liberal) and ovulating married women or women in other committed relationships are likelier to vote for Romney (conservative.) I wonder if CNN pulled the story because some subjects are beyond inquiry, like women’s abilities for math and science or racial/ethnic differences in various pursuits. Then there is the whole fantasy about “unpublishing” an online post. You can get to the original story — replaced by an editor’s note on CNN.com — at poynter.com or dailykos.com.

•    The Seattle Times seeks to restore readers’ trust after it published free ads for the Republican candidate for governor and for supporters of a state gay marriage referendum. The ads make the paper part of each group’s propaganda machine. There is no other way to say it. Good luck to reporters who have to cover those campaigns. Maybe someone should create the “Almost Darwin Awards” for news media bent on self-destruction. You don’t know Darwin Awards? Look it up. The awards are as funny as Seattle Times’ claims to virtue are cringe-worthy.

    After the paper’s ethical pratfall and a newsroom rebellion, the Seattle Times turned its fact-checkers loose on those free partisan ads and gave the ads a rating of “half true.” (T)wo ads that were checked contained two true claims, one mostly true, one half true and two that were false, the paper and Poynter.com said.

•    Newsroom rebellions rarely go public like that by Seattle Times journalists (above). Years ago, then-owners of the Minneapolis Tribune and Star supported relocation of the Viking/Twins stadium from the ‘burbs to downtown. Here’s what the New York Times said in its obit of the publisher, John Cowles Jr.:

    “Opponents, including staff members at The Minneapolis Tribune, thought it was a clear conflict of interest for the owner of a newspaper to take a public position on an important local issue it was covering . . . (S)taff members placed an ad in their own paper disassociating themselves from the company’s involvement.”

•    Fifty years ago, we almost had a nuclear war over missiles in Cuba and en route on Soviet freighters. Regardless of where U.S. ships turned back the freighters, it was the real thing, no Gulf of Tonkin or Weapons of Mass Destruction fraud. I was at UPI in London and the Brits were very, very frightened; in a nuclear war, both sides’ missiles could be overhead and Soviets would attack Britain’s RAF and Royal Navy nuclear strike forces. I went to the U.S. Embassy in Grosvenor Square. The crowd was hostile. Least threatening were those carrying or wearing what is now known as the “peace symbol.” Then it was the much more potent and timely totem of Britain’s Campaign for Nuclear Disarmament.

•    Half a century later, that British CND symbol is a meaningless design for feathered earrings and leather-thong necklaces. But turn the symbol upside down so that the “wings” tilt up. You have the Brits’ Vulcan “V-bomber.” It was the heart of their Cold War airborne nuclear deterrent during the Cuban Missile Crisis and Vulcan bases would have been targets in any nuclear exchange.

•    Only a coverup is juicier than the original scandal, especially in broadcasting. BBC is tearing itself apart over the sex scandal. Arrests have begun: Convicted pedophile and BBC TV entertainer Gary Glitter is the first. Hundreds claim a leading children’s program presenter and colleagues molested hundreds of girls at BBC studios, children's hospitals and other locations. The focus of the probe, Jimmy Savile, is dead. His victims — including women at BBC — offer explicit tales of his harassment and abuse. BBC execs are accusing each other of lying or misleading parliament; Scotland Yard is beginning to ask why police didn’t act sooner on repeated reports and complaints about Savile and other abusers at BBC.

•    AP says New York Times publisher Arthur Sulzberger Jr. last week reiterated his support for the Times’ new CEO, Mark Thompson. Thompson, who was BBC’s director general until last month, has been under scrutiny over the BBC’s decision to cancel its major investigative program about Savile sexually abusing youngsters. AP says Sulzberger told Times staff that he was satisfied that Thompson had no role in canceling the explosive program. As with all scandals and coverups, we will learn what BBC and Scotland Yard knew and when they knew it. Lovely.

 
 
by Andy Brownfield 10.23.2012
Posted In: 2012 Election, Community, Media, News, Racism at 11:26 AM | Permalink | Comments (1)
 
 
voterfraud

Controversial Voter Fraud Billboards to be Removed

Outcry, national attention spurred removal of voter fraud displays

A Cincinnati outdoor advertising company announced Tuesday that it will take down controversial billboards that opponents claim are aimed at intimidating voters.

Norton Outdoor Advertising had been contracted to put up about 30 billboards that read “Voter Fraud is a Felony!” The billboards also listed the maximum penalty for voter fraud — up to 3 and a half years and a $10,000 fine.

Opponents of the billboards claim they were strategically placed in predominantly low-income and black neighborhoods in Cincinnati as a means to discourage those largely Democratic voters from going to the polls.

The billboards were funded by an anonymous “private family foundation.”

In a statement posted online, Norton Executive Vice President Mike Norton said the displays would be taken down as soon as possible. He wrote that the foundation and Norton agreed after hearing criticism that the sentiment surrounding the displays was contrary to their intended purpose.

The family foundation didn’t intend to make a political statement, but rather make the public aware of voting regulations, he wrote.

“We look forward to helping to heal the divisiveness that has been an unfortunate result of this election year,” Norton wrote.

Norton had previously told CityBeat that the billboards were not targeted but distributed randomly throughout the city.

Several Cincinnati officials wrote to the company requesting the billboards be taken down. 

ClearChannel Outdoor Advertising announced on Monday that it was removing similar billboards in Cleveland and Columbus.

The billboards throughout Ohio had garnered national criticism and media attention.

 A rival outdoor advertising company is putting up 10 new billboards to rebut the voter fraud ones. 

The new red, white and blue billboards will read “Hey Cincinnati, voting is a right not a crime!”

Cincinnati City Councilman P.G. Sittenfeld said in an emailed news release that he reached out to Lamar Advertising Company to ask if they would donate the billboards throughout Cincinnati.

“We should be encouraging folks to participate in our democratic process, not trying to scare them,” Sittenfeld wrote. “I salute Lamar’s generosity and their support in encouraging citizens to raise their voice and not be scared away.”

 
 
by German Lopez 10.23.2012
Posted In: News, Media at 10:51 AM | Permalink | Comments (2)
 
 
enquirer

‘Enquirer’ Accused of Age Discrimination

Newspaper sued by former employees

A group of eight former employees from The Cincinnati Enquirer filed an amended lawsuit Oct. 19 accusing the Gannett-owned newspaper of age discrimination. The lawsuit, which was originally filed by Joseph Fenton and Catherine Reutter in 2011, was amended on Oct. 19 to include six more plaintiffs.

The origins of the complaint, which also alleges intentional infliction of emotional distress, began when Fenton was allegedly told he was performing poorly at The Enquirer. On November 2010, Fenton was “suddenly informed” by his supervisor, Julie Engebrecht, that his performance was unsatisfactory. This was despite Engebrecht allegedly acknowledging that Fenton was a “great editor” in the same conversation.

From that point, Fenton allegedly tried to smooth problems over. Working through human resources, Fenton arranged weekly meetings with Engebrecht to gather feedback and improve his work, according to the lawsuit. At the end of every meeting, Fenton and Engebrecht allegedly worked out goals and Fenton would finish the meetings by asking, “Are we good?” Allegedly, Engebrecht replied by assuring Fenton “things were in fact good.” 

Despite the meetings, Fenton was fired on Feb. 18, 2011. He was 57, and he had worked for Gannett (Correction: Previously said The Enquirer) for 14 years, according to the lawsuit. The complaint also says Fenton had no previous record of discipline, but Engebrecht had allegedly referred to Fenton as a “dinosaur” and “curmudgeon.” 

When he was terminated, at least seven other individuals — all “near or over the age of 50” — at The Enquirer were laid off as well, according to the lawsuit. Reutter, a co-filer of the lawsuit, was among those terminated. Three of the employees terminated worked for the online department, and they were allegedly replaced by “an employee in his 20s who was hired in January 2011.”

This is all despite Fenton having a history of “high-quality work” at The Enquirer, according to the complaint: “Two (of his) projects were nominated for the Pulitzer Prize. Upon information and belief, these (two) projects were the only (two) nominated for the Pulitzer Prize from The Cincinnati Enquirer during Fenton’s tenure there.” Fenton also directed projects that won Best of Gannett awards in 2006 and 2008 in a competition with the company’s 83 other U.S. newspapers, according to the lawsuit.

The lawsuit goes on to make similar claims for the other former employees involved in the lawsuit. They were all 45 years old or older when terminated, and most claim younger, less qualified employees replaced them.

However, in the factual allegations for Reutter, it’s explained a 49-year-old replaced some of the employees. The lawsuit notes the employee is younger than Reutter, but that employee is actually four years older than the youngest plaintiff was when terminated.

The complaint claims Reutter was told in her exit interview “seniority was a factor in the choice of who was terminated.”

 
 
by Ben L. Kaufman 10.17.2012
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 10.17.2012

Media musings on Cincinnati and beyond

• Look at the rare collection of Enquirer photos at the National Underground Freedom Center.  They’ve been reprinted and for many, reprinted copies of original pages are nearby.

The show is part of the much larger Fotofocus at many venues. Unfortunately, the Enquirer chose the Freedom Center which charges $12 admission; many Fotofocus displays are in admission-free venues such as the YWCA or UC’s Gallery on Sycamore.

I think the oldest photo is from 1948, a one-legged veteran leading a parade to commemorate the end of WWI 30 years earlier. Many are by photographers with whom I worked and whose images I displayed large on local pages during weekends when I edited. Some are recent, by photographers I admire but know only from their images in the paper. 

To its credit, the Enquirer exhibit includes unpublished photos of which the photographers are justly proud. First among them is Gary Landers’ image of a homicide victim illuminated by an officer’s flashlight behind Landers’ home.

Missing are two images that remind me of what photojournalism is about. One is Gerry Wolters’ stunning — and in its time, controversial Pulitzer contender — of a dead African-American lying in a pool of his blood on the Avondale street where he’d been shot by a bailbondsman. Standing over him is the dead man’s young son. Some readers said our photo would ruin the child’s life. No, I told callers, if anything would it was his father’s killing. 

The other missing photo was one that wasn’t published by the paper: Glenn Hartong’s firefighter carrying a toddler from a burning house. I’m told that editors flinched because they didn’t know if the child survived. So what? That faux humanity illustrates Enquirer execs’ fear of readers tossing their cookies into the Cheerios. Such touchy-feely screening sanitizes what can be a nasty, brutish and short life and lifestyle in our region. Life Magazine published Hartong’s photo across two pages and someone posted it in the Enquirer newsroom coffee alley. It doesn’t get better than that.

In the Good Old Days, before self-inflicted sensitivity, the Enquirer had a unapologetic double standard for violent images. If the victim were local, the photo might be spiked to avoid upsetting readers. An example was the half-excavated body of a recognizable young construction worker suffocated in a trench cave-in.  Distant victims — executions, genocide or bodies in floods/earthquakes — were likelier to be displayed.

And even before the Good Old Days, Ed Reinke’s iconic photo of a line of shrouded bodies from the 1977 Beverly Hills supper club fire gave a sense of magnitude to the disaster that our best reporting couldn’t. It’s the first photo in the exhibit, preceded by a warning that some images could be troubling. They should be. I don’t know if Reinke’s photo would be used today.

• Ohio’s Sherrod Brown is among the Democratic senators targeted by out-of-state billionaire GOP donors. He’s an unapologetic liberal and the Progressive monthly made Brown’s re-election battle its latest cover story. A point I’d missed elsewhere is the unusual state FOP endorsement for a Democrat but Brown stood with officers against Republican legislation stripping them of most of their bargaining rights.

The Progressive story includes a Mason-area jeweler whose health insurer refused to pay for an advanced cancer treatment. Husband and wife say Reps. Jean Schmidt and John Boehner brushed off their pleas to intervene with the insurer. A Brown staffer — who said she didn’t care what party the Republican couple belongs to — spent the weekend successfully persuading the insurer to cover the potentially life-saving $100,000 procedure.

More recently, reporters on Diane Rehm’s public radio show estimated SuperPACs are spending $20 million to defeat Brown and suggested it might not suffice. As a DailyBeast.com columnist notes, polls show Republican Josh Mandel probably won’t even carry his home Jewish community in Cleveland.

• That same Progressive names 26 billionaires and their known donations to Republican and other rightwing causes in this election year. No Cincinnati-area men or women made the list but it’s reasonable to infer that some of the men listed donated secretly to Super PACs opposing Ohio’s Sherrod Brown’s re-election (see above).

• As one of that dying breed — an Enquirer subscriber who prefers print —  my morning paper is missing a lot. Customer service provided a free online copy and promised to deliver the missing paper paper the next day. Next day? Another customer service rep said only replacement Sunday Enquirers are delivered the same day. Message? Don’t stiff advertisers.

• The ad on the top half of the back page of the Oct. 11 Enquirer Local section invited everyone to a Romney-Ryan “victory event” on Oct. 13 at Lebanon’s Golden Lamb. The bold, black ad headline on the bottom half of the page was “The #1 dishwasher is also a best value.”

• Want to know more about Sarah Jones, the former Ben-Gal and school teacher who admitted to sex with a 17-year-old student? Among others, London’s Daily Mail has enough to satisfy anyone who doesn’t need to see a sex tape.

• Don’t piss off Turks. That’s a lesson lots of people have learned to their pain over the generations. No one will be surprised if Turkish forces invade Syria to end Syrian shelling of Turkish civilians.  Turkish troops have gone into Iraq to deal with threatening rebellious Turkish Kurds seeking sanctuary there.  Turkey is a NATO member and NATO says it will defend Turkey if required. A couple English-language websites can complement the snippets about this aspect of Syria’s civil war: aljazeera.com from the Gulf and hurriyetdailynews.com from Turkey. 

The New York Times stepped back from the slippery slope of allowing subjects of news stories to say what news is fit to print. It allowed some sources to review and possibly change their quotes before reporters used them. In July, Times reporter Jeremy Peters blew the whistle on the Times and other major news media. The alternative to quote approval often was the threat of no interview. Initially, the Times defended the practice. No longer. Jimromenesko.com reported the change.

Times executive editor Jill Abramson told Romenesko that  quote approval “puts so much control over the content of journalism in the wrong place . . . We need a tighter policy.”

Romenesko quoted a recent Times memorandum that said “demands for after-the-fact quote approval by sources and their press aides have gone too far . . . The practice risks giving readers a mistaken impression that we are ceding too much control over a story to our sources. In its most extreme form, it invites meddling by press aides and others that goes far beyond the traditional negotiations between reporter and source over the terms of an interview . . . So starting now, we want to draw a clear line on this. Citing Times policy, reporters should say no if a source demands, as a condition of an interview, that quotes be submitted afterward to the source or a press aide to review, approve or edit.”

Good. Here’s my question: What happens when a beat reporter can’t get an important interview after citing Times policy? Access is everything. Few people who want media attention will turn away the Times, but editors can get weird when reporters can’t get a desired interview. 

• Daily papers own and are members of the Associated Press. In their rush to be first, AP reporters used social media to get out the news and scooped member papers whose editors hadn’t seen the stories yet. That went over badly in today’s breathlessly competitive world. AP promises it won’t use social media until after breaking news is sent to members and non-member subscribers.
• It’s time for the news media to abandon “reverse discrimination” when the purported victim is white and English-speaking. It’s an issue again because the U.S. Supreme Court is reconsidering university racial admission criteria. A young woman claims the University of Texas rejected her because she is white. 

Discrimination is discrimination; someone is favored and someone is rejected. I won’t anticipate the court’s decision but the ethical issue is whether the community’s or the individual’s compelling interests are paramount when discrimination becomes policy and practice. Moreover, demographic trends could make “reverse discrimination” obvious nonsense if Anglos become a minority among newly-hyphenated and darker-skinned Americans and immigrants from Latin America, Africa and Asia.

 • We’ve seen three debates, two presidential, one veepish. The third was Tuesday or last night if you’re reading this on Wednesday. I missed it; I was fishing in Canada. Other journalists will tell you what you heard really means. I’ll catch up when I get home. At least the Biden-Ryan contest was lively and the moderator asked smart, sharp questions and kept the politicians under control.

• The vice president and challenger had disturbingly weird expressions when they listened. Biden’s smile recalled a colleague’s remark after waterskiing with me: “I saw Ben smile and he wasn’t baring his teeth.” Worse, Biden’s expression could appear to be a smirk.  Ryan’s intensity reminded me of a predator wondering about its next meal. Neither appearance had anything to do with the substance of the debate but it’s how we tend to judge people we don’t know. My question: Is this really how we choose the man one heartbeat away from leadership of The Free World (whatever the hell that means)?

• Viewers — and these performances are TV events — worry me. Too many tell reporters and pollsters that their votes can be influenced by how the candidates came across in the debates. The president and vice president do not belong to debating societies. This isn’t Britain’s House of Commons.  The ability to “win” a televised encounter has little or nothing to do with the job for which the men are contesting. Winners won’t debate until and unless they seek office again.

• News media would be in doldrums if there weren’t stories to write before and after each debate. They burn space and time when little else is happening - if you discount the economy, pestilence, war, famine, etc.

• Stories I didn’t read beyond the headlines. One’s from HuffingtonPost.com:
"Lindsay Lohan Reveals Her Pick For President"
The other is from the Thedailybeast.com:
"LINDSAY LOHAN PICKS MITT! & OTHER TOXIC ENDORSEMENTS"

 
 
by Andy Brownfield 10.03.2012
 
 
reincepriebus

RNC Chairman Addresses Ohio Strategy, Biden Comments

Priebus tells Ohio reporters GOP ground game will "crush" Democrats in Ohio

Republican National Committee Chairman Reince Priebus held a conference call with Ohio reporters Wednesday morning in response to Tuesday comments by Democratic Vice President Joe Biden that the middle class had been “buried” in the last four years.

“Obama and Biden have buried the middle class, and now they want to bury them some more,” Priebus told reporters. 

“I mean, just imagine what Barack Obama would do. He buried us economically in this country knowing that he would have to face re-election. Just imagine what he would do with nothing but daylight in front of him. Just imagine where this economy would go.”

Biden made his comments before an audience of about 1,000 in Charlotte on Tuesday. He said Republican presidential candidate Mitt Romney’s tax cuts for millionaires would raise taxes for the middle class.

“How can they justify raising classes on a middle class that has been buried the last four years?” Biden said.

Biden tried to clarify that he meant they had been buried by policies supported by Romney and his running mate Paul Ryan.

Republicans, however, jumped on the comment immediately, with Romney tweeting, “the middle class has been buried the last 4 years, which is why we need a change in November.”

Priebus said despite polling showing Obama pulling ahead of Romney in Ohio that the state would be very close. He said Republicans have a better ground game and would “crush” Democrats. 

“I think we’re going to crush the Democrats on the ground,” Priebus said. 

“I just don’t think they’ve got a very good ground game. I’ve looked through it, I’ve seen it. It’s all smoke and mirrors.”

Priebus said if Romney were to lose Ohio, he was still optimistic about Wisconsin, Iowa, Colorado and Nevada.

“We’ve got it all on the table. Ohio is, of course, extremely important. It’s nothing new, but I also see avenues to 270 (electoral votes) opening up for Mitt Romney in places that weren’t there in ’08.”

 
 

 

 

 
Close
Close
Close