WHAT SHOULD I BE DOING INSTEAD OF THIS?
 
Home - Blogs - Users Blogs - Latest Blogs
Latest Blogs
 
by Ben L. Kaufman 11.28.2012
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 11.28.2012

Media musings from Cincinnati and beyond

It was a double scoop when HUC Prof. Ben Zion Wacholder and doctoral student Martin G. Abegg Jr. released their bootleg translations of previously unpublished Dead Sea scrolls. 

Their highly accurate texts were created without seeing the scrolls and they shattered secrecy created by a cabal of scholars who for decades restricted other researchers’ and translators’ access to the ancient documents.

Steve Rosen’s recent Page 1 story in the Enquirer got that right. The other scoop was my 1991 Enquirer story reporting Wacholder and Abegg’s triumph. Our photo showed visually impaired Wacholder looking at a dramatically enlarged image on a Mac.  

Their ordeal had its origin in a promise by then-HUC president Nelson Glueck in 1969. He agreed to house 1000-plus photographic images of the scrolls lest something happen to the originals. He also agreed with scholars controlling access to the scrolls that no one else would see the HUC negatives while the original scrolls existed.

That included Wacholder. To his frustration, HUC honored that promise even after Glueck’s death and despite the growing international controversy over restricted scholarly access to many of the original scrolls.  

Today’s Biblical Archaeology Society website, biblicalarchaeology.org, recalled how Wacholder and Abegg got lucky in 1989. Chief editor of the scrolls John Strugnell sent a copy of a secret concordance of the Dead Sea Scrolls to Wacholder. It “consisted of photocopies of index cards on which every word in the unpublished scrolls was listed, including its location and the few words surrounding it.” It was their Rosetta Stone.

Wacholder and Abegg programmed the Mac to apply their knowledge of ancient literature to the data in the concordance. "I'm sick and tired of all this waiting," he told me at the time. 

In 1991, the society’s Biblical Archaeology Review published the reconstructions, breaking the more-than-40-year-old monopoly on the scrolls.

And when jealous scholars challenged the accuracy of the reconstructions, Wacholder was dismissive. "I'll match my knowing of the . . . texts - even blind — any of them.

Wacholder died last year. Abegg became professor and co-director of the Dead Sea Scrolls Institute at Trinity Western University in British Columbia. 

I’ve described my fear that the Cleveland Plain Dealer — long Ohio’s best daily — will follow other Advance Publications into print obscurity.  PD journalists also heard the clatter of bean counters and created the Save The Plain Dealer campaign. Earlier this year, Advance — another name for Newhouse family publications — the New Orleans Times-Picayune as a traditional daily. It fired lots of journalists and now is printed three days a week to accommodate heavy advertising. Surviving journalists also work online every day. With that innovation, Newhouse made New Orleans America’s largest city without a daily paper. Smaller Advance dailies suffered the same fate. Poynter.com quoted an email from PD science writer John Mangels earlier this month:

The multi­media campaign will begin Sunday with a half­-page ad in The Plain Dealer, to be followed by bus and billboard ads throughout the city. TV and radio ads will appear soon. There will be mass mailings and e­ mailings to elected officials, political and business leaders and other people of influence. We’ll have a Facebook page with an abundance of content, a petition on Change.org, and a Twitter feed. We’re also working to organize community forums where we’ll discuss the future of journalism in Northeast Ohio, and the potential impact of the loss of the daily paper and much of its experienced news­gathering staff.”

Later, reached by phone, Mangels told Poynter that PD  management hasn’t said anything about Advance’s plans. “The only detail that we’ve been told by our bosses here is that major changes are coming, layoffs in some number are coming,” Mangels said. 

Have you noticed how GOP aspirants for the 2016 presidential nomination are using long-reviled mainstream news media (MSM) to distance themselves from Romney and his disdain for retirees, veterans, Hispanics, African Americans, and young adults? I love the GOP’s irony deficit. They’ve spent decades teaching True Believers that the MSM is an evil, liberal cabal, not to be trusted. Now, these same Republican 40-somethings want voters to believe what the mainstream news media tell them about their aspirations and sagacity. They’re also fleeing Romney’s transparent hypocrisy and its blowback; benefits to Democratic constituencies are meant to buy votes but benefits for GOP constituencies never, ever should be understood as a way to woo financial support or votes.  

Here’s an angle I haven’t encountered in post-election coverage: an almost inevitable GOP win in 2016. Not only is a second elected term unusual for modern Democratic presidents, but a third term for either party is rare. Since FDR in 1940, only popular Republican Ronald Reagan was succeeded by a Republican, George H. W. Bush. I’m not alone if my reading to liberal columnists is a fair indicator of grudging agreement. They want Obama to push through agendas they’ve advocated for the past four years and to find the cajones to fight for his nominations when they go before the Senate led by Kentucky Pride Mitch McConnell. 

Propaganda-laden cable news and TV/radio talk shows can lull angry, fearful partisans and voters into believing what facts refute. And I mean refute not rebut. Anything out of sync with those GOP media was rejected as MSM bias. Whether it was a Pavlovian response, delusional thinking or magical realism, the result was Republican candidates, consultants, strategists, voters and Fox News were stunned when state after state went for Obama. Carl Rove went into a spin of denial on Fox News as election returns came in; he believed what Fox News had been telling him for months: Romney in a walk.  What was that cliche, something about drinking the Kool-aid?

This from Eric Alterman in his What Liberal Media? column in The Nation: “They watched Fox News, read The Wall Street Journal, clicked on Drudge and the Daily Caller, and listened to the likes of Rush Limbaugh, Hugh Hewitt, Karl Rove, Dick Morris and Peggy Noonan promise them that their Kenyan/Muslim/socialist/terrorist nightmare was nearly over. One election was all that stood between them and a country without capital gains taxes, pollution regulation, healthcare mandates, gay marriage and abortions for rape victims.”

Alterman continued: “The less wonderful irony involves the supporting role the mainstream media played in this un-reality show. Post-truth politics reached a new pinnacle this year as major MSM machers admitted to a lack of concern with the veracity of the news their institutions reported. ‘It’s not our job to litigate [the facts] in the paper,’ New York Times national editor Sam Sifton told the paper’s public editor, Margaret Sullivan, regarding phony Republican ‘voter fraud’ allegations. ‘We need to state what each side says.’ ‘The truth? C’mon, this is a political convention’ was the headline over a column by Glenn Kessler, the Washington Post ‘fact-checker.’ Yes, you read that right.”

How bad was it? Alterman quoted Steve Benen, a blogger and Rachel Maddow Show producer. He “counted fully 917 false statements made by Mitt Romney during 2012. Just about the truest words to come out of the campaign were those of the Romney pollster who explained, ‘We’re not going to let our campaign be dictated by fact-checkers.’ But not only did many members of the MSM give Romney a pass on his serial lying; they actually endorsed his candidacy on the assumption that we need not take seriously any of those statements the candidate had felt compelled to make in order to win the nomination of his party.”

In the expanding universe of online calumny, few American public officials or public figures strike back big time in part because of broad First Amendment protections available to defamers.  British libel law  makes it much easier for the victim to win. The latest target of false online vilification is Lord Alistair McAlpine. BBC implicated but didn’t name him in its spreading child abuse scandal. However, so little was left to the imagination that in Britain’s media/politics hothouse that McAlpine was named in myriad tweets. 

BBC quickly admitted error and paid him almost $300,000 to salve his bruised feelings. ITV — Britain’s Independent Television — followed BBC with apology and more than $200,000 for inadvertently accusing McAlpine of abusing children.

McAlpine is offering to accept a tweeted apology and modest payment from most of the tweeters. He’s less forgiving of  20 members of Parliament, journalists and other public officials and figures. They probably face costly libel actions in a country where it’s almost impossible for a defendant to win. 

Assume every microphone in front of you is “on.”  You don’t warm up with “There once was a man from Nantucket . . . “ on the assumption that mic is dead. Myriad public figures have ignored that Law of the Jungle to their pain. The latest is Jonathan Sacks, Orthodox chief rabbi of Great Britain, who delivers a “Thought for the Day” regularly on BBC radio’s  Today program. 

Here’s the Telegraph report and another statement from the overworked BBC apology machine. After Sacks finished and apparently assumed his mic was turned off, host Evan Davis asked, “Jonathan, before you go, you know, any thoughts on what’s going on over in Israel and Gaza at the moment?”

Lord Sacks sighed, before replying: “I think it has got to do with Iran, actually.”

Cohost Sarah Montague realized Sacks did not seem to know his remarks were being broadcast and she could be heard to whisper: “We, we’re live.”

Lord Sacks adopted a more formal broadcasting manner and suggested the crisis demanded “a continued prayer for peace, not only in Gaza but for the whole region. No-one gains from violence. Not the Palestinians, not the Israelis. This is an issue here where we must all pray for peace and work for it.” 

Later, BBC apologized for catching Sacks off-guard. A spokesman said: “The Chief Rabbi hadn’t realized he was still on-air and as soon as this became apparent, we interjected. (Host) Evan likes to be spontaneous with guests but he accepts that in this case it was inappropriate and he has apologized to Lord Sacks. The BBC would reiterate that apology.”

So far, I haven’t found a news angle beyond prurience in the Petraeus resignation. Yes, there could have been a national security issue, but once then-spymaster Petraeus went public about his extramarital affair, he couldn’t be blackmailed.  We’ll never know how well the CIA would have run under Petraeus, but turning it further into an almost unaccountable paramilitary force with its fleet of deadly drones killing Americans abroad and others would not have been in the national interest. We need a good spy agency. Killing people you’re trying to subvert and convert is a lousy game plan. 

Admiring and available women are no stranger to powerful public and corporate leaders. Generals are no exception. Neither are social climbers hoping to use them.  All that’s missing from the Petraeus soap opera is for some just-married junior officer to claim his general exercised droit du seigneur. 

We can wonder what their frequently mentioned Lebanese origins have to do with the Tampa twins’ roles in the Petraeus soap opera, or whether Paula’s arms are fitter and better displayed than Michele’s. After that, let’s get to the fun stuff: the ease with which law enforcement obtains our emails.  

And a belated Thanksgiving note. Somehow, I found a turkey on the Copperbelt in Central Africa where I was editing the new daily Zambia Times. I did my best to explain how to roast it with stuffing to the cook in the house I was caring for. He served it that evening with obvious pride. It was brown, roasted over open coal on a spit he’d tended for hours. The stuffing was special beyond my dreams: the sonofabitch had used the kosher salami I’d hoarded for months for stuffing. I thanked and praised him through clenched teeth and dug in. It was memorable. And awful.

 
 
by Ben L. Kaufman 11.14.2012
Posted In: News, Media, Media Criticism, Ethics, Internet at 10:49 AM | Permalink | Comments (1)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 11.14.2012

Media musings from Cincinnati and beyond

•    Monday’s Enquirer carries a sanitized obit for Larry Beaupre, the fine, aggressive Enquirer editor whose career was destroyed by a trusted reporter during the Chiquita scandal.    

Larry’s genius was motivating his staff to take chances and go the extra step. No one wanted to admit not making the last phone call to check something in a story. We made those calls.

As part of that, Larry brought the “woodshed” to the Enquirer newsroom on Elm Street. It was the perfect walk to his corner office overlooking the Ohio and Licking Rivers. There, Larry would privately discuss some failing or pratfall in that morning’s paper.

My favorite Larry story — there is no way I’ll call him Beaupre — is Lucasville. I was involved in coverage of that prison riot and occupation from its start on Easter, 1993. Larry was part of Pulitzer-winning coverage of the bloody Attica prison revolt in New York. He gave us everything we asked for at Lucasville. In the middle of that deadly mess — 24/7 for 11 days in Scioto County red clay mud outside the prison on what became press row — he drove down to deliver Sunday papers and thank his bleary staff. That’s leadership.

“I will never forget the Sunday morning when Beaupre showed up,” then-reporter Howard Wilkinson recalled for an earlier column. “He asked me what we needed. ‘Cash, and lots of it,’ I said, explaining that we had to buy food and clothing for the crew, most of whom came unprepared for 11 days in the mud. Larry pulled his wallet out of his back pocket and start counting out a wad of $50s . . . gave me $500 on the spot, which I ended up spending at Big Bear and the Subway in Lucasville. ‘There’s more where that came from,’ Beaupre said.”

Larry didn’t meddle when things went right. There always were questions about why we didn’t have some Lucasville story that someone else did. Larry always accepted “we checked it out and it’s not true.” We got it right and he honored that.    

A year later, he made sure we knew that a routine Lucasville anniversary story wasn’t acceptable. Kristen DelGuzzi and I spent weeks on race, religion and crowding in prisons around the country and Lucasville. The ordinary was not acceptable to Larry or his editors.

Not long ago, I sent Howard Wilkinson’s comment to Larry, along with that column anticipating the 20th anniversary of Lucasville in 2013. Larry responded warmly, saying it’s nice to be remembered for something beyond Chiquita.

However, it’s the nature of our trade that we’re remembered for our biggest screwups. Ask Dan Rather. So it is with Larry: the year-long investigative effort and special 18-page section describing what reporters Mike Gallagher and Cam McWhirter learned about Chiquita operations here and abroad. Typically, Larry gave two trusted reporters all of the resources they needed. He and Gallagher had worked together before Larry brought him to Cincinnati. Gallagher’s decision to eavesdrop on Chiquita voice mails doomed the project and cost Larry his career.

They gave us a dark view of Chiquita operations, especially in Central America. The project blew up in our faces and Larry was the scapegoat even though the stories had gone all of the way up the corporate chain and back again.

Readers noted that despite the three page 1 apologies and curious renunciation of the stories that followed revelation of Gallagher’s dishonest reporting methods, the Enquirer did not retract the facts.

Larry and the Enquirer had challenged the most powerful man in Cincinnati, Carl Lindner. Gallagher’s dishonesty gave Lindner his opening and Lindner crippled the paper for years. As part of the deal with Lindner and Chiquita, the paper paid $14 million.

More devastating was the condition that Larry had to go. He did. McWhirter was moved to a top reporting job at the Gannett paper in Detroit. David Wells was removed as local editor — the one job he always wanted at the Enquirer - but stayed to become opinion page editor.

Gallagher — who lied to everyone about how he got those voice mails and included his lies in the published stories — was fired. He stayed around to plead guilty to tapping Chiquita voice mail system and stayed out of prison by naming his Chiquita-related sources.

The Enquirer lost the passion and editing talents of Larry and David Wells and Cam McWhirter’s reporting skills. Other colleagues began leaving; the Enquirer was tainted goods. Job applications from similarly talented journalists dried up, I’m told, for years. I’m not sure the Enquirer ever recovered.

•    Larry (above) and his family moved to Mt. Lookout from West Chester when he came from New York.  No matter what landscapers planted in his garden overlooking Ault Park, deer ate them. Then there were the raccoons. Larry came to my desk in distress, wondering what he could do. I suggested a nonlethal Havahart trap. Let the critter loose in another park. Larry tried it. Bait would be gone, the trapdoors closed and no ‘coon. One night he stayed up to see what was going on. The critter went in, ate the bait, and when the doors dropped, other raccoons tipped over the trap. Doors opened and “prisoner” walked free. I think he gave up; Midwestern deer and raccoons were more than his New York smarts could conquer.

•    If you missed it, go back to last Tuesday’s Enquirer opinion page and read mediator Bob Rack’s essay on civility in public life. It’s broader than elections and is more practical than the typical admonishment to behave.

•    Thursday’s Enquirer started a page 1 watch on the Pride of the Tristate, naysaying obstructionists Mitch and John. I hope Enquirer reporters tell us what Mitch and John and their House and Senate colleagues do in the name of “bipartisanship.” Skip their words. Watch what they do.  

•    “Gravitas” apparently is so 2010. The new word favored by many politics writers is “meme.” A wise editor once told me to avoid foreign words unless they’re so common that even an editor would know them. Meme — from the Greek — fails.

•    Quotationspage.com attributes this famous aphorism to department store merchant John Wanamaker: “Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don't know which half.” I wonder if that’s true about campaign ads. Billionaire right-winger Sheldon Abelson helped poison the well but the New York Times says only his candidates drank; they all lost. I haven’t seen a similar analysis of libertarian Koch brothers spending but it reportedly was far greater than even Abelson’s. Democrats countered by raising and spending zillions. The only difference was the far greater number of Democratic donors needed to reach the magic totals. Great for TV stations but brain damaging for the rest of us.
   
•    There is no “financial cliff.” We’re not going to go over it on Jan. 1. An end to Bush tax cuts won’t pitch us in a recession on Jan. 2.  Sequestration won’t suck zillions out of the economy in one day. Yes, there is a downward economic slope if Congress and Obama don’t sort out the tax/deficit mess. So, why do journalists continue to parrot bipartisan “over the cliff” rhetoric when the facts they report make it clear that no such precipice exists?
 
•    My nomination for a “Useless” award is the New York Times telephone people who are supposed to help with home delivery problems. Twice last week, the Times wasn’t there in the morning and replacement papers weren’t delivered that day or the next. That included Wednesday’s paper with the election results. More aggravating was the blue-wrapped Times on my neighbor’s drive, giving lie to the Times’ “problem resolution” staff’s explanation that there were problems at the printing plant. Times’ operators  and clueless supervisors were in Iowa: dim bulbs who sounded like they read from an all-purposes script.

•    I finally used the New York Times website to email their vp/circulation. A reply came quickly, promising to contact the Enquirer whose carriers deliver the Times. A prompt call from Enquirer circulation on Elm Street promised replacement papers and a personal delivery. Didn’t happen. Still hasn’t, a week later. A perfect union of ignorance and interstate bullshit.

•    Last week’s CityBeat cover story was the annual Project Censored; the most underreported major stories in the major news media. The list misses my No. 1 most underreported story of the year: third-party candidates for the presidency and their platforms.

About the only time the major news media noted Third Party existence was to wonder if a third party might get enough votes to deny victory to a Democrat or Republican in any state(s). Affecting a state’s vote totals would be bad for democracy, those news media anxieties imply.

So I’d offer two suggestions to my 24/7 news media colleagues. First, voting one’s principles is not bad for democracy and it has the potential for great news stories. Second, third party platforms suggest ingredients in whatever becomes conventional wisdom in 2016 or 2020.

That’s what third parties do; hopeful but realistic, they do the thinking that seems to escape mainstream Democrats and Republicans. If you doubt me, look at what came out of the Progressive era 100 years ago and what might come out of Tea Party initiative and energy.

•    Are news media short of photos of Petraeus in civvies? He’s no longer a general. Most images I saw after his surprise resignation had him in uniform. Also, the developing story of how his affair was discovered is fascinating. The FBI stumbled on Petraeus when it was investigating a complaint of online harassment against Paula Broadwell, the adoring graduate student who became author of the new Petraeus biography and his lover. The complaint came from another woman, a frightened friend of the Petraeus family. Agents looking at Broadwell’s emails found  classified information and romantic emails between Petraeus and Broadwell. Tacky as this is, it fell to Jay Leno to sum it up: Guys, Leno said, if the head of the CIA can’t keep an affair  secret, don’t you try it because if you do, “You’re screwed.”

•    BBC’s sex scandal — knighted entertainer Jimmy Savile and others at BBC abused hundreds of girls for years — continues to spread. So far, it hasn’t touched the BBC World Service which Americans get on WVXU/WMUB and other FM stations.

Last week, however, it cost BBC’s new top exec his job. He quit after one of his reporters suggested during a TV interview that he should “go” and a former Cabinet minister responsible for BBC said  Winnie the Pooh would have been a more effective curb on careless, defamatory reporting.

The latest mess involves BBC’s top domestic current affairs/investigative TV program, Newsnight and the broader issue of child abuse by prominent and powerful figures in British public life.

BBC’s Newsnight broadcast Steve Messham’s claim that a top Conservative politician was among men who molested him in a state children’s home during the 1980s. Newsnight didn’t name the Tory but others did on social media: Lord Alistair McAlpine. He came forward last week and denied wrongdoing.

When Messham saw a photo of McAlpine after the broadcast, Messham recanted and apologized. His abuser wasn’t McAlpine. No one showed Messham a photo of McAlpine before broadcasting his accusation. BBC last week apologized “unreservedly.” That phrase usually means a libel suit is anticipated.

Meanwhile, BBC officials canceled Newsnight investigations. Newsnight already is under investigation for killing an program that would have outed Savile as a serial abuser. Savile is dead but three colleagues have been arrested so far.

•    Thedailybeast.com excerpts from Into the Fire, a book by Dakota Meyer, the Kentuckian who won the Medal of Honor in Afghanistan. It’s a toy chest of news tips for reporters. Here’s part of the excerpt:

When I got home in December, I felt like I had landed on the moon. Kentucky is pretty much what you think: cheerful bluegrass music like Bill Monroe, rolling countryside, good moonshine, great bourbon and pretty girls. Greenery, lakes, the creeks and rolling hills, forests, birds, other critters and all the farms. There’s that genuine friendliness that comes with small towns and close-knit families. You don’t want to act like an asshole because it will get back to your grandmother by supper.


“Something like: ‘Well, Dakota, I hear you had some words today with that neighbor of Ellen’s sister’s boy.’

“Dad, of course, was happy to see me, as were my grandparents, so that was a good feeling. Dad didn’t give me a hard time about Ganjigal, and neither did my leatherneck Grandpa. We just didn’t talk much about it. It was great seeing my family and friends, but they had their own lives. Everyone around me was excited about football, Christmas, and other normal things; I was looking at the clapboard houses and the cars and thinking, man — so flimsy. They wouldn’t give cover worth shit in a firefight.

“It was an exposed feeling. And where were my machine guns? I found my old pistol and kept it around like a rabbit’s foot, but I missed my 240s and my .50-cals something awful. It seems weird, I’m sure, but I really just wasn’t buying it that there wasn’t some enemy about to come over the green hills, and I felt so unprepared—I wouldn’t be any good to protect anybody.

“I was set to soon go off to Fort Thomas, Kentucky, for PTSD therapy . .  . “

•    Next year, we’ll commemorate the botched Bay of Pigs invasion. It wasn’t the last time we underestimated the resilience of a far weaker “enemy.” JFK reportedly told the Times that he would have aborted the invasion if the Times had had the cajones to publish what it knew about preparations in Florida and Central America. However, during the two weeks before the invasion, the Times published stories about the preparations.

•    Next year, we’ll also commemorate JFK’s murder. I watched demonstrators at our London Grosvenor Square Embassy vilify the U.S. for its role in the Cuban missile crisis. The night of JFK’s death, crowds were back . . . to sign a book of condolences.

•    A federal judge ordered the FBI to pay journalist Seth Rosenfeld $479,459 for court costs and lawyers’ fees. He sued the FBI after it ignored his appropriate requests under the Freedom of Information Act. Poynter.com says Rosenfeld will donate the money to the First Amendment Project Project in Oakland, Calif. It handled his case pro bono for 20 years. That’s chump change to the bureau and it costs individual agents nothing for blowing him off. Meanwhile, news organizations say broad resistance to FOIA requests has worsened throughout the federal government under Obama.

•    Newsweek is going digital-only next year, in keeping with boss Tina Brown’s changing reading habits. She says she doesn’t even look at newsstands any longer; everything she wants is on her Kindle. Of course, she’ll fire people. Newsweek always was No. 2 to Time Magazine which continues its print edition. I’ve ignored giveaway offers from both magazines for years. It isn’t print, it’s their content. My choice? The Economist’s weekly U.S. print edition.

•    ABC said his family was unaware of film director Tony Scott’s brain cancer when he jumped off a bridge in August and died. Now, ABC admits its original unverified and uncorroborated story was wrong. There was no brain cancer. It only took two months to admit and correct the error.

 
 
by Danny Cross 11.12.2012
Posted In: LGBT Issues, News, Media at 04:56 PM | Permalink | Comments (1)
 
 
macke copy

Fox 19 Apologizes for Macke’s Ignorant Remark

Macke in a statement apologizes for calling MSNBC's Rachel Maddow a boy

Fox 19 on Nov. 9 apologized for an ignorant comment made by news anchor Tricia Macke on her personal Facebook page last month. Macke’s comment, “Rachel Maddow is such an angry young man,” sparked outrage among gay-rights organizations for its depiction of MSNBC’s openly gay broadcaster as a man.

According to screen shots published by the Gay & Lesbian Alliance Against Defamation (GLAAD), Macke appeared to have missed the point when called out by a commenter for targeting Maddow’s sexual identity. Macke wrote, “you are right… I should have said antagonistic” but then told another commenter, “I knew what I was saying.”

GLAAD wrote: “Tricia Macke undoubtedly tried to insult Maddow because of their political differences, rather than simply because Maddow is gay — but her comments went much further than insulting Maddow's political leanings, and took issue with Maddow's gender, revealing an anti-gay (or at least anti-gender-nonconforming?) bias underlying her political beliefs.”

Fox 19 posted its apology along with a statement from Macke describing her comment as insensitive and inappropriate. Macke wrote: “I apologize to Ms. Maddow and any others who may have been offended by my comments, as they do not reflect my firm beliefs in individual and equal rights, and they certainly do not represent the opinions or position of my employer WXIX-TV."

Maddow, an openly gay MSNBC political analyst, is one of America’s highest-profile news personalities. She’s also a Stanford graduate with a doctorate in political science from Oxford University, where she was a Rhodes Scholar.

 
 
by Danny Cross 11.07.2012
Posted In: Media, Republicans, Barack Obama, Mitt Romney, Poverty at 12:42 PM | Permalink | Comments (4)
 
 
sorry2

Dear Lebanon Tea Party: We Are Sorry

We didn’t mean to help re-elect a socialist

During the past year CityBeat has spent a lot of energy reporting on countless Republican screw-ups, from typical shortsighted policies to legislation that is straight-up offensive to women, minorities, gay people and the poor and working class. But we didn’t realize that by pointing out how offensive and irrelevant the country’s GOP leaders were acting, that we were inadvertently killing America.

That's why we would like to formally apologize to the Lebanon tea party in Warren County. The email you sent to The Enquirer today hit us pretty hard — the fact that you’re literally wearing black and mourning America because “socialists, welfare and unions took over this country” is super sad. In our haste to ask questions of elected leaders, fact check their statements and put their beliefs and policies into perspective over the past few months, we forgot how badly people in Warren County wish America could be like the 1950s again, when women knew their place and black people had to operate the elevators and never say anything whites didn’t want to hear. Mad Men is a great show. 

We didn’t mean to be tricked by President Obama’s stimulus bill — we (stupidly) believed the economists who said it staved off a depression caused by under-regulation of the housing and financial industries (we tried to believe Mitt Romney’s concept of further reducing regulations so the job-creators can stimulate the economy in the private sector thus giving our wealth back to us, but it was maybe too complicated for us to understand?). 

Some people we know kept their jobs when the president didn’t allow the American car companies to go broke even though they’re the ones that decided to max out profits on SUVs with truck beds on the back. Other people we know spent time last year without health care, and this country’s health care costs are somewhere around twice as much as any other country’s so we were like, “Yea, reforming that system sounds about right.” But we admit that we don’t know what it’s going to be like for the 15 percent of this country living in poverty to all of the sudden have access to preventative care. Someone in Cincinnati died of a tooth problem last year, and we don’t even know if that’s covered. 

We realize that it wasn’t Mitt Romney who used the term “legitimate rape,” but it made us want to throw up, which slowed down productivity that might have allowed us to figure out that Don’t Ask Don’t Tell was the only thing keeping our country’s military from turning Afghanistan into a European-style gay disco. 

We thought it was kind of gross when the president killed Osama bin Laden, but everyone was really happy about it so we focused our attention on the results of the president’s home buying and refinancing programs that helped stimulate the economy and saved people’s houses, even though we’re all a bunch of renters who don’t even know how to use a level. 

So we’re clearly at fault for your expectation of the downfall of this country, and we realize that you’re upset and probably right about America becoming a socialist nation within months. We messed up bad this time, but we want you to know that we’re not blind to it — your press release has put our actions into a perspective that we wish we had yesterday or, even better, several years ago before we learned how to do our jobs the right way. 

At least you have the local daily newspaper to publish your emotional reactions to historical election results and to continue endorsing GOP candidates no matter how ill qualified and misguided they are. Please don’t mourn long — there’s still hope for the type of social regression you’re looking for, especially in Warren County. 

 
 
by Bill Sloat 11.01.2012
Posted In: Media at 10:27 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
scripps-logo1-283x300_1

City Offers Cash Incentive to Local Media Giant Scripps

WCPO-TV’s parent corp. pledges to retain 184 jobs, add 125 more downtown

A deal is expected to be approved next week between E.W. Scripps Co. and Cincinnati could bring about $5.65 million in tax revenue to the city by 2018. It also means that Scripps — which was founded here in the 1800s — promises to expand and keep its corporate headquarters in Cincinnati for at least 10 more years. The media company currently resides in a downtown high-rise on Walnut Street, and the growth will be in cyber content as it morphs for the Internet Age. A City Hall document submitted to council in advance of next week’s meeting, says:

“The expansion downtown will be from the Scripps digital group that is growing and gaining momentum with new product offerings, enhancements and technology. These products will be developed for smart phones, tablets and computers.  They will include applications that push content from Scripps’ chain of newspapers and TV stations and distribute new content to consumers in cities that Scripps does not serve. The new jobs will include skills in sales, design, marketing and journalism.”


In all, the payroll is expected to reach $30 million when the 125 new jobs are added. The agreement says Scripps will make “good faith efforts to fill at least 75 percent of the new jobs created” with city residents. Scripps owns 19 television stations and 13 newspapers across the U.S. It used to publish the Cincinnati Post — the publication that started the entire Scripps company — but that daily newspaper was shuttered in 2007 because of sharp declines in readership. 
 
 
by Ben L. Kaufman 10.31.2012
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 10.31.2012

Media musings from Cincinnati and beyond

•    After weeks of dreary campaign coverage and soul-destroying political ads, here’s a day brightener. Jian Ghomeshi’s long-format interview radio show, Q, scored a rare interview with J. K. Rowling. She was in New York promoting her first adult-audience book, The Casual Vacancy.

    Among other things, Ghomeshi asked why she courts news media criticism by giving so few interviews. “Well, I just don’t think I have that much to say.” And why do the news media make so much of her reluctance? “That’s because the media is very interested in the media,” she said.

    I laughed so hard I had to sit down in our northern Ontario cabin. Q is a morning program and evening repeat on Canada’s CBC Radio. Q is heard here at 9 p.m. weekdays on WVXU.

•    Further proof that life as we know it revolves around Cincinnati: the Oct. 29 New Yorker’s essay on the fraud of voting fraud begins with Hamilton County. We’re the perfect example of GOP supporters trying to intimidate voters. A key point made by reporter Jane Mayer’s sources: photo IDs might deter someone impersonating a genuine voter but you don’t corrupt an election that way. You need massive — if subtle — manipulation of the vote count.

•    So, is anyone confident your vote will be counted accurately? We don’t get a receipt showing how our votes were tallied. Any retailer can give us a receipt showing what we’ve paid by charge or debit card. So where are the reporters asking Boards of Elections why it can’t give us a receipt and editorials demanding this accountability? Receipts won’t prevent corrupt officials, employees or hackers from going into voting-counting computers after we vote, but it might deter some.

•    Hamilton County Board of Elections assures the Enquirer that its voting machines are secure. No computer-based anything is secure. Computers are more or less vulnerable to external hacking and surreptitious insider reprogramming. Worrying about GOP ties to voting machine companies doesn’t make me a conspiracy crank. It matters because of Romney’s links to the current equipment provider. In 2004, the then-provider of our voting machines was “committed to helping Ohio deliver its electoral votes to the president (Bush) next year.” That was Walden W. O'Dell’s promise. He was chief executive of Canton-based Diebold Inc., which made voting machines Ohio used in 2004. W carried Ohio that year.

•    GOP efforts to restrict voting is second only to the Republican commitment to ending a woman’s access to abortion. It’s not new. In all of this year’s reporting about Republican voter suppression — photo IDs, phony “official” mailings misdirecting voters of color, etc. — didn’t find references to William Rehnquist before he was Chief Justice of the U.S.

    Google is rich with Rehnquist’s dark history as a GOP operative. This came from a files.nyu.edu post about John Dean’s book, The Rehnquist Choice. The folks at New York University said “Dean was a member of Nixon's cabinet, was Nixon's counsel in the Watergate affair and played a prominent role in selecting Rehnquist as a Supreme Court nominee. He writes that Rehnquist was part of roving ‘squads’ of Republican lawyers who went from precinct to precinct, confronting and harassing black and Latino voters.” Here’s what Dean wrote on pages 272-273 of The Rehnquist Choice:

    “Collectively, these witnesses described 'squads,' or teams, that moved quickly from precinct to precinct to disqualify voters, confronting black and Hispanic voters standing in line at the polls by asking them questions about their qualifications, or holding up a small card with a passage from the U.S. Constitution and demanding that the voter read it aloud; also photographing people standing in line to vote."

    "All told, the Democrats produced fourteen people who swore they had witnessed Rehnquist challenging voters. In rebuttal, the Republicans produced eight witnesses who claimed they had not seen or heard of Rehnquist challenging voters — but none of them could testify that they were actually with Rehnquist during any entire election day, nor did their testimony cover all the elections involved in the charges . . . The evidence is clear and convincing that Rehnquist was not truthful about his activities in challenging voters."

•    Most Americans tell pollsters they rely on TV for their news. Next Tuesday, these viewers will take their rich opinions and impoverished facts into the voting booth. This recalls Mr. Whig, the  fictional alter ego of a great Enquirer editorial page editor, Thom Gephardt, who frequently muttered, “I fear for the Republic.”

•    Much as I have followed campaign coverage, I have little or no idea of what Obama and Romney will do to create jobs, ease immigration problems, provide and pay medical professionals to care for millions to be covered by Obamacare, wean us from deadly coal, cope with problems associated with fracking for oil and natural gas, make the wind blow and sun shine, reduce or slow global warming, bring Palestinians and Israelis closer to a peaceful two-state resolution, deal with the Taliban when it returns to power, etc. Despite what I hear from any liberals/progressives, Obama hasn’t disappointed me; I wrote nothing on that blank slate in 2008. It sufficed that he wasn’t McCain. In his way, Romney increasingly recalls Nixon in 1972 with his “secret plan” to end the Vietnam war. He had no plan. That was the secret. Deja vu all over again.

•    Mark Curnutte’s Sunday Enquirer post-mortem on the lethal street culture of revenge among some young black Cincinnatians is as current as perps who became victims soon after he interviewed them and Amanda Davidson took their photos.

•    CNN.com “unpublishes” reporter Elizabeth Landau’s story linking women’s hormones to political choices. CNN says the story wasn’t edited adequately. The study by a Texas academic concludes that ovulation makes women feel sexier.  Ovulating single women are likelier to vote for Obama (liberal) and ovulating married women or women in other committed relationships are likelier to vote for Romney (conservative.) I wonder if CNN pulled the story because some subjects are beyond inquiry, like women’s abilities for math and science or racial/ethnic differences in various pursuits. Then there is the whole fantasy about “unpublishing” an online post. You can get to the original story — replaced by an editor’s note on CNN.com — at poynter.com or dailykos.com.

•    The Seattle Times seeks to restore readers’ trust after it published free ads for the Republican candidate for governor and for supporters of a state gay marriage referendum. The ads make the paper part of each group’s propaganda machine. There is no other way to say it. Good luck to reporters who have to cover those campaigns. Maybe someone should create the “Almost Darwin Awards” for news media bent on self-destruction. You don’t know Darwin Awards? Look it up. The awards are as funny as Seattle Times’ claims to virtue are cringe-worthy.

    After the paper’s ethical pratfall and a newsroom rebellion, the Seattle Times turned its fact-checkers loose on those free partisan ads and gave the ads a rating of “half true.” (T)wo ads that were checked contained two true claims, one mostly true, one half true and two that were false, the paper and Poynter.com said.

•    Newsroom rebellions rarely go public like that by Seattle Times journalists (above). Years ago, then-owners of the Minneapolis Tribune and Star supported relocation of the Viking/Twins stadium from the ‘burbs to downtown. Here’s what the New York Times said in its obit of the publisher, John Cowles Jr.:

    “Opponents, including staff members at The Minneapolis Tribune, thought it was a clear conflict of interest for the owner of a newspaper to take a public position on an important local issue it was covering . . . (S)taff members placed an ad in their own paper disassociating themselves from the company’s involvement.”

•    Fifty years ago, we almost had a nuclear war over missiles in Cuba and en route on Soviet freighters. Regardless of where U.S. ships turned back the freighters, it was the real thing, no Gulf of Tonkin or Weapons of Mass Destruction fraud. I was at UPI in London and the Brits were very, very frightened; in a nuclear war, both sides’ missiles could be overhead and Soviets would attack Britain’s RAF and Royal Navy nuclear strike forces. I went to the U.S. Embassy in Grosvenor Square. The crowd was hostile. Least threatening were those carrying or wearing what is now known as the “peace symbol.” Then it was the much more potent and timely totem of Britain’s Campaign for Nuclear Disarmament.

•    Half a century later, that British CND symbol is a meaningless design for feathered earrings and leather-thong necklaces. But turn the symbol upside down so that the “wings” tilt up. You have the Brits’ Vulcan “V-bomber.” It was the heart of their Cold War airborne nuclear deterrent during the Cuban Missile Crisis and Vulcan bases would have been targets in any nuclear exchange.

•    Only a coverup is juicier than the original scandal, especially in broadcasting. BBC is tearing itself apart over the sex scandal. Arrests have begun: Convicted pedophile and BBC TV entertainer Gary Glitter is the first. Hundreds claim a leading children’s program presenter and colleagues molested hundreds of girls at BBC studios, children's hospitals and other locations. The focus of the probe, Jimmy Savile, is dead. His victims — including women at BBC — offer explicit tales of his harassment and abuse. BBC execs are accusing each other of lying or misleading parliament; Scotland Yard is beginning to ask why police didn’t act sooner on repeated reports and complaints about Savile and other abusers at BBC.

•    AP says New York Times publisher Arthur Sulzberger Jr. last week reiterated his support for the Times’ new CEO, Mark Thompson. Thompson, who was BBC’s director general until last month, has been under scrutiny over the BBC’s decision to cancel its major investigative program about Savile sexually abusing youngsters. AP says Sulzberger told Times staff that he was satisfied that Thompson had no role in canceling the explosive program. As with all scandals and coverups, we will learn what BBC and Scotland Yard knew and when they knew it. Lovely.

 
 
by Andy Brownfield 10.23.2012
Posted In: 2012 Election, Community, Media, News, Racism at 11:26 AM | Permalink | Comments (1)
 
 
voterfraud

Controversial Voter Fraud Billboards to be Removed

Outcry, national attention spurred removal of voter fraud displays

A Cincinnati outdoor advertising company announced Tuesday that it will take down controversial billboards that opponents claim are aimed at intimidating voters.

Norton Outdoor Advertising had been contracted to put up about 30 billboards that read “Voter Fraud is a Felony!” The billboards also listed the maximum penalty for voter fraud — up to 3 and a half years and a $10,000 fine.

Opponents of the billboards claim they were strategically placed in predominantly low-income and black neighborhoods in Cincinnati as a means to discourage those largely Democratic voters from going to the polls.

The billboards were funded by an anonymous “private family foundation.”

In a statement posted online, Norton Executive Vice President Mike Norton said the displays would be taken down as soon as possible. He wrote that the foundation and Norton agreed after hearing criticism that the sentiment surrounding the displays was contrary to their intended purpose.

The family foundation didn’t intend to make a political statement, but rather make the public aware of voting regulations, he wrote.

“We look forward to helping to heal the divisiveness that has been an unfortunate result of this election year,” Norton wrote.

Norton had previously told CityBeat that the billboards were not targeted but distributed randomly throughout the city.

Several Cincinnati officials wrote to the company requesting the billboards be taken down. 

ClearChannel Outdoor Advertising announced on Monday that it was removing similar billboards in Cleveland and Columbus.

The billboards throughout Ohio had garnered national criticism and media attention.

 A rival outdoor advertising company is putting up 10 new billboards to rebut the voter fraud ones. 

The new red, white and blue billboards will read “Hey Cincinnati, voting is a right not a crime!”

Cincinnati City Councilman P.G. Sittenfeld said in an emailed news release that he reached out to Lamar Advertising Company to ask if they would donate the billboards throughout Cincinnati.

“We should be encouraging folks to participate in our democratic process, not trying to scare them,” Sittenfeld wrote. “I salute Lamar’s generosity and their support in encouraging citizens to raise their voice and not be scared away.”

 
 
by German Lopez 10.23.2012
Posted In: News, Media at 10:51 AM | Permalink | Comments (2)
 
 
enquirer

‘Enquirer’ Accused of Age Discrimination

Newspaper sued by former employees

A group of eight former employees from The Cincinnati Enquirer filed an amended lawsuit Oct. 19 accusing the Gannett-owned newspaper of age discrimination. The lawsuit, which was originally filed by Joseph Fenton and Catherine Reutter in 2011, was amended on Oct. 19 to include six more plaintiffs.

The origins of the complaint, which also alleges intentional infliction of emotional distress, began when Fenton was allegedly told he was performing poorly at The Enquirer. On November 2010, Fenton was “suddenly informed” by his supervisor, Julie Engebrecht, that his performance was unsatisfactory. This was despite Engebrecht allegedly acknowledging that Fenton was a “great editor” in the same conversation.

From that point, Fenton allegedly tried to smooth problems over. Working through human resources, Fenton arranged weekly meetings with Engebrecht to gather feedback and improve his work, according to the lawsuit. At the end of every meeting, Fenton and Engebrecht allegedly worked out goals and Fenton would finish the meetings by asking, “Are we good?” Allegedly, Engebrecht replied by assuring Fenton “things were in fact good.” 

Despite the meetings, Fenton was fired on Feb. 18, 2011. He was 57, and he had worked for Gannett (Correction: Previously said The Enquirer) for 14 years, according to the lawsuit. The complaint also says Fenton had no previous record of discipline, but Engebrecht had allegedly referred to Fenton as a “dinosaur” and “curmudgeon.” 

When he was terminated, at least seven other individuals — all “near or over the age of 50” — at The Enquirer were laid off as well, according to the lawsuit. Reutter, a co-filer of the lawsuit, was among those terminated. Three of the employees terminated worked for the online department, and they were allegedly replaced by “an employee in his 20s who was hired in January 2011.”

This is all despite Fenton having a history of “high-quality work” at The Enquirer, according to the complaint: “Two (of his) projects were nominated for the Pulitzer Prize. Upon information and belief, these (two) projects were the only (two) nominated for the Pulitzer Prize from The Cincinnati Enquirer during Fenton’s tenure there.” Fenton also directed projects that won Best of Gannett awards in 2006 and 2008 in a competition with the company’s 83 other U.S. newspapers, according to the lawsuit.

The lawsuit goes on to make similar claims for the other former employees involved in the lawsuit. They were all 45 years old or older when terminated, and most claim younger, less qualified employees replaced them.

However, in the factual allegations for Reutter, it’s explained a 49-year-old replaced some of the employees. The lawsuit notes the employee is younger than Reutter, but that employee is actually four years older than the youngest plaintiff was when terminated.

The complaint claims Reutter was told in her exit interview “seniority was a factor in the choice of who was terminated.”

 
 
by Ben L. Kaufman 10.17.2012
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 10.17.2012

Media musings on Cincinnati and beyond

• Look at the rare collection of Enquirer photos at the National Underground Freedom Center.  They’ve been reprinted and for many, reprinted copies of original pages are nearby.

The show is part of the much larger Fotofocus at many venues. Unfortunately, the Enquirer chose the Freedom Center which charges $12 admission; many Fotofocus displays are in admission-free venues such as the YWCA or UC’s Gallery on Sycamore.

I think the oldest photo is from 1948, a one-legged veteran leading a parade to commemorate the end of WWI 30 years earlier. Many are by photographers with whom I worked and whose images I displayed large on local pages during weekends when I edited. Some are recent, by photographers I admire but know only from their images in the paper. 

To its credit, the Enquirer exhibit includes unpublished photos of which the photographers are justly proud. First among them is Gary Landers’ image of a homicide victim illuminated by an officer’s flashlight behind Landers’ home.

Missing are two images that remind me of what photojournalism is about. One is Gerry Wolters’ stunning — and in its time, controversial Pulitzer contender — of a dead African-American lying in a pool of his blood on the Avondale street where he’d been shot by a bailbondsman. Standing over him is the dead man’s young son. Some readers said our photo would ruin the child’s life. No, I told callers, if anything would it was his father’s killing. 

The other missing photo was one that wasn’t published by the paper: Glenn Hartong’s firefighter carrying a toddler from a burning house. I’m told that editors flinched because they didn’t know if the child survived. So what? That faux humanity illustrates Enquirer execs’ fear of readers tossing their cookies into the Cheerios. Such touchy-feely screening sanitizes what can be a nasty, brutish and short life and lifestyle in our region. Life Magazine published Hartong’s photo across two pages and someone posted it in the Enquirer newsroom coffee alley. It doesn’t get better than that.

In the Good Old Days, before self-inflicted sensitivity, the Enquirer had a unapologetic double standard for violent images. If the victim were local, the photo might be spiked to avoid upsetting readers. An example was the half-excavated body of a recognizable young construction worker suffocated in a trench cave-in.  Distant victims — executions, genocide or bodies in floods/earthquakes — were likelier to be displayed.

And even before the Good Old Days, Ed Reinke’s iconic photo of a line of shrouded bodies from the 1977 Beverly Hills supper club fire gave a sense of magnitude to the disaster that our best reporting couldn’t. It’s the first photo in the exhibit, preceded by a warning that some images could be troubling. They should be. I don’t know if Reinke’s photo would be used today.

• Ohio’s Sherrod Brown is among the Democratic senators targeted by out-of-state billionaire GOP donors. He’s an unapologetic liberal and the Progressive monthly made Brown’s re-election battle its latest cover story. A point I’d missed elsewhere is the unusual state FOP endorsement for a Democrat but Brown stood with officers against Republican legislation stripping them of most of their bargaining rights.

The Progressive story includes a Mason-area jeweler whose health insurer refused to pay for an advanced cancer treatment. Husband and wife say Reps. Jean Schmidt and John Boehner brushed off their pleas to intervene with the insurer. A Brown staffer — who said she didn’t care what party the Republican couple belongs to — spent the weekend successfully persuading the insurer to cover the potentially life-saving $100,000 procedure.

More recently, reporters on Diane Rehm’s public radio show estimated SuperPACs are spending $20 million to defeat Brown and suggested it might not suffice. As a DailyBeast.com columnist notes, polls show Republican Josh Mandel probably won’t even carry his home Jewish community in Cleveland.

• That same Progressive names 26 billionaires and their known donations to Republican and other rightwing causes in this election year. No Cincinnati-area men or women made the list but it’s reasonable to infer that some of the men listed donated secretly to Super PACs opposing Ohio’s Sherrod Brown’s re-election (see above).

• As one of that dying breed — an Enquirer subscriber who prefers print —  my morning paper is missing a lot. Customer service provided a free online copy and promised to deliver the missing paper paper the next day. Next day? Another customer service rep said only replacement Sunday Enquirers are delivered the same day. Message? Don’t stiff advertisers.

• The ad on the top half of the back page of the Oct. 11 Enquirer Local section invited everyone to a Romney-Ryan “victory event” on Oct. 13 at Lebanon’s Golden Lamb. The bold, black ad headline on the bottom half of the page was “The #1 dishwasher is also a best value.”

• Want to know more about Sarah Jones, the former Ben-Gal and school teacher who admitted to sex with a 17-year-old student? Among others, London’s Daily Mail has enough to satisfy anyone who doesn’t need to see a sex tape.

• Don’t piss off Turks. That’s a lesson lots of people have learned to their pain over the generations. No one will be surprised if Turkish forces invade Syria to end Syrian shelling of Turkish civilians.  Turkish troops have gone into Iraq to deal with threatening rebellious Turkish Kurds seeking sanctuary there.  Turkey is a NATO member and NATO says it will defend Turkey if required. A couple English-language websites can complement the snippets about this aspect of Syria’s civil war: aljazeera.com from the Gulf and hurriyetdailynews.com from Turkey. 

The New York Times stepped back from the slippery slope of allowing subjects of news stories to say what news is fit to print. It allowed some sources to review and possibly change their quotes before reporters used them. In July, Times reporter Jeremy Peters blew the whistle on the Times and other major news media. The alternative to quote approval often was the threat of no interview. Initially, the Times defended the practice. No longer. Jimromenesko.com reported the change.

Times executive editor Jill Abramson told Romenesko that  quote approval “puts so much control over the content of journalism in the wrong place . . . We need a tighter policy.”

Romenesko quoted a recent Times memorandum that said “demands for after-the-fact quote approval by sources and their press aides have gone too far . . . The practice risks giving readers a mistaken impression that we are ceding too much control over a story to our sources. In its most extreme form, it invites meddling by press aides and others that goes far beyond the traditional negotiations between reporter and source over the terms of an interview . . . So starting now, we want to draw a clear line on this. Citing Times policy, reporters should say no if a source demands, as a condition of an interview, that quotes be submitted afterward to the source or a press aide to review, approve or edit.”

Good. Here’s my question: What happens when a beat reporter can’t get an important interview after citing Times policy? Access is everything. Few people who want media attention will turn away the Times, but editors can get weird when reporters can’t get a desired interview. 

• Daily papers own and are members of the Associated Press. In their rush to be first, AP reporters used social media to get out the news and scooped member papers whose editors hadn’t seen the stories yet. That went over badly in today’s breathlessly competitive world. AP promises it won’t use social media until after breaking news is sent to members and non-member subscribers.
• It’s time for the news media to abandon “reverse discrimination” when the purported victim is white and English-speaking. It’s an issue again because the U.S. Supreme Court is reconsidering university racial admission criteria. A young woman claims the University of Texas rejected her because she is white. 

Discrimination is discrimination; someone is favored and someone is rejected. I won’t anticipate the court’s decision but the ethical issue is whether the community’s or the individual’s compelling interests are paramount when discrimination becomes policy and practice. Moreover, demographic trends could make “reverse discrimination” obvious nonsense if Anglos become a minority among newly-hyphenated and darker-skinned Americans and immigrants from Latin America, Africa and Asia.

 • We’ve seen three debates, two presidential, one veepish. The third was Tuesday or last night if you’re reading this on Wednesday. I missed it; I was fishing in Canada. Other journalists will tell you what you heard really means. I’ll catch up when I get home. At least the Biden-Ryan contest was lively and the moderator asked smart, sharp questions and kept the politicians under control.

• The vice president and challenger had disturbingly weird expressions when they listened. Biden’s smile recalled a colleague’s remark after waterskiing with me: “I saw Ben smile and he wasn’t baring his teeth.” Worse, Biden’s expression could appear to be a smirk.  Ryan’s intensity reminded me of a predator wondering about its next meal. Neither appearance had anything to do with the substance of the debate but it’s how we tend to judge people we don’t know. My question: Is this really how we choose the man one heartbeat away from leadership of The Free World (whatever the hell that means)?

• Viewers — and these performances are TV events — worry me. Too many tell reporters and pollsters that their votes can be influenced by how the candidates came across in the debates. The president and vice president do not belong to debating societies. This isn’t Britain’s House of Commons.  The ability to “win” a televised encounter has little or nothing to do with the job for which the men are contesting. Winners won’t debate until and unless they seek office again.

• News media would be in doldrums if there weren’t stories to write before and after each debate. They burn space and time when little else is happening - if you discount the economy, pestilence, war, famine, etc.

• Stories I didn’t read beyond the headlines. One’s from HuffingtonPost.com:
"Lindsay Lohan Reveals Her Pick For President"
The other is from the Thedailybeast.com:
"LINDSAY LOHAN PICKS MITT! & OTHER TOXIC ENDORSEMENTS"

 
 
by Andy Brownfield 10.03.2012
 
 
reincepriebus

RNC Chairman Addresses Ohio Strategy, Biden Comments

Priebus tells Ohio reporters GOP ground game will "crush" Democrats in Ohio

Republican National Committee Chairman Reince Priebus held a conference call with Ohio reporters Wednesday morning in response to Tuesday comments by Democratic Vice President Joe Biden that the middle class had been “buried” in the last four years.

“Obama and Biden have buried the middle class, and now they want to bury them some more,” Priebus told reporters. 

“I mean, just imagine what Barack Obama would do. He buried us economically in this country knowing that he would have to face re-election. Just imagine what he would do with nothing but daylight in front of him. Just imagine where this economy would go.”

Biden made his comments before an audience of about 1,000 in Charlotte on Tuesday. He said Republican presidential candidate Mitt Romney’s tax cuts for millionaires would raise taxes for the middle class.

“How can they justify raising classes on a middle class that has been buried the last four years?” Biden said.

Biden tried to clarify that he meant they had been buried by policies supported by Romney and his running mate Paul Ryan.

Republicans, however, jumped on the comment immediately, with Romney tweeting, “the middle class has been buried the last 4 years, which is why we need a change in November.”

Priebus said despite polling showing Obama pulling ahead of Romney in Ohio that the state would be very close. He said Republicans have a better ground game and would “crush” Democrats. 

“I think we’re going to crush the Democrats on the ground,” Priebus said. 

“I just don’t think they’ve got a very good ground game. I’ve looked through it, I’ve seen it. It’s all smoke and mirrors.”

Priebus said if Romney were to lose Ohio, he was still optimistic about Wisconsin, Iowa, Colorado and Nevada.

“We’ve got it all on the table. Ohio is, of course, extremely important. It’s nothing new, but I also see avenues to 270 (electoral votes) opening up for Mitt Romney in places that weren’t there in ’08.”

 
 

 

 

Latest Blogs
 
by Danny Cross 12.03.2013 138 days ago
Posted In: Media, Mayor, Streetcar at 10:41 AM | Permalink | Comments (10)
 
 
pg

Watch P.G. Sittenfeld Pwn John Cranley

Streetcar opponents allow Sittenfeld to act like a leader in everyone’s face

By all accounts, yesterday’s special council session to discuss the Cincinnati streetcar was long and contentious, more than 60 streetcar supporters pleading with an indignant Mayor John Cranley and newly elected council members still spouting campaign-trail anti-streetcar rhetoric. 

After the meeting, Cranley dismissed an offer by major philanthropy organization The Carol Ann and Ralph V. Haile, Jr./U.S. Bank Foundation to pay for a study of streetcar shut-down costs that opponents want to see come in lower than the city’s estimates before they vote to completely stop the project. Cranley dismissed the offer because it also came with a note saying that if the streetcar is canceled the foundation will reconsider its contributions to Music Hall, the Smale Riverfront Park and other city projects. Cranley would rather make the city pay for the study than negotiate with terrorists respond to threats.

About seven and a half hours into this debacle of American democracy — which included numerous procedural abnormalities including the mayor asking Council to discuss and vote on ordinances no one had read yet, an hours-long delay and a funding appropriation that leaves the cancellation vote safe from the pro-streetcar-threatened voter referendum (something Cranley railed against when the city administration kept the parking plan safe from referendum) — Councilman P.G. Sittenfeld livened things up with something everyone tired of the streetcar debate can agree is funny: undermining the mayor’s authority by asking fellow council members to overrule him.

The following video published by UrbanCincy shows Cranley denying Sittenfeld an opportunity to speak. Sittenfeld then asks for a vote to overrule Cranley, which the mayor had to approve, and everyone but Kevin Flynn votes to overrule. (Flynn unfortunately had to vote first, leaving him unable to determine which way the vote was likely to go — a tough position for a rookie politician.) Once David Mann and Amy Murray voted to allow Sittenfeld to speak, the rest of the anti-streetcar faction followed suit, knowing Sittenfeld had the necessary votes to overrule Cranley. Then Sittenfeld spent a few minutes going mayoral on Cincinnati's new mayor.

 
 
by Danny Cross 11.27.2013
 
 
streetcar

Morning News & Stuff

The Cincinnati Enquirer abruptly changed its tone about the streetcar project yesterday, writing in an editorial that the city should continue the project and leaving the newspaper on the opposite side of Mayor-elect John Cranley on the two main issues of the campaign it endorsed just weeks ago.

Fourteen months after publishing an editorial against the streetcar project, the three-member Enquirer editorial board yesterday spelled out why it now supports completing the project, suggesting that a main part of its opposition — and to Roxanne Qualls as mayor — was the current administration’s inability to “argue effectively for the project” that Cranley and other conservatives used to take office during an election that saw extremely low voter turnout.

CityBeat’s German Lopez noted on Twitter the irony of The Enquirer now supporting both the streetcar and parking plan while the candidate it endorsed attempts to unravel both — Cranley already stopped the parking plan. The comment drew a response from Enquirer Editor Carolyn Washburn, who is on the newspaper’s editorial board along with Publisher Margaret Buchanan and Editorial Page Editor David Holthaus.

The editorial includes the following paragraph: “In endorsing Cranley, we said he would ‘have to rein in his dictatorial tendencies and discipline himself to be diplomatic, respectful and collaborative.’ What we’ve seen so far is a matter for concern. Hurling insults at professionals like streetcar project manager John Deatrick isn’t what we need. Deatrick enjoys a good reputation as someone who has managed The Banks project and the rebuild of Fort Washington Way. He needs to stay on the streetcar project.”

The editorial was published the same day City Council put completing the project into law and Councilman P.G. Sittenfeld announced his decision to support the project’s completion, which Lopez pointed out leaves Council short of the six votes required for an emergency clause that would immediately halt the project without leaving it open to referendum. Without the emergency clause, streetcar supporters could gather the required signatures to put a 5-4 cancellation vote to referendum, which would force the city to continue working on the project until voters decide on it in November.

Mayor-elect Cranley will hold a vote to stop the project on Monday. With Sittenfeld set to vote against halting the project, Cranley will need either newly elected David Mann or Kevin Flynn to vote in favor of stopping it. Both are on the record as being against the project but have left room to consider the financial realities before making their final decisions. 

Cranley announced this morning that he will name the new city manager at 2 p.m. today. Cranley removed former city manager Milton Dohoney last week.

A story by The Enquirer’s Mark Curnutte yesterday detailed life expectancy disparities among Cincinnati’s poor neighborhoods, finding a 20 year difference at times between citizens of predominantly black or urban Appalachian neighborhoods and people of wealthy white neighborhoods like Mount Lookout, Columbia Tusculum and Hyde Park. The Cincinnati Health Department will release more statistics Tuesday and a community discussion on the issue is set for Jan. 10. 

Pope Francis yesterday criticized the world’s growing wealth disparity, mentioning things like “idolatry of money” and “a new tyranny” in a 50,000-word statement that sharply criticized trickle-down economics.

The Pope via The Washington Post:

"Some people continue to defend trickle-down theories which assume that economic growth, encouraged by a free market, will inevitably succeed in bringing about greater justice and inclusiveness in the world. This opinion, which has never been confirmed by the facts, expresses a crude and naive trust in the goodness of those wielding economic power and in the sacra­lized workings of the prevailing economic system. … Meanwhile, the excluded are still waiting."

OTR restaurant Kaze will begin offering lunch hours starting on Black Friday.

Away from home and tired of “Friends-giving” gatherings? Here’s a bunch of restaurants serving good stuff on Thanksgiving day. 

Skip Black Friday craziness and use CityBeat’s Gift Guide to shop local this holiday season. There are also plenty of local retailers you can hit up online if you don't wait until the last minute!

If you’re traveling to some stuck-up East Coast city for Thanksgiving, charge the iPad or whatever because there are going to be some storms.

And high winds might cause the Macy’s Thanksgiving Day Parade to take all the air out of the Snoopy balloons so no one flies up into the air like in movies.

The NSA reportedly considered revealing the “porn-browsing history” of certain people considered to have ties to terrorist activity in order to discredit them.   

Great, now America’s durable goods orders are down. Thanks a lot, government shutdown!

At least the country’s jobless claims are back to pre-recession levels. Thanks, Obama?

The University of Cincinnati Bearcats beat UMass Lowell in basketball last night and senior forward Justin Jackson jammed one in the hoop hard.

 
 
by Danny Cross 11.15.2013
Posted In: Government, Media, Media Criticism, Streetcar at 01:34 PM | Permalink | Comments (4)
 
 
enquirer

How The Enquirer Got Today’s Anti-Streetcar Story

Someone divided $1.5 million by 30

Most Cincinnatians don’t view The Cincinnati Enquirer as a beacon of journalistic innovation, but today’s homepage headline pointing out that streetcar construction is costing the city an average of $50,000 a day was a reminder of how interested our Sole Surviving Daily is in drumming up negativity about the project.

Hundreds of streetcar supporters packed the Mercantile Library last night outlining the several different ways they plan to campaign to save the project — including various forms of litigation The Enquirer typically enjoys playing up as potentially costly to taxpayers — a story similar in concept to the anti-streetcar protests The Enquirer gave attention to leading up to the election.  

The Enquirer’s cursory wrap-up of the event was removed from the cincinnati.com homepage this morning, and it's currently not even listed on the site's News page even though it was published more recently than several stories that are. Left behind on the homepage is a real joke of analysis: the fact that the $1.5 million monthly construction cost divided by 30 days in a month amounts to $50,000 per day, assuming workers put in the same amount of time every day in a month and the city gets billed that way, which it doesn’t. 

The $1.5 million figure has been known for weeks, but $50,000 per day sounds dramatic enough that concerned taxpayers everywhere can repeat it to other ill-informed people at the water cooler. If these math whizzes wanted to really piss people off they would have broken it all the way down to $34.70 per minute, 24 hours a day. Man, fuck that streetcar!

At least the story’s third paragraph offered a piece of recent news: Halting construction will still cost the city $500,000 per month because it will be on the hook for workers who can’t be transferred and costs of rental equipment that will just sit there. (For Enquirer-esque context: It will still cost $16,667 per day or $11.57 a minute to temporarily halt the project.)

Also, the note in the headline (“Streetcar, which Cranley plans to cancel, still costing $50K a day”) reminding everyone that Cranley plans to cancel the project that is currently costing money seems unnecessary considering THE ONLY THING ANYONE HAS HEARD ABOUT SINCE THE ELECTION IS THAT CRANLEY PLANS TO STOP THE STREETCAR. It does nicely nudge readers toward the interactive forum they can click on and publicly lament how people who don’t pay taxes have too much control over our city.

(Additional professional advice: Consider changing the subhed from, “It'll be costly to stop, and costly to go on, but work continues until Cranley and new council officially stop it” to something that doesn’t sound like you have no idea what the fuck is going on.)

For context, the following are the streetcar stories currently presented on the website homepages of local media that have more talent/integrity than The Enquirer:

WVXU: Streetcar supporters will remain active to keep project going

WCPO: Federal official: Cincinnati will forfeit $40M in grants if streetcar project is canceled

WLWT: Standing-room-only crowd attends Cincinnati streetcar meeting

Cincinnati Business Courier: Feds: If you kill the streetcar, we want our money back

CityBeat: Streetcar supporters pack Mercantile Library, Fountain Square

CityBeat: Streetcar cancellation would cost Cincinnati federal funds

CONSERVATIVE MEDIA BONUS: 700WLW even has a relevant piece of streetcar news, although you have to scroll past a video of Russian kids wrestling a bear and an article suggesting that Obamacare is the president’s Katrina (whatever that means): Feds: Use money for streetcar or pay it back.

 
 
by Hannah McCartney 11.12.2013
Posted In: Media, Media Criticism, News, Ethics, Courts, Police at 03:25 PM | Permalink | Comments (0)
 
 
defamation

Gannett Weekly Loses Appeal in Defamation Suit

Court upholds decision that the paper's 2010 statement was made with actual malice

A Sixth Circuit Court of Appeals judge has denied the Milford-Miami Advertiser's request to appeal a 2012 ruling that charged the Gannett-owned suburban weekly with defamation and ordered the paper to pay the defamed plaintiff $100,000 in damages.

In an article published in the Advertiser on May 27, 2010 titled "Cop's suspension called best move for city," the paper implicated Miami Township police officer James Young, who years before had been mired in legal trouble for accusations of sexual assault that were eventually disproven, in its article discussing another sex scandal in the area.

According to court documents, in 1997, Young was initially fired from his job after a woman named Marcie Phillips accused Young of forcing her to perform oral sex on him while Young was on duty. An internal investigation revealed that the two had actually been engaged in a relationship prior and that Young had spent time at Phillips' house while on duty. The allegations, however, were entangled in questions about Phillips' character and concern that she could have been lying about the rape because the relationship between the two had recently ended on rocky terms.

When DNA testing on semen found on a rug in the woman's home proved that the DNA didn't match Young's, he was exonerated and reinstated to his position

The Advertiser article explained that Young had been terminated for sexual harassment, immoral behavior, gross misconduct and neglect in the line of duty and also stated that "Young had sex with a woman while on the job," which formed the basis for Young's defamation suit.

The 2010 article dealt with similar accusations lodged against Milford Police Officer Russell Kenney, who pleaded guilty to charges that he'd been having sex with Milford Mayor Amy Brewer while he was on duty on multiple occasions.

Kenney was suspended from his position for 15 days, but was later reinstated even though Milford's police chief planned to recommend his termination to avoid having to use an arbitrator to dissect the case.

Although the article is attributed to writer Kellie Giest, the lawsuit revealed that the paper's editor at the time, Theresa Herron, inserted the section of the article that went to trial. According to court documents, Herron added the paragraphs about Young to Giest's story because she felt the article needed more context about why the city wanted to avoid arbitration.

According to court documents from the suit Young filed against the Gannett Satellite Information Network, Gannett responded the to initial complaint by acknowledging that the statement was a defamation of character, but that the statement was made without actual malice on the part of Herron. There is a high legal threshold for plaintiffs to establish a defamation claim, which require the plaintiff to prove several elements beyond a reasonable doubt; for public officials, the threshold is even higher because they most prove that the offender acted with actual malice — in this case, knowing the claim about Young was false and printing it anyway — to win a lawsuit.

In its appeal, Gannett argued that Young, as a police officer, did not meet the threshold of a public official required to successfully establish a defamation claim and that Herron's inclusions were based on rational interpretations of documents on the case — even though Young denied having sex with plaintiff Marcie Phillips, he admitted the two had kissed and the arbitrator's report documented one instance in which Young was at Phillips' house while on duty.

In the court's opinion denying Gannett's appeal, Judge John Rogers writes that Herron admitted she had read the arbitrator's report from Young's case, which provided no evidence that Young and Phillips ever actually had sex at all.

"There was sufficient evidence for the jury to conclude that Herron was well aware that the statement she added to the article was probably false," it reads. "Herron was also reckless in failing to conduct any investigation beyond the records of the original case. She did not seek out Young for comment, nor did she talk to anyone involved in his case."

 
 
by German Lopez 11.04.2013
Posted In: News, Media at 01:08 PM | Permalink | Comments (1)
 
 
enquirer2

'Enquirer' Circulation Declines Again

Numbers down more than 10 percent over the past year

Many of Ohio’s major newspapers, including The Cincinnati Enquirer, lost thousands of readers in the past year, but some managed to beat trends and gain in certain categories, according to a circulation audit from the Alliance for Audited Media.

The audit found The Enquirer’s average daily circulation, which excludes Saturday and Sunday, down to 117,754 from 132,076 between September 2012 and September 2013. Sunday circulation fell to 235,515 from 262,876. The numbers represent a 10.8 percent decline in average daily circulation and 10.4 percent on Sundays.

The Akron Beacon Journal and Youngstown Vindicator also saw negative trends, with average daily and Sunday circulation dropping.

Cleveland’s The Plain Dealer lost some of its Sunday circulation, but comparable statistics weren’t available for average daily circulation because the newspaper transitioned from daily delivery to three-times-a-week delivery earlier in the year.

But The Toledo Blade and Dayton Daily News actually increased their average daily and Sunday circulation.

The Columbus Dispatch also upped its average daily circulation, but Sunday circulation fell.

For newspapers, dropping circulation coincides with more readers getting their news from the Internet and alternative sources over the past few years. The alternatives have cost newspapers around the country readers and advertising revenue, and many have responded with cutbacks in staff and overall news coverage. 

In August, The Enquirer moved and laid off staff from its Kentucky and West Chester offices. The layoffs came as parent company Gannett dismissed more than 400 workers around the country, according to estimates from Gannett Blog.

Other media outlets appear to be taking advantage of the new vacancy. The Business Courier reported on Monday that Cox Media’s Journal-News is increasing its presence in Butler and Warren counties to compete with The Enquirer. The move follows Cox Media’s decision to merge its Hamilton and Middletown newspapers into a single entity that covers both cities and counties.

 
 
by German Lopez 10.25.2013
Posted In: News, City Council, Media at 02:53 PM | Permalink | Comments (1)
 
 
yvette simpson

Councilwoman Questions WCPO Source over Bigoted Posts

Yvette Simpson says man quoted in WCPO story harassed her with racist remarks

Councilwoman Yvette Simpson is questioning why WCPO used a man named Jim Kiefer as a source for a story after he harassed her on social media with racist insults.

WCPO’s Kevin Osborne quoted Kiefer in a story, identifying him as a supporter for John Cranley’s mayoral campaign. (Full disclosure: Osborne formerly worked for CityBeat.)

When Simpson saw the story with Kiefer as a source, she says she immediately recognized him as someone who has repeatedly harassed her with racist remarks on Facebook.

Kiefer's Facebook page was publicly viewable prior to Simpson calling him out on Twitter yesterday, but it has since been made private.

On Oct. 20, the day before WCPO's story was published, Kiefer posted a message on his Facebook wall that said, “For my pick as worst councilperson in cincinnati (sic).... Evette (sic) getto (sic) Simpson!” Although the post included various grammatical and spelling errors, Kiefer then attached an image that said, “No you may not ‘Axe’ me a question. I don't speak Walmart.”

Several of Simpson’s colleagues, including Councilman Chris Seelbach and City Council candidate Mike Moroski, have come to Simpson’s defense after she posted the image.

The issue for Simpson is whether a media outlet should be using Kiefer as a source, considering his images and posts were publicly viewable on Facebook. Simpson says Osborne never responded to her email asking whether he or WCPO is aware of Kiefer’s history. Osborne is Facebook friends with Kiefer.

CityBeat contacted WCPO News Director Alex Bongiorno by phone and email to ask about WCPO’s policy for vetting and identifying sources, but no response was given prior to the publishing of this story.

WCPO’s story detailed criticisms from Cranley supporters against opponent Vice Mayor Roxanne Qualls, who Simpson supports. Specifically, the story questioned why Qualls allegedly never sought an opinion from the Ohio Board of Ethics over whether her work as a realtor presents a potential conflict of interest with her support for the streetcar project, which could increase property values — and perhaps Qualls’ compensation as a realtor — along its route.

It turns out Qualls had asked for a professional opinion on the ethical issue at least two times before, but the city solicitor deemed the connection between Qualls’ work and the streetcar project too indirect and speculative to present a conflict of interest, according to an email from City Solicitor John Curp copied to CityBeat and other media outlets.

Kiefer called CityBeat after people on social media discussed CityBeats various calls for comment for this story. Kiefer said the images were supposed to be jokes. You have to have a sense of humor, he said.

The Cranley campaign says it has and wants nothing to do with Kiefer.

“John (Cranley) wouldn’t know Jim Kiefer if he walked past him in the street right now. It’s not someone that he’s ever met. It’s not someone that he’s ever dealt with. It’s not someone that the campaign has ever dealt with, says Jay Kincaid, Cranley’s campaign director. “Whatever his views are don’t reflect those of John.”

Kincaid also points out that Cranley’s record goes against some of the bigotry perpetuated by Kiefer's posts. While on City Council, Cranley championed and helped pass an anti-racial profiling ordinance and LGBT protections in local hate crime laws.

Simpson’s history with Kiefer goes back to at least June, when Simpson says Kiefer went on a racist tirade against her on Facebook in the middle of an online discussion over the city’s parking plan. The discussion has been deleted since then, but Simpson says Kiefer told her to never return to the West Side of Cincinnati.

This is not the first time Kiefer touted images with bigoted connotations on his Facebook wall. In one instance, he liked an image of President Barack Obama in tribal regalia. In another, he posted an image of Barney Frank that mocked the former congressman’s homosexuality.


 
 
by Ben L. Kaufman 09.04.2013
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 09.04.2013

Media musings from Cincinnati and beyond

 • I was at UPI in London during the 1963 March on Washington. I read about it in London dailies and the Paris Herald-Tribune. Since then, all kinds of “marches” on Washington have cheapened the brand. So has the obsessive replaying of snippets from King’s “I Have a Dream” speech as if it were the event. I’m grateful to news media that went further in recalling the magnitude of the 1963 march and roles played by organizers and other speakers. This was part of the 1960s that I missed. 

• Court rulings allow the Rev. Martin Luther King, Jr.’s heir to own and control his “I Have a Dream” speech to the 1963 march. Anyone wanting to use more than a few words must pay. My first reaction was “WTF? It was a public event in a public place and a public speech to the public. That can be ‘owned’? Yup. 

• Stenographic reporting of the so-called debate over whether to bomb Syria back into the Stone Age helps build acceptance for a new war. Similarly, assertions that Assad’s forces gassed civilians are repeatedly reported as evidence or proof. 

As of this writing, reporters have quoted no top Obama administration official willing to offer evidence or proof. Instead, as evidence, we have unverified videos online and interpretations of what the images show. Reporters don’t tell us who provided death figures or who provided information that White House is using the claim Sarin gas was used. 

• Meanwhile, the constitutional expectation that only Congress can declare war has suffered the same fate as the Fourth Amendment ban on unreasonable seizures and searches; dying if not dead. 

Germany and Japan attacked us. Congress responded for the most recent time: 1942. Russia’s surrogate attacked our dictator across the 38th Parallel in 1950 and triggered the still-unresolved Korean police action. LBJ was conned or knowingly lied about reported 1964 attacks on American warships in the Tonkin Gulf and moved us into the undeclared Vietnam War. Luckily, Saddam Hussein attacked Kuwait in1990 and started Gulf War I. The CIA’s totally mistaken 2002 “slam dunk” assurance about Weapons of Mass Destruction was used by Bush to justify undeclared Gulf War II. After 9/11, Afghans sheltered Osama bin Laden before our allies in Pakistan sheltered him and that was used to justify our unfinished and undeclared war against the Taliban in both countries although the Taliban never attacked us. Let’s not even get into the invasion of Panama or Grenada or fiasco in Somalia. All that’s missing in this latest rush to bash a hornets nest is a repeat of the New York Times sycophantic reporting that Saddam Hussein had and would use weapons of mass destruction. 

• If you want a weapon of mass destruction, how about the AK-47, the totemic Soviet assault rifle that is ubiquitous on every continent or the simple machete/panga with which millions have been and are being murdered and/or mutilated. No chemical, biological or nuclear weapon has killed so many people. 

• When will some national reporter ask, “What’s surgical about a surgical strike?” Nothing unless we’re comparing it to carpet bombing a la Germany, Japan, Laos or Vietnam. 

Other than assassinating Assad with a drone-launched guided missile — good enough for Americans in Yemen —  any attack on Syria will create  “collateral” damage. They used to be called innocent victims, sort of like French civilians killed by Allies’ D-Day bombing. 

“Surgical strike” is a debasement of the language. I’m surprised that surgeons — whose marketing mavens constantly promote ever-smaller and more precise bodily invasions — don’t ask the Pentagon to abandon the phrase, “surgical strike.” 

However, it’s no mystery why news media are willing, even eager to echo this desensitizing insider language. It recalls “RPG,” “IED,” “smart bombs,” “boots on the ground” and similar military language embraced by civilian reporters for their civilian audiences. Except those buzz words weren’t for civilian audiences; it was how reporters assured military sources that journalists were savvy and sympathetic listeners. 

“Surgical strikes” serves us as badly as reporting unsupported assertions and assumptions as fact. Accurately reported bullshit is still bullshit. 

• Accurate reporting requires context. Why is gassing hundreds of Syrian civilians in Damascus worse than shooting and killing as many or more civilians about in and around Cairo? Why is the killing and wounding of thousands in Cairo worse than endlessly raping, wounding, mutilating and killing millions of civilians in the horribly misnamed Democratic Republic of Congo? 

• Our selective condemnation of poison gas recalls the 11th-century papal ban of the cross bow; peasant crossbowmen could kill armored knights from an unmanly and impersonal distance. That also was bad for the social order. Welsh bowmen faced no such opprobrium although their arrows killed far more mounted knights.

Jump ahead almost a millennium. There is debate on what is a chemical weapon and not all gasses — think tear gas — are poisonous. Poison gas was used infrequently but without sanction during the past 100 years. 

Germans and the British gassed each other during World War I. Communists were accused of using poison gas during Russian Civil War. Italians gassed native troops in Ethiopia in the 1930s in years when colonial powers were suspected/accused of gassing rebellious native troops. Japanese gassed Chinese during early World War II. Egyptians gassed Yemeni forces in the 1960s but Americans denied using toxic/blister gasses in Vietnam and Laos. Iraq deployed lethal gas against its own people and Iranian forces in the insane Iraq-Iran 1980s war. Politicians and UN officials fulminate against gassing civilians but they only remind us how selective agony and journalism can be. 

• No less authority than President Obama relegated the comparative to the dustbin of grammar. His speech at the Lincoln Memorial last week praised King and other civil rights activists, saying “Because they marched, America became more free and more fair.” True, but I’ll bet King would have said, “freer and fairer.” 

• Everyone’s lauding David Frost’s evocative interviews with disgraced Richard Nixon after he resigned the presidency. He died after a heart attack on Saturday.

My memory of Frost is different: TW3, the original That Was the Week that Was on BBC TV. It was as irreverent as posh Brits from Oxbridge could be and Frost was a central figure in its creation in 1962 and weekly broadcasts until it was cancelled to avoid criticism as the 1964 general election neared. Two skits stand out in my memory, in part because my Saturday night duties at UPI included watching and filing a story on anything newsworthy that TW3 did/said. 

The first showed an otherwise empty set with seemingly naked Millicent Martin, then young and drop-dead lovely, astride and leaning over the back of a curvy, modern Arne Jacobsen chair. It was the same pose call girl Christine Keeler used when photographed during the scandal over her affair with government minister John Profumo. You can see the original Keeler image at www.vam.ac.uk. Martin resembled Keeler just as Tina Fey looked like Sarah Palin. Martin looked straight at the camera and said something like, “John told me I was sitting on a fortune.” That was it. Perfect lampoon but there was no way to use that skit on UPI’s wire.

The second memorable skit followed the apparent TW3 and BBC late night sign-off. A De Gaulle look alike, right down the uniform and kepi on his head, addressed the Brits contemptuously over some strategic or diplomatic blunder. Then the broadcast ended. That skit was newsworthy. BBC said its switchboard operators — remember, this was the early 1960s — were overwhelmed. Seemed the perfect jab at the Establishment by its children fooled a lot of Brits; they thought BBC really had broadcast a De Gaulle speech.  

• On a celebratory note, authorities dropped charges against Tim Funk, religion reporter for the Charlotte Observer, who   arrested while he interviewed “Moral Monday” demonstrators at the Statehouse in Raleigh, NC.  He was charged with second-degree trespass and failure to disperse. 

Tim’s a Northern Kentuckian and among the ablest of decades of my undergraduate students. After the local prosecutor came to his senses, Tim told the AP, “It was clear to everyone there that I was a news reporter just doing my job interviewing Charlotte-area clergy about how they felt about being arrested. The reporter’s job is to be the eyes and ears of the public who can’t be present at important public events like this protest. That’s all I was doing.”  

When his June 10 arrest was reported, at least one respondent noted that Tim was among the first detained, stopping him from seeing how police handled demonstrators. 

His editor, Rick Thames, told AP, “This is clearly the right result, and we congratulate the district attorney for making the right decision. Tim Funk was working as a journalist inside the most obvious public building in our state. The videotape of Tim’s arrest demonstrates clearly that his only purpose in being there was to provide our readers a vivid firsthand account. He was clearly not obstructing the police. It’s hard to understand why he was arrested in the first place.”

• Cincinnati taxpayers need to know more about competing — and inescapably costly — plans to overcome years of city council shortchanging the city pension fund. The news isn’t good. As the Enquirer’s James Pilcher put it Sunday, “if every man,woman and child living in the city of Cincinnati contributed $2,000 apiece, it still wouldn’t be enough to fill the plan’s current $870 million gap.”

There’s a timeline with his explanatory story that screams for elaboration: What, if any, roles did mayoral candidates Roxanne Qualls and John Cranley play in council decisions to deepen the pension debt?

And I howled at the quote from state auditor Dave Yost: “ . . . the city is in a fork in the road . . . And I’m concerned Cincinnati is not doing enough to avoid going down that fork in the road.” 

Don’t try this at home. Sort of like standing with a foot on each side of a barbed wire fence. Reminds me of a friend who’d look right, point left and say, “Go this way.” 

Maybe with Yost’s sense of direction, Cincinnati should consider the road not taken. 


 
 
by German Lopez 08.02.2013
Posted In: News, Media at 02:18 PM | Permalink | Comments (1)
 
 
enquirer2

‘Enquirer’ Restructures Kentucky, West Chester Offices

Parent company Gannett lays off 400-plus around nation

Although it’s moving staff out of its offices in Kentucky, The Cincinnati Enquirer intends to continue publishing a daily Kentucky edition with unique content for Northern Kentucky.

Editor Steve Wilson was among those laid off from The Kentucky Enquirer yesterday. He will remain at the newspaper for four weeks, along with several colleagues who were also laid off.

Wilson told CityBeat that The Enquirer isn’t backing away from its commitment to northern Kentucky, but acknowledges problems posed by the layoffs.

“Clearly, all things being equal, you want to have reporters based in the area they’re covering. That just makes sense. Everybody would agree with that,” Wilson says. “But in this case, they apparently had their reasons that made sense to them.”

Wilson won’t speculate on the reasons, but he cites cost concerns as an ongoing problem. “Gannett, like most companies, is very bottom-line-driven, and they had to do something to reduce expenses,” he says, pointing to the continuing trend of downsizing in the news industry.

Following the demise of The Cincinnati Post in 2007, The Cincinnati Enquirer and its Kentucky edition made strides to appeal to northern Kentucky readers. One example: The newspaper stopped referring to the region as “Greater Cincinnati,” instead adopting “Greater Cincinnati and northern Kentucky” — a lede-unfriendly moniker that was meant to show The Enquirer was serious about reaching out.

But a source close to The Enquirer who asked to remain anonymous questioned the success of those efforts, given yesterdays layoffs.

Gannett Blog claims 23 people were laid off at Enquirer offices, but it’s difficult to confirm the report because of Gannett’s secrecy with staffing issues. More than 400 people lost their jobs at Gannett newspapers around the nation, according to the blog.

Based on information gathered so far, the local layoffs span through the Cincinnati and Kentucky versions of The Enquirer, Community Press and Community Recorder.

A source close to the situation told CityBeat that eight reporters, two editors and one photographer are moving from the Kentucky offices to downtown Cincinnati, with the remaining Kentucky staff members laid off. Staff members were also moved from the newspaper’s West Chester office, which covered Butler and Warren counties.

Original reports claimed the Kentucky and West Chester offices were closing, but they will apparently remain open for reporters in a limited capacity.

The source gave the names of five people who were laid off: Wilson; Bill Cieslewicz, a mid-level editor; Jackie Demaline, theatre critic and arts writer; Paul McKibben, breaking news reporter; and Ealer Wadlington, listing coordinator.

When asked about the layoffs, Gannett spokesperson Jeremy Gaines told journalism industry blogger Jim Romenesko, “Some USCP (U.S. Community Publishing) sites are making cuts to align their business plans with local market conditions.”

The nationwide layoffs come a couple weeks after Gannett CEO Gracia Martore proudly claimed on July 22, “We are accelerating our transformation into the ‘New Gannett’ every day.”

Updated on Nov. 4 at 12:03 p.m.: Added final layoff numbers from Gannett Blog.

Updated on Aug. 6 at 11:13 a.m.: Added the latest layoff numbers from Gannett Blog.

Updated on Aug. 6 at 10:47 a.m.: Reports now say that The Enquirer will keep its Kentucky and West Chester offices open in a limited capacity. The story was updated to reflect the latest news.

 
 
by German Lopez 08.02.2013
Posted In: News, Pensions, 2013 Election, Media at 09:14 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
city hall

Morning News and Stuff

Cranley outraises Qualls, city pension recommendations stalled, layoffs at 'The Enquirer'

Ex-Councilman John Cranley is outraising Vice Mayor Roxanne Qualls in the mayoral race by $124,000, but the history and research of money in politics suggest the lead might not matter much, if at all. Mayor Mark Mallory was outspent more than three-to-one in the 2005 mayoral race by David Pepper, but Mallory won the vote 52-48 percent. Political scientists argue fundraising and campaigns generally have a marginal impact, while economic growth, the direction of the city, state and country, incumbency or successorship, name likability and recognition, and political affiliation have much bigger effects. [Correction: This originally said $134,000 when the correct number is $124,000.]

The board that manages Cincinnati employees’ struggling pension system won’t make a recommendation to City Council Monday, as originally planned, because it can’t decide how much taxpayers and employees should suffer to help fix the $862 million unfunded liability. Board members couldn’t agree on the proper balance between benefit cuts and increased funding from the city. Credit rating agency Moody’s on July 15 downgraded Cincinnati’s bond rating from Aa1 to Aa2 and revised the bonds’ outlook to “negative.” Moody’s stated one of the biggest causes of concern for Cincinnati’s debt outlook is its pension fund.

There were massive layoffs at The Cincinnati Enquirer and its parent company Gannett yesterday, including the reported closing of the newspaper’s Kentucky office. As of the latest update from Gannett Blog, more than 200 people were laid off nationwide and 11 lost their jobs at the Cincinnati offices. The news comes just two weeks after Gannett CEO Gracia Martore proudly claimed on July 22, “We are accelerating our transformation into the ‘New Gannett’ every day.”

Ariel Castro, the Cleveland man who held and raped three women at his house for years, yesterday was sentenced to life in prison plus 1,000 years.

A few dozen residents organized by a conservative group asked the Greater Cincinnati Port Authority to kill Cincinnati’s parking lease at a meeting Thursday. The Port is taking control over Cincinnati’s parking meters, lots and garages as part of a controversial deal that will net the city $92 million up front and $3 million or more a year afterward. CityBeat covered the lease in further detail here.

While the Port Authority meeting apparently warranted live tweeting and various articles from several outlets, other local media outlets never covered a streetcar social that involved roughly 200 supporters of the Cincinnati streetcar and Mayor Mallory.

State officials claim average costs for health insurance will soar by 41 percent for Ohioans who buy coverage online under Obamacare, but experts say the state’s claims are misleading. “These are sticker prices, and very few people will pay these prices,” said Larry Levitt, senior vice president of the Kaiser Family Foundation. “Many will qualify for subsidies.” The Republican officials touting the claims of higher costs, including Lt. Gov. Mary Taylor, have opposed Obamacare from the start.

Democratic gubernatorial candidate Ed FitzGerald is once again asking for an ethics probe of Gov. John Kasich and JobsOhio, the privatized development agency established by Republicans to replace the Ohio Department of Development. Republicans claim JobsOhio is creating thousands of job in the state, but Democrats argue the agency’s secretive nature makes it difficult to verify whether taxpayer dollars are being effectively used.

Ohio Attorney General Mike DeWine yesterday announced a statewide Internet cafe investigation spanning to an establishment in Middletown. “We are still in the beginning stages of what we expect to be a very lengthy investigation,” DeWine said in a statement.  “While it is too early in the investigation to go into specifics, we do believe the alleged criminal activity at these locations goes beyond illegal gambling.” Earlier in the year, Gov. John Kasich and the state legislature effectively banned Internet cafes, which they claimed were hubs for online gambling and illegal activity.

The Ohio crime lab received about 3,300 untested rape kits from law enforcement around the state and found nearly 400 DNA matches after testing more than 1,300 of the kits. DeWine says the extensive tests are helping solve sexual assault crimes.

The Cincinnati Zoo has a region-wide economic impact of $143 million, according to a study from the University of Cincinnati’s Economics Center.

Just one day after announcing he’s quitting the mayoral race, Libertarian Jim Berns is asking to rejoin. Berns withdrew from the race Wednesday in protest of the mayoral primary election and debate schedule. In a statement, he said he had changed his mind because staying in the race supposedly allows him to shed light on important issues.

Keeping Cincinnati Beautiful is offering a one-day free recycling event Saturday for hard-to-recycle items.

Evolution punishes selfish people, according to a game theory study.

 
 
by German Lopez 08.01.2013
Posted In: News, Media at 04:37 PM | Permalink | Comments (1)
 
 
749px-cincinnati-enquirer-building

Massive Layoffs at Gannett Papers, Including 'Enquirer'

Kentucky office reportedly closed, moved to Cincinnati

The Cincinnati Enquirer and its parent company Gannett went through another string of layoffs today, including the reported closing of the newspaper’s Kentucky office.

[CityBeat followed up on this story on Aug. 2 here.]

Jim Romenesko reported on his journalism industry blog that there were layoffs at The Kentucky Enquirer, the Kentucky edition of the local newspaper. One commenter on Gannett Blog echoed the report, saying the Kentucky offices had been closed down and moved to Cincinnati.

Gannett Blog reports 11 layoffs at Cincinnati branches, including the Community Press and Community Recorder. That coincides with more than 150 layoffs at newspapers around the country, according to the blog.

Because of Gannett’s secrecy with staffing issues, it’s difficult to confirm any specific report. No names have been provided yet.

CityBeat was tipped off about the layoffs earlier in the day by a source close to The Enquirer.

A spokesperson wasn’t available for questions about the layoffs, but Jeremy Gaines, vice president of communications at Gannett, told Romenesko, “Some USCP (U.S. Community Publishing) sites are making cuts to align their business plans with local market conditions.”

Gannett CEO Gracia Martore proudly claimed on July 22, “We are accelerating our transformation into the ‘New Gannett’ every day.”

 
 
 
Close
Close
Close