WHAT SHOULD I BE DOING INSTEAD OF THIS?
 
Home - Blogs - Staff Blogs - Popular Blogs
Latest Blogs
 
by German Lopez 04.24.2013
Posted In: Mayor, Media, Media Criticism, Budget at 05:30 PM | Permalink | Comments (1)
 
 
mark mallory

Mayor Shrinking Staff Budget Despite Raises

'Enquirer' riles up angry readers with incomplete report

Even though some members of Mayor Mark Mallory's staff are getting double-digit raises, the mayor's budget is actually being downsized to rely on less staff members, ultimately shrinking the mayor's office budget by $33,000 between July 1 and Dec. 1.

Some of Mallory's staff obtained raises because they will be taking up the former duties of Ryan Adcock, who left earlier in the month to help lead a task force on infant mortality and will not be replaced.

The Cincinnati Enquirer reported the raises earlier today, but the story at first did not mention that the budgetary moves will ultimately save the city money. The "Enquirer exclusive" includes a "tell them what you think" section in which citizens can email the mayor's office and copy Enquirer editors. The story was later updated to include the overall savings, though The Enquirer posted a separate blog titled, "Mallory getting an earful on raises," which was a collection of angry emails to the mayor based on the original version of the story.

CityBeat acquired a memo written by Mallory that outlines the rest of the plan, which will produce savings: "I will not replace Ryan Adcock on my staff. Instead, I have divided his responsibilities among my remaining staff. In addition, I will not hire the two part-time staffers that I had considered hiring. The additional work in the office will be supplemented by unpaid interns.

"In addition, I have enacted internal savings in order to return $20,000 from my FY 2013 office budget to be used for the FY 2014 city budget. Finally, in preparation of the Mayor’s Office Budget for FY 2014, I am reducing my office budget by $33,000 for the remaining 5 months of my term."

Mallory spokesperson Jason Barron says the mayor will also not be replacing staff that leaves from this point forward, which could produce more savings down the line.

As of 6:30 p.m., The Enquirer's homepage still prominently displayed the story out of context, suggesting that the raises will add to the city's $35 million deficit.


Shawn Butler, the mayor's director of community affairs, was given an 11-percent raise; Barron, the mayor's director of public affairs, was given a 16-percent raise; and Arlen Herrell, the mayor's director of international affairs, was given a 20-percent raise. Adcock also obtained a 20-percent raise briefly before leaving, which Barron described to CityBeat as a budgetary technicality.

Since Mallory is term-limited, Barron says the savings will only apply to Mallory's remaining five months. The mayor who replaces Mallory in December will decide whether to keep or rework Mallory's policies.

Last year, Barron was paid $66,144 in regular pay, Butler was paid $71,349, Herrell was paid $59,961 and Adcock was paid $66,049, according to the city's payroll records. But Barron explained that those numbers were higher because last year happened to have an extra payday. Under normal circumstances, Barron is paid $62,740 a year, Butler is paid $67,760, Adcock was paid $62,740 and Herrell is paid $62,031.
 
 
by German Lopez 09.28.2012
Posted In: News, Media Criticism at 02:38 PM | Permalink | Comments (0)
 
 
buchanan

Enquirer Publisher Resigns from UC Board of Trustees

Newspaper's president says she wants to avoid conflict of interest

Cincinnati Enquirer President and Publisher Margaret Buchanan is leaving the University of Cincinnati Board of Trustees, citing potential perception of a conflict of interest as her reporters cover the recent departure of UC's former president, Greg Williams, who abruptly resigned on Aug. 21.

“My news team is reporting aggressively on the departure of UC President Greg Williams and the search for the next president,” Buchanan said in a statement. “The credibility that is so important to our news team’s work is my highest priority, and I did not want my involvement with UC to make it uncomfortable or confusing for them or for the community.”

When The Enquirer first reported Williams' resignation, the newspaper mentioned that Buchanan was on the UC board. However, The Enquirer did not mention asking Buchanan about the resignation even though she was present when it happened — an omission that raised questions for Jim Romenesko, a popular journalism blogger. In response, The Enquirer emailed Romenesko saying Buchanan did not know any extra information.

The Enquirer in at least six follow-up stories about various individuals involved in the Williams resignation neglected to mention Buchanan’s connection. The Enquirer again noted Buchanan’s status on the board in an Aug. 24 story titled, “Williams, UC board frustrated each other.” The story again failed to mention why Buchanan wouldn’t comment.

For full disclosure, Buchanan today cited her board positions at the Cincinnati Center City Development Corporation (3CDC), Cincinnati Business Committee, UC Health, Marvin Lewis Foundation and Neediest Kids of All.

CityBeat previously highlighted the potential conflict of interest between The Enquirer and other local organizations due to Buchanan's involvement. The Enquirer failed to cite connections between Buchanan and 3CDC multiple times in the past. A CityBeat analysis found Buchanan was only mentioned in 15 out of 481 potential news articles about 3CDC. (Due to how The Enquirer’s database is organized, some of those news articles could be duplicates.) In one particular story, The Enquirer praised 3CDC while omitting the publisher’s ties to the nonprofit corporation.

 
 
by Danny Cross 10.04.2011
 
 
aaaa

Occupy Wall Street to Occupy Sawyer Point

Protest over corporate money in politics will take place in Cincinnati Saturday

The Occupy Wall Street movement plans to occupy Sawyer Point this Saturday from 11 a.m. to 11:30 p.m., one of several protests planned in other cities since the protest over corporate money in politics began more than three weeks ago in New York. (UPDATE: The protest has been moved to Lytle Park due to an already scheduled event at Sawyer Point.)

The Cincinnati Enquirer did its usual muckraking on the subject, determining that the movement's “goals are vague” and then linking to a story quoting a member of the movement describing its goals quite succinctly:

Read More

 
 
by 07.15.2011
Posted In: Republicans, Ethics, Family, Media Criticism at 01:16 PM | Permalink | Comments (0)
 
 

The GOP, 'Family Values' and Hypocrisy

What did they know and when did they know it? Moreover, why aren't they commenting on it?

“They,” in this case, are leaders of the Ohio Republican Party. And “it” is the drunken driving arrest of State Rep. Robert Mecklenborg (R-Green Township). In the 16 days since the April arrest became publicized through the media, the state GOP has been curiously silent about the matter.

Read More

 
 
by 04.06.2011
Posted In: Protests, History, Human Rights, Media Criticism at 02:20 PM | Permalink | Comments (0)
 
 
-

A Teenager's Introduction to the Riots

In following with Cincinnati tradition, I'll begin this story by telling you where I went to high school.

In April of 2001, I was senior at Lakota East High School in West Chester. I was deeply involved with the school's enthusiastic journalism program. Unlike many teen-agers, I did not suffer from indecision. I knew I wanted to be a photojournalist.

Read More

 
 
by Ben L. Kaufman 03.09.2012
Posted In: Media, 2012 Election, Republicans, Media Criticism at 11:42 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
santorum

Enquirer Posts, Then Censors, Anti-Santorum Photos

Blogs note two incidents last week involving protesters

I have to pay more attention to The Enquirer's websites. That’s apparently where the fun is.

Former Cincinnatian Peter Heimlich follows our Sole Surviving Daily online and on his blog, The Sidebar, he noted two photos that suggest web posts don't get the same alert editing as those in print.

One photo this week showed a male Rick Santorum critic holding a sign that defined “santorum” as “a frothy mixture of lube and fecal matter sometimes resulting as a bi-product of anal sex” and telling readers to “Google it.” That leads to the “definition” by sex advice columnist and gay rights activist Dan Savage.

Heimlich said The Enquirer took down the photo when he asked about it.

Another Enquirer photo faux pas was first caught by The Political Daily Download blog. This one involved another anti-Santorum poster, this one held by a woman. It had the former senator and lobbyist’s smiling face and said, “Doesn’t support products made for women’s reproductive organs” and, in much larger print, “IS A DOUCHEBAG.”

A similar photo replaced it online.

 
 
by Kevin Osborne 02.02.2012
Posted In: Religion, Media Criticism at 02:45 PM | Permalink | Comments (3)
 
 
tebow

Tebow, Islam and Bad Columnists

A recent plodding column by The Enquirer’s Krista Ramsey asked the red herring question in its headline, “So what if Tebow believes his audience is God?” Tebow, of course, refers to Tim Tebow, the quarterback for the Denver Broncos who has a tendency to dramatically kneel down on the gridiron, close his eyes and pray before games.

Tebow’s showy, ultra-demonstrative displays have drawn some criticism. Although the player says he does it to honor God and get nonbelievers curious about his faith, many people counter the display is more about drawing attention to Tebow than to any divine entity or creed.

Read More

 
 
by German Lopez 08.03.2012
Posted In: Media, Media Criticism, News, Courts at 10:59 AM | Permalink | Comments (1)
 
 
gannett_logo

Gannett Weekly Found Guilty of Defamation

Judge orders $100,000 in damages for newspaper’s defaming of police officer

A federal judge announced Wednesday that the Milford-Miami Advertiser, a Gannett-owned suburban weekly newspaper, was guilty of defaming police officer James Young.

Judge Michael Barrett affirmed the jury’s award for $100,000 in damages.

In an article published on May 27, 2010, the Milford-Miami Advertiser wrote that “Young had sex with a woman while on the job.” The accusation was found to be incorrect.

According to court documents, Young was initially fired from his job in 1997 after an internal investigation found semen in Marcey Phillips’s home after Phillips accused Young of forcing her to perform oral sex on him while Young was on duty. But a DNA investigation found that the semen found in Phillips’s home did not belong to Young, and Young was eventually given his job back.

The court documents say the Milford-Miami Advertiser article was written by Theresa Herron, the newspaper’s editor, but online archives of the article “Cop’s suspension called best move for city” say the article was written by Kellie Geist. Update: Herron wrote the section of the article that went to trial, while Geist wrote the rest.

Young testified that Herron never attempted to contact him before publishing the article, according to court documents. Herron testified that she did not fully read the documents for Young’s case, but she said she knew about the DNA testing and did not think it was important to the story.

When contacted by CityBeat, Herron said she did not feel comfortable discussing the case. The story was first reported by Courthouse News Service.

Gannett also owns the Cincinnati Enquirer. The Milford-Miami Advertiser covers community news in Miami Township and Milford, and it is part of the Cincinnati.com network.

 
 
by 02.16.2011
Posted In: News, Public Transit, Media Criticism at 01:28 PM | Permalink | Comments (2)
 
 

Polls, Questions and Minimum Standards

As additional information becomes known, an allegedly impartial poll about Cincinnati's streetcar project touted by The Enquirer becomes more suspect. A person who took the poll says the questions seemed like “propaganda,” while the pollster violated the accepted standards of the polling industry.

Read More

 
 
by Ben L. Kaufman 04.17.2013
Posted In: Government, Media Criticism, Media at 09:34 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 4.17.2013

Media musings from Cincinnati and beyond

• Tuesday’s Enquirer abandoned its traditional timidity and published bloody color images of victims of Boston Marathon bombings. Good. I’m sure also there were images too ghastly for the breakfast table, but the shift is welcome. The inside image of an elderly runner knocked down by the blast and framed by Boston cops running toward the explosion was another good decision. He collapsed as the blast surge hit him in the midst of other runners. We saw that on TV/online. It was one of the earliest viral images. NPR said the 78-year-old man stood and walked to the finish line, saying he hadn’t run 26 miles to quit.

HuffingtonPost.com quickly repeated this potential calumny: “Investigators have a suspect — a Saudi Arabian national — in the horrific Boston Marathon bombings, The (New York) Post has learned. Law enforcement sources said the 20-year-old suspect was under guard at an undisclosed Boston hospital.”

About the same time, Massachusetts and Boston officials were telling journalists they had no suspects.

I recall how authorities initially sought someone who looked like an Arab after the Murrah Federal Building in Oklahoma City was bombed in 1995. How do I know? It was all over the news media. As the current FBI website puts it,  “Coming on the heels of the (first) World Trade Center bombing in New York two years earlier, the media and many Americans immediately assumed that the attack was the handiwork of Middle Eastern terrorists.” 

Two white non-Arab Americans were convicted of the bombing. The only “Arab” link was murderer Timothy McVeigh’s military service in the first Iraq invasion, Desert Storm, where he won a Bronze Star. Meanwhile, conspiracy theorists continued to weave elaborate links between the Oklahoma City bombers and Arabs.  

Everyone with a microphone seems to be telling us the investigation of the Boston bombings will be complex and unhurried. Many recall how long it took to abandon suspicion of security guard Richard Jewell as the Atlanta Olympics bomber. It took two years to identify Eric Rudolph as the bomber and another five to arrest him. False leads will abound and forensic evidence will be sought, collected and analyzed. Some will be helpful, some will be misleading. With so many journalists present, initial coverage largely was self-correcting. The rumor of seven more bombs or a bomb at the JFK library was quickly spiked. The story that local officials blew up a third bomb lasted a little longer. That was half-correct: They blew up a package/backpack but it was not a bomb. There were only two bombs as of this writing. 

Everyone with a microphone seems to be saying the Boston bombing investigation will be complex and unhurried. Many recall how long it took to abandon suspicion of security guard Richard Jewell as the 1996 Atlanta Olympics bomber. False leads will abound and forensic evidence will be sought, collected and analyzed. Some will be helpful, some will be misleading. 

• If bombers hoped to create terror, the Boston Marathon was a smart choice: there would be lots of images from cell phones and the news media. It fits my theory of 9/11: the initial 2001 attack on the World Trade Center tower was timed to assure the news media would get full coverage of the jetliner flying into the second tower. 

• Moving on from bloodshed, Rachel Richardson’s Enquirer story about dogs in the workplace was a smart story, especially part about socialization being vital to a dog fitting in.  

And she pushed my nostalgia button. My first job out of college was night editing a daily paper in Italy. I bought a Belgian Shepherd (Groenendael) pup and named him Loki for the Norse trickster. His mother was a part-wolf/mountain shepherd's companion and father was an Italian ex-Army K9. With long, silky black coat, a plume of a tail, alert eyes and ears, Loki was an unbeatable chick magnet.  

His socialization comprised strolling Rome, riding and waiting in my car, joining me in bars and restaurants, and lying under my desk at the Rome Daily American at night when I was the only journalist. I didn't know the breed is famous/infamous for one-person loyalty and instinct to protect: person, possessions, etc.

Loki didn’t approve of anyone approaching my desk when I was in the back shop where type was set, pages were composed and the press run. Anyone else would bring him to his feet, ears back, shoulder blades up, teeth bared . . . but silent. Even as a pup, he could be menacing. “Lupo siberiano,” or Siberian wolf, was the Roman nickname for the breed. 

Night messengers who brought engraved zinc plates — photos for every edition in that ancient era of hot type and flatbed press — quickly learned to avoid the newsroom and come directly into the back shop. Loki was a force to be accommodated. 

Away from the office, he’d curl up on my Sunbeam Alpine’s passenger seat and bite anyone who was silly enough to reach into the car in hopes of a quick theft.

He rarely let go before I returned and that could create Roman opera buffa. Loki’s victim typically threatened to call police about my vicious dog and — without telling Loki to let go — I offered to help by shouting for police. We never did call for police. When released, the would-be thief unfailingly walked away, cursing me for enticing him with an open sports car into what he hoped was a crime of opportunity. 

When I worked days, Loki stayed home nearby. His socialization didn’t accommodate the chaos of a small, crowded newsroom with strangers coming and going. 

Again, thanks for the reminder: fun, smart and god help us, mindful of Enquirer watchdog obligations.

• As anticipated here, the Cleveland Plain Dealer is following other Newhouse dailies by reducing home deliveries to three days a week: Sunday and two days to be named later. The PD says it will print seven days a week for street sales. It also plans to fire about a third of its newsroom staff.  It’s a sad demise of what long was Ohio’s best daily. 

• The Enquirer business section headline was “Survey: Downtown seen as more positive.” That’s also what the story said, based on what Downtown Cincinnati Inc. told the paper. The accompanying photo showed people playing in Washington Park in Over-the-Rhine. People feeling positive downtown just weren’t photogenic. 

• Read Gina Kolata’s April 7 New York Times story on a new understanding of the role of red meat in heart trouble. It’s among the best story telling in a long time. It’s a complicated subject but she draws us in with researchers sitting down to sizzling sirloin breakfast “for the sake of science.” It gets even better as she explains that the science involves  “a little-studied chemical that is burped out by bacteria . . . “ Talk about imagery. Send photos.  

• NPR is killing its Monday-Thursday afternoon call-in show, Talk of the Nation, and we’ll all be poorer for it. Talk of the Nation involves civil, lengthy discussion of timely topics. NPR is working with Boston’s WBUR to create a program for Talk’s 2-4 p.m. time slot. NPR says member stations wanted a program more like Morning Edition and All Things Considered in the afternoon and evening. Too bad. Expect lots of canned (and cheaply produced) interviews that seem to be the promise of the new show. 

• Journalists should refuse to name sources to whom they’ve promised confidentiality. The corollary, of course, is to ask first whether we’re willing to serve time for contempt of court if we reject a judge's demands that we break our word and name our source(s). In that sense, we probably don’t think it will happen to us and almost mindlessly promise confidentiality to encourage sources to talk to us. 

So when there is a court confrontation, the refusenik journalist typically is cast as the hero and the judge as a mindless apparatchik and/or tool of the prosecutor. That’s too simple. Reporters are free to ask their sources to release them from their promise of confidentiality. Judges should compel testimony only when prosecutors have used every other way to identify reporters’ sources and silence could pervert justice. Judges are on the hot seat as much as reporters. 

The latest unresolved contest involves Jana Winter who quoted unnamed law enforcement personnel when she reported that Aurora, Colo., gunman James Holmes sent an incriminating notebook to his psychiatrist before massacring moviegoers. FoxNews.com’s Winter said the notebook was filled with violent notes and drawings. Now that the apparently accurate information is out, I don’t see how the sources’ identities matter to a fair trial if there ever is one. 

Rather, I like what Mark Feldstein, a journalism professor at the University of Maryland, told the New York Times: “If you required reporters to disclose their sources every time there was a minor leak in a high profile criminal case, the jails would be filled in America with journalists.”

• London’s Daily Mail reports the auction of a log book kept by the RAF navigator whose “bouncing bomb” breached a vital German dam during World War II. The raid was portrayed in the film, The Dambusters. The Daily Mail’s story was spoiled only by a photo of the unique bomb being dropped by a twin-engine plane; Dambusters flew four-engine Lancaster heavy bombers. 

• Former British Prime Minister Margaret Thatcher is loathed to degrees that W and Obama cannot imagine. Her death last week sparked national demonstrations of joy even as the government and palace hoped that her almost-state funeral in London could be protected from demonstrators. Haters danced in the street, daubed “Rust in Hell” about the Iron Lady, and sang “Ding, Dong, the Witch Is Dead.” That forced BBC to decide whether to play that song from the Wizard of Oz movie on BBC radio shows dedicated to hit songs or on news programs about Thatcher’s life and death. The song reportedly became No. 1 on iTunes before the funeral and it was headed for the top of the pop charts, pushed by Thatcher haters. At last report, BBC’s director general said only a 5-second snippet would be allowed on the main radio channel. New to his job, he pissed off everyone. 

• Patrice Lumumba was the Congo’s first prime minister after Belgium granted independence to the huge, potentially wealthy and criminally unprepared colony. He was murdered not long before I began working on the Congo border in Northern Rhodesia. He already was a martyr-hero of the Left when I studied African anthropology in London.

Lumumba’s abduction, torture and murder were popularly assumed to be a CIA operation, working with Belgians, rebels in copper-rich Katanga province, and others who coveted the Congo’s mineral wealth and mines.

Now, a curious news story in London’s Telegraph says Britain’s worldwide Secret Intelligence Service (MI6) engineered Lumumba’s death. More curious is the weight it gives to a second-hand source. It quotes Lord Lea of Crondall quoting Baroness (Daphne) Park of Monmouth, who was the senior MI6 officer in the Congo then, as saying  she "organised it.” 

Lord Lea told the Telegraph, "It so happens that I was having a cup of tea with Daphne Park – we were colleagues from opposite sides of the Lords – a few months before she died in March 2010. She had been consul and first secretary in Leopoldville, now Kinshasa, from 1959 to 1961, which in practice (this was subsequently acknowledged) meant head of MI6 there. I mentioned the uproar surrounding Lumumba's abduction and murder, and recalled the theory that MI6 might have had something to do with it. 'We did,' she replied, 'I organised it.'"

The Telegraph said Lord Lea claimed Baroness Park reasonably was concerned that Lumumba might be a communist siding with Soviet Russia. After all, African and Asian independence leaders like Lumumba, South Africa’s Mandela and others often found their most active Cold War support mainly in Moscow and the wider Communist movement. 

Initially blaming the CIA wasn’t irrational. By Lumumba’s death in 1961, the CIA had engineered the overthrow of elected governments in Iran and Guatemala and botched the Bay of Pigs invasion to topple Cuba’s Fidel Castro. 

Belgium apologized in 2002 for failing to prevent Lumumba’s death. In 2006, the Telegraph said, “documents showed the CIA had plotted to assassinate him but the plot was abandoned.”

 
 

 

 

 
Close
Close
Close