WHAT SHOULD I BE DOING INSTEAD OF THIS?
 
Home - Blogs - Staff Blogs - Latest Blogs
Latest Blogs
 
by German Lopez 07.10.2013
Posted In: News, Budget, Media at 11:18 AM | Permalink | Comments (3)
 
 
media bridges studio

Media Bridges Shutting Down

Public access media organization to close by end of year

Local public access media organization Media Bridges is shutting its doors for good by the end of the year, ending nearly 25 years of public service.

The organization’s demise is a result of the city eliminating funding for Media Bridges in its latest budget, which was passed by City Council in May.

“It is with great sadness that I must announce that Media Bridges will close its doors by the end of 2013. The city has made it extremely clear that we will not be receiving any more funding from them. While we have tried many other avenues for revenue it has become clear that we will be unable to sustain operations beyond 2013,” Media Bridges Executive Director Tom Bishop announced Tuesday in the organization’s newsletter.

The shutdown will be a steady process, with Media Bridges completely closing once its channels are transferred or Dec. 13 — whichever comes first.

The city’s budget cuts were originally considered in December, but City Council managed to restore some funding to keep the organization afloat. Prior to the partial restoration, Bishop had called the cuts a “meteor” to his organization’s budget.

City officials previously defended the cuts to Media Bridges, citing city surveys that ranked the program poorly in terms of budgetary importance. For the surveys, the city used meetings and mailed questionnaires to gauge public opinion.

But Bishop claims the surveys’ demographics were lopsided against low-income Cincinnatians, the income group that benefits the most from public access programs like Media Bridges.

For both the meeting-based and mail-in surveys, Bishop’s claim checks out. His concern is even directly acknowledged and backed in the documented survey results for the meetings: “Twenty-two percent of meeting participants earned less than $23,050 per year, compared to 40.8 percent of the population at large who earn less than $24,999 per year. While this is not representative of the population at large, the data does indicate strong participation from low income residents.”

Meanwhile, wealthier Cincinnatians were much better represented, with 11 percent of meeting participants making $150,000 or more per year despite only 6 percent of the city at large belonging to that income group, according to the survey results.

The same issue can be found in the mail-in survey: Only 22 percent of respondents made less than $25,000, while 10 percent made $150,000 or more.

“Its ridiculous that they would call that representative of the city of Cincinnati,” Bishop says.

Instead of using its skewed survey results, Bishop argues the city should have looked at the 2010 Spring Greater Cincinnati Survey from the University of Cincinnati’s Institute for Policy Research. In that survey, Cincinnati respondents were asked how important it was to provide recording equipment to citizens and neighborhoods so they can “produce educational and public access programs for cable television.” About 54.3 percent called it “very important,” 33.9 percent labeled it “somewhat important” and 11.7 percent said it was “not too important.”

City officials also defended the cuts by claiming that funding was only provided as a “one-year reprieve” after Media Bridges lost state funding that came through Time Warner Cable, which successfully lobbied to end its required contributions in 2011.

Bishop disputes the citys claim, saying Media Bridges and its staff weren’t informed that the city funding was meant to be temporary — at least until it was too late.

Media Bridges is a public access media organization founded in 1988 that allows anyone in Cincinnati to record video and sound for publicly broadcasted television and radio. It also provides educational programs for people new to the process.

Although Media Bridges is closing down, the city is still funding CitiCable, which, among other programming, broadcasts City Council and county commissioner meetings, through franchise fees from Cincinnati Bell and Time Warner.

 
 
by Ben L. Kaufman 06.26.2013
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 6.26.2013

Media musings from Cincinnati and beyond

I hope Nelson Mandela is alive and healing when you read this. He’s an old man with a persistent and probably lethal lung problem born from decades in prison. 

His colleagues in the ANC are preparing the country for his death and the news media are full of calls for prayer, admonitions against futile hopes for recovery, and assurances that Mandela is getting the best care possible without making him miserable and sicker. 

If he's died since I wrote this on Tuesday, he lived a life of dignity and service. By example, he led South Africans of all races and ethnicities into a post-apartheid era with good will and high, if unreal, hopes that someday, the wrongs of apartheid might be erased.  

For more than 50 years, I’ve followed his career with an interest that few others provoked. My active appreciation began during graduate school in London where I prepared for a career in Africa. Mandela, Sisulu and others were heroes of the anti-apartheid movement. Their efforts to end violent, toxic white minority rule in South Africa was companion to the growing momentum for independence in Europe’s African colonies, protectorates and overseas provinces. 

“Winds of change” was shorthand for all of this but no one expected it to blow away the racism and segregation of South African apartheid. 

That so-called “separate development” of South Africa’s various racial groups was even, then, anything but development. If anyone doubts it, look at the generations impoverished by separate education and training and how this burdens the aspirations of today’s black majority. 

By the time I reached Southern Africa in late 1963, Mandela and others were on trial, accused of sabotage and conspiracy. Blacks, whites and Indians, they were leaders of the armed wing of the African National Congress. In plain words, they were revolutionaries. In mid-1964, all were convicted and most were sentenced to life in prison.  They could have been executed. Mandela already was in prison, convicted of illegally leaving (and re-entering) the country. 

Our weekly Zambia News and then daily Zambia Times — hundreds of miles to the north — were able to report with freedom unknown in South Africa. We benefited from the freest journalism in Southern Africa, including Southern Rhodesia, Southwest Africa, and Portuguese Mozambique and Angola. 

When Mandela dies, it’s going to be fascinating to see what obits and commentaries focus on: terrorist, lawyer, prisoner, statesman, president and like Cincinnatus, a leader who walked away from power.  

Tim Funk, one of the best student journalists I was lucky enough to teach, was arrested recently for not moving swiftly enough to please cops in North Carolina. 

The Charlotte Observer’s religion reporter, Tim was covering a local demonstration by local clergy at the state legislature in Raleigh. 

Tim is saying nothing, under orders from his bosses, until after his mid-July court appearance. However, his paper said authorities claimed Tim, “who covered the statehouse in the 1980s, failed to move away from a crowd of about 60 that was demonstrating and peacefully surrendering to arrest.” He “was handcuffed and taken along with the arrested protesters to the Wake County magistrate’s office to be arraigned on misdemeanor charges of trespassing and failure to disperse.

“Jeff Weaver, police chief for the General Assembly Police in Raleigh who oversaw the arrests, told The Associated Press that Funk did not heed a warning from officers to disperse before the arrests began.” The paper said Tim was released late that same night.

“We believe there was no reason to detain him,” said Cheryl Carpenter, Observer managing editor. “He wasn’t there to do anything but report the story, to talk to Charlotte clergy. He was doing his job in a public place.”

One online reader commented that it probably was no accident that Tim was among the first arrested; that assured he could not report how police dealt with demonstrating clergy. Readers also noted how zealous police tested federal constitutional guarantees with their orders to disperse: freedom to assemble and petition government and freedom of the press. 

A 2012 survey of almost 900 American TV journalists found roughly 20 percent showing signs of burnout and uncertainty whether they will remain in the industry. 

Scott Reinardy, associate professor of journalism at the University of Kansas, said TV news staffs increased by 4 percent, revenue was up, and stations were producing more content than ever before, often as much as 5 1/2 hours more per day. “I wanted to see how all of that played into burnout,” Reinardy said.

The KU press office reported his study. He said that questions about exhaustion, cynicism and professional efficacy found that respondents who reported higher levels of exhaustion also reported lower levels of organizational support, while those who reported higher levels of professional efficacy — or satisfaction in their jobs — reported higher levels of organizational support.

Reinardy reported that 81 percent of his respondents said they work differently “than a few years ago.” Many have increased social media responsibilities, are expected to produce content for multiple platforms and have more frequent deadlines.

“Many said, ‘I can’t do this much longer,’” Reinardy said. “You’re probably going to see the TV business get younger, a little more inexperienced and, as a result, there will be a loss of institutional knowledge, which doesn’t bode well for community journalism at any level.”

I’m waiting for conservative pundits to wonder aloud how Republicans can tell us to trust the National Security Agency while assuring us, "Government is not the solution to our problem; government is the problem." I guess it’s the same mental gymnastics that reporters find when legislators kill money for family planning and do all they can to assure that low-income women can’t get abortions. 

A good sex scandal ages well even if protagonists don’t. 

In the early 1960s, party girl Christine Keeler almost brought down the British government. She shared beds of British Secretary of State for War John Profumo and a Soviet spy, naval office Yevgeny Ivanov. 

At the time, there were public assurances all around that her activities were sexual, not Cold War espionage; pillow talk was erotic, not nuclear. 

Now, the London Daily Mail says Keeler’s new book includes her admission that she helped her friend, society osteopath Stephen Ward uncover secrets about missile movements in the West that were later passed to the Soviets.

“However I dress it up, I was a spy and I am not proud of it. The truth is that I betrayed my country.”

The Sunday Mirror also quotes Keeler as saying, “The Establishment was far more interested in painting it as a sex scandal and chose to ignore claims of a widespread spying network. Far better that the Establishment be caught with its pants down than involved in stealing secrets. That was the thinking.” 

Osteopath Ward, who introduced young women to rich and powerful men, often at country houses, committed suicide as he became the scapegoat in the scandal. 

I was at UPI in London at the time. Keeler is right. There was a political/aristocratic Establishment and its first concern was its own survival. For months, we treaded lightly as we reported seemingly unrelated events without connecting them in fear of ferocious, costly libel laws. 

But the unreported stories we heard and traded proved to be less salacious than the facts as they came out. Profumo probably would have escaped with modest embarrassment had he not been caught lying to the House of Parliament about the affair. That breach of the Establishment’s expectations of a Gentleman, and not widely held suspicions of Soviet espionage, brought him down. 

Tuesday’s Morning Edition on NPR included the kind of remark that fuels conservative conviction that public network is a coven of Lefties. The host was asking a foreign reporter about the different responses of Turkish and Brazilian leaders to ongoing street protests. After the reporter offered the political context for the seemingly accommodating reaction of the Brazilian president, the host suggested that the Turkish prime minister hadn’t responded to young protesters there. First, the host was wrong. He responded. Second, it was obvious that the Turk’s response wasn’t acceptable to the NPR host because it was hardline rather than accommodating.

 
 
by Ben L. Kaufman 06.12.2013
Posted In: Media, Media Criticism, Ethics, News at 11:22 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 6.12.2013

Media musings from Cincinnati and beyond

The Enquirer’s MasonBuzz.com wasn’t honest with readers about the source of its story promoting “National Heimlich Maneuver Day.” It was posted by a reporter but carried the byline of Melinda Zemper. She’s not a reporter and she wasn’t identified as a “contributor.” Zemper is public relations professional whose clients include Heimlich interests. She was helpful when I sought out Phil Heimlich for a story recently. That’s her job. So is providing copy ready for publication. With so few reporters and editors, news media are evermore open to such PR material as “news.” Traditional journalism ethics requires that we be told the writer’s underlying interest in the story if it’s not by a reporter or contributor. MasonBuzz.com failed that test.  

London’s Guardian scored its first of two coups when it reported the Obama administration is collecting our cell phone records in the name of national security. The Washington Post followed with its story about spying through Internet sites such as Google. Both relied on the same source, one of thousands of private contractor employees with top security clearances. 

The Guardian’s second coup was its interview with the American who revealed that NSA cell phone tracking: Edward Snowden, 29. The Guardian called him a “former technical assistant for the CIA and current employee of the defense contractor Booz Allen Hamilton. Snowden has been working at the National Security Agency for the last four years as an employee of various outside contractors, including Booz Allen and Dell.”

The paper said it named Snowden and published his online video statement at his request. From the moment he decided to disclose numerous top-secret documents to the public, the paper said, Snowden eschewed the protection of anonymity.

"I have no intention of hiding who I am because I know I have done nothing wrong," he told the Guardian, although he wants to avoid the media spotlight. "I don't want public attention because I don't want the story to be about me. I want it to be about what the US government is doing." That won’t be easy, he conceded. "I know the media likes to personalise political debates, and I know the government will demonise me."

Still, he told the Guardian, "I really want the focus to be on these documents and the debate which I hope this will trigger among citizens around the globe about what kind of world we want to live in ... My sole motive is to inform the public as to that which is done in their name and that which is done against them." 

Whistleblower Snowden is the civilian version of Army Private Bradley Manning, who gave military and diplomatic cables to Wikileaks. Both were low-level intelligence specialists with high-level security clearance.  Both claim to have acted according to conscience, hoping to save rather than harm our nation. There is a difference, however, that I haven’t seen or heard in facile news media comparisons of Snowden to Manning or Daniel Ellsberg, an academic defense analyst who revealed the Pentagon Papers. Manning’s military and diplomatic cables and Ellsberg’s study of the Vietnam war were in the broadest sense histories. Snowden’s revelations involve current and future data collection and analysis. 

Mother Jones magazine/online also scored two scoops in recent days. It says the Justice Department wants to hide an 86-page opinion by the Foreign Intelligence Surveillance Act (FISA) Court that says the government violated the spirit of federal surveillance laws and engaged in unconstitutional spying. Mother Jones’ bureau chief in Washington, David Corn, says the secrecy effort is a response to a Freedom of Information suit by the Electronic Frontier Foundation. 

In its second coup, Mother Jones says the FBI raided the Winchester, Ky., home of corporate cybersecurity consultant Deric Lostutter. As hacker KYAnonymous, he was instrumental in making the Steubenville rape case a national story. Mother Jones says Lostutter “obtained and published tweets and Instagram photos in which other team members had joked about the incident and belittled the victim. He now admits to being the man behind the mask in a video posted by another hacker on the team's fan page, RollRedRoll.com, where he threatened action against the players unless they apologized to the girl ... According to the FBI's search warrant, agents were seeking evidence related to the hacking of RollRedRoll.com ... If convicted of hacking-related crimes, Lostutter could face up to 10 years behind bars — far more than the one- and two-year sentences doled out to the Steubenville rapists.”

Local news media embrace an uncritical “boost, don’t knock” approach to local festivals. Even so, they ignored a great photo op at the opening of Summer Fair. Hundreds of people stood in line in the Coney Island parking lot while two people — at one table — took admission money. Some people waited more than 30 minutes to get in. Parking was free, so no one knows how many potential customers took one look and drove away. 

 • A recent Enquirer cover story confirms what a lot of people have known for years: Go elsewhere for sophisticated cancer care. What’s news is the admission in a proposed UC major investment to bring advanced cancer care here. 

Another Enquirer cover story made my prehensile toes curl with joy. The Creation Museum is evolving to allow us to return to tree tops ... via zip lines. 

I’m still unhappy about NPR’s decision to kill Talk of the Nation carried here 2-4 p.m. Monday-Thursday. It was the nation’s best long-format public radio interview program, sort of a New Yorker of the air. 

Starting July 1, WVXU plans to fill the newly vacant 2-3 p.m. gap with an expanded Cincinnati Edition using current staff as hosts. I hope it retains long-format interviews. 

With its limited resources newly devoted to the expanded Monday-Thursday Cincinnati Edition, WVXU is ending Maryanne Zeleznik’s Thursday morning long-format Impact Cincinnati interview show and the staff’s Saturday and Sunday one-hour weekend Cincinnati Edition. There were good regular segments and I hope they’ll be woven into the new format. 

To fill 3-4 p.m. Monday-Thursday, WVXU is bringing in The Takeaway. WVXU says it’s is a co-production of WNYC Radio and Public Radio International, in collaboration with New York Times Radio and WGBH Boston. The Takeaway carries the tagline, “Welcome to the American Conversation.” We’ll see. Talk of the Nation set a very high standard.

Sunday’s Enquirer Forum calls on Ohio to expand Medicaid despite a shortage of physicians and others to cope. In part, the paper notes, few med school grads choose primary care. Reasons aren’t that complicated. Relatively low salaries paid to primary care physicians mean docs will spend a good portion of their adult lives repaying loans that often began as undergrads and compounded while adding med school loans. Another reason is that Medicaid pays even less than Medicare for office visits and treatments. That’s helps explain why primary care docs aren’t better paid and some practices limit their Medicaid and Medicare patients. 

The Enquirer should dig still deeper into related issues. Why should taxpayers provide health insurance (Medicaid or unpaid emergency care) to badly paid workers whose major employers provide little or no health care insurance? Why do we as a nation offer such niggardly support to med students that they opt for higher paid specialties which ease loan repayments? (This isn’t a personal beef. Our daughter, whose board certifications include family practice, went through medical school on a UC scholarship but many classmates graduated with life-limiting debt.)

NPR had a long story on how jelly fish are multiplying at a rate that creates or exacerbates problems in the oceans. These prehistoric creatures survive, multiply and prosper without a spine or brain. Apt analogies encouraged. 

The cascade of information about NSA snooping has an unintended benefit. Pervasive federal intrusions no longer are “just a journalists’ thing.” Millions of Americans now know their cell phone calls and email/Internet data are being collected and analyzed by NSA computers and agents. This growing consciousness may provoke a groundswell that could provide brains and spine for Congress to correct police state legislation passed after 9/11. 

Eric Holder — still U.S. attorney general when this was written — is almost contrite about Justice Department grabbing reporters’ telephone and email records. He now says he won’t prosecute reporters just doing our jobs. Any journalist who accepts his assurance lacks the minimum skepticism required for our trade. Holder serves at the pleasure of a president whose antipathy to leaks recalls Nixon’s creation of the Plumbers.

NKU dropout Gary Webb shared the Pulitzer Prize in 1990 for San Jose Mercury’s coverage of the Loma Prieta earthquake. Then he took on the CIA in his sometimes-overreaching 1996 Mercury series, Dark Alliance, which said crack cocaine was being sold in Los Angeles’ black ghettos to support CIA-supported contras in Nicaragua. The LA Times and others — including the NYTimes and Washington Post — were embarrassed by Webb and the nowhere San Jose paper. They went all out to discredit Webb and his findings. Webb’s errors and inadequately supported assertions gave critics their opening. Irrespective of the the national papers’ attacks inaccuracies and misdirection, they ruined Webb’s career and he committed suicide. Years later, even former critics acknowledged the generally substantiated core of Webb’s series: CIA ignored Contra cocaine smuggling and its spread of crack in U.S. inner cities. A movie is being made about Webb and the CIA series, Kill the Messenger.

NPR’s Morning Edition described in broad detail an NSA data center going up outside Salt Lake City. Computers are so large and hot that they will need 1.5 million gallons of cooling water daily. I wish NPR told me where that water was coming from and where it would go after being used to cool the computers.  

With friends like this ... Aljazeera.com reports that Syrian rebels executed a 15-year-old Aleppo coffee vendor in front of his family because the killers thought a common Syrian retort was blasphemy. The youth apparently refused someone coffee on credit, saying, “Even if Mohammad comes down, I will not give it as a debt.” 

Obama’s meeting at Sunnylands, the Annenberg estate near Palm Springs, Calif., pricked my nostalgia. In the early 1940s, my father, an Army physician, was stationed in Palm Springs. A visionary local developer offered Dad some land. As our family legend goes, that friend assured my father that “after the war,” Palm Springs would boom. Headed for combat in Europe and uncertain what might follow, Dad said thanks, but no thanks. Oh, well. If Dad had taken his friend’s offer, last week’s Obama-Xi meeting could have been on a Kaufman desert hideaway, “10,000 Lakes.”

 
 
by Ben L. Kaufman 05.14.2013
Posted In: Media Criticism, Media, Community, Gun Violence at 11:00 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 5.15.2013

Media musings from Cincinnati and beyond

Some Cincinnati IRS employees violated IRS rules and maybe the law by harassing scores of Tea Party and similar conservative groups seeking vital nonprofit status.  

As an example of IRS intrusiveness, the Enquirer reports that the Liberty Township Tea Party received a questionnaire demanding information the IRS is not allowed to seek. “The letter was signed by a local IRS official, who did not return calls seeking comment,” the paper initially reported. Who? Name names. If the IRS employee signed and sent an official government document, there’s no reason to grant anonymity. 

Later in its initial full page A-section story, the Enquirer quotes Ohio IRS spokeswoman Jennifer Jenkins saying, “Mistakes were made.” By whom? Again, names, please. Americans increasingly favor the passive voice, “mistakes were made” but no one made them. If the paper pressed for names of mistake-makers, it’s not evident. And who was fired? Anyone? 

The Associated Press — whose reporter broke this scandal story — says the Cincinnati mess is at least two years old. This isn’t new. We’ve seen IRS harassment of activists before and probably will again. Each time, it’s a scandal. Or should be. 

Any loss of residual confidence in IRS nonpartisanship is a helluva lot more serious than the muddle surrounding the killing of four Americans in Benghazi or the murder of three spectators at the Boston marathon. 

I’m sure it’s coincidence that the Cincinnati IRS harassment preceded the 2012 election. And I’m sure those employees were motivated only by zeal to protect the purity of the 501(c)(4) status from improper or illegal political activity. But I’m also sure that any agnostic or atheist Republicans are looking at this Cincinnati-born national IRS scandal as proof that “there is a God.” Now, to keep that wrath boiling with hearings until 2014 elections. 

The Associated Press says it’s the target of a sweeping Justice Department search for the news service’s confidential sources.  Monday, AP reported the Justice Department “secretly obtained two months of telephone records of reporters and editors . . . in what the news cooperative's top executive called a ‘massive and unprecedented intrusion’ into how news organizations gather the news.

“The records obtained by the Justice Department listed outgoing calls for the work and personal phone numbers of individual reporters, general AP office numbers in New York, Washington and Hartford, Conn., and the main number for AP reporters in the House of Representatives press gallery, according to attorneys for the AP. It was not clear if the records also included incoming calls or the duration of calls.

“In all, the government seized the records for more than 20 separate telephone lines assigned to AP and its journalists in April and May of 2012. The exact number of journalists who used the phone lines during that period is unknown but more than 100 journalists work in the offices where phone records were targeted, on a wide array of stories about government and other matters.”

Maybe it’s time to call in the Plumbers. 

I’m no fan of public radio’s Ira Glass. His whiney voice sends me to WLW 700 AM radio for something more insanely macho. Now, he’s shoveling natural soil enrichment in recorded promos for public radio fund raising. I heard them on WVXU-FM’s just-ended fund drive. His point: We should all be happy because everyone who listens to public radio helps support public radio. Not true. Never will be. At WVXU, fewer than 10 percent of us donate to its support. That means Ira Glass’s everyone are mostly parasites, listening but not paying. (Our family is a sustaining member of WVXU and WGUC . . .  )  

How do our local news media track Macy’s commitment to ethical sourcing of its house-brand clothing from Asian countries where factory fires, collapses, etc., are just a cost of doing business? Contracts go where labor is cheapest. People work or go hungry. It’s only going to get worse when huge numbers of youngsters mature. Macy’s said the right things after hundreds died after a Bangladesh factory crumbled, but now it’s up to reporters to stay on the story. 

I glad Macy’s says it will continue to buy products made in Bangladesh. Pleasing writers of anguished Letters to the Editor and leaving Bangladesh in a virtuous huff doesn’t employ or feed anyone. I’ve been in and out of developing countries for half a century. Lots of cheap unskilled or semi-skilled labor feeds more families than one machine (that breaks and rusts unrepaired). Whether it’s subsistence farming, breaking stones with hammers for roadbeds, pedaling a rickshaw or laborers carrying building materials up ladders in baskets on their heads, it’s work that feeds. We can feel guilty, but walking away helps no one...else. 

BBC accuses the Plain Dealer of racist news judgment over stories about kidnapped young women freed recently after a decade of imprisonment and abuse. BBC based its provocative judgment on its count of stories about two of the three young women, Gina DeJesus and Amanda Berry. “In Cleveland, the newspaper stories were mainly about the white girl,” BBC News Magazine reporter Tara McKelvey wrote. “In the 10 years Berry was missing, the Cleveland Plain Dealer newspaper published 36 articles about her, according to a search of electronic news archive Lexis-Nexis. During the nine-year period that DeJesus, who is Hispanic, was missing, the newspaper published 19 articles about her case.” 

This is typical of American news media where MWW (Missing White Woman) gets more coverage than black or Hispanic girls and women, according to academics McKelvey quoted. 

But Chris Quinn, the Plain Dealer’s assistant managing editor/metro, rejects McKelvey’s accusation. He says it’s not only wrong but “based on an analysis so simplistic we would have thought it beneath an organization such as yours.” Quinn said his “much more thorough review” shows the reverse of the BBC tally. “The number of stories about DeJesus actually is greater than the number mentioning Berry, contrary what you assert. Your analysis did not include all variations of the DeJesus first name, a rather glaring lapse.”

Quinn continued, “Because of the racial aspect your network chose to focus on, we also included in our review stories about Shakira Johnson, a black child who went missing around the same time as Amanda and Gina. The hunt for Shakira was as big a community effort as the hunt for the other missing girls.” Here’s his tally: 

Stories mentioning Shakira Johnson and not Gina DeJesus and Amanda Berry: 145
Stories mentioning only Gina DeJesus (or Georgina DeJesus): 24
Stories mentioning only Amanda Berry: 17
Stories mentioning Berry and DeJesus together: 8
Stories mentioning Berry, DeJesus and Johnson: 6
Stories mentioning DeJesus and Johnson together: 2

And Quinn closed, “The suggestion that this newspaper has used race as any kind of filter in its story choices is offensive in the extreme. We’re shocked that such a poorly reported story could be posted by a network with your reputation.”

You can thank Time magazine and writer Steven Brill for prying comparative hospital costs from the U.S. Department of Health and Human Services. The Enquirer carried a sample for local hospitals. 

According to Poynter.com, the journalism website, Brian Cook at the department’s Centers for Medicare and Medicaid Services tells Brill the move “comes in part” because of Brill’s article from March about health-care costs. HHS Secretary Kathleen Sebelius is also offering $87 million to the states to create what she calls “health-care-data-pricing centers.” 

Poynter continues, saying the centers will make pricing transparency more local and user friendly than the giant data file. Brill says the report “should become a tip sheet for reporters in every American city and town, who can now ask hospitals to explain their pricing...If your medical insurance requires you pay a percentage of a procedure’s cost, that’s very useful information.”

When are reporters going to call their bluff when speakers wax lyrical about the joys of good guys with guns stopping bad guys with guns? Instead of spreading these fantasies, interview people who train others in the defensive use of  handguns. Or talk to police and military firearms instructors and combat veterans on how difficult it can be to overcome the normal resistance to shooting another person.

Look at news stories that describe how many rounds officers fired in armed confrontations; adrenalin does nothing to steady the gun hand or restrain how many times an officer pulls the trigger. And these are the best we have. 

I’ve used handguns for more than 50 years. I passed the official Ohio 12-hour concealed/carry course for a CityBeat cover story. If anyone thinks that training prepared them to provide armed response in schools, movie theaters, malls, etc.,  they’re suffering a potentially deadly delusion. It’s time reporters began to add that context to the debate of guns in our society. 

College campuses are perfect for training student reporters. These schools typically are rich with conflicts of interest, executives with edifice complexes, misspent millions, and bureaucrats eager to escape blame or avoid offending alumni. The Columbus Dispatch reported this example last week about suburban Otterbein University, a United Methodist four-year school.  

It said Otterbein agreed to stop requiring students involved in sexual-assault cases to sign confidentiality agreements because student newspaper journalists discovered it was violating federal law. After initially denying it, the Dispatch reported, an Otterbein official told reporters for the student newspaper that he didn’t realize Otterbein had had victims, as well as others, sign a nondisclosure clause. 

“We just followed the bread crumbs,” Chelsea Coleman, a 21-year-old journalism and public relations major who wrote the Tan & Cardinal story with another student, told the Dispatch

One need not agree with Nobel-winning economist Paul Krugman to appreciate his recent criticism of how news media handle stories involving expertise. In his New York Times op-ed column, Krugman singles out the Washington Post but he could have included many if not most news media. 

Citing a controversial study by Harvard economists Carmen Reinhart and Kenneth Rogoff, the Post warned that Americans are “dangerously near the 90 percent mark that economists regard as a threat to sustainable economic growth.” Krugman pounced. “Notice the phrasing: ‘economists,’ not ‘some economists,’ let alone ‘some economists, vigorously disputed by other economists with equally good credentials,’ which was the reality.” 

Reporters can be too eager to substitute formulaic brevity for accuracy: doctors say, psychologists say, weight loss experts say, police say, reporters say, etc. My advice: beware of any news story that identifies someone as an “expert” without a clear explanation of their expertise. 

 
 
by Ben L. Kaufman 05.01.2013
Posted In: News, Media Criticism, Media, Ethics, Terrorism at 09:48 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 5.1.2013

Media musings from Cincinnati and beyond

In a disturbing decision, public radio’s Radiolab (WVXU-FM 8 p.m. Sundays) gave Cincinnatian Phil Heimlich critical control over its March 5 program on Phil’s dad, Henry Heimlich. 

Phil arranged the interview with the aging physician, for whom the Heimlich Maneuver is named. However, producer Pat Walters had to promise to exclude the voice of Phil’s estranged younger brother, Peter, from any subsequent broadcast.  

Peter is a scathing critic of their father’s therapeutic claims for the Maneuver and more recent medical experiments. 

Phil told Curmudgeon that he feared Walters would ask their father about the troubled family relationships. “Like any son, I’m somewhat protective of him,” Phil said. “He’s 93 . . . We don’t let just anybody come up and interview him.” 

Peter told Curmudgeon that he was unaware of this bargain when he cooperated with Walters for the Radiolab story.

I have no trouble with Phil’s setting conditions for arranging the interview. My beef is with Radiolab. It could have refused. Similarly, I’m not going into Heimlich’s therapeutic theories and claims; I’m writing about Radiolab’s handling of the story. 

I’m troubled by Radiolab’s willingness to silence an important critic and a source of its information in exchange for access to the elder Heimlich. Further, if Walters failed to tell Peter about his deal with Phil, that’s unethical, especially since Walters told Peter, “I want you to speak for yourself.”  

Peter elaborated in a recent email to Curmudgeon: “I was first approached by Radiolab last August when they asked to interview me for broadcast. I wasn't informed that, five months earlier, they'd cut the censorship deal, so they obtained my interview under false pretenses. Further, in the following months, Radiolab producer Pat Walters took up hours of my time, encouraging me to provide him with information and documents. I only learned about the censorship deal a couple weeks ago, when the program disclosed it on their website. If I'd known that Radiolab was this underhanded, I wouldn't have given them a minute of my time -- and I'd encourage other sources to keep their distance.”

Over the years, Peter has dealt with lots of reporters. I asked, "Have you encountered this kind of deal before?" 

Peter responded, “I've never heard of a deal like this . . . and how many other Radiolab stories have included deals like this?”

Radiolab’s website includes a link to the 25-minute program, including the interview with Heimlich. Radiolab’s website text says:

“In the 1970s, choking became national news: thousands were choking to death, leading to more accidental deaths than guns. Nobody knew what to do. Until a man named Henry Heimlich came along with a big idea. Since then, thousands and thousands — maybe even millions — have been rescued by the Heimlich maneuver. Yet the story of the man who invented it may not have such a happy ending.

“Producer Pat Walters wouldn't be here without the Heimlich maneuver — it saved his life when he was just 11 years old. And one day he started wondering - who was Heimlich, anyway? And how did he come up with his choking remedy? Pat had always kinda assumed Heimlich died in the mid-1800s. Not so. The man is very much alive: he's 93 years old, and calls Cincinnati, Ohio, home.”

Given the conflict of interest, letting choking survivor Walters do the interview was a mistake. Here are the guts of Radiolab’s online Producer’s Note: 

“We made some minor changes to this story that do not alter the substance.

“(W)e removed the audio of Peter Heimlich, Henry Heimlich’s son, from the version now on the site. When we approached Henry’s other son Phil to arrange an interview with his father, one of Phil’s conditions was that we not air audio of Peter. We thought he’d waived that provision in a subsequent conversation but he contends he did not. So we are honoring the original request.”

The version available online begins with a light-hearted exchange among Radiolab personalities in their WNYC studio of New York Public Radio. The conversation between Walters and Henry Heimlich at Heimlich’s home maintains that chummy tone. 

Then Walters shifts to controversies over Heimlich’s Maneuver to resuscitate drowning victims and other medical theories. Walters also interviews experts who disagree with Heimlich. When Walters lets Heimlich speak for himself, the physician accuses critics of jealousy and self-interest.  

Walters lets the American Red Cross explain why it (quietly) abandoned decades of support for the Maneuver as the first response to choking and returned common backslaps.

“Nonsense,” Heimlich responded. 

The Red Cross also abandoned Heimlich’s name for its maneuver. Now, it’s “abdominal thrusts.” Heimlich says abdominal thrusts are not the same as his Maneuver and he’s offended by the whole affair. 

Peter —  who provided emails from which I worked — continues to press Radiolab on its decision to erase his voice from its broadcast. Its latest response refers him to the program’s original online statements.

Stunning, avoidable reporting mistakes followed the Boston Marathon bombing. They began when the New York Post said a Saudi man was hospitalized, under guard and might be a bomber. Days later, as the hunt ended, CNN said the  captured younger suspect, Dzhokhar Tsarnaev, was driven away by police. CNN said Tsarnaev was not wounded or his wounds were so slight that no ambulance was required. Wrong. He left in an ambulance; his wounds were so serious that it was unclear when he would speak to interrogators or appear in court.

Was there a gun battle after a Watertown resident saw the wounded man in his boat and called police?  Some media say no gun was found or the 19-year-old didn’t shoot. 

Speaking of mistakes, Businessinsider.com described another blunder when reporters didn’t name sources or verify leaks. “According to a source at CNN, the network was the first to report that a suspect had been identified. Anchor John King sent in a  report around 1 p.m. that a source ‘briefed’ on the investigation had told King a positive identification had been made. CNN Washington bureau chief Sam Feist approved that report, according to the source.

“According to the source, who was reviewing internal email logs, Fran Townsend was the first at the network to say that an arrest had been made. ‘As I think everyone knows, we really fucked up. No way around it,’ the source said.

“The source said that the network's email network went quiet for a 15-minute period shortly after the retraction — ‘so people [were] either being more cautious or getting yelled at.’

“Townsend's report came around the same time as other outlets, including the Associated Press and the Boston Globe, also reported an arrest, so it is not clear whether CNN was the first to make the mistake . . . Wednesday's false arrest reports also drew a scathing rebuke from the FBI, which urged the press ‘to exercise caution and attempt to verify information through appropriate official channels before reporting’."

This is shabby journalism. CNN went with a report attributed to someone who had been briefed by someone who knew something. No names. No identifiable links to investigation. Simply assertions. We could have waited until CNN verified or debunked the report but editors fear that hesitation can drive viewers to other, less scrupulous sources. At least Businessinsider.com appeared accurate in its use of its unnamed CNN sources. 

Social media — better called anti-social media in the aftermath of the marathon bombings - spread so much misinformation and falsely accused so many young men that the FBI had to release images of its suspects: the Tsarnaev brothers. It was the only way to protect wrongly accused men from vigilante justice, even though the suspects might be following the chase on their cellphones. 

London’s Daily Mail reported some inadvertent humor among the errors:  

Boston’s Fox 4 scrolled across the bottom of the screen that the suspect sought in Watertown was “19-year-old Zooey Deschanel.” Alerted to her new and unwanted celebrity, Uproxx.com said, the 33-year-old star of the Fox sitcom, New Girl, tweeted, “Whoa! Epic closed captioning FAIL!” 

Gawker.com said NBC anchor Brian Williams cut to New England Cable News for an update on the Watertown chase and listeners heard an unnamed reporter, “Oh, you’re not listening? Well, I don’t know shit.”  

It’s no surprise that Rupert Murdoch’s New York Post was unmatched for sheer bloodymindedness. Here’s the HuffingtonPost.com summary: 

The Post said 12 people had died, when only three had; it said a Saudi man was a “suspect” in “custody” when he wasn't; and it splashed pictures of two young “BAG MEN” on its front page even though it did not know whether they were suspects. They were innocent. One was 17 years old; he told the Associated Press that he was “scared to go outside.” And that doesn’t include Post doctoring the photo of an injured spectator to hide her leg wound. 

Rather than apologize, Murdoch blamed others outside the Post.  

Murdoch’s Post wasn’t alone in falsely accusing men of being bombers. The LA Times said “Reddit is apologizing for its role in fueling the social media witch hunts for the Boston bombings suspects. The social news website . . . became a place for amateur sleuths to gather and share their conspiracy theories and other ideas on who may have committed the crimes. The online witch hunts ended up dragging in several innocent people, including Sunil Tripathi, a 22-year-old Brown University student who went missing last month (and has since been found dead). 

“After viewing the FBI's photos of the suspects Thursday, Redditors became convinced that Tripathi was one of the bombers, with countless posts gleefully pointing out the physical similarities between Tripathi and Suspect No. 2, who ended up being 19-year-old Dzhokhar Tsarnaev. The growing wave of suspicion surrounding Tripathi led his family to release a statement the next day saying they knew ‘unequivocally’ that their son was not involved.

“On Monday, Reddit General Manager Erik Martin posted a lengthy apology on the site, saying the crisis ‘showed the best and worst of Reddit's potential.’ He said the company, as well as several Reddit users and moderators, had apologized privately to Tripathi's family and wanted ‘to take this opportunity to apologize publicly for the pain they have had to endure. We all need to look at what happened and make sure that in the future we do everything we can to help and not hinder crisis situations,’ the post said. ‘Some of the activity on Reddit fueled online witch hunts and dangerous speculation which spiraled into very negative consequences for innocent parties. The Reddit staff and the millions of people on Reddit around the world deeply regret that this happened’."

Reddit said it does not allow personal information on the site in order to protect innocent people from being incorrectly identified and "disrupting or ruining their lives," according to the LA Times. "We hoped that the crowdsourced search for new information would not spark exactly this type of witch hunt. We were wrong," Reddit’s Martin continued. "The search for the bombers bore less resemblance to the types of vindictive Internet witch hunts our no-personal-information rule was originally written for, but the outcome was no different."

The LA Times added valuable context to what followed the bombings: they “were the first major terrorist attack on American soil in the age of Facebook, Twitter and Reddit. But the watershed moment for social media quickly spiraled out of control as legions of Web sleuths cast suspicion on the innocent, shared bad tips and heightened the sense of panic and paranoia.” The LA Times added that Boston police asked “overeager” Twitter users to limit what they posted because that overly detailed tweets could compromise officers' position and safety.

Detroit Free Press editors published a detailed online illustration of how to make a pressure cooker bomb, like that reportedly used by the Boston bombers. When their brain fart passed, they took down the instructions and images. Of course, now, anyone can turn to Jimromenesko.com screen shot of the Detroit Free Press illustration . . . 

Newcomers to the Tri-State puzzle over the lifelong identification with high/prep school. When a Cincinnatian was involved in the emergency surgical response to the Boston Marathon bombings, the Enquirer noted he went to St. X. Only later did Our Sole Surviving Daily tell us he was graduated from UC’s medical school before going off to Boston for his surgical residency.  


 
 
by German Lopez 04.24.2013
Posted In: Mayor, Media, Media Criticism, Budget at 05:30 PM | Permalink | Comments (1)
 
 
mark mallory

Mayor Shrinking Staff Budget Despite Raises

'Enquirer' riles up angry readers with incomplete report

Even though some members of Mayor Mark Mallory's staff are getting double-digit raises, the mayor's budget is actually being downsized to rely on less staff members, ultimately shrinking the mayor's office budget by $33,000 between July 1 and Dec. 1.

Some of Mallory's staff obtained raises because they will be taking up the former duties of Ryan Adcock, who left earlier in the month to help lead a task force on infant mortality and will not be replaced.

The Cincinnati Enquirer reported the raises earlier today, but the story at first did not mention that the budgetary moves will ultimately save the city money. The "Enquirer exclusive" includes a "tell them what you think" section in which citizens can email the mayor's office and copy Enquirer editors. The story was later updated to include the overall savings, though The Enquirer posted a separate blog titled, "Mallory getting an earful on raises," which was a collection of angry emails to the mayor based on the original version of the story.

CityBeat acquired a memo written by Mallory that outlines the rest of the plan, which will produce savings: "I will not replace Ryan Adcock on my staff. Instead, I have divided his responsibilities among my remaining staff. In addition, I will not hire the two part-time staffers that I had considered hiring. The additional work in the office will be supplemented by unpaid interns.

"In addition, I have enacted internal savings in order to return $20,000 from my FY 2013 office budget to be used for the FY 2014 city budget. Finally, in preparation of the Mayor’s Office Budget for FY 2014, I am reducing my office budget by $33,000 for the remaining 5 months of my term."

Mallory spokesperson Jason Barron says the mayor will also not be replacing staff that leaves from this point forward, which could produce more savings down the line.

As of 6:30 p.m., The Enquirer's homepage still prominently displayed the story out of context, suggesting that the raises will add to the city's $35 million deficit.


Shawn Butler, the mayor's director of community affairs, was given an 11-percent raise; Barron, the mayor's director of public affairs, was given a 16-percent raise; and Arlen Herrell, the mayor's director of international affairs, was given a 20-percent raise. Adcock also obtained a 20-percent raise briefly before leaving, which Barron described to CityBeat as a budgetary technicality.

Since Mallory is term-limited, Barron says the savings will only apply to Mallory's remaining five months. The mayor who replaces Mallory in December will decide whether to keep or rework Mallory's policies.

Last year, Barron was paid $66,144 in regular pay, Butler was paid $71,349, Herrell was paid $59,961 and Adcock was paid $66,049, according to the city's payroll records. But Barron explained that those numbers were higher because last year happened to have an extra payday. Under normal circumstances, Barron is paid $62,740 a year, Butler is paid $67,760, Adcock was paid $62,740 and Herrell is paid $62,031.
 
 
by Ben L. Kaufman 04.17.2013
Posted In: Government, Media Criticism, Media at 09:34 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 4.17.2013

Media musings from Cincinnati and beyond

• Tuesday’s Enquirer abandoned its traditional timidity and published bloody color images of victims of Boston Marathon bombings. Good. I’m sure also there were images too ghastly for the breakfast table, but the shift is welcome. The inside image of an elderly runner knocked down by the blast and framed by Boston cops running toward the explosion was another good decision. He collapsed as the blast surge hit him in the midst of other runners. We saw that on TV/online. It was one of the earliest viral images. NPR said the 78-year-old man stood and walked to the finish line, saying he hadn’t run 26 miles to quit.

HuffingtonPost.com quickly repeated this potential calumny: “Investigators have a suspect — a Saudi Arabian national — in the horrific Boston Marathon bombings, The (New York) Post has learned. Law enforcement sources said the 20-year-old suspect was under guard at an undisclosed Boston hospital.”

About the same time, Massachusetts and Boston officials were telling journalists they had no suspects.

I recall how authorities initially sought someone who looked like an Arab after the Murrah Federal Building in Oklahoma City was bombed in 1995. How do I know? It was all over the news media. As the current FBI website puts it,  “Coming on the heels of the (first) World Trade Center bombing in New York two years earlier, the media and many Americans immediately assumed that the attack was the handiwork of Middle Eastern terrorists.” 

Two white non-Arab Americans were convicted of the bombing. The only “Arab” link was murderer Timothy McVeigh’s military service in the first Iraq invasion, Desert Storm, where he won a Bronze Star. Meanwhile, conspiracy theorists continued to weave elaborate links between the Oklahoma City bombers and Arabs.  

Everyone with a microphone seems to be telling us the investigation of the Boston bombings will be complex and unhurried. Many recall how long it took to abandon suspicion of security guard Richard Jewell as the Atlanta Olympics bomber. It took two years to identify Eric Rudolph as the bomber and another five to arrest him. False leads will abound and forensic evidence will be sought, collected and analyzed. Some will be helpful, some will be misleading. With so many journalists present, initial coverage largely was self-correcting. The rumor of seven more bombs or a bomb at the JFK library was quickly spiked. The story that local officials blew up a third bomb lasted a little longer. That was half-correct: They blew up a package/backpack but it was not a bomb. There were only two bombs as of this writing. 

Everyone with a microphone seems to be saying the Boston bombing investigation will be complex and unhurried. Many recall how long it took to abandon suspicion of security guard Richard Jewell as the 1996 Atlanta Olympics bomber. False leads will abound and forensic evidence will be sought, collected and analyzed. Some will be helpful, some will be misleading. 

• If bombers hoped to create terror, the Boston Marathon was a smart choice: there would be lots of images from cell phones and the news media. It fits my theory of 9/11: the initial 2001 attack on the World Trade Center tower was timed to assure the news media would get full coverage of the jetliner flying into the second tower. 

• Moving on from bloodshed, Rachel Richardson’s Enquirer story about dogs in the workplace was a smart story, especially part about socialization being vital to a dog fitting in.  

And she pushed my nostalgia button. My first job out of college was night editing a daily paper in Italy. I bought a Belgian Shepherd (Groenendael) pup and named him Loki for the Norse trickster. His mother was a part-wolf/mountain shepherd's companion and father was an Italian ex-Army K9. With long, silky black coat, a plume of a tail, alert eyes and ears, Loki was an unbeatable chick magnet.  

His socialization comprised strolling Rome, riding and waiting in my car, joining me in bars and restaurants, and lying under my desk at the Rome Daily American at night when I was the only journalist. I didn't know the breed is famous/infamous for one-person loyalty and instinct to protect: person, possessions, etc.

Loki didn’t approve of anyone approaching my desk when I was in the back shop where type was set, pages were composed and the press run. Anyone else would bring him to his feet, ears back, shoulder blades up, teeth bared . . . but silent. Even as a pup, he could be menacing. “Lupo siberiano,” or Siberian wolf, was the Roman nickname for the breed. 

Night messengers who brought engraved zinc plates — photos for every edition in that ancient era of hot type and flatbed press — quickly learned to avoid the newsroom and come directly into the back shop. Loki was a force to be accommodated. 

Away from the office, he’d curl up on my Sunbeam Alpine’s passenger seat and bite anyone who was silly enough to reach into the car in hopes of a quick theft.

He rarely let go before I returned and that could create Roman opera buffa. Loki’s victim typically threatened to call police about my vicious dog and — without telling Loki to let go — I offered to help by shouting for police. We never did call for police. When released, the would-be thief unfailingly walked away, cursing me for enticing him with an open sports car into what he hoped was a crime of opportunity. 

When I worked days, Loki stayed home nearby. His socialization didn’t accommodate the chaos of a small, crowded newsroom with strangers coming and going. 

Again, thanks for the reminder: fun, smart and god help us, mindful of Enquirer watchdog obligations.

• As anticipated here, the Cleveland Plain Dealer is following other Newhouse dailies by reducing home deliveries to three days a week: Sunday and two days to be named later. The PD says it will print seven days a week for street sales. It also plans to fire about a third of its newsroom staff.  It’s a sad demise of what long was Ohio’s best daily. 

• The Enquirer business section headline was “Survey: Downtown seen as more positive.” That’s also what the story said, based on what Downtown Cincinnati Inc. told the paper. The accompanying photo showed people playing in Washington Park in Over-the-Rhine. People feeling positive downtown just weren’t photogenic. 

• Read Gina Kolata’s April 7 New York Times story on a new understanding of the role of red meat in heart trouble. It’s among the best story telling in a long time. It’s a complicated subject but she draws us in with researchers sitting down to sizzling sirloin breakfast “for the sake of science.” It gets even better as she explains that the science involves  “a little-studied chemical that is burped out by bacteria . . . “ Talk about imagery. Send photos.  

• NPR is killing its Monday-Thursday afternoon call-in show, Talk of the Nation, and we’ll all be poorer for it. Talk of the Nation involves civil, lengthy discussion of timely topics. NPR is working with Boston’s WBUR to create a program for Talk’s 2-4 p.m. time slot. NPR says member stations wanted a program more like Morning Edition and All Things Considered in the afternoon and evening. Too bad. Expect lots of canned (and cheaply produced) interviews that seem to be the promise of the new show. 

• Journalists should refuse to name sources to whom they’ve promised confidentiality. The corollary, of course, is to ask first whether we’re willing to serve time for contempt of court if we reject a judge's demands that we break our word and name our source(s). In that sense, we probably don’t think it will happen to us and almost mindlessly promise confidentiality to encourage sources to talk to us. 

So when there is a court confrontation, the refusenik journalist typically is cast as the hero and the judge as a mindless apparatchik and/or tool of the prosecutor. That’s too simple. Reporters are free to ask their sources to release them from their promise of confidentiality. Judges should compel testimony only when prosecutors have used every other way to identify reporters’ sources and silence could pervert justice. Judges are on the hot seat as much as reporters. 

The latest unresolved contest involves Jana Winter who quoted unnamed law enforcement personnel when she reported that Aurora, Colo., gunman James Holmes sent an incriminating notebook to his psychiatrist before massacring moviegoers. FoxNews.com’s Winter said the notebook was filled with violent notes and drawings. Now that the apparently accurate information is out, I don’t see how the sources’ identities matter to a fair trial if there ever is one. 

Rather, I like what Mark Feldstein, a journalism professor at the University of Maryland, told the New York Times: “If you required reporters to disclose their sources every time there was a minor leak in a high profile criminal case, the jails would be filled in America with journalists.”

• London’s Daily Mail reports the auction of a log book kept by the RAF navigator whose “bouncing bomb” breached a vital German dam during World War II. The raid was portrayed in the film, The Dambusters. The Daily Mail’s story was spoiled only by a photo of the unique bomb being dropped by a twin-engine plane; Dambusters flew four-engine Lancaster heavy bombers. 

• Former British Prime Minister Margaret Thatcher is loathed to degrees that W and Obama cannot imagine. Her death last week sparked national demonstrations of joy even as the government and palace hoped that her almost-state funeral in London could be protected from demonstrators. Haters danced in the street, daubed “Rust in Hell” about the Iron Lady, and sang “Ding, Dong, the Witch Is Dead.” That forced BBC to decide whether to play that song from the Wizard of Oz movie on BBC radio shows dedicated to hit songs or on news programs about Thatcher’s life and death. The song reportedly became No. 1 on iTunes before the funeral and it was headed for the top of the pop charts, pushed by Thatcher haters. At last report, BBC’s director general said only a 5-second snippet would be allowed on the main radio channel. New to his job, he pissed off everyone. 

• Patrice Lumumba was the Congo’s first prime minister after Belgium granted independence to the huge, potentially wealthy and criminally unprepared colony. He was murdered not long before I began working on the Congo border in Northern Rhodesia. He already was a martyr-hero of the Left when I studied African anthropology in London.

Lumumba’s abduction, torture and murder were popularly assumed to be a CIA operation, working with Belgians, rebels in copper-rich Katanga province, and others who coveted the Congo’s mineral wealth and mines.

Now, a curious news story in London’s Telegraph says Britain’s worldwide Secret Intelligence Service (MI6) engineered Lumumba’s death. More curious is the weight it gives to a second-hand source. It quotes Lord Lea of Crondall quoting Baroness (Daphne) Park of Monmouth, who was the senior MI6 officer in the Congo then, as saying  she "organised it.” 

Lord Lea told the Telegraph, "It so happens that I was having a cup of tea with Daphne Park – we were colleagues from opposite sides of the Lords – a few months before she died in March 2010. She had been consul and first secretary in Leopoldville, now Kinshasa, from 1959 to 1961, which in practice (this was subsequently acknowledged) meant head of MI6 there. I mentioned the uproar surrounding Lumumba's abduction and murder, and recalled the theory that MI6 might have had something to do with it. 'We did,' she replied, 'I organised it.'"

The Telegraph said Lord Lea claimed Baroness Park reasonably was concerned that Lumumba might be a communist siding with Soviet Russia. After all, African and Asian independence leaders like Lumumba, South Africa’s Mandela and others often found their most active Cold War support mainly in Moscow and the wider Communist movement. 

Initially blaming the CIA wasn’t irrational. By Lumumba’s death in 1961, the CIA had engineered the overthrow of elected governments in Iran and Guatemala and botched the Bay of Pigs invasion to topple Cuba’s Fidel Castro. 

Belgium apologized in 2002 for failing to prevent Lumumba’s death. In 2006, the Telegraph said, “documents showed the CIA had plotted to assassinate him but the plot was abandoned.”

 
 
by Ben L. Kaufman 03.20.2013
Posted In: Media, Media Criticism, Ethics, Religion at 07:56 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 3.20.2013

Media musings from Cincinnati and beyond

Amanda VanBenschoten’s reporting on both sides of the river has won her the new position of Northern Kentucky news columnist at the Enquirer. We’ve been friends since she was an undergrad in my ethics class. I had the pleasure of holding up a copy of the NKU’s paper, The Northerner, and showing our class her first page 1 byline. She was editor of NKU’s paper, The Northerner, and worked for a Northern Kentucky weekly where she regularly broke stories ahead of daily reporters. I warned the then-editor of the Kentucky Enquirer to follow Amanda’s work because, “she’ll eat your lunch.” Soon after, that wise editor hired Amanda. I’m looking forward to Amanda finding her own voice after years of quoting others. 

Scott Aiken died this month. We’ve been colleagues and friends for more than four decades. My wife and I moved to Cincinnati in 1967 and subscribed to the Enquirer. I called Scott to compliment the analyses of foreign events for which he’d been hired on the Enquirer editorial page. After swapping tales about our work overseas and people we knew there, he offered to introduce me to Bob Harrod, the local editor, who hired me for weekend reporting. It was the perfect antidote to grad school. That began 30-plus years at the Enquirer for me. Scott and I stayed in touch after he left daily journalism for corporate public relations. Our friendship survived my reporting of accusations of illegal wiretapping by Cincinnati Bell; Scott was head of the telephone company’s public relations. Our last lunch shared stories of his and Anne’s visit to Rome. Sheila McLaughlin’s obit on March 9 covers his career admirably, including Scott’s accidental matchmaking for a young reporter/colleague. 

•  Urbi et orbi. Accusations of omission and commission by Pope Francis when he was a priest and Jesuit leader during Argentina’s murderous “Dirty War” demonstrate how religious leaders risk charges of collaboration when a dictatorship falls. Recent examples taint the Russian Orthodox Church and South Africa’s Dutch Reform Church. But it’s a rare priest who rises to the modern papacy without the historians, news media and others questioning their careers. Pius XII is accused of being too close to Nazi Germany as diplomat Cardinal Pacelli before World War II. John XXIII was the subject of debate whether, as a chaplain sergeant in World War I, he gave Italian troops the order to leave their trenches, “go over the top” and attack. Fourteen-year-old Joseph Ratzinger was drafted into the Hitler Youth near the end of World War II, something everyone learned when he became Benedict XVI. 

The 200-plus complaints about papal coverage moved NPR ombudsman Edward Schumacher-Matos to admit he, too, was “pope-ed out.” One listener wondered if NPR stood for National Papal Radio? Schumacher-Matos blogged that “NPR aired 69 stories since Pope Benedict XVI announced his resignation Feb. 11 and Pope Francis was selected as his successor Wednesday. That averages out to about two radio magazine or call-in segments per day, not including the steady drumbeat of shorter items delivered by hourly newscasts that are not transcribed. Most of the complaints have concerned the 47 stories that aired in the four weeks between the day after Benedict announced his resignation and the morning before Francis was announced — a period during which there was less major news about the subject and more ‘horse-race’ speculation about who might be selected.” 

Of course, there was a Cincinnati connection to the papal election: Janice Sevre-Duszynska, a contributing writer to Article 25, Cincinnati’s street paper dedicated to human rights, was detained by Italian police for demonstrating at the Vatican for women’s ordination. The French news agency, AFP, missed her connection to Article 25, identifying her only as “an excommunicated female priest” from Lexington, Ky., and a member of the Association of Roman Catholic Women Priests. It was unclear whether Sevre-Duszynska was arrested or removed as a distraction when cardinals assembled to elect a new pope. AFP did not respond to CityBeat questions about her detention. She was dressed in liturgical robes and carrying a banner, “Women Priests are Here.” AFP quoted Sevre-Duszynska as saying, "As the cardinals meet for their conclave to elect the new pope, women are being ordained around the world! There are already 150 female priests in the world. The people are ready for change."

Much as I would have loved to be back in Rome covering the election of the pope, there was an even better assignment that kicked my envy into overdrive. The Economist sent a reporter on 112-day road trip through and around Africa. I once hoped to travel the mythic Cairo Road from Capetown to Cairo. Not going to happen. The Economist’s reporter did that and more. He found more cause for cautious optimism than is reflected in typical stories of rebellion, massacre, poverty, disease and stolen elections. 

Why did Cincinnati Business Courier take down its online story about Henry Heimlich’s attempts to save his reputation and that of his Heimlich Maneuver? Granted, it wasn’t flattering, but it didn’t go beyond what Curmudgeon has reported.  Reporter James Ritchie forwarded my request for an explanation and editor Rob Daumeyer responded, “Thanks for asking, but we don't have anything to add for you.”

I like the tabloid Enquirer. I worked on daily and weekly tabloids overseas; it’s a familiar format. Whether readers enjoy turning pages to find stories promoted on section covers is uncertain; with logos, ads and visuals, there’s little else.  Inside, long stories jump from page to page to accommodate reduced page size. I hope Enquirer editors recognize the power of the back page in each section and treat it as prime news space.  And I’m looking forward to reporters and editors learning to produce sharp, short stories suited to tabloids; it still reads like the old Enquirer

Curmudgeon Notes on Feb. 20 shouldn’t take credit for Sen. Rand Paul’s filibuster over Obama’s assassination by drone. However, the Kentucky Republican echoed Curmudgeon’s anxieties whether Obama will use drones to kill Americans in our country.  To his credit, Paul’s almost 13-hour standup routine forced an answer from prevaricating Attorney General Eric Holder. Holder’s letter repeated and answered Paul’s question: "Does the President have the authority to use a weaponized drone to kill an American not engaged in combat on American soil? The answer to that question is no.” Perfectly clear? No. Who defines combat? Deadly confrontations with feds at Ruby Ridge, Wounded Knee, or David Koresh’s Branch Davidian Ranch near Waco, TX?  

Enquirer’s Cliff Peale is probing the costs of post-secondary education and how many recent debt-burdened college grads can’t find full-time employment requiring their costly degrees. Coincidentally, Cincinnati Business Courier reports how local vacancies for skilled workers threaten the region’s economy. Is the conventional wisdom — everyone must earn a BA or more — undermining our economic security? Maybe Peale can probe high school curricula and counseling to see if capable students are being steered away from well-paid blue collar careers and into crippling debt for degrees of dubious value. Maybe it’s time to interview welders, carpenters, plumbers, electricians, auto mechanics, etc., to find out what their ROI (Return on Investment) is. 

It’s an old problem: courtiers mistaking their privilege of emptying the king’s chamber pots for royal power. Poynter.org reports this example from the University of Maryland’s Capital News Service:

Dana Rosenzweig, a staffer for Vice President Joe Biden, ordered Capital News Service student reporter Jeremy Barr to delete photos he took at an event in Rockville, Md., when Biden announced an anti-domestic violence initiative

Barr quoted Rosenzweig, saying, “I need to see your camera right now.” She called Barr’s presence in the non-press area an “unfair advantage” over the other members of the media (whatever that meant). Rosenzweig watched him delete the photos, Barr said, and then she looked at Barr’s iPhone to make sure no photos were saved there. 

“I assumed that I’d violated a protocol,” Barr told Capital News Service. “I gave her the benefit of the doubt that she was following proper procedures.”

J-school Dean Lucy Dalglish complained in a letter, saying, “Rockville is not a third-world country where police-state style media censorship is expected.” Biden press secretary Kendra Barkoff responded with an apology to Dalglish and Barr. 

My comment: Dalglish is a lawyer. Before taking the dean’s job she was executive director of the Reporters Committee for Freedom of the Press. It’s ironic that her student reporter didn’t know there is no “protocol” or “proper procedures” that required him to give up his images. He should have held on to his images and phone and told Rosenzweig to fuck off.  

Intimidating a student reporter (above) wasn’t a first for Biden’s staff, jimromenesko.com added. “After the vice president made a remark during the presidential campaign that Republicans would put voters ‘back in chains,’ Politico’s Jonathan Martin reported the veep’s staff ‘tried to edit media pool reports for any potential landmines that could be seized on by Republicans and even hovered at close range to eavesdrop on journalists’ conversations with attendees at Biden rallies’.”

Republicans evince an unnatural fascination with our dead ambassador at the U.S. consulate in Benghazi. Often, in their frenzy of blame, Obama critics mistakenly call the torched facility the “Embassy.” Ignorance now appears to be nonpartisan. Maybe repetition has warped liberal minds.  For instance, in her blog on the thedailybeast.com, Caitlin Dickson repeated the error. In Libya, our embassy is in Tripoli, the capital.  

Jimromenesko.com says media worldwide were suckered by a satirical column on the Internet about Nobel-winning economist, professor, columnist and blogger Paul Krugman declaring bankruptcy. 

The Boston Globe’s boston.com wasn’t immune. Under the headline, “Paul Krugman Files Chapter 13 Bankruptcy,” someone using the nom de plume “Prudent Investor” wrote that “Paul Krugman, the king of Keynesianism and a strong supporter of the delusion that you can print your way out of debt, faces depression at his very own doors.  According to this report in Austria’s Format online mag, Krugman owes $7.35 million while assets to his name came in at a very meager $33,000. This will allow the economist and New York Times blogger to get a feel of how the majority of Americans feel about their dreadful lives . . . “

Romenesko says Globe editor Brian McGrory told Washington Post’s Erik Wemple, “The (Krugman) story arrived deep within our site from a third party vendor who partners on some finance and market pages on our site. We never knew it was there till we heard about it from outside.” The paper, McGrory says, did “urgent work to get it the hell down” from boston.com. McGrory adds, “The idea that we’d have a partner on our site is actually news to me” and the Globe plans to “address our relationship with that vendor.”

My comment: the editor of New England’s dominant daily has a “third party vendor” who provides content for business  pages and the editor doesn’t know what that content is? 

Paul Krugman, who isn’t bankrupt (above), responded tongue in cheek on his New York Times blog, The Conscience of a Liberal. “OK, I’m an evil person — and my scheming has paid off. On Friday I started hearing from friends about a fake story making the rounds about my allegedly filing for personal bankruptcy; I even got asked about the story by a reporter from Russian television, who was very embarrassed when I told him it was fake. But I decided not to post anything about it; instead, I wanted to wait and see which right-wing media outlets would fall for the hoax. And Breitbart.com came through! Now, if you’ll excuse me, I have to go give a lavishly paid speech to Friends of Hamas.”

Weekly Standard senior writer Matt Labash’s March 18 column suggests he’d be a great guy to meet in a bar. Here’s a sample: “ . . . there are enough headline-hunting researchers making enough questionable discoveries (about health) that the four shakiest words in the English language have come to be, ‘a new study shows’.” And here’s another:  “I am a professional journalist. It’s my job to pretend to know things that I don’t.” 

 
 
by Ben L. Kaufman 03.11.2013
Posted In: Media, Media Criticism at 08:31 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
enquirer2

New 'Enquirer' Tabloid Out Today

Ben Kaufman says it looks nice, arrived on time

Enquirer reporters and editors should be satisfied with their initial tabloid effort. Today’s inaugural edition — smaller and printed in Columbus — is a curious hybrid. It arrived on time. It feels and looks like a tabloid, but it reads like a familiar Enquirer rather than something exciting and new. 

That might not be bad. Others — who haven’t spent 50-plus years in the newspaper and wire service trade and worked on two tabloids — will decide whether the tabloid Enquirer works well enough to buy. That’s important because print ads bring in many times the cash of online ads.

Page 1 is a showcase. Catch the readers’ attention to turn them inside to highly promoted stories. That’s tabloid. Enquirer designers have been refining this for months on larger pages last printed yesterday.

Page 2 is weather and other stuff. My question: Will older readers complain about the small type? Readers who need glasses probably are the majority.

The organization of the rest of the paper is familiar and most stories are short. Good. Few stories today require more than that, especially one that continues for days and weeks. Regular readers will learn enough. Readers who are unsatisfied can learn more elsewhere without abandoning the Enquirer. It would be no crime if longer versions appeared on Cincinnati.com. That could be a productive synergy.

If there is a problem in the news pages, it’s the black/white inside news photos. Sports suffers most. Too many are too small, too dark. That could be an inking problem on the new Columbus Dispatch presses. If not, it would be ironic if the new Enquirer format meant fewer inside color photos and photographers having to relearn black-and-white photography.

And small news photos. Here’s where the format cramps. A large photo doesn’t leave much room for type and there is a limit to how many times readers will go to another page to learn more about the pictured event.

The special promotional section about the paper — with names and images of the staff — is a keeper in addition to the existing online contact list. It was good to see old colleagues and friends looking well and to put faces to new names. 
My one complaint is that the shift in headline type. Now, news stories and ads that imitate news stories now have the same or similar bold black headlines. That’s bad. Previously, news and ads had starkly different type faces. That was an honest effort to alert readers to the difference. I hope the Enquirer will find a new type face for ads since the bold, black headlines work for tabloid news.

Having nursed a new daily to life years ago, I still can recall the pleasure of holding that first edition. I hope Enquirer journalists know that feeling today.
 
 
by German Lopez 03.07.2013
Posted In: Economy, Budget, Media, News, Privatization, Parking at 10:21 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
city hall

Morning News and Stuff

Judge halts council's parking plan, city's deficit options, gun records could be sealed

City Council approved a plan to lease the city’s parking assets to the Port of Greater Cincinnati Development Authority, but the plan is now being held up by a judge’s temporary restraining order (TRO). The plan was passed with an emergency clause, which is meant to expedite the plan’s implementation, but it also makes the law immune to referendum. The judge’s TRO, which will delay implementation for at least one week, will provide enough time to process a lawsuit filed by Curt Hartman, an attorney who represents the Coalition Opposed to Additional Spending and Taxes (COAST), on behalf of local activists who oppose the plan and argue it should be subject to referendum. The parking plan will lease the city’s parking assets to fund development projects, including a 30-story tower and a downtown grocery store, and help balance the deficit for the next two fiscal years. Opponents say they’re concerned about the plan leading to parking rate hikes, and they say the plan will not fix the city’s structural deficits.

Before the final vote on the parking plan, City Manager Milton Dohoney Jr. gave a presentation to City Council that showed options for reducing Cincinnati’s structural deficit, including a reduction or elimination of lower-ranked programs in the city’s Priority-Driven Budgeting Process, a reduction in subsidies to health clinics that are getting more money from Obamacare, the semi-automation of solid waste collection or the introduction of new or increased fees for certain programs, among other changes.

Ohio senators are pushing a law that would make records of people licensed to carry concealed firearms in Ohio off-limits to journalists. The senators say they were inspired to push the law after a New York newspaper published the names and addresses of permit holders in three counties. Dennis Hetzel, executive director of the Ohio Newspaper Association, says the law will decrease government transparency and limit rights: “I wish the pro-gun forces would be as respectful of the First Amendment as they are of the second, and they should be fearful of excessive government secrecy.”

The superintendent and treasurer of the Cincinnati College Preparatory Academy, a charter school, were indicted after allegedly using school funds to go to “Girls weekends” in Chicago, sightseeing tours through California and Europe and a trip to Boston to see Oprah — allegedly costing taxpayers more than $148,000. Dave Yost, state auditor, said in a statement, “The audacity of these school officials is appalling. The good work by our auditors and investigators has built the strongest possible case to ensure they can never use the public treasury as their personal travel account again.”

The Ohio Department of Transportation and Kentucky Transportation Cabinet are working together to make the case that any delays in the Brent Spence Bridge project will hurt Greater Cincinnati’s economy. Most people involved in the issue agree the bridge needs rebuilding, but not everyone agrees on how the project should be funded. Northern Kentucky politicians in particular have strongly opposed instituting tolls — one of the leading ideas for funding the project.

In public hearings yesterday, service industry officials said Gov. John Kasich’s budget plan, which will expand the state’s sales tax to apply to more service, would drive some service providers out of Ohio and make the state less competitive. Among other complaints, Carter Strang, president of the Cleveland Metropolitan Bar Association, said the plan could make it harder for Ohioans to access legal counsel by increasing costs and reducing employment in the legal sector. CityBeat covered Kasich’s budget proposal in detail here.

State Auditor Yost filed a subpoena to get JobsOhio’s financial records after the agency failed to turn them over. The subpoena puts Yost at odds with Kasich, a fellow Republican who established JobsOhio, a nonprofit company, in an attempt to bring more jobs to the state and replace the Ohio Department of Development.

Hamilton County is launching the Hamilton County Community Re-entry Action Plan, which will help integrate ex-convicts back into society. Commissioner Todd Portune told WVXU the plan will help with overpopulation in jails and prisons: “When you build (jail and prison) facilities, the population in them always seems to rise to meet whatever the (capacity) level is in the facility. You never seem to have enough space. The real answer beyond facilities is that we've got to turn around the lives of the individuals who are in our corrections system that have made bad choices.”

The University of Cincinnati says it won’t block an outdoor display of vagina pictures on campus.

Yesterday, Kentucky’s U.S. Sen. Rand Paul held a nearly 13-hour filibuster to protest any possible use of drone strikes on American soil. Paul was joined by senators from both sides of the aisle in his opposition to using the strikes, which were used in Yemen in 2011 to kill Anwar al-Aulaqi, an American citizen accused of being a high-ranking al-Qaeda official.

The same Cleveland judge who made a woman hold an “idiot” sign for driving around a school bus is making a 58-year-old man hold another sign for threatening officers in a 911 call. The sign will apologize to officers and read, “I was being an idiot and it will never happen again.” The man will also go to jail for 90 days.

There used to be camels in Arctic Canada, but that shouldn’t be too surprising — camels currently reside in the Gobi Desert, which can reach -40 degrees Fahrenheit in the winter.

 
 

 

 

 
Close
Close
Close