WHAT SHOULD I BE DOING INSTEAD OF THIS?
 
Home - Blogs - Staff Blogs - Popular Blogs
by Ben L. Kaufman 04.17.2013
Posted In: Government, Media Criticism, Media at 09:34 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 4.17.2013

Media musings from Cincinnati and beyond

• Tuesday’s Enquirer abandoned its traditional timidity and published bloody color images of victims of Boston Marathon bombings. Good. I’m sure also there were images too ghastly for the breakfast table, but the shift is welcome. The inside image of an elderly runner knocked down by the blast and framed by Boston cops running toward the explosion was another good decision. He collapsed as the blast surge hit him in the midst of other runners. We saw that on TV/online. It was one of the earliest viral images. NPR said the 78-year-old man stood and walked to the finish line, saying he hadn’t run 26 miles to quit.

HuffingtonPost.com quickly repeated this potential calumny: “Investigators have a suspect — a Saudi Arabian national — in the horrific Boston Marathon bombings, The (New York) Post has learned. Law enforcement sources said the 20-year-old suspect was under guard at an undisclosed Boston hospital.”

About the same time, Massachusetts and Boston officials were telling journalists they had no suspects.

I recall how authorities initially sought someone who looked like an Arab after the Murrah Federal Building in Oklahoma City was bombed in 1995. How do I know? It was all over the news media. As the current FBI website puts it,  “Coming on the heels of the (first) World Trade Center bombing in New York two years earlier, the media and many Americans immediately assumed that the attack was the handiwork of Middle Eastern terrorists.” 

Two white non-Arab Americans were convicted of the bombing. The only “Arab” link was murderer Timothy McVeigh’s military service in the first Iraq invasion, Desert Storm, where he won a Bronze Star. Meanwhile, conspiracy theorists continued to weave elaborate links between the Oklahoma City bombers and Arabs.  

Everyone with a microphone seems to be telling us the investigation of the Boston bombings will be complex and unhurried. Many recall how long it took to abandon suspicion of security guard Richard Jewell as the Atlanta Olympics bomber. It took two years to identify Eric Rudolph as the bomber and another five to arrest him. False leads will abound and forensic evidence will be sought, collected and analyzed. Some will be helpful, some will be misleading. With so many journalists present, initial coverage largely was self-correcting. The rumor of seven more bombs or a bomb at the JFK library was quickly spiked. The story that local officials blew up a third bomb lasted a little longer. That was half-correct: They blew up a package/backpack but it was not a bomb. There were only two bombs as of this writing. 

Everyone with a microphone seems to be saying the Boston bombing investigation will be complex and unhurried. Many recall how long it took to abandon suspicion of security guard Richard Jewell as the 1996 Atlanta Olympics bomber. False leads will abound and forensic evidence will be sought, collected and analyzed. Some will be helpful, some will be misleading. 

• If bombers hoped to create terror, the Boston Marathon was a smart choice: there would be lots of images from cell phones and the news media. It fits my theory of 9/11: the initial 2001 attack on the World Trade Center tower was timed to assure the news media would get full coverage of the jetliner flying into the second tower. 

• Moving on from bloodshed, Rachel Richardson’s Enquirer story about dogs in the workplace was a smart story, especially part about socialization being vital to a dog fitting in.  

And she pushed my nostalgia button. My first job out of college was night editing a daily paper in Italy. I bought a Belgian Shepherd (Groenendael) pup and named him Loki for the Norse trickster. His mother was a part-wolf/mountain shepherd's companion and father was an Italian ex-Army K9. With long, silky black coat, a plume of a tail, alert eyes and ears, Loki was an unbeatable chick magnet.  

His socialization comprised strolling Rome, riding and waiting in my car, joining me in bars and restaurants, and lying under my desk at the Rome Daily American at night when I was the only journalist. I didn't know the breed is famous/infamous for one-person loyalty and instinct to protect: person, possessions, etc.

Loki didn’t approve of anyone approaching my desk when I was in the back shop where type was set, pages were composed and the press run. Anyone else would bring him to his feet, ears back, shoulder blades up, teeth bared . . . but silent. Even as a pup, he could be menacing. “Lupo siberiano,” or Siberian wolf, was the Roman nickname for the breed. 

Night messengers who brought engraved zinc plates — photos for every edition in that ancient era of hot type and flatbed press — quickly learned to avoid the newsroom and come directly into the back shop. Loki was a force to be accommodated. 

Away from the office, he’d curl up on my Sunbeam Alpine’s passenger seat and bite anyone who was silly enough to reach into the car in hopes of a quick theft.

He rarely let go before I returned and that could create Roman opera buffa. Loki’s victim typically threatened to call police about my vicious dog and — without telling Loki to let go — I offered to help by shouting for police. We never did call for police. When released, the would-be thief unfailingly walked away, cursing me for enticing him with an open sports car into what he hoped was a crime of opportunity. 

When I worked days, Loki stayed home nearby. His socialization didn’t accommodate the chaos of a small, crowded newsroom with strangers coming and going. 

Again, thanks for the reminder: fun, smart and god help us, mindful of Enquirer watchdog obligations.

• As anticipated here, the Cleveland Plain Dealer is following other Newhouse dailies by reducing home deliveries to three days a week: Sunday and two days to be named later. The PD says it will print seven days a week for street sales. It also plans to fire about a third of its newsroom staff.  It’s a sad demise of what long was Ohio’s best daily. 

• The Enquirer business section headline was “Survey: Downtown seen as more positive.” That’s also what the story said, based on what Downtown Cincinnati Inc. told the paper. The accompanying photo showed people playing in Washington Park in Over-the-Rhine. People feeling positive downtown just weren’t photogenic. 

• Read Gina Kolata’s April 7 New York Times story on a new understanding of the role of red meat in heart trouble. It’s among the best story telling in a long time. It’s a complicated subject but she draws us in with researchers sitting down to sizzling sirloin breakfast “for the sake of science.” It gets even better as she explains that the science involves  “a little-studied chemical that is burped out by bacteria . . . “ Talk about imagery. Send photos.  

• NPR is killing its Monday-Thursday afternoon call-in show, Talk of the Nation, and we’ll all be poorer for it. Talk of the Nation involves civil, lengthy discussion of timely topics. NPR is working with Boston’s WBUR to create a program for Talk’s 2-4 p.m. time slot. NPR says member stations wanted a program more like Morning Edition and All Things Considered in the afternoon and evening. Too bad. Expect lots of canned (and cheaply produced) interviews that seem to be the promise of the new show. 

• Journalists should refuse to name sources to whom they’ve promised confidentiality. The corollary, of course, is to ask first whether we’re willing to serve time for contempt of court if we reject a judge's demands that we break our word and name our source(s). In that sense, we probably don’t think it will happen to us and almost mindlessly promise confidentiality to encourage sources to talk to us. 

So when there is a court confrontation, the refusenik journalist typically is cast as the hero and the judge as a mindless apparatchik and/or tool of the prosecutor. That’s too simple. Reporters are free to ask their sources to release them from their promise of confidentiality. Judges should compel testimony only when prosecutors have used every other way to identify reporters’ sources and silence could pervert justice. Judges are on the hot seat as much as reporters. 

The latest unresolved contest involves Jana Winter who quoted unnamed law enforcement personnel when she reported that Aurora, Colo., gunman James Holmes sent an incriminating notebook to his psychiatrist before massacring moviegoers. FoxNews.com’s Winter said the notebook was filled with violent notes and drawings. Now that the apparently accurate information is out, I don’t see how the sources’ identities matter to a fair trial if there ever is one. 

Rather, I like what Mark Feldstein, a journalism professor at the University of Maryland, told the New York Times: “If you required reporters to disclose their sources every time there was a minor leak in a high profile criminal case, the jails would be filled in America with journalists.”

• London’s Daily Mail reports the auction of a log book kept by the RAF navigator whose “bouncing bomb” breached a vital German dam during World War II. The raid was portrayed in the film, The Dambusters. The Daily Mail’s story was spoiled only by a photo of the unique bomb being dropped by a twin-engine plane; Dambusters flew four-engine Lancaster heavy bombers. 

• Former British Prime Minister Margaret Thatcher is loathed to degrees that W and Obama cannot imagine. Her death last week sparked national demonstrations of joy even as the government and palace hoped that her almost-state funeral in London could be protected from demonstrators. Haters danced in the street, daubed “Rust in Hell” about the Iron Lady, and sang “Ding, Dong, the Witch Is Dead.” That forced BBC to decide whether to play that song from the Wizard of Oz movie on BBC radio shows dedicated to hit songs or on news programs about Thatcher’s life and death. The song reportedly became No. 1 on iTunes before the funeral and it was headed for the top of the pop charts, pushed by Thatcher haters. At last report, BBC’s director general said only a 5-second snippet would be allowed on the main radio channel. New to his job, he pissed off everyone. 

• Patrice Lumumba was the Congo’s first prime minister after Belgium granted independence to the huge, potentially wealthy and criminally unprepared colony. He was murdered not long before I began working on the Congo border in Northern Rhodesia. He already was a martyr-hero of the Left when I studied African anthropology in London.

Lumumba’s abduction, torture and murder were popularly assumed to be a CIA operation, working with Belgians, rebels in copper-rich Katanga province, and others who coveted the Congo’s mineral wealth and mines.

Now, a curious news story in London’s Telegraph says Britain’s worldwide Secret Intelligence Service (MI6) engineered Lumumba’s death. More curious is the weight it gives to a second-hand source. It quotes Lord Lea of Crondall quoting Baroness (Daphne) Park of Monmouth, who was the senior MI6 officer in the Congo then, as saying  she "organised it.” 

Lord Lea told the Telegraph, "It so happens that I was having a cup of tea with Daphne Park – we were colleagues from opposite sides of the Lords – a few months before she died in March 2010. She had been consul and first secretary in Leopoldville, now Kinshasa, from 1959 to 1961, which in practice (this was subsequently acknowledged) meant head of MI6 there. I mentioned the uproar surrounding Lumumba's abduction and murder, and recalled the theory that MI6 might have had something to do with it. 'We did,' she replied, 'I organised it.'"

The Telegraph said Lord Lea claimed Baroness Park reasonably was concerned that Lumumba might be a communist siding with Soviet Russia. After all, African and Asian independence leaders like Lumumba, South Africa’s Mandela and others often found their most active Cold War support mainly in Moscow and the wider Communist movement. 

Initially blaming the CIA wasn’t irrational. By Lumumba’s death in 1961, the CIA had engineered the overthrow of elected governments in Iran and Guatemala and botched the Bay of Pigs invasion to topple Cuba’s Fidel Castro. 

Belgium apologized in 2002 for failing to prevent Lumumba’s death. In 2006, the Telegraph said, “documents showed the CIA had plotted to assassinate him but the plot was abandoned.”

 
 
by Ben L. Kaufman 03.11.2013
Posted In: Media, Media Criticism at 08:31 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
enquirer2

New 'Enquirer' Tabloid Out Today

Ben Kaufman says it looks nice, arrived on time

Enquirer reporters and editors should be satisfied with their initial tabloid effort. Today’s inaugural edition — smaller and printed in Columbus — is a curious hybrid. It arrived on time. It feels and looks like a tabloid, but it reads like a familiar Enquirer rather than something exciting and new. 

That might not be bad. Others — who haven’t spent 50-plus years in the newspaper and wire service trade and worked on two tabloids — will decide whether the tabloid Enquirer works well enough to buy. That’s important because print ads bring in many times the cash of online ads.

Page 1 is a showcase. Catch the readers’ attention to turn them inside to highly promoted stories. That’s tabloid. Enquirer designers have been refining this for months on larger pages last printed yesterday.

Page 2 is weather and other stuff. My question: Will older readers complain about the small type? Readers who need glasses probably are the majority.

The organization of the rest of the paper is familiar and most stories are short. Good. Few stories today require more than that, especially one that continues for days and weeks. Regular readers will learn enough. Readers who are unsatisfied can learn more elsewhere without abandoning the Enquirer. It would be no crime if longer versions appeared on Cincinnati.com. That could be a productive synergy.

If there is a problem in the news pages, it’s the black/white inside news photos. Sports suffers most. Too many are too small, too dark. That could be an inking problem on the new Columbus Dispatch presses. If not, it would be ironic if the new Enquirer format meant fewer inside color photos and photographers having to relearn black-and-white photography.

And small news photos. Here’s where the format cramps. A large photo doesn’t leave much room for type and there is a limit to how many times readers will go to another page to learn more about the pictured event.

The special promotional section about the paper — with names and images of the staff — is a keeper in addition to the existing online contact list. It was good to see old colleagues and friends looking well and to put faces to new names. 
My one complaint is that the shift in headline type. Now, news stories and ads that imitate news stories now have the same or similar bold black headlines. That’s bad. Previously, news and ads had starkly different type faces. That was an honest effort to alert readers to the difference. I hope the Enquirer will find a new type face for ads since the bold, black headlines work for tabloid news.

Having nursed a new daily to life years ago, I still can recall the pleasure of holding that first edition. I hope Enquirer journalists know that feeling today.
 
 
by 10.04.2010
Posted In: Media Criticism, Congress, 2010 Election at 01:56 PM | Permalink | Comments (1)
 
 

Blog Slams Enquirer's Flawed Poll

There it was, splashed across the front page of Sunday's Enquirer in big, bold letters: “Poll Puts Chabot in Lead.” The headline used for the Internet version was, as usual, even more excitable: “Poll: Chabot Leads Big Over Driehaus.”

The article was about a poll that Cincinnati's only daily newspaper commissioned on Ohio's 1stCongressional District race, using the Survey USA polling firm. Its results show Republican Steve Chabot leading Democratic incumbent Steve Driehaus by 12 points, or 53 percent to 41 percent.

But does the poll provide a complete picture of the race?

Read More

 
 
by Kevin Osborne 04.19.2012
Posted In: News, Development, Media, Media Criticism, Ethics at 11:36 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
buchanan

Enquirer Publisher Explains Lack of Disclosure

Buchanan says 3CDC is covered fairly, despite her ties

The Enquirer’s top boss has told CityBeat that her connection to a major real estate development group was “overlooked” in a lengthy, front-page article about the organization that was published April 15.

 

Publisher Margaret Buchanan wrote in response to an email that she didn’t influence the preparation, editing or placement of an article about the Cincinnati Center City Development Corp. (3CDC). Buchanan sits on 3CDC’s executive committee, and is in charge of overseeing publicity and marketing efforts for the organization.

 

The Enquirer published a 1,900 word-plus article about 3CDC, lauding the group for its efforts to redevelop Over-the-Rhine despite the economic downturn. Buchanan’s role with 3CDC wasn’t mentioned, but she told CityBeat it has been disclosed in past articles and will be done again in the future.

 

Buchanan’s response was sent the same day that CityBeat published a column criticizing the lack of disclosure, and questioning whether her role violates The Gannett Co.’s ethical guidelines for news-gathering.

 

Here’s the full text of Buchanan’s response:

Over several years, The Cincinnati Enquirer has fully covered the pro's and con's (sic) of 3CDC's development efforts in Over-the-Rhine for our readers and we are very proud of that coverage.

 

As publisher, I sit on 3CDC's executive committee — and did not influence any of the reporting on this issue. Our editor is completely responsible for all editorial decisions. Typically my participation on this committee is disclosed, although it was overlooked for the article that ran on Sunday, April 15. It will continue to be disclosed in the future.

 

Margaret Buchanan

A search using the ProQuest database of The Enquirer’s archives found that the newspaper has published 481 articles and news briefs mentioning 3CDC since the group began its efforts in 2004. (Given how the database is organized, however, it’s likely that some of the entries might be duplicative.)

 

Of the 481 entries, Buchanan was mentioned in 15 articles. That equates to about 1/32nd of the articles.

 

Most of the published mentions about Buchanan’s ties to 3CDC weren’t in articles about the group’s retail and residential development projects. Rather, they mostly occurred in articles about 3CDC’s efforts to move a homeless shelter away from Over-the-Rhine.

 

Also, one mention was in an article about the new School for Creative and Performing Arts, while another occurred in a piece marking the 10th anniversary of the police shooting death of Timothy Thomas.

 

Interestingly, most of the mentions occurred after 2010, when local blogger Jason Haap and CityBeat began publishing items about the lack of disclosure.

 

This week’s Porkopolis column mentioned Gannett’s ethics code, which includes such admonishments as “We will remain free of outside interests, investments or business relationships that may compromise the credibility of our news report,” and “We will avoid potential conflicts of interest and eliminate inappropriate influence on content.”

 

The code also states “When unavoidable personal or business interests could compromise the newspaper’s credibility, such potential conflicts must be disclosed to one’s superior and, if relevant, to readers.”

 

In her email, Buchanan didn’t address why these rules don’t apply to her connection to 3CDC.

 
 
by Kevin Osborne 04.16.2012
 
 
parvislofts

Morning News and Stuff

The Enquirer ran a lengthy, glowing article over the weekend about the ongoing redevelopment of Over-the-Rhine and 3CDC's central role in helping it occur — all of which is well and good. But the piece, which contained more than 1,900 words, could only find space for 125 words critical of the effort and none at all for a direct quote from 3CDC's critics. (That's about 1/16th for the those keeping track at home.) Maybe that's because Enquirer Publisher Margaret Buchanan sits on 3CDC's executive committee and is in charge of publicity for the group, which was yet another fact curiously missing from the article.

Dr. Lakshmi Sammarco, Hamilton County's new coroner, attended a screening of the film, Bully, over the weekend. Her appearance was part of an effort to draw attention to bullying and child abuse during Child Abuse Awareness Month. The documentary relates the tales of several students across the United States who have been tormented by their peers. Its distributor, The Weinstein Co., released the film without a rating after the MPAA announced it would give it a “NC-17” rating for coarse language, which would've prohibited anyone under the age of 17 — the movie's primary audience — from seeing it.

Cincinnati Reds superstar Joey Votto hit a two-run double in the 11th inning Sunday, which allowed his team to avoid a four-game sweep by giving it an 8-5 victory over the Washington Nationals.

Some Covington business leaders are upset that a current plan to build a new span to replace the Brent Spence Bridge doesn't include any exits into the city's downtown. As proposed, motorists on southbound Interstate 75 would have to exit the highway about a mile earlier, near Ezzard Charles Drive in Cincinnati, to reach the Northern Kentucky locale.

Just up I-75 a bit, a new report reveals the city of Dayton has the highest office vacancy rate among the nation’s metropolitan areas, and the portion of its office space that is unoccupied is at least at a 13-year high. The struggling Rust Belt city had about 27.3 percent of its office space vacant in the first quarter of this year, according to Reis Inc., a New York-based commercial real estate research group.

In news elsewhere, Taliban insurgents and government security forces clashed over the weekend in Afghanistan. A series of insurgent attacks Sunday left four civilians and 11 members of the security forces dead. Afterward, security forces launched a counter-offensive that killed three dozen assailants, including some suicide bombers.

President Hamid Karzai linked Sunday's militant attacks to intelligence failures, especially on the part of NATO. In his first response to the attacks, Karzai praised the performance of the Afghan security forces. He gave tribute to the "bravery and sacrifice of the security forces who quickly and timely reacted to contain the terrorists," a French news agency reported.

The trial began today for Anders Behring Breivik, the anti-Islamic militant who allegedly killed 77 people last summer during a shooting rampage in Norway. Breivik, 33, was defiant at the proceedings. Asked by a judge whether he wished to plead guilty, Breivik replied, “I acknowledge the acts but I don’t plead guilty as I claim I was doing it in self-defense.” He has previously said his actions were meant to discourage further Islamic immigration.

As the deadline looms for the filing of federal income tax returns, a new Gallup Poll finds Americans fall into two almost evenly matched camps: those who believe the amount they pay in federal income tax is too high (46 percent) and those who consider it "about right" (47 percent). Just 3 percent consider their taxes too low.

The United States and China have been discreetly engaging in "war games" amid rising anger in Washington over the scale and audacity of Beijing-organized cyber attacks on western governments and Big Business, London's Guardian newspaper has reported. State Department and Pentagon officials, along with their Chinese counterparts, were involved in two war games last year that were designed to help prevent a sudden military escalation between the sides if either felt they were being targeted. Another session is planned for May.
 
 
by Danny Cross 05.14.2012
 
 
bike month

Morning News and Stuff

Bike to Work Week today kicked off its series of morning commuter stations offering free coffee and treats all week long in an effort to encourage residents to try cycling to work, meet fellow cyclists and learn about bike advocacy. The city was scheduled to announce an award for its Bike Program this morning at the Coffee Emporium bike commuter station on Central Parkway in Over-the-Rhine.

Find a schedule of Bike to Work Week morning and afternoon commuter stations here.

The Enquirer over the weekend checked in with another of its “in-depth” pieces, this one detailing the huge amounts of money energy companies will make once they're allowed to treat northeastern Ohio's land like they do Texas. The story accurately described the fracking process as “controversial,” though it took the liberty of describing Carroll County as an “early winner” because 75 to 95 percent of its land is under lease to an oil or gas company. Here's a link to the weird slideshow-style presentation. And here's a sidebar on the issues surrounding fracking, which includes the following regarding the industry's oversight:

Fracking was exempted from the federal Safe Drinking Water Act under the Bush Administration, so it now falls under state jurisdiction. In Ohio, the Department of Natural Resources issues permits for all oil and gas wells, including fracking wells. The department also inspects the drilling of all wells in the state.

The New York Times came to Ohio to see how the good, working class folks feel about the president who has spent three-and-a-half years trying to help people like them during a recession he didn't start. Turns out many still won't vote for him because he's still black.

Madiera is a really nice suburb, and some residents plan to keep it that way by blocking developers from building luxury condos so “renters” can't move in and “alter the landscape of their charming suburb.”

Ohio State University has released a plan to combat hate crimes in response to several incidents on its campus this spring. The "No Place to Hate" plan includes 24 recommendations including a public safety division “hate crime alert” line staffed by operators. The OSU campus reportedly had a mural of President Obama defaced and found spray-painted messages supporting the death of Trayvon Martin.

Good news from the AP's strangulation beat: “States cracking down on strangulation attempts.”

Newsweek's May 21 cover shows Barack Obama with a rainbow-colored halo over his head and the headline, “The First Gay President.”

National media are talking about HBO's Weight of the Nation, a four-part documentary detailing America's obesity epidemic. CityBeat's Jac Kern told y'all about it last week.

John Edwards' defense attorneys are reportedly basing a lot of their case on the definition of the word “The.” That should go well.


Joey Votto hit a two-out, bottom-of-the-ninth grand slam to win yesterday's game for the Reds, 9-6 over the Washington Nationals. It was his third home run of the day.

A Russian satellite has taken an awesome 121-megapixel photo of Earth.

 
 
by Ben L. Kaufman 11.14.2012
Posted In: News, Media, Media Criticism, Ethics, Internet at 10:49 AM | Permalink | Comments (1)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 11.14.2012

Media musings from Cincinnati and beyond

•    Monday’s Enquirer carries a sanitized obit for Larry Beaupre, the fine, aggressive Enquirer editor whose career was destroyed by a trusted reporter during the Chiquita scandal.    

Larry’s genius was motivating his staff to take chances and go the extra step. No one wanted to admit not making the last phone call to check something in a story. We made those calls.

As part of that, Larry brought the “woodshed” to the Enquirer newsroom on Elm Street. It was the perfect walk to his corner office overlooking the Ohio and Licking Rivers. There, Larry would privately discuss some failing or pratfall in that morning’s paper.

My favorite Larry story — there is no way I’ll call him Beaupre — is Lucasville. I was involved in coverage of that prison riot and occupation from its start on Easter, 1993. Larry was part of Pulitzer-winning coverage of the bloody Attica prison revolt in New York. He gave us everything we asked for at Lucasville. In the middle of that deadly mess — 24/7 for 11 days in Scioto County red clay mud outside the prison on what became press row — he drove down to deliver Sunday papers and thank his bleary staff. That’s leadership.

“I will never forget the Sunday morning when Beaupre showed up,” then-reporter Howard Wilkinson recalled for an earlier column. “He asked me what we needed. ‘Cash, and lots of it,’ I said, explaining that we had to buy food and clothing for the crew, most of whom came unprepared for 11 days in the mud. Larry pulled his wallet out of his back pocket and start counting out a wad of $50s . . . gave me $500 on the spot, which I ended up spending at Big Bear and the Subway in Lucasville. ‘There’s more where that came from,’ Beaupre said.”

Larry didn’t meddle when things went right. There always were questions about why we didn’t have some Lucasville story that someone else did. Larry always accepted “we checked it out and it’s not true.” We got it right and he honored that.    

A year later, he made sure we knew that a routine Lucasville anniversary story wasn’t acceptable. Kristen DelGuzzi and I spent weeks on race, religion and crowding in prisons around the country and Lucasville. The ordinary was not acceptable to Larry or his editors.

Not long ago, I sent Howard Wilkinson’s comment to Larry, along with that column anticipating the 20th anniversary of Lucasville in 2013. Larry responded warmly, saying it’s nice to be remembered for something beyond Chiquita.

However, it’s the nature of our trade that we’re remembered for our biggest screwups. Ask Dan Rather. So it is with Larry: the year-long investigative effort and special 18-page section describing what reporters Mike Gallagher and Cam McWhirter learned about Chiquita operations here and abroad. Typically, Larry gave two trusted reporters all of the resources they needed. He and Gallagher had worked together before Larry brought him to Cincinnati. Gallagher’s decision to eavesdrop on Chiquita voice mails doomed the project and cost Larry his career.

They gave us a dark view of Chiquita operations, especially in Central America. The project blew up in our faces and Larry was the scapegoat even though the stories had gone all of the way up the corporate chain and back again.

Readers noted that despite the three page 1 apologies and curious renunciation of the stories that followed revelation of Gallagher’s dishonest reporting methods, the Enquirer did not retract the facts.

Larry and the Enquirer had challenged the most powerful man in Cincinnati, Carl Lindner. Gallagher’s dishonesty gave Lindner his opening and Lindner crippled the paper for years. As part of the deal with Lindner and Chiquita, the paper paid $14 million.

More devastating was the condition that Larry had to go. He did. McWhirter was moved to a top reporting job at the Gannett paper in Detroit. David Wells was removed as local editor — the one job he always wanted at the Enquirer - but stayed to become opinion page editor.

Gallagher — who lied to everyone about how he got those voice mails and included his lies in the published stories — was fired. He stayed around to plead guilty to tapping Chiquita voice mail system and stayed out of prison by naming his Chiquita-related sources.

The Enquirer lost the passion and editing talents of Larry and David Wells and Cam McWhirter’s reporting skills. Other colleagues began leaving; the Enquirer was tainted goods. Job applications from similarly talented journalists dried up, I’m told, for years. I’m not sure the Enquirer ever recovered.

•    Larry (above) and his family moved to Mt. Lookout from West Chester when he came from New York.  No matter what landscapers planted in his garden overlooking Ault Park, deer ate them. Then there were the raccoons. Larry came to my desk in distress, wondering what he could do. I suggested a nonlethal Havahart trap. Let the critter loose in another park. Larry tried it. Bait would be gone, the trapdoors closed and no ‘coon. One night he stayed up to see what was going on. The critter went in, ate the bait, and when the doors dropped, other raccoons tipped over the trap. Doors opened and “prisoner” walked free. I think he gave up; Midwestern deer and raccoons were more than his New York smarts could conquer.

•    If you missed it, go back to last Tuesday’s Enquirer opinion page and read mediator Bob Rack’s essay on civility in public life. It’s broader than elections and is more practical than the typical admonishment to behave.

•    Thursday’s Enquirer started a page 1 watch on the Pride of the Tristate, naysaying obstructionists Mitch and John. I hope Enquirer reporters tell us what Mitch and John and their House and Senate colleagues do in the name of “bipartisanship.” Skip their words. Watch what they do.  

•    “Gravitas” apparently is so 2010. The new word favored by many politics writers is “meme.” A wise editor once told me to avoid foreign words unless they’re so common that even an editor would know them. Meme — from the Greek — fails.

•    Quotationspage.com attributes this famous aphorism to department store merchant John Wanamaker: “Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don't know which half.” I wonder if that’s true about campaign ads. Billionaire right-winger Sheldon Abelson helped poison the well but the New York Times says only his candidates drank; they all lost. I haven’t seen a similar analysis of libertarian Koch brothers spending but it reportedly was far greater than even Abelson’s. Democrats countered by raising and spending zillions. The only difference was the far greater number of Democratic donors needed to reach the magic totals. Great for TV stations but brain damaging for the rest of us.
   
•    There is no “financial cliff.” We’re not going to go over it on Jan. 1. An end to Bush tax cuts won’t pitch us in a recession on Jan. 2.  Sequestration won’t suck zillions out of the economy in one day. Yes, there is a downward economic slope if Congress and Obama don’t sort out the tax/deficit mess. So, why do journalists continue to parrot bipartisan “over the cliff” rhetoric when the facts they report make it clear that no such precipice exists?
 
•    My nomination for a “Useless” award is the New York Times telephone people who are supposed to help with home delivery problems. Twice last week, the Times wasn’t there in the morning and replacement papers weren’t delivered that day or the next. That included Wednesday’s paper with the election results. More aggravating was the blue-wrapped Times on my neighbor’s drive, giving lie to the Times’ “problem resolution” staff’s explanation that there were problems at the printing plant. Times’ operators  and clueless supervisors were in Iowa: dim bulbs who sounded like they read from an all-purposes script.

•    I finally used the New York Times website to email their vp/circulation. A reply came quickly, promising to contact the Enquirer whose carriers deliver the Times. A prompt call from Enquirer circulation on Elm Street promised replacement papers and a personal delivery. Didn’t happen. Still hasn’t, a week later. A perfect union of ignorance and interstate bullshit.

•    Last week’s CityBeat cover story was the annual Project Censored; the most underreported major stories in the major news media. The list misses my No. 1 most underreported story of the year: third-party candidates for the presidency and their platforms.

About the only time the major news media noted Third Party existence was to wonder if a third party might get enough votes to deny victory to a Democrat or Republican in any state(s). Affecting a state’s vote totals would be bad for democracy, those news media anxieties imply.

So I’d offer two suggestions to my 24/7 news media colleagues. First, voting one’s principles is not bad for democracy and it has the potential for great news stories. Second, third party platforms suggest ingredients in whatever becomes conventional wisdom in 2016 or 2020.

That’s what third parties do; hopeful but realistic, they do the thinking that seems to escape mainstream Democrats and Republicans. If you doubt me, look at what came out of the Progressive era 100 years ago and what might come out of Tea Party initiative and energy.

•    Are news media short of photos of Petraeus in civvies? He’s no longer a general. Most images I saw after his surprise resignation had him in uniform. Also, the developing story of how his affair was discovered is fascinating. The FBI stumbled on Petraeus when it was investigating a complaint of online harassment against Paula Broadwell, the adoring graduate student who became author of the new Petraeus biography and his lover. The complaint came from another woman, a frightened friend of the Petraeus family. Agents looking at Broadwell’s emails found  classified information and romantic emails between Petraeus and Broadwell. Tacky as this is, it fell to Jay Leno to sum it up: Guys, Leno said, if the head of the CIA can’t keep an affair  secret, don’t you try it because if you do, “You’re screwed.”

•    BBC’s sex scandal — knighted entertainer Jimmy Savile and others at BBC abused hundreds of girls for years — continues to spread. So far, it hasn’t touched the BBC World Service which Americans get on WVXU/WMUB and other FM stations.

Last week, however, it cost BBC’s new top exec his job. He quit after one of his reporters suggested during a TV interview that he should “go” and a former Cabinet minister responsible for BBC said  Winnie the Pooh would have been a more effective curb on careless, defamatory reporting.

The latest mess involves BBC’s top domestic current affairs/investigative TV program, Newsnight and the broader issue of child abuse by prominent and powerful figures in British public life.

BBC’s Newsnight broadcast Steve Messham’s claim that a top Conservative politician was among men who molested him in a state children’s home during the 1980s. Newsnight didn’t name the Tory but others did on social media: Lord Alistair McAlpine. He came forward last week and denied wrongdoing.

When Messham saw a photo of McAlpine after the broadcast, Messham recanted and apologized. His abuser wasn’t McAlpine. No one showed Messham a photo of McAlpine before broadcasting his accusation. BBC last week apologized “unreservedly.” That phrase usually means a libel suit is anticipated.

Meanwhile, BBC officials canceled Newsnight investigations. Newsnight already is under investigation for killing an program that would have outed Savile as a serial abuser. Savile is dead but three colleagues have been arrested so far.

•    Thedailybeast.com excerpts from Into the Fire, a book by Dakota Meyer, the Kentuckian who won the Medal of Honor in Afghanistan. It’s a toy chest of news tips for reporters. Here’s part of the excerpt:

When I got home in December, I felt like I had landed on the moon. Kentucky is pretty much what you think: cheerful bluegrass music like Bill Monroe, rolling countryside, good moonshine, great bourbon and pretty girls. Greenery, lakes, the creeks and rolling hills, forests, birds, other critters and all the farms. There’s that genuine friendliness that comes with small towns and close-knit families. You don’t want to act like an asshole because it will get back to your grandmother by supper.


“Something like: ‘Well, Dakota, I hear you had some words today with that neighbor of Ellen’s sister’s boy.’

“Dad, of course, was happy to see me, as were my grandparents, so that was a good feeling. Dad didn’t give me a hard time about Ganjigal, and neither did my leatherneck Grandpa. We just didn’t talk much about it. It was great seeing my family and friends, but they had their own lives. Everyone around me was excited about football, Christmas, and other normal things; I was looking at the clapboard houses and the cars and thinking, man — so flimsy. They wouldn’t give cover worth shit in a firefight.

“It was an exposed feeling. And where were my machine guns? I found my old pistol and kept it around like a rabbit’s foot, but I missed my 240s and my .50-cals something awful. It seems weird, I’m sure, but I really just wasn’t buying it that there wasn’t some enemy about to come over the green hills, and I felt so unprepared—I wouldn’t be any good to protect anybody.

“I was set to soon go off to Fort Thomas, Kentucky, for PTSD therapy . .  . “

•    Next year, we’ll commemorate the botched Bay of Pigs invasion. It wasn’t the last time we underestimated the resilience of a far weaker “enemy.” JFK reportedly told the Times that he would have aborted the invasion if the Times had had the cajones to publish what it knew about preparations in Florida and Central America. However, during the two weeks before the invasion, the Times published stories about the preparations.

•    Next year, we’ll also commemorate JFK’s murder. I watched demonstrators at our London Grosvenor Square Embassy vilify the U.S. for its role in the Cuban missile crisis. The night of JFK’s death, crowds were back . . . to sign a book of condolences.

•    A federal judge ordered the FBI to pay journalist Seth Rosenfeld $479,459 for court costs and lawyers’ fees. He sued the FBI after it ignored his appropriate requests under the Freedom of Information Act. Poynter.com says Rosenfeld will donate the money to the First Amendment Project Project in Oakland, Calif. It handled his case pro bono for 20 years. That’s chump change to the bureau and it costs individual agents nothing for blowing him off. Meanwhile, news organizations say broad resistance to FOIA requests has worsened throughout the federal government under Obama.

•    Newsweek is going digital-only next year, in keeping with boss Tina Brown’s changing reading habits. She says she doesn’t even look at newsstands any longer; everything she wants is on her Kindle. Of course, she’ll fire people. Newsweek always was No. 2 to Time Magazine which continues its print edition. I’ve ignored giveaway offers from both magazines for years. It isn’t print, it’s their content. My choice? The Economist’s weekly U.S. print edition.

•    ABC said his family was unaware of film director Tony Scott’s brain cancer when he jumped off a bridge in August and died. Now, ABC admits its original unverified and uncorroborated story was wrong. There was no brain cancer. It only took two months to admit and correct the error.

 
 
by Ben L. Kaufman 12.11.2012
Posted In: Media Criticism, Media, News at 05:20 PM | Permalink | Comments (1)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 12.12.2012

Media musings from Cincinnati and beyond

As much as I usually enjoy Krista Ramsey’s controlled, empathetic reporting and writing, I don’t understand why Enquirer editors wasted her talent and their limited space on their serial about a bank-robbing granny. Who cares? If I learned anything, it was from the front page dedicated to the start of the serial. It was pure, screaming tabloid and perfect practice for the day the Enquirer shrinks its page size again. 

The Enquirer discovered a foreign policy “expert” living silently among us for years. That’s their word: “expert.” He was outed on Monday’s page 1 in a lavishly illustrated story about his taxpayer-paid travels. It’s U.S. Rep. Steve Chabot. Face it, travel doesn’t make anyone an expert. If it did, Rick Steves should be our next Secretary of State. 

Here we go again. Our Enquirer carrier is supposed to deliver the Enquirer seven days a week and the New York Times Monday-Saturday. Last Wednesday, the Enquirer arrived but the Times didn’t. Times call center people in Iowa promised a replacement paper by 2 p.m. We’re still waiting. 

Thursday, there was no Times for the second day and, instead of a replacement Wednesday paper, the Enquirer carrier tossed a copy of the Wall Street Journal

I can’t invent this stuff. The WSJ is the only serious challenger facing the Times as a national daily.

Times people in Iowa promised a replacement Thursday paper. I’ve called so many times I can recite their script with them, including faux sincerity when apologizing for missed papers. 

I also sent another note to the circulation VP at the Times, using the email address on the paper’s website. (I couldn’t find any such person or email in the online list of Enquirer contacts. No surprise.) 

The Times circulation VP couldn’t happy about paying to deliver the WSJ. An aide called, saying he’d do all he could by phone. Not much. Actually, nothing. 

Friday, finally, the Enquirer carrier got it right: Enquirer and Times. That can’t last. The lapses are not new. 

Questions are being raised about foreign research involving UC and Henry Heimlich. UC News Record reporter Benjamin Goldschmidt said, “The study tested whether or not a modified version of the Heimlich Maneuver could stop an acute asthma attack or treat asthma symptoms without contemporary treatment. The subjects’ parents gave consent and the results reported no adverse effects, according to the study. The 67 children who participated were between the ages of six and 16.”

Goldschmidt said Heimlich’s son, Peter, is pressing the inquiry at UC and elsewhere. The younger Heimlich said that “Since at least 1996, based on dubious evidence, my father has claimed that the Heimlich Maneuver can stop asthma attacks, but asthma experts have expressed strong doubts . . . For example, in 2005, Loren Greenway, administrative director of respiratory and pulmonary medicine for Intermountain Health Care in Salt Lake City, told a reporter that using the Heimlich maneuver in an acute asthmatic condition … could actually kill somebody.”

Peter Heimlich said he targeted UC because Charles Pierce, adjunct professor of psychiatry at UC, was involved with applying for loans for the study in Barbados, an Atlantic nation between Haiti and Venezuela. He cited email correspondence in the Winkler Center’s Heimlich Archives at UC. 

The News Record quoted UC spokesman Greg Hand, who said the majority of Pierce’s work is done at Children’s Hospital, not with UC.   

Previously, Peter Heimlich raised questions about his father’s foreign experiments on malariotherapy, which seeks to prove that infecting people with malaria creates HIV-killing fevers. 

If you missed it, find last week’s page 1 New York Post photo of a man about to be killed by a subway train. 

Freelance photographer R. Umar Abbasi said it is one of dozens he shot using his flash unsuccessfully to alert the driver about an emergency. A furor followed the Post’s decision to print his photo.

Photographers frequently are faulted for not intervening in violent or deadly situations. So let me offer a couple comments.

First, Abbasi had no duty to try to lift Ki-Suck Han to safety.  He says he wasn’t close enough, the train was coming, he was unsure whether he could lift the man. Others, closer, did not try to help. 

Whether photographers should set aside their cameras and get involved is a recurrent question. My answer is this: The greater the risk, the smaller the obligation to help. That’s how we get images of wounded and dying soldiers, people trapped in or rescued from bombed buildings, prisoners being shot, stabbed, torture, etc. 

That’s what photographers do. They show us what’s happening and in many situations, photographers would have been casualties if they’d try to intervene. 

An older colleague at the Minneapolis Star said a woman who survived the collapse of a downtown hotel complained that he photographed her instead of helping. My colleague sent her an autographed copy of the photo, inscribed, I recall, “Deadlines are deadlines, lady.” 

Second, the Post wasn’t wrong to publish the photo. I’m on the side of showing what happens when things go very, very wrong. War is ugly. So are traffic accidents, trench cave-ins and shootings here. Sanitizing does no service to readers/viewers who need to know what happened in a newsworthy event. Is the photo disturbing? Yes. But not so much as Ki-Suck Han’s death at the hands of a stranger who pushed him on to the tracks. 

Photographers often spend their lives known for one news photo: Marines raising the flag on Mt. Suribachi, a young woman screaming over the body of a student at Kent State, a starving Sudanese child watched by a nearby vulture, a South Vietnamese officer executing a Viet Cong suspect with one shot to the head. Some images win famous prizes. Some photographers build careers on their moments. At least one, Kevin Carter, bedeviled by what he’d seen among Sudanese famine victims, killed himself. Abbasi will not easily shake the image of his image of that subway death. 

The Dec. 8 Economist online has a cautious update on the declining newspaper industry, including Gannett, owner of the Enquirer. Included is a look at the ways pay walls like that at the Enquirer are succeeding where online content long was free. At some papers, online income finally is seriously compensating for income from lost print ad revenue.  But the Economist warns “Most important, a paper’s content has to be worth paying for, which is bad news for (unnamed) papers that have cost-cut themselves into journalistic wraiths.” 

I love a journalistic hoax. A top Chinese daily, People’s Daily, reported that “The Onion has named North Korean supreme leader Kim Jong Un as the sexiest man alive for the year 2012.” 

Obviously unaware that the Onion is an American satirical website, Chinese editors copied it verbatim: “With his devastatingly handsome, round face, his boyish charm, and his strong, sturdy frame, this Pyongyang-bred heartthrob is every woman's dream come true. Blessed with an air of power that masks an unmistakable cute, cuddly side, Kim made this newspaper's editorial board swoon with his impeccable fashion sense, chic short hairstyle, and, of course, that famous smile.”

Radio pranks are nothing new. Years ago, when WNOP “Radio Free Newport” broadcast from an Ohio River barge, it would play recordings of prank telephone calls. One was to a railroad asking if the caller could use its engine roundhouse to play a huge Bobby Breen U.S. Steel record. Another asked a department store lingerie clerk about an Erin go Bragh, and I think, a Freudian slip. A supermarket customer insisted he properly assembled his “chicken parts kit” but it would only fly backwards. What should he do? The “Green Hornet” called a garage, supposedly servicing his Black Beauty car to ask when his Filipino houseboy Kato could pick it up. Finally, there was the soldier who called a McDonald’s with a detailed order for an entire Army reserve or national guard unit. The laughs, of course, came as recipients of the calls struggled to make sense of the queries until they realized they’d been had. 

Sometimes, however, a clever media hoax goes sadly wrong. That’s apparently what happened last week when Australian radio DJs Mel Greig and Michael Christian fooled nurses at London’s King Edward VII Hospital into thinking they were the Queen and Prince Charles. They wanted to know how Kate was handling her severe morning sickness. 

In an early morning telephone call, Greig, impersonating the Queen, said: “Oh, hello there. Could I please speak to Kate please, my granddaughter?”

Thinking she was speaking to the Queen, immigrant nurse Jacintha Saldanha, on switchboard duty, replied; “Oh yes, just hold on ma’am.”

She put the call through to the nurse in the Duchess’ room. That nurse, so far unnamed, also thought she was speaking to the Queen and provided details about Kate’s health. 

The Sydney station, 2Day, heavily promoted its prank and broadcast it repeatedly. It became an international sensation; even the real Prince Charles was reported to have thought it funny.

Nurse Saldanha was found dead Friday, three days later. London police said they are not treating her death as suspicious. That means suicide or natural causes. British news media assumed suicide, suggesting Saldanha couldn’t deal with humiliation after 2Day’s recording of her embarrassing error went viral. The London Telegraph said “the two presenters who made the call will be questioned by Australian police following a request by Scotland Yard, which will gather evidence for an inquest.”

Elizabeth P. McIntosh was a Honolulu Star-Bulletin reporter writing for women in 1941 when the Japanese attacked Pearl Harbor on Dec. 7. Editors killed her story, saying her graphic description of civilian victims would be too upsetting. Last week, the Washington Post published the uncut story with McIntosh’s recollections. It’s vivid, fine reporting, the kind of writing we seldom see today.   

An inexplicable failure of journalism honesty landed NBC in court. George Zimmerman, who admits he shot and killed unarmed Florida teenager Trayvon Martin, sued the network. He says NBC editing of his original 911 call defamed him and caused intentional infliction of emotional distress. 

NBC played the its reporter’s edited tape three times. On it, Zimmerman says, “This guy looks like he’s up to no good or he’s on drugs or something. He looks black.”

But on the unedited tape, Zimmerman says, “This guy looks like he’s up to no good or he’s on drugs or something. It’s raining and he’s just walking around, looking about.” 

Then the 911 dispatcher says, “OK and this guy — is he white, black or Hispanic.” 

Only then, in response, Zimmerman said, “He looks black.” 

Neither the dispatcher’s question nor Zimmerman’s answer was racist. If a police officer was to be dispatched, it was important what the potential suspect, Trayvon Martin, looked like. 

Here’s a story I haven’t seen as we edge up to the fiscal cliff: how many billions are spent on fully employed people whose wages are so low that employers transfer their costs to the rest of us? Medicaid, food stamps, etc. aren’t limited to the unemployed or aged. And while they’re at it, reporters can tell us how much a full-time worker must earn to equal all of their taxpayer-supported benefits. 

And now, a birther alert. Ted Cruz, newly elected Hispanic and perfectly conservative senator from Texas, says his Canadian birth doesn’t disqualify him from a run for the GOP presidential nomination in 2016. He told Ryan Lizza in the New Yorker, “The Constitution requires that one be a natural-born citizen and my mother was a U.S. citizen when I was born.” He could have added that Americans captured Canada 200 years ago in the War of 1812, assuring Donald Trump of Cruz’s eligibility. And hey! Americans then defeated Santa Ana at the Alamo.

 
 
by 04.24.2010
Posted In: Tea Party, Protests, Media Criticism at 08:46 PM | Permalink | Comments (1)
 
 

Just Imagine...

Despite numerous examples of intolerance and hatred at its events and multiple polls showing the group represents only a small minority of the populace, the noisy Tea Party movement continues to gain an unwarranted amount of media attention as it strives for respectability.

Read More

 
 
by Ben L. Kaufman 01.22.2013
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 1.23.2013

Media musings from Cincinnati and beyond

Enquirer reporter Sharon Coolidge’s use of open records law documented Cincinnati’s lax enforcement of lead paint removal orders. She told CityBeat that her coverage included positive impacts in addition to those above in my main column:

The day after her story was published, Mayor Mark Mallory ordered health officials to explain why they hadn't forced problem landlords to clean up their properties. 

Three public hearings led to a comprehensive city plan to eliminate childhood lead poisoning by 2010. The plan lowers the medical threshold at which health officials can intervene, thus catching lead poisoning in its earliest stages. 

City Council gave the health department more than $1 million to finance reforms. Poor families are getting kits to detect whether their homes are contaminated.

In one of his first acts as new governor, Ted Strickland allowed cities to sue lead-paint producers; Cincinnati is suing Sherwin-Williams.

State lawmakers are considering a new law, named after a family featured in the Enquirer story, to provide $20,000 grants for lead removal.

A more recent public benefit from open records laws involved the Enquirer suit to obtain secret streetcar vendors’ bids.  Attorney Jack Greiner, who handles First Amendment issues for the paper, said that Cincinnati's ordinance requires bids be available for public review. Faced with resistance, the Enquirer went to court. Hamilton County appellate judges agreed with the paper, rejecting company arguments that records were exempt from public records law as "trade secrets." 

Unless you’re living under a Rock of Cliches, you’ve read or heard that flu is sweeping the nation. Every sneeze, every cough, every chill and shiver warns us that the Fourth Horseman of the Apocalypse is tethering his pale horse at our curb. The catch is that despite breathless news media offerings, little unusual is happening except for an early, aggressive onset of the perennial scourge. Thousands die every year from flu, most of them elderly. It would be news if we didn’t. Annual death estimates — hampered by incomplete reporting and similar health problems — range from 3,000 to 49,000.  

An Enquirer Sunday Forum carried Michael Kinsley’s column about Hillary Clinton’s extensive foreign travel as secretary of state. Kinsley doubts the value of much of her travel but in today’s world, “The less important the trip, the more prestige you gain by taking it.” Having time and money to waste proves you have time and money to waste . . . even if you’re on the taxpayers’  clock and paycheck. Maybe that explains an otherwise inexplicable Enquirer revelation that Steve Chabot is a foreign policy expert, citing his extensive foreign travel at taxpayer expense.

Enquirer reporter Dan Horn produced two nay-saying front page stories. Both were welcome surprises from Cincinnati’s “get on the team” daily. One questioned the argument that right-to-work laws provide an economic boost in states like Indiana, Michigan, or, potentially, Ohio. That anti-union policy was a staple topic in my 1950s high school debating days. Economic analysis, like divining why crime rates change, is more complicated than whether union membership is optional or required in a “union shop.” Too many union/right-to-work debates — fueled by no-compromise advocates putting re-election before public benefit — ignore complexity. 

A second invocation of skepticism by the Enquirer’s Dan Horn raised serious doubts about feel-good gun buy-back programs. I’ll go this far on guns: each firearm bought back and destroyed (not bought back and sold to dealers for resale) is a gun that won’t kill someone. Cincinnati Police destroy buy-back weapons not needed for investigations. Buy-back, however, won’t change life on Cincinnati streets where scores of young men kill each other each year. Anyone who wants a firearm can get one faster than you can say, “Your money or your life.” Similar doubts about Cincinnati’s gun buy-back program made Page 1 of the New York Times.  

Fox 19’s Dave Culbreth came up with a smart take on the controversial idea of arming teachers and school administrators. He interviewed Target World assistant manager Amy Hanlon who demonstrated how a woman could carry a concealed handgun. As Culbreth noted, there was nothing special about her clothing: slacks, blouse, overshirt.  By the end of the interview, she’d removed nine concealed semi-automatics or revolvers, including one tucked under her bra in a holster that also was displayed on a counter-top mannequin bust. 

WCPO-TV plans an online local news challenge to the Enquirer’s  Cincinnati.com, according to Business Courier’s Jon Newberry. It’s a pioneering effort by Cincinnati-based E. W. Scripps that could go national, Newberry suggested. Whether additional reporters, producers, editors, etc., will come from the Business Courier and other established news media was not clear. Scripps — a Cincinnati-based national print and broadcast company—  published the Cincinnati Post until it closed the barely-sustaining joint operating agreement with the Enquirer ended in 2007. 

Blogger Peter Heimlich tipped me to Channel 19 anchor Ben Swann’s web gig called Full Disclosure. Swann says there are enough witnesses to challenge official police narratives of single shooters at three recent massacres: the Oak Creek, Wis., Sikh temple; Aurora, Colo., Batman movie premiere, and Sandy Hook Elementary School in Newtown, ConnSalon.com challenged Swann about his apparent validation of those counter-narratives and he replied in part, “The bottom line for me is the issue of asking questions. As you will notice, I don’t call these operations ‘false flag’ as many people do … (his ellipses) But as a journalist, that is not my job. Rather, my job is to be a critical thinker.” And he added, “most of our media fail to question stories . . .  a journalist’s job is not to have the answers, it is to ask the questions and search for truth.” 

There’s a pathetic undercurrent in the Enquirer’s Monday Page 1 profile of Henry Heimlich’s efforts to regain American Red Cross support for his eponymous “maneuver.” The physician claims there is no research to support the Red Cross’s decision to return to back slaps rather than Heimlich abdominal thrusts as first response to choking. Other than Heimlich’s self-serving claims, there is no research proving his maneuver works as well or better than back slaps. Assertions are not evidence. Moreover, the Red Cross adopted Heimlich’s maneuver years ago without the research Heimlich is calling for now. Heimlich has anecdotal evidence of lives saved but that’s not research. Wisely, reporter Cliff Radel quoted skeptics and critics of the maneuver. That kind of even-handedness usually escapes admiring Enquirer stories about Heimlich. And if the paper ever corrected a Memorial Day feature on water safety, I missed it. The Enquirer drew national ridicule with its illustration on how to use Heimlich’s maneuver to revive a standing near-drowning victim. 

It’s spitting into the wind to ask sports reporters to question what jocks tell them, especially when truth-telling endangers future access. In the Good Old Days, who read about fornicating, drunken and racist professional athletes? More recently, golf reporters and publications didn’t write about married Tiger Woods’ screwing around. This time, it’s Notre Dame football star Manti Te’o’s stories about the heart-ripping death of girlfriend Lennay Kekua from leukemia. Editors loved it. Now, it seems she was a fiction amplified by incurious and credulous reporters. It took sports blog Deadspin.com to reveal the fraud after its reporters could find no public records of her birth, life, education or death. Almost as nauseating as the saccharine original stories about her death are the faux introspection by sycophant reporters caught by the fraud. 

We’ve gone a week without a promo for Oprah’s interview with champion liar-cheater Lance Armstrong. That’s closure.  So what does Armstrong do now? Pitch performance enhancing drugs and blood transfusions on ESPN and late TV? 

Al Gore sold his troubled Current cable network to Al Jazeera, the satellite network based in Qatar in the Persian Gulf. Good. Nothing bars foreigners from owning a cable network here, unlike the law that forced Australian Rupert Murdoch to obtain U.S. citizenship after he bought Fox.

Backed by the ruling Qatari emir, Al Jazeera scandalized Americans for broadcasting tirades by Osama bin Laden and other anti-western Arab leaders.  We should have welcomed what they said in Arabic for home audiences. Too often, we  rely on sanitized remarks for non-Arabic-speaking audiences or Washington assurances it was trying to verify that speakers were who they said they were.  Al Jazeera also infuriated Arab audiences by carrying interviews with American and Israeli officials that others in the Middle East ignored or rejected. 

Most American cable companies won’t carry the newer Al Jazeera English but its website is one of my daily stops, especially when, say, AQIM kidnaps oil workers in Algeria or French Legionnaires assist Mali’s pathetic army in trying to halt and turn back Islamist rebels. 

Al Jazeera coverage of “Arab Spring” was so aggressive that embattled North African rulers correctly accused it of supporting anti-government demonstrators. So is Al Jazeera open to interference by the Qatari government? Yes. Are its biases plain to anyone who listens or reads? Yes. We don’t ignore Fox News for its biases. 

American news media employ local nationals in foreign bureaus for their contacts and language skills. That reliance failed when no one reported the 2010 anti-semitic rant by Mohamed Morsi, the Muslim Brotherhood leader who now is Egypt’s president. In part, Morsi called Jews “apes and dogs” and shared the fantasy that the Palestinian Authority was “created by the Zionist and American enemies for the sole purpose of opposing the will of the Palestinian people and its interests.” 

Still nastier, he urged listeners “to nurse our children and our grandchildren on hatred for them: for Zionists, for Jews . . .  bloodsuckers who attack the Palestinians, these warmongers, the descendants of apes and pigs.” 

A stump speech in his Nile Delta hometown, it took more than two years to reach English-language news media. The original Arabic video is on YouTube now. I encountered a translation of Morsi this month on a Forbes website that, in part, chided the New York Times for missing or killing the story. Days later, it was on Page 1 of the Times. After that, the Obama administration an official “tut-tut.” 

Maybe they’ll blame one of those ominous Canadian Cold Air Masses (meteorological, not theological) for the brain freeze that disabled news judgment at the Toronto Star. Flippant columns about rape aren’t funny. Jimromenesko.com posted these first two paragraphs of Rosie DiManno’s column about testimony during the sexual abuse trial of a local physician: 

“She lost a womb but gained a penis.

“The former was being removed surgically — full hysterectomy — while the latter was forcibly shoved into her slack mouth..."

Headlines are an art that always risks a step too far in an attempt to cure the copy editor boredom and draw readers to a story. This one, from philly.com, achieves both in what has become a national story about a popular and well-connected parish pastor: “Catholic priest/meth dealer liked sex in the rectory.” You know you’d read more. 

Finally, this from Shannyn Moore, who blogs on HuffPost as “Just a Girl from Homer, Alaska.” It appeared first in the Anchorage Daily News and makes her points without venturing beyond the pale into bad taste: “I'm not advocating for no guns. I like mine and am not about to give them up. But in this country, my uterus is more regulated than my guns. Birth control and reproductive health services are harder to get than bullets. What is that about? Guns don't kill people vaginas do?”

 
 

 

 

 
Close
Close
Close