WHAT SHOULD I BE DOING INSTEAD OF THIS?
 
Home - Blogs - Staff Blogs - Popular Blogs
by Ben L. Kaufman 03.20.2013
Posted In: Media, Media Criticism, Ethics, Religion at 07:56 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 3.20.2013

Media musings from Cincinnati and beyond

Amanda VanBenschoten’s reporting on both sides of the river has won her the new position of Northern Kentucky news columnist at the Enquirer. We’ve been friends since she was an undergrad in my ethics class. I had the pleasure of holding up a copy of the NKU’s paper, The Northerner, and showing our class her first page 1 byline. She was editor of NKU’s paper, The Northerner, and worked for a Northern Kentucky weekly where she regularly broke stories ahead of daily reporters. I warned the then-editor of the Kentucky Enquirer to follow Amanda’s work because, “she’ll eat your lunch.” Soon after, that wise editor hired Amanda. I’m looking forward to Amanda finding her own voice after years of quoting others. 

Scott Aiken died this month. We’ve been colleagues and friends for more than four decades. My wife and I moved to Cincinnati in 1967 and subscribed to the Enquirer. I called Scott to compliment the analyses of foreign events for which he’d been hired on the Enquirer editorial page. After swapping tales about our work overseas and people we knew there, he offered to introduce me to Bob Harrod, the local editor, who hired me for weekend reporting. It was the perfect antidote to grad school. That began 30-plus years at the Enquirer for me. Scott and I stayed in touch after he left daily journalism for corporate public relations. Our friendship survived my reporting of accusations of illegal wiretapping by Cincinnati Bell; Scott was head of the telephone company’s public relations. Our last lunch shared stories of his and Anne’s visit to Rome. Sheila McLaughlin’s obit on March 9 covers his career admirably, including Scott’s accidental matchmaking for a young reporter/colleague. 

•  Urbi et orbi. Accusations of omission and commission by Pope Francis when he was a priest and Jesuit leader during Argentina’s murderous “Dirty War” demonstrate how religious leaders risk charges of collaboration when a dictatorship falls. Recent examples taint the Russian Orthodox Church and South Africa’s Dutch Reform Church. But it’s a rare priest who rises to the modern papacy without the historians, news media and others questioning their careers. Pius XII is accused of being too close to Nazi Germany as diplomat Cardinal Pacelli before World War II. John XXIII was the subject of debate whether, as a chaplain sergeant in World War I, he gave Italian troops the order to leave their trenches, “go over the top” and attack. Fourteen-year-old Joseph Ratzinger was drafted into the Hitler Youth near the end of World War II, something everyone learned when he became Benedict XVI. 

The 200-plus complaints about papal coverage moved NPR ombudsman Edward Schumacher-Matos to admit he, too, was “pope-ed out.” One listener wondered if NPR stood for National Papal Radio? Schumacher-Matos blogged that “NPR aired 69 stories since Pope Benedict XVI announced his resignation Feb. 11 and Pope Francis was selected as his successor Wednesday. That averages out to about two radio magazine or call-in segments per day, not including the steady drumbeat of shorter items delivered by hourly newscasts that are not transcribed. Most of the complaints have concerned the 47 stories that aired in the four weeks between the day after Benedict announced his resignation and the morning before Francis was announced — a period during which there was less major news about the subject and more ‘horse-race’ speculation about who might be selected.” 

Of course, there was a Cincinnati connection to the papal election: Janice Sevre-Duszynska, a contributing writer to Article 25, Cincinnati’s street paper dedicated to human rights, was detained by Italian police for demonstrating at the Vatican for women’s ordination. The French news agency, AFP, missed her connection to Article 25, identifying her only as “an excommunicated female priest” from Lexington, Ky., and a member of the Association of Roman Catholic Women Priests. It was unclear whether Sevre-Duszynska was arrested or removed as a distraction when cardinals assembled to elect a new pope. AFP did not respond to CityBeat questions about her detention. She was dressed in liturgical robes and carrying a banner, “Women Priests are Here.” AFP quoted Sevre-Duszynska as saying, "As the cardinals meet for their conclave to elect the new pope, women are being ordained around the world! There are already 150 female priests in the world. The people are ready for change."

Much as I would have loved to be back in Rome covering the election of the pope, there was an even better assignment that kicked my envy into overdrive. The Economist sent a reporter on 112-day road trip through and around Africa. I once hoped to travel the mythic Cairo Road from Capetown to Cairo. Not going to happen. The Economist’s reporter did that and more. He found more cause for cautious optimism than is reflected in typical stories of rebellion, massacre, poverty, disease and stolen elections. 

Why did Cincinnati Business Courier take down its online story about Henry Heimlich’s attempts to save his reputation and that of his Heimlich Maneuver? Granted, it wasn’t flattering, but it didn’t go beyond what Curmudgeon has reported.  Reporter James Ritchie forwarded my request for an explanation and editor Rob Daumeyer responded, “Thanks for asking, but we don't have anything to add for you.”

I like the tabloid Enquirer. I worked on daily and weekly tabloids overseas; it’s a familiar format. Whether readers enjoy turning pages to find stories promoted on section covers is uncertain; with logos, ads and visuals, there’s little else.  Inside, long stories jump from page to page to accommodate reduced page size. I hope Enquirer editors recognize the power of the back page in each section and treat it as prime news space.  And I’m looking forward to reporters and editors learning to produce sharp, short stories suited to tabloids; it still reads like the old Enquirer

Curmudgeon Notes on Feb. 20 shouldn’t take credit for Sen. Rand Paul’s filibuster over Obama’s assassination by drone. However, the Kentucky Republican echoed Curmudgeon’s anxieties whether Obama will use drones to kill Americans in our country.  To his credit, Paul’s almost 13-hour standup routine forced an answer from prevaricating Attorney General Eric Holder. Holder’s letter repeated and answered Paul’s question: "Does the President have the authority to use a weaponized drone to kill an American not engaged in combat on American soil? The answer to that question is no.” Perfectly clear? No. Who defines combat? Deadly confrontations with feds at Ruby Ridge, Wounded Knee, or David Koresh’s Branch Davidian Ranch near Waco, TX?  

Enquirer’s Cliff Peale is probing the costs of post-secondary education and how many recent debt-burdened college grads can’t find full-time employment requiring their costly degrees. Coincidentally, Cincinnati Business Courier reports how local vacancies for skilled workers threaten the region’s economy. Is the conventional wisdom — everyone must earn a BA or more — undermining our economic security? Maybe Peale can probe high school curricula and counseling to see if capable students are being steered away from well-paid blue collar careers and into crippling debt for degrees of dubious value. Maybe it’s time to interview welders, carpenters, plumbers, electricians, auto mechanics, etc., to find out what their ROI (Return on Investment) is. 

It’s an old problem: courtiers mistaking their privilege of emptying the king’s chamber pots for royal power. Poynter.org reports this example from the University of Maryland’s Capital News Service:

Dana Rosenzweig, a staffer for Vice President Joe Biden, ordered Capital News Service student reporter Jeremy Barr to delete photos he took at an event in Rockville, Md., when Biden announced an anti-domestic violence initiative

Barr quoted Rosenzweig, saying, “I need to see your camera right now.” She called Barr’s presence in the non-press area an “unfair advantage” over the other members of the media (whatever that meant). Rosenzweig watched him delete the photos, Barr said, and then she looked at Barr’s iPhone to make sure no photos were saved there. 

“I assumed that I’d violated a protocol,” Barr told Capital News Service. “I gave her the benefit of the doubt that she was following proper procedures.”

J-school Dean Lucy Dalglish complained in a letter, saying, “Rockville is not a third-world country where police-state style media censorship is expected.” Biden press secretary Kendra Barkoff responded with an apology to Dalglish and Barr. 

My comment: Dalglish is a lawyer. Before taking the dean’s job she was executive director of the Reporters Committee for Freedom of the Press. It’s ironic that her student reporter didn’t know there is no “protocol” or “proper procedures” that required him to give up his images. He should have held on to his images and phone and told Rosenzweig to fuck off.  

Intimidating a student reporter (above) wasn’t a first for Biden’s staff, jimromenesko.com added. “After the vice president made a remark during the presidential campaign that Republicans would put voters ‘back in chains,’ Politico’s Jonathan Martin reported the veep’s staff ‘tried to edit media pool reports for any potential landmines that could be seized on by Republicans and even hovered at close range to eavesdrop on journalists’ conversations with attendees at Biden rallies’.”

Republicans evince an unnatural fascination with our dead ambassador at the U.S. consulate in Benghazi. Often, in their frenzy of blame, Obama critics mistakenly call the torched facility the “Embassy.” Ignorance now appears to be nonpartisan. Maybe repetition has warped liberal minds.  For instance, in her blog on the thedailybeast.com, Caitlin Dickson repeated the error. In Libya, our embassy is in Tripoli, the capital.  

Jimromenesko.com says media worldwide were suckered by a satirical column on the Internet about Nobel-winning economist, professor, columnist and blogger Paul Krugman declaring bankruptcy. 

The Boston Globe’s boston.com wasn’t immune. Under the headline, “Paul Krugman Files Chapter 13 Bankruptcy,” someone using the nom de plume “Prudent Investor” wrote that “Paul Krugman, the king of Keynesianism and a strong supporter of the delusion that you can print your way out of debt, faces depression at his very own doors.  According to this report in Austria’s Format online mag, Krugman owes $7.35 million while assets to his name came in at a very meager $33,000. This will allow the economist and New York Times blogger to get a feel of how the majority of Americans feel about their dreadful lives . . . “

Romenesko says Globe editor Brian McGrory told Washington Post’s Erik Wemple, “The (Krugman) story arrived deep within our site from a third party vendor who partners on some finance and market pages on our site. We never knew it was there till we heard about it from outside.” The paper, McGrory says, did “urgent work to get it the hell down” from boston.com. McGrory adds, “The idea that we’d have a partner on our site is actually news to me” and the Globe plans to “address our relationship with that vendor.”

My comment: the editor of New England’s dominant daily has a “third party vendor” who provides content for business  pages and the editor doesn’t know what that content is? 

Paul Krugman, who isn’t bankrupt (above), responded tongue in cheek on his New York Times blog, The Conscience of a Liberal. “OK, I’m an evil person — and my scheming has paid off. On Friday I started hearing from friends about a fake story making the rounds about my allegedly filing for personal bankruptcy; I even got asked about the story by a reporter from Russian television, who was very embarrassed when I told him it was fake. But I decided not to post anything about it; instead, I wanted to wait and see which right-wing media outlets would fall for the hoax. And Breitbart.com came through! Now, if you’ll excuse me, I have to go give a lavishly paid speech to Friends of Hamas.”

Weekly Standard senior writer Matt Labash’s March 18 column suggests he’d be a great guy to meet in a bar. Here’s a sample: “ . . . there are enough headline-hunting researchers making enough questionable discoveries (about health) that the four shakiest words in the English language have come to be, ‘a new study shows’.” And here’s another:  “I am a professional journalist. It’s my job to pretend to know things that I don’t.” 

 
 
by Hannah McCartney 11.12.2013
Posted In: Media, Media Criticism, News, Ethics, Courts, Police at 03:25 PM | Permalink | Comments (0)
 
 
defamation

Gannett Weekly Loses Appeal in Defamation Suit

Court upholds decision that the paper's 2010 statement was made with actual malice

A Sixth Circuit Court of Appeals judge has denied the Milford-Miami Advertiser's request to appeal a 2012 ruling that charged the Gannett-owned suburban weekly with defamation and ordered the paper to pay the defamed plaintiff $100,000 in damages.

In an article published in the Advertiser on May 27, 2010 titled "Cop's suspension called best move for city," the paper implicated Miami Township police officer James Young, who years before had been mired in legal trouble for accusations of sexual assault that were eventually disproven, in its article discussing another sex scandal in the area.

According to court documents, in 1997, Young was initially fired from his job after a woman named Marcie Phillips accused Young of forcing her to perform oral sex on him while Young was on duty. An internal investigation revealed that the two had actually been engaged in a relationship prior and that Young had spent time at Phillips' house while on duty. The allegations, however, were entangled in questions about Phillips' character and concern that she could have been lying about the rape because the relationship between the two had recently ended on rocky terms.

When DNA testing on semen found on a rug in the woman's home proved that the DNA didn't match Young's, he was exonerated and reinstated to his position

The Advertiser article explained that Young had been terminated for sexual harassment, immoral behavior, gross misconduct and neglect in the line of duty and also stated that "Young had sex with a woman while on the job," which formed the basis for Young's defamation suit.

The 2010 article dealt with similar accusations lodged against Milford Police Officer Russell Kenney, who pleaded guilty to charges that he'd been having sex with Milford Mayor Amy Brewer while he was on duty on multiple occasions.

Kenney was suspended from his position for 15 days, but was later reinstated even though Milford's police chief planned to recommend his termination to avoid having to use an arbitrator to dissect the case.

Although the article is attributed to writer Kellie Giest, the lawsuit revealed that the paper's editor at the time, Theresa Herron, inserted the section of the article that went to trial. According to court documents, Herron added the paragraphs about Young to Giest's story because she felt the article needed more context about why the city wanted to avoid arbitration.

According to court documents from the suit Young filed against the Gannett Satellite Information Network, Gannett responded the to initial complaint by acknowledging that the statement was a defamation of character, but that the statement was made without actual malice on the part of Herron. There is a high legal threshold for plaintiffs to establish a defamation claim, which require the plaintiff to prove several elements beyond a reasonable doubt; for public officials, the threshold is even higher because they most prove that the offender acted with actual malice — in this case, knowing the claim about Young was false and printing it anyway — to win a lawsuit.

In its appeal, Gannett argued that Young, as a police officer, did not meet the threshold of a public official required to successfully establish a defamation claim and that Herron's inclusions were based on rational interpretations of documents on the case — even though Young denied having sex with plaintiff Marcie Phillips, he admitted the two had kissed and the arbitrator's report documented one instance in which Young was at Phillips' house while on duty.

In the court's opinion denying Gannett's appeal, Judge John Rogers writes that Herron admitted she had read the arbitrator's report from Young's case, which provided no evidence that Young and Phillips ever actually had sex at all.

"There was sufficient evidence for the jury to conclude that Herron was well aware that the statement she added to the article was probably false," it reads. "Herron was also reckless in failing to conduct any investigation beyond the records of the original case. She did not seek out Young for comment, nor did she talk to anyone involved in his case."

 
 
by Ben L. Kaufman 08.08.2012
Posted In: Media, Media Criticism at 11:19 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 8.8.12

Media musings on Cincinnati and beyond

• A wet daily paper is near-useless. By the time the Enquirer and New York Times dry, my day is underway. I might get back to them after supper. However, we have a new delivery person who, unlike the woman she replaced, understands that double-bagging only helps if the bag openings are alternated and neither opening exposes the highly absorbent newsprint to rain or snow.

• Poynter Online reports the growing number of news media hoping to profit from the Times-Picayune’s retreat from daily journalism in New Orleans. The Baton Rouge Advocate plans to produce a New Orleans edition in October, when the T-P plans to cut printed editions to three days a week. 

Coincidentally, Poytner reported, four online news organizations in New Orleans said they’re forming an online news collective called the New Orleans Digital News Alliance. The four are The Lens, My Spilt Milk, NOLA Defender and Uptown Messenger. (All but the Lens are for-profit sites.) “The members will begin promoting each other’s work immediately through social media and other avenues, and closer cooperation is being developed,” their press release says. My Spilt Milk honcho Alex Rawls says in a post, “Our collective goal is to provide sustainable, up-to-the-minute, hyperlocal online journalism serving the New Orleans community.”

That’s not the only online newsroom planting a flag in New Orleans local coverage, Poynter continued. Gambit Weekly Editor Kevin Allman says NOLA Beat, “a nonprofit startup planned in the mold of ProPublica or the Texas Tribune,” is planned to start up before the end of the year. Gambit is a New Orleans paper. 

• Trust must exist between news media and audiences and journalists and their editors. No medium is immune. NPR recently had to retract a story after being alerted to a reporter’s plagiarism. Here’s the NPR editor’s note from July 9: “Earlier today, we published and distributed a story by Ahmad Shafi recounting his experience witnessing a public execution in Kabul in 1998. Since the story was published, it has come to our attention that portions of the piece were copied from a story by Jason Burke, published by the London Review of Books in March 2001. We have removed Shafi's story from our website.”

Journatic, a commercial attempt to provide hyper-local news to major newspapers is in trouble because of journalistic fraud, fabrication and plagiarism. The agent of its distress was a former Journatic employee who explained how low-paid writers in Asia provided the local U.S. stories under phony bylines to unsuspecting American dailies. The revelation came on public radio’s This American Life in early July. 

Journatic seemed perfect in an era of corporate cost-saving at any cost, readers’ trust be damned. Cheap outsourced labor allowed Americans to be fired. Poynter Online said the Chicago Tribune, which invested in Journatic, laid off about 20 American journalists and reassigned another dozen who’d worked on Trib suburban papers and websites. Journatic stories made that possible. 

Other papers that substituted Journatic stories for those that could have been done by local journalists included the Chicago Sun-Times, Houston and San Francisco Chronicles

The Enquirer still struggles to provide the kind of hyperlocal or local-local news — “Local Youth Wins Trumpet Contest” — that executives believe readers want. It tried in print and online. It never found the right formula and gutting its reporting staff left it without people do it all.  

Gannett helped by buying most of the Tristate weeklies. While not hyperlocal — you can’t cover two or more neighborhoods and be hyperlocal — this was a good idea. There is nothing second rate about community weekly journalism; it has some different news values and high credibility among readers and advertisers. Some of my former students have created productive jobs and careers on community weeklies.

• Jimromenesko.com eports a fascinating poll result:  YouTube has become a major way to get news. Pew’s Project for Excellence in Journalism said YouTube poses “a signficant opportunity and also a challenge” for mainstream news media. Romenesko included these findings: 

The most popular news videos tended to depict natural disasters or political upheaval-usually featuring intense visuals.
News events are inherently more ephemeral than other kinds of information, but at any given moment news can outpace even the biggest entertainment videos.
Citizens play a substantial role in supplying and producing footage.
Citizens are also responsible for posting a good deal of the videos originally produced by news outlets.
The most popular news videos are a mix of edited and raw footage.

Pew added, “The report points out that viewership for TV news still easily outpaces those consuming news on YouTube — 22 million people on average still watch the evening news — but fast-growing YouTube is now the third most visited destination online, behind only Google and Facebook.”

• Former Enquirer reporter Cam McWhirter and Wall Street Journal colleague Keach Hagey scooped NPR about NPR’s investment in a nonprofit startup in New Orleans called NewOrleansReporter.org. It’s the latest effort to complement the diminished New Orleans Times-Picayune, which is cutting back from daily to print editions three days a week. NPR’s partner will be University of New Orleans. Poynter Online says NPR could be chipping in an initial $250,000. NPR followed with its announcement, NPR issued a press release after the story, saying the new site will follow a ”public radio funding model” and will be open source, like ProPublica and The Texas Observer. NewOrleansReporter.org will be based in WWNO’s newsroom, and its general manager Paul Maassen will run both organizations. NPR, the release says, is “providing consultation to WWNO around technology infrastructure and online revenue generation as well as training to support the rapid deployment of a multimedia newsroom.” It also says NolaVie and The Lens are “content partners.” The Lens recently announced (above) it would also be part of an online news collective called the New Orleans Digital News Alliance.

 
 
by Ben L. Kaufman 05.14.2013
Posted In: Media Criticism, Media, Community, Gun Violence at 11:00 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 5.15.2013

Media musings from Cincinnati and beyond

Some Cincinnati IRS employees violated IRS rules and maybe the law by harassing scores of Tea Party and similar conservative groups seeking vital nonprofit status.  

As an example of IRS intrusiveness, the Enquirer reports that the Liberty Township Tea Party received a questionnaire demanding information the IRS is not allowed to seek. “The letter was signed by a local IRS official, who did not return calls seeking comment,” the paper initially reported. Who? Name names. If the IRS employee signed and sent an official government document, there’s no reason to grant anonymity. 

Later in its initial full page A-section story, the Enquirer quotes Ohio IRS spokeswoman Jennifer Jenkins saying, “Mistakes were made.” By whom? Again, names, please. Americans increasingly favor the passive voice, “mistakes were made” but no one made them. If the paper pressed for names of mistake-makers, it’s not evident. And who was fired? Anyone? 

The Associated Press — whose reporter broke this scandal story — says the Cincinnati mess is at least two years old. This isn’t new. We’ve seen IRS harassment of activists before and probably will again. Each time, it’s a scandal. Or should be. 

Any loss of residual confidence in IRS nonpartisanship is a helluva lot more serious than the muddle surrounding the killing of four Americans in Benghazi or the murder of three spectators at the Boston marathon. 

I’m sure it’s coincidence that the Cincinnati IRS harassment preceded the 2012 election. And I’m sure those employees were motivated only by zeal to protect the purity of the 501(c)(4) status from improper or illegal political activity. But I’m also sure that any agnostic or atheist Republicans are looking at this Cincinnati-born national IRS scandal as proof that “there is a God.” Now, to keep that wrath boiling with hearings until 2014 elections. 

The Associated Press says it’s the target of a sweeping Justice Department search for the news service’s confidential sources.  Monday, AP reported the Justice Department “secretly obtained two months of telephone records of reporters and editors . . . in what the news cooperative's top executive called a ‘massive and unprecedented intrusion’ into how news organizations gather the news.

“The records obtained by the Justice Department listed outgoing calls for the work and personal phone numbers of individual reporters, general AP office numbers in New York, Washington and Hartford, Conn., and the main number for AP reporters in the House of Representatives press gallery, according to attorneys for the AP. It was not clear if the records also included incoming calls or the duration of calls.

“In all, the government seized the records for more than 20 separate telephone lines assigned to AP and its journalists in April and May of 2012. The exact number of journalists who used the phone lines during that period is unknown but more than 100 journalists work in the offices where phone records were targeted, on a wide array of stories about government and other matters.”

Maybe it’s time to call in the Plumbers. 

I’m no fan of public radio’s Ira Glass. His whiney voice sends me to WLW 700 AM radio for something more insanely macho. Now, he’s shoveling natural soil enrichment in recorded promos for public radio fund raising. I heard them on WVXU-FM’s just-ended fund drive. His point: We should all be happy because everyone who listens to public radio helps support public radio. Not true. Never will be. At WVXU, fewer than 10 percent of us donate to its support. That means Ira Glass’s everyone are mostly parasites, listening but not paying. (Our family is a sustaining member of WVXU and WGUC . . .  )  

How do our local news media track Macy’s commitment to ethical sourcing of its house-brand clothing from Asian countries where factory fires, collapses, etc., are just a cost of doing business? Contracts go where labor is cheapest. People work or go hungry. It’s only going to get worse when huge numbers of youngsters mature. Macy’s said the right things after hundreds died after a Bangladesh factory crumbled, but now it’s up to reporters to stay on the story. 

I glad Macy’s says it will continue to buy products made in Bangladesh. Pleasing writers of anguished Letters to the Editor and leaving Bangladesh in a virtuous huff doesn’t employ or feed anyone. I’ve been in and out of developing countries for half a century. Lots of cheap unskilled or semi-skilled labor feeds more families than one machine (that breaks and rusts unrepaired). Whether it’s subsistence farming, breaking stones with hammers for roadbeds, pedaling a rickshaw or laborers carrying building materials up ladders in baskets on their heads, it’s work that feeds. We can feel guilty, but walking away helps no one...else. 

BBC accuses the Plain Dealer of racist news judgment over stories about kidnapped young women freed recently after a decade of imprisonment and abuse. BBC based its provocative judgment on its count of stories about two of the three young women, Gina DeJesus and Amanda Berry. “In Cleveland, the newspaper stories were mainly about the white girl,” BBC News Magazine reporter Tara McKelvey wrote. “In the 10 years Berry was missing, the Cleveland Plain Dealer newspaper published 36 articles about her, according to a search of electronic news archive Lexis-Nexis. During the nine-year period that DeJesus, who is Hispanic, was missing, the newspaper published 19 articles about her case.” 

This is typical of American news media where MWW (Missing White Woman) gets more coverage than black or Hispanic girls and women, according to academics McKelvey quoted. 

But Chris Quinn, the Plain Dealer’s assistant managing editor/metro, rejects McKelvey’s accusation. He says it’s not only wrong but “based on an analysis so simplistic we would have thought it beneath an organization such as yours.” Quinn said his “much more thorough review” shows the reverse of the BBC tally. “The number of stories about DeJesus actually is greater than the number mentioning Berry, contrary what you assert. Your analysis did not include all variations of the DeJesus first name, a rather glaring lapse.”

Quinn continued, “Because of the racial aspect your network chose to focus on, we also included in our review stories about Shakira Johnson, a black child who went missing around the same time as Amanda and Gina. The hunt for Shakira was as big a community effort as the hunt for the other missing girls.” Here’s his tally: 

Stories mentioning Shakira Johnson and not Gina DeJesus and Amanda Berry: 145
Stories mentioning only Gina DeJesus (or Georgina DeJesus): 24
Stories mentioning only Amanda Berry: 17
Stories mentioning Berry and DeJesus together: 8
Stories mentioning Berry, DeJesus and Johnson: 6
Stories mentioning DeJesus and Johnson together: 2

And Quinn closed, “The suggestion that this newspaper has used race as any kind of filter in its story choices is offensive in the extreme. We’re shocked that such a poorly reported story could be posted by a network with your reputation.”

You can thank Time magazine and writer Steven Brill for prying comparative hospital costs from the U.S. Department of Health and Human Services. The Enquirer carried a sample for local hospitals. 

According to Poynter.com, the journalism website, Brian Cook at the department’s Centers for Medicare and Medicaid Services tells Brill the move “comes in part” because of Brill’s article from March about health-care costs. HHS Secretary Kathleen Sebelius is also offering $87 million to the states to create what she calls “health-care-data-pricing centers.” 

Poynter continues, saying the centers will make pricing transparency more local and user friendly than the giant data file. Brill says the report “should become a tip sheet for reporters in every American city and town, who can now ask hospitals to explain their pricing...If your medical insurance requires you pay a percentage of a procedure’s cost, that’s very useful information.”

When are reporters going to call their bluff when speakers wax lyrical about the joys of good guys with guns stopping bad guys with guns? Instead of spreading these fantasies, interview people who train others in the defensive use of  handguns. Or talk to police and military firearms instructors and combat veterans on how difficult it can be to overcome the normal resistance to shooting another person.

Look at news stories that describe how many rounds officers fired in armed confrontations; adrenalin does nothing to steady the gun hand or restrain how many times an officer pulls the trigger. And these are the best we have. 

I’ve used handguns for more than 50 years. I passed the official Ohio 12-hour concealed/carry course for a CityBeat cover story. If anyone thinks that training prepared them to provide armed response in schools, movie theaters, malls, etc.,  they’re suffering a potentially deadly delusion. It’s time reporters began to add that context to the debate of guns in our society. 

College campuses are perfect for training student reporters. These schools typically are rich with conflicts of interest, executives with edifice complexes, misspent millions, and bureaucrats eager to escape blame or avoid offending alumni. The Columbus Dispatch reported this example last week about suburban Otterbein University, a United Methodist four-year school.  

It said Otterbein agreed to stop requiring students involved in sexual-assault cases to sign confidentiality agreements because student newspaper journalists discovered it was violating federal law. After initially denying it, the Dispatch reported, an Otterbein official told reporters for the student newspaper that he didn’t realize Otterbein had had victims, as well as others, sign a nondisclosure clause. 

“We just followed the bread crumbs,” Chelsea Coleman, a 21-year-old journalism and public relations major who wrote the Tan & Cardinal story with another student, told the Dispatch

One need not agree with Nobel-winning economist Paul Krugman to appreciate his recent criticism of how news media handle stories involving expertise. In his New York Times op-ed column, Krugman singles out the Washington Post but he could have included many if not most news media. 

Citing a controversial study by Harvard economists Carmen Reinhart and Kenneth Rogoff, the Post warned that Americans are “dangerously near the 90 percent mark that economists regard as a threat to sustainable economic growth.” Krugman pounced. “Notice the phrasing: ‘economists,’ not ‘some economists,’ let alone ‘some economists, vigorously disputed by other economists with equally good credentials,’ which was the reality.” 

Reporters can be too eager to substitute formulaic brevity for accuracy: doctors say, psychologists say, weight loss experts say, police say, reporters say, etc. My advice: beware of any news story that identifies someone as an “expert” without a clear explanation of their expertise. 

 
 
by Ben L. Kaufman 06.12.2013
Posted In: Media, Media Criticism, Ethics, News at 11:22 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 6.12.2013

Media musings from Cincinnati and beyond

The Enquirer’s MasonBuzz.com wasn’t honest with readers about the source of its story promoting “National Heimlich Maneuver Day.” It was posted by a reporter but carried the byline of Melinda Zemper. She’s not a reporter and she wasn’t identified as a “contributor.” Zemper is public relations professional whose clients include Heimlich interests. She was helpful when I sought out Phil Heimlich for a story recently. That’s her job. So is providing copy ready for publication. With so few reporters and editors, news media are evermore open to such PR material as “news.” Traditional journalism ethics requires that we be told the writer’s underlying interest in the story if it’s not by a reporter or contributor. MasonBuzz.com failed that test.  

London’s Guardian scored its first of two coups when it reported the Obama administration is collecting our cell phone records in the name of national security. The Washington Post followed with its story about spying through Internet sites such as Google. Both relied on the same source, one of thousands of private contractor employees with top security clearances. 

The Guardian’s second coup was its interview with the American who revealed that NSA cell phone tracking: Edward Snowden, 29. The Guardian called him a “former technical assistant for the CIA and current employee of the defense contractor Booz Allen Hamilton. Snowden has been working at the National Security Agency for the last four years as an employee of various outside contractors, including Booz Allen and Dell.”

The paper said it named Snowden and published his online video statement at his request. From the moment he decided to disclose numerous top-secret documents to the public, the paper said, Snowden eschewed the protection of anonymity.

"I have no intention of hiding who I am because I know I have done nothing wrong," he told the Guardian, although he wants to avoid the media spotlight. "I don't want public attention because I don't want the story to be about me. I want it to be about what the US government is doing." That won’t be easy, he conceded. "I know the media likes to personalise political debates, and I know the government will demonise me."

Still, he told the Guardian, "I really want the focus to be on these documents and the debate which I hope this will trigger among citizens around the globe about what kind of world we want to live in ... My sole motive is to inform the public as to that which is done in their name and that which is done against them." 

Whistleblower Snowden is the civilian version of Army Private Bradley Manning, who gave military and diplomatic cables to Wikileaks. Both were low-level intelligence specialists with high-level security clearance.  Both claim to have acted according to conscience, hoping to save rather than harm our nation. There is a difference, however, that I haven’t seen or heard in facile news media comparisons of Snowden to Manning or Daniel Ellsberg, an academic defense analyst who revealed the Pentagon Papers. Manning’s military and diplomatic cables and Ellsberg’s study of the Vietnam war were in the broadest sense histories. Snowden’s revelations involve current and future data collection and analysis. 

Mother Jones magazine/online also scored two scoops in recent days. It says the Justice Department wants to hide an 86-page opinion by the Foreign Intelligence Surveillance Act (FISA) Court that says the government violated the spirit of federal surveillance laws and engaged in unconstitutional spying. Mother Jones’ bureau chief in Washington, David Corn, says the secrecy effort is a response to a Freedom of Information suit by the Electronic Frontier Foundation. 

In its second coup, Mother Jones says the FBI raided the Winchester, Ky., home of corporate cybersecurity consultant Deric Lostutter. As hacker KYAnonymous, he was instrumental in making the Steubenville rape case a national story. Mother Jones says Lostutter “obtained and published tweets and Instagram photos in which other team members had joked about the incident and belittled the victim. He now admits to being the man behind the mask in a video posted by another hacker on the team's fan page, RollRedRoll.com, where he threatened action against the players unless they apologized to the girl ... According to the FBI's search warrant, agents were seeking evidence related to the hacking of RollRedRoll.com ... If convicted of hacking-related crimes, Lostutter could face up to 10 years behind bars — far more than the one- and two-year sentences doled out to the Steubenville rapists.”

Local news media embrace an uncritical “boost, don’t knock” approach to local festivals. Even so, they ignored a great photo op at the opening of Summer Fair. Hundreds of people stood in line in the Coney Island parking lot while two people — at one table — took admission money. Some people waited more than 30 minutes to get in. Parking was free, so no one knows how many potential customers took one look and drove away. 

 • A recent Enquirer cover story confirms what a lot of people have known for years: Go elsewhere for sophisticated cancer care. What’s news is the admission in a proposed UC major investment to bring advanced cancer care here. 

Another Enquirer cover story made my prehensile toes curl with joy. The Creation Museum is evolving to allow us to return to tree tops ... via zip lines. 

I’m still unhappy about NPR’s decision to kill Talk of the Nation carried here 2-4 p.m. Monday-Thursday. It was the nation’s best long-format public radio interview program, sort of a New Yorker of the air. 

Starting July 1, WVXU plans to fill the newly vacant 2-3 p.m. gap with an expanded Cincinnati Edition using current staff as hosts. I hope it retains long-format interviews. 

With its limited resources newly devoted to the expanded Monday-Thursday Cincinnati Edition, WVXU is ending Maryanne Zeleznik’s Thursday morning long-format Impact Cincinnati interview show and the staff’s Saturday and Sunday one-hour weekend Cincinnati Edition. There were good regular segments and I hope they’ll be woven into the new format. 

To fill 3-4 p.m. Monday-Thursday, WVXU is bringing in The Takeaway. WVXU says it’s is a co-production of WNYC Radio and Public Radio International, in collaboration with New York Times Radio and WGBH Boston. The Takeaway carries the tagline, “Welcome to the American Conversation.” We’ll see. Talk of the Nation set a very high standard.

Sunday’s Enquirer Forum calls on Ohio to expand Medicaid despite a shortage of physicians and others to cope. In part, the paper notes, few med school grads choose primary care. Reasons aren’t that complicated. Relatively low salaries paid to primary care physicians mean docs will spend a good portion of their adult lives repaying loans that often began as undergrads and compounded while adding med school loans. Another reason is that Medicaid pays even less than Medicare for office visits and treatments. That’s helps explain why primary care docs aren’t better paid and some practices limit their Medicaid and Medicare patients. 

The Enquirer should dig still deeper into related issues. Why should taxpayers provide health insurance (Medicaid or unpaid emergency care) to badly paid workers whose major employers provide little or no health care insurance? Why do we as a nation offer such niggardly support to med students that they opt for higher paid specialties which ease loan repayments? (This isn’t a personal beef. Our daughter, whose board certifications include family practice, went through medical school on a UC scholarship but many classmates graduated with life-limiting debt.)

NPR had a long story on how jelly fish are multiplying at a rate that creates or exacerbates problems in the oceans. These prehistoric creatures survive, multiply and prosper without a spine or brain. Apt analogies encouraged. 

The cascade of information about NSA snooping has an unintended benefit. Pervasive federal intrusions no longer are “just a journalists’ thing.” Millions of Americans now know their cell phone calls and email/Internet data are being collected and analyzed by NSA computers and agents. This growing consciousness may provoke a groundswell that could provide brains and spine for Congress to correct police state legislation passed after 9/11. 

Eric Holder — still U.S. attorney general when this was written — is almost contrite about Justice Department grabbing reporters’ telephone and email records. He now says he won’t prosecute reporters just doing our jobs. Any journalist who accepts his assurance lacks the minimum skepticism required for our trade. Holder serves at the pleasure of a president whose antipathy to leaks recalls Nixon’s creation of the Plumbers.

NKU dropout Gary Webb shared the Pulitzer Prize in 1990 for San Jose Mercury’s coverage of the Loma Prieta earthquake. Then he took on the CIA in his sometimes-overreaching 1996 Mercury series, Dark Alliance, which said crack cocaine was being sold in Los Angeles’ black ghettos to support CIA-supported contras in Nicaragua. The LA Times and others — including the NYTimes and Washington Post — were embarrassed by Webb and the nowhere San Jose paper. They went all out to discredit Webb and his findings. Webb’s errors and inadequately supported assertions gave critics their opening. Irrespective of the the national papers’ attacks inaccuracies and misdirection, they ruined Webb’s career and he committed suicide. Years later, even former critics acknowledged the generally substantiated core of Webb’s series: CIA ignored Contra cocaine smuggling and its spread of crack in U.S. inner cities. A movie is being made about Webb and the CIA series, Kill the Messenger.

NPR’s Morning Edition described in broad detail an NSA data center going up outside Salt Lake City. Computers are so large and hot that they will need 1.5 million gallons of cooling water daily. I wish NPR told me where that water was coming from and where it would go after being used to cool the computers.  

With friends like this ... Aljazeera.com reports that Syrian rebels executed a 15-year-old Aleppo coffee vendor in front of his family because the killers thought a common Syrian retort was blasphemy. The youth apparently refused someone coffee on credit, saying, “Even if Mohammad comes down, I will not give it as a debt.” 

Obama’s meeting at Sunnylands, the Annenberg estate near Palm Springs, Calif., pricked my nostalgia. In the early 1940s, my father, an Army physician, was stationed in Palm Springs. A visionary local developer offered Dad some land. As our family legend goes, that friend assured my father that “after the war,” Palm Springs would boom. Headed for combat in Europe and uncertain what might follow, Dad said thanks, but no thanks. Oh, well. If Dad had taken his friend’s offer, last week’s Obama-Xi meeting could have been on a Kaufman desert hideaway, “10,000 Lakes.”

 
 
by 12.08.2010
Posted In: Censorship, Media, Internet, Government at 12:28 PM | Permalink | Comments (0)
 
 

Hackers Take Down MasterCard, Others

In the latest volley in the escalating cyberwar involving attacks on WikiLeaks and its founder, anonymous hackers have blocked access and disrupted service to Web sites for MasterCard, the Swedish prosecutor's office and the attorney representing two women accusing Assange of crimes

Read More

 
 
by Ben L. Kaufman 09.04.2013
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 09.04.2013

Media musings from Cincinnati and beyond

 • I was at UPI in London during the 1963 March on Washington. I read about it in London dailies and the Paris Herald-Tribune. Since then, all kinds of “marches” on Washington have cheapened the brand. So has the obsessive replaying of snippets from King’s “I Have a Dream” speech as if it were the event. I’m grateful to news media that went further in recalling the magnitude of the 1963 march and roles played by organizers and other speakers. This was part of the 1960s that I missed. 

• Court rulings allow the Rev. Martin Luther King, Jr.’s heir to own and control his “I Have a Dream” speech to the 1963 march. Anyone wanting to use more than a few words must pay. My first reaction was “WTF? It was a public event in a public place and a public speech to the public. That can be ‘owned’? Yup. 

• Stenographic reporting of the so-called debate over whether to bomb Syria back into the Stone Age helps build acceptance for a new war. Similarly, assertions that Assad’s forces gassed civilians are repeatedly reported as evidence or proof. 

As of this writing, reporters have quoted no top Obama administration official willing to offer evidence or proof. Instead, as evidence, we have unverified videos online and interpretations of what the images show. Reporters don’t tell us who provided death figures or who provided information that White House is using the claim Sarin gas was used. 

• Meanwhile, the constitutional expectation that only Congress can declare war has suffered the same fate as the Fourth Amendment ban on unreasonable seizures and searches; dying if not dead. 

Germany and Japan attacked us. Congress responded for the most recent time: 1942. Russia’s surrogate attacked our dictator across the 38th Parallel in 1950 and triggered the still-unresolved Korean police action. LBJ was conned or knowingly lied about reported 1964 attacks on American warships in the Tonkin Gulf and moved us into the undeclared Vietnam War. Luckily, Saddam Hussein attacked Kuwait in1990 and started Gulf War I. The CIA’s totally mistaken 2002 “slam dunk” assurance about Weapons of Mass Destruction was used by Bush to justify undeclared Gulf War II. After 9/11, Afghans sheltered Osama bin Laden before our allies in Pakistan sheltered him and that was used to justify our unfinished and undeclared war against the Taliban in both countries although the Taliban never attacked us. Let’s not even get into the invasion of Panama or Grenada or fiasco in Somalia. All that’s missing in this latest rush to bash a hornets nest is a repeat of the New York Times sycophantic reporting that Saddam Hussein had and would use weapons of mass destruction. 

• If you want a weapon of mass destruction, how about the AK-47, the totemic Soviet assault rifle that is ubiquitous on every continent or the simple machete/panga with which millions have been and are being murdered and/or mutilated. No chemical, biological or nuclear weapon has killed so many people. 

• When will some national reporter ask, “What’s surgical about a surgical strike?” Nothing unless we’re comparing it to carpet bombing a la Germany, Japan, Laos or Vietnam. 

Other than assassinating Assad with a drone-launched guided missile — good enough for Americans in Yemen —  any attack on Syria will create  “collateral” damage. They used to be called innocent victims, sort of like French civilians killed by Allies’ D-Day bombing. 

“Surgical strike” is a debasement of the language. I’m surprised that surgeons — whose marketing mavens constantly promote ever-smaller and more precise bodily invasions — don’t ask the Pentagon to abandon the phrase, “surgical strike.” 

However, it’s no mystery why news media are willing, even eager to echo this desensitizing insider language. It recalls “RPG,” “IED,” “smart bombs,” “boots on the ground” and similar military language embraced by civilian reporters for their civilian audiences. Except those buzz words weren’t for civilian audiences; it was how reporters assured military sources that journalists were savvy and sympathetic listeners. 

“Surgical strikes” serves us as badly as reporting unsupported assertions and assumptions as fact. Accurately reported bullshit is still bullshit. 

• Accurate reporting requires context. Why is gassing hundreds of Syrian civilians in Damascus worse than shooting and killing as many or more civilians about in and around Cairo? Why is the killing and wounding of thousands in Cairo worse than endlessly raping, wounding, mutilating and killing millions of civilians in the horribly misnamed Democratic Republic of Congo? 

• Our selective condemnation of poison gas recalls the 11th-century papal ban of the cross bow; peasant crossbowmen could kill armored knights from an unmanly and impersonal distance. That also was bad for the social order. Welsh bowmen faced no such opprobrium although their arrows killed far more mounted knights.

Jump ahead almost a millennium. There is debate on what is a chemical weapon and not all gasses — think tear gas — are poisonous. Poison gas was used infrequently but without sanction during the past 100 years. 

Germans and the British gassed each other during World War I. Communists were accused of using poison gas during Russian Civil War. Italians gassed native troops in Ethiopia in the 1930s in years when colonial powers were suspected/accused of gassing rebellious native troops. Japanese gassed Chinese during early World War II. Egyptians gassed Yemeni forces in the 1960s but Americans denied using toxic/blister gasses in Vietnam and Laos. Iraq deployed lethal gas against its own people and Iranian forces in the insane Iraq-Iran 1980s war. Politicians and UN officials fulminate against gassing civilians but they only remind us how selective agony and journalism can be. 

• No less authority than President Obama relegated the comparative to the dustbin of grammar. His speech at the Lincoln Memorial last week praised King and other civil rights activists, saying “Because they marched, America became more free and more fair.” True, but I’ll bet King would have said, “freer and fairer.” 

• Everyone’s lauding David Frost’s evocative interviews with disgraced Richard Nixon after he resigned the presidency. He died after a heart attack on Saturday.

My memory of Frost is different: TW3, the original That Was the Week that Was on BBC TV. It was as irreverent as posh Brits from Oxbridge could be and Frost was a central figure in its creation in 1962 and weekly broadcasts until it was cancelled to avoid criticism as the 1964 general election neared. Two skits stand out in my memory, in part because my Saturday night duties at UPI included watching and filing a story on anything newsworthy that TW3 did/said. 

The first showed an otherwise empty set with seemingly naked Millicent Martin, then young and drop-dead lovely, astride and leaning over the back of a curvy, modern Arne Jacobsen chair. It was the same pose call girl Christine Keeler used when photographed during the scandal over her affair with government minister John Profumo. You can see the original Keeler image at www.vam.ac.uk. Martin resembled Keeler just as Tina Fey looked like Sarah Palin. Martin looked straight at the camera and said something like, “John told me I was sitting on a fortune.” That was it. Perfect lampoon but there was no way to use that skit on UPI’s wire.

The second memorable skit followed the apparent TW3 and BBC late night sign-off. A De Gaulle look alike, right down the uniform and kepi on his head, addressed the Brits contemptuously over some strategic or diplomatic blunder. Then the broadcast ended. That skit was newsworthy. BBC said its switchboard operators — remember, this was the early 1960s — were overwhelmed. Seemed the perfect jab at the Establishment by its children fooled a lot of Brits; they thought BBC really had broadcast a De Gaulle speech.  

• On a celebratory note, authorities dropped charges against Tim Funk, religion reporter for the Charlotte Observer, who   arrested while he interviewed “Moral Monday” demonstrators at the Statehouse in Raleigh, NC.  He was charged with second-degree trespass and failure to disperse. 

Tim’s a Northern Kentuckian and among the ablest of decades of my undergraduate students. After the local prosecutor came to his senses, Tim told the AP, “It was clear to everyone there that I was a news reporter just doing my job interviewing Charlotte-area clergy about how they felt about being arrested. The reporter’s job is to be the eyes and ears of the public who can’t be present at important public events like this protest. That’s all I was doing.”  

When his June 10 arrest was reported, at least one respondent noted that Tim was among the first detained, stopping him from seeing how police handled demonstrators. 

His editor, Rick Thames, told AP, “This is clearly the right result, and we congratulate the district attorney for making the right decision. Tim Funk was working as a journalist inside the most obvious public building in our state. The videotape of Tim’s arrest demonstrates clearly that his only purpose in being there was to provide our readers a vivid firsthand account. He was clearly not obstructing the police. It’s hard to understand why he was arrested in the first place.”

• Cincinnati taxpayers need to know more about competing — and inescapably costly — plans to overcome years of city council shortchanging the city pension fund. The news isn’t good. As the Enquirer’s James Pilcher put it Sunday, “if every man,woman and child living in the city of Cincinnati contributed $2,000 apiece, it still wouldn’t be enough to fill the plan’s current $870 million gap.”

There’s a timeline with his explanatory story that screams for elaboration: What, if any, roles did mayoral candidates Roxanne Qualls and John Cranley play in council decisions to deepen the pension debt?

And I howled at the quote from state auditor Dave Yost: “ . . . the city is in a fork in the road . . . And I’m concerned Cincinnati is not doing enough to avoid going down that fork in the road.” 

Don’t try this at home. Sort of like standing with a foot on each side of a barbed wire fence. Reminds me of a friend who’d look right, point left and say, “Go this way.” 

Maybe with Yost’s sense of direction, Cincinnati should consider the road not taken. 


 
 
by Danny Cross 11.27.2013
 
 
streetcar

Morning News & Stuff

The Cincinnati Enquirer abruptly changed its tone about the streetcar project yesterday, writing in an editorial that the city should continue the project and leaving the newspaper on the opposite side of Mayor-elect John Cranley on the two main issues of the campaign it endorsed just weeks ago.

Fourteen months after publishing an editorial against the streetcar project, the three-member Enquirer editorial board yesterday spelled out why it now supports completing the project, suggesting that a main part of its opposition — and to Roxanne Qualls as mayor — was the current administration’s inability to “argue effectively for the project” that Cranley and other conservatives used to take office during an election that saw extremely low voter turnout.

CityBeat’s German Lopez noted on Twitter the irony of The Enquirer now supporting both the streetcar and parking plan while the candidate it endorsed attempts to unravel both — Cranley already stopped the parking plan. The comment drew a response from Enquirer Editor Carolyn Washburn, who is on the newspaper’s editorial board along with Publisher Margaret Buchanan and Editorial Page Editor David Holthaus.

The editorial includes the following paragraph: “In endorsing Cranley, we said he would ‘have to rein in his dictatorial tendencies and discipline himself to be diplomatic, respectful and collaborative.’ What we’ve seen so far is a matter for concern. Hurling insults at professionals like streetcar project manager John Deatrick isn’t what we need. Deatrick enjoys a good reputation as someone who has managed The Banks project and the rebuild of Fort Washington Way. He needs to stay on the streetcar project.”

The editorial was published the same day City Council put completing the project into law and Councilman P.G. Sittenfeld announced his decision to support the project’s completion, which Lopez pointed out leaves Council short of the six votes required for an emergency clause that would immediately halt the project without leaving it open to referendum. Without the emergency clause, streetcar supporters could gather the required signatures to put a 5-4 cancellation vote to referendum, which would force the city to continue working on the project until voters decide on it in November.

Mayor-elect Cranley will hold a vote to stop the project on Monday. With Sittenfeld set to vote against halting the project, Cranley will need either newly elected David Mann or Kevin Flynn to vote in favor of stopping it. Both are on the record as being against the project but have left room to consider the financial realities before making their final decisions. 

Cranley announced this morning that he will name the new city manager at 2 p.m. today. Cranley removed former city manager Milton Dohoney last week.

A story by The Enquirer’s Mark Curnutte yesterday detailed life expectancy disparities among Cincinnati’s poor neighborhoods, finding a 20 year difference at times between citizens of predominantly black or urban Appalachian neighborhoods and people of wealthy white neighborhoods like Mount Lookout, Columbia Tusculum and Hyde Park. The Cincinnati Health Department will release more statistics Tuesday and a community discussion on the issue is set for Jan. 10. 

Pope Francis yesterday criticized the world’s growing wealth disparity, mentioning things like “idolatry of money” and “a new tyranny” in a 50,000-word statement that sharply criticized trickle-down economics.

The Pope via The Washington Post:

"Some people continue to defend trickle-down theories which assume that economic growth, encouraged by a free market, will inevitably succeed in bringing about greater justice and inclusiveness in the world. This opinion, which has never been confirmed by the facts, expresses a crude and naive trust in the goodness of those wielding economic power and in the sacra­lized workings of the prevailing economic system. … Meanwhile, the excluded are still waiting."

OTR restaurant Kaze will begin offering lunch hours starting on Black Friday.

Away from home and tired of “Friends-giving” gatherings? Here’s a bunch of restaurants serving good stuff on Thanksgiving day. 

Skip Black Friday craziness and use CityBeat’s Gift Guide to shop local this holiday season. There are also plenty of local retailers you can hit up online if you don't wait until the last minute!

If you’re traveling to some stuck-up East Coast city for Thanksgiving, charge the iPad or whatever because there are going to be some storms.

And high winds might cause the Macy’s Thanksgiving Day Parade to take all the air out of the Snoopy balloons so no one flies up into the air like in movies.

The NSA reportedly considered revealing the “porn-browsing history” of certain people considered to have ties to terrorist activity in order to discredit them.   

Great, now America’s durable goods orders are down. Thanks a lot, government shutdown!

At least the country’s jobless claims are back to pre-recession levels. Thanks, Obama?

The University of Cincinnati Bearcats beat UMass Lowell in basketball last night and senior forward Justin Jackson jammed one in the hoop hard.

 
 
by Ben L. Kaufman 03.06.2013
Posted In: Media Criticism, Media, News at 10:45 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 3.6.2013

The satirical website, The Onion, added kiddie porn to the Academy Awards. It tweeted about the 9-year-old Oscar nominee for Best Actress: “Everyone else seems afraid to say it, but that Quvenzhané Wallis is kind of a cunt, right? #Oscars2013.”

Miss Wallis was nominated for Best Actress in Beasts of the Southern Wild.

Traditional and new media exploded with contempt but few spelled out the “C-word.” Most offered the first letter and asterisks: C***. 

The Onion took down the tweet in about an hour and Onion CEO Steve Hannah crawled back on Facebook. He wrote, in part, “I offer my personal apology to Quvenzhané Wallis . . . for the tweet that was circulated last night during the Oscars. It was crude and offensive . . . No person should be subjected to such a senseless, humorless comment masquerading as satire.”

Hannah wrote that “We have instituted new and tighter Twitter procedures to ensure that this kind of mistake does not occur again. In addition, we are taking immediate steps to discipline those individuals responsible.

“Miss Wallis, you are young and talented and deserve better. All of us at The Onion are deeply sorry.”

Ciao, papa vecchio. Viva il papa nuovo! Did anyone else notice that Benedict was driven to his helicopter in German cars? I didn’t recognize one macchina italiana among the black sedans. At the helicopter, a papal aide belted Pope Emeritus into his passenger seat. He knows the drill; Benedict is a licensed pilot who has piloted a chopper from the Vatican City to the summer villa at Castel Gandolfo. He left this flight to the Italian Air Force. CBS followed Benedict’s chopper from liftoff to arrival in suburban Castel Gandolfo about 15 miles southeast of Vatican City. Boring video. Really boring. Obviously, CBS feared missing something if anything went wrong. It’s the same reason the press travels with the president...

Unless Benedict really wants to live out his days in the Vatican City, why would he leave Castel Gandolfo? That lovely Alban Hills town was a favorite for long lunches when I worked in Rome: a great view over Lago Albano, wonderful pollo al diavolo and fresh trota.

Most Cincinnatians don’t read the Enquirer. They never did. However, they often are affected by reporters watchdogging government and businesses that rarely appreciate the attention. In recent years, no one was better at this vital First Amendment function than the Enquirer’s Barry Horstman. His coverage of the Cincinnati city pension fiasco and other issues was vital to public awareness. He died last week after a heart attack in the newsroom. Barry was a good man and a fine reporter. When then-editor Tom Callinan hired Barry despite a chill on new hires, it was a coup. The city gained a seasoned investigative reporter who understood the necessity of depth in reporting and writing; quickie stories don’t suffice when public millions are involved. After Barry’s memorial service, Callinan told me, “It was an important message to the staff that while we may have fewer people we will have the best. He was that and more.” 

Randy Mazzola and Julie Irwin Zimmerman have returned to the Enquirer. I’ve worked with both; it’s good news. Randy is a talented graphic artist. If the new tabloid format is to work, visuals are vital. Julie is a fine reporter and writer. At different times, we both covered religion. 

I’ll never understand the news media fuss about snow storms in the Plains states and Midwest. It’s winter. Snow happens. Plows clear streets. Kids slide. Image-hungry TV is the worst. They just don‘t get it. Sort of like Cincinnatians who try to drive up Straight or Ravine streets or West Clifton Avenue after an inch of snow. Those of us who grew up with snow storms expect traffic snarls. We keep warm stuff in the trunk in case we must drive but get stuck. We mumble, “I am not going to die of a heart attack shoveling snow.” Then we shovel. Or hope a neighbor kid tackles the job. 

Farmers love snow. It melts and nourishes their crops, replenishes their wells and waters their cattle. Blizzards can kill but drought is worse.  This by AP via the London Guardian: “Meteorologist Mike Umscheid of the National Weather Service office in Dodge City, Kansas, said this latest storm combined with the storm last week will help alleviate the drought conditions that have plagued farmers and ranchers across the Midwest, and could be especially helpful to the winter wheat crop planted last fall. But getting two back-to-back storms of this magnitude doesn't mean the drought is finished. ‘If we get one more storm like this with widespread two inches of moisture, we will continue to chip away at the drought, but to claim the drought is over or ending is way too premature,’ Umscheid said.”

I don’t know the laws governing public records in South Africa, but two inexplicably tardy news stories suggest that inattentive reporters were dazzled by the premeditated murder charge against the Olympic gold medal winner Oscar Pistorius. He’s the double amputee sprinter and that nation’s most famous living athlete. 

It took days after Pistorius shot his girlfriend to report that Hilton Botha, chief police investigator and disgraced star witness at Pistorius’ bail hearing, already was charged with seven counts of attempted murder arising from a traffic stop. Botha reportedly shot at the van and its seven occupants and his bosses took him off the case when the attempted murder charge made news. 

Still later, reporters told us that Oscar Pistorius’ brother Carl faced imminent trial, charged with unlawful negligent killing/culpable homicide after his car collided with a female motorcyclist. 

The  Oscar Pistorius murder case is perfect for the American news media: hero athlete killer, lovely blonde victim. Oh, we’ve done that story. Here’s a different angle for reporters: releasing Pistorius on bail wasn’t a race issue; it’s what happens in almost any country where a rich and famous person hires the best legal defense possible. Oh, we’ve done that story. Repeatedly. 

Pistorius is white, but even in race-conscious South Africa, fame and cash can speak louder than color. If you doubt me, look up the criminal record of Jacob Zuma, a black man and a longstanding leader in the ruling African National Congress. A South African judge acquitted him of rape in 2006, saying the unprotected sex was consensual. In 2005 and again in 2007, Zuma was charged with corruption, racketeering and tax evasion. Prosecutors dropped charges, saying political interference fatally tainted their case. Zuma was elected president of South Africa in 2009. 

I love a good hoax and "Golden Eagle Snatches Kid" on YouTube was delicious. Reactions illustrate the credulity of old and new media and people who believe what they see/read online. BuzzFeed.com freelancer Chris Stokel-Walker said the video got “17 million views within a day, just shy of 42 million views in total, 14 million minutes in viewing time in the U.S. alone, embedded on major news websites worldwide, broadcast on morning talk shows and linked from countless message boards — which proved this in historically impressive style.”

Stokel-Walker traced the hoax to Professor Robin Tremblay’s video-effects class at Centre NAD, a technology university in Montreal. “In October, he challenged his students — as he did the previous two semesters — to make a viral hoax video. If it got more than 100,000 views, then congratulations, you got an A.”

Four students created "Golden Eagle Snatches Kid." Twenty minutes after showing the video to their class, they uploaded it to YouTube and adjourned to a local bar.  

Meanwhile, Portuguese teenager Tiago Duarte spotted the hoax. "It looked so fake to me," he told Stokel-Walker. "The main thing that gave it away was the baby falling down. It really looked like a 3-D model to me." He went online and "every single person was believing it, and the top comment at the time was something like, 'If you want to say this is fake, you better provide some proof.' So I did." 

Stokel-Walker said “it took the 17-year-old less than five hours to debunk a month-and-a-half's worth of work. Duarte used his video editing skills, uploaded his version of "Golden Eagle Snatches Kid" to YouTube and proved his point.   

Unintended effects of a helter-skelter search for cheaper health care can be deadly, as British news media have revealed. In a reality that recalls Sarah Palin’s fantasy “death panels,” the British government is paying incentives to hospitals to reduce the number of beds occupied by the terminally ill. 

One response is for physicians to hurry patients into the hereafter by withdrawing nourishment, hydration and medical treatment. Without intended irony, Brits call this lethal option Liverpool Care Pathway (LCP). Revelations are beyond sensational. Here’s part of a National Health Service press release:  

“The LCP is intended to allow people with a terminal illness to die with dignity. But there have been a number of high-profile allegations that people have been placed on the LCP without consent or their friend’s or family’s knowledge. Concerns have also been raised about hospitals receiving payments for increasing the number of patients who are placed on the LCP . . .  (A)s we have seen, there have been too many cases where patients were put on the pathway without a proper explanation or their families being involved.” Worse, some patients or families didn’t give required permission. 

London’s Daily Mail, among those most actively pursuing the Liverpool Care Pathway story (above), wrote Sunday that:

“Leading doctors have claimed NHS patients are being routinely placed on the controversial Liverpool Care Pathway by out-of-hours medics who are ‘strangers’ who have never been involved in their care. The claims suggest patients are often left to die on . . .  ‘bedside evidence’ alone and without fully understanding the patients’ condition or medical history.

“The LCP has been the subject of much debate since it was introduced in the 1990s. More than 130,000 people are put on it each year but it was revealed in December 60,000 patients die on the procedure each year without giving their consent. 

“Concerns have been raised that clinical judgments are being skewed by incentives for hospitals to use the pathway. Health trusts (that run National Health Service hospitals) are thought to have been rewarded with an extra £30million ($45m) for putting more patients on the LCP. Critics say it is a self-fulfilling prophecy because there is no scientific method of predicting when death will come.”

Here’s a story that any reporter could do: did the advent of ubiquitous urban and suburban school busing — for whatever reasons — cause or coincide with the explosion of K-12 obesity? News media are full of obesity stories bemoaning fat Americans and blaming everything from school lunches, fat, salt and sugar to oversize portions of everything. Maybe, just maybe, it has more to do with the end of walking or biking to school. 

Death cafes aren’t Starbucks spinoffs where philosophers and others have spirited conversation as they sip soy milk hemlock lattes. (Gift cards are one-use only.) Rather, death cafes are where people can talk about what comes next. This growing movement appears to be news to Cincinnati-area news media. Huffington Post tipped me to Columbus, Ohio, leadership in the U.S. death cafe movement. Here’s some of what HuffPost and others reported:

Ohioans met on a Wednesday evening in a community room at a Panera Bread near Columbus for tea, cake and conversation “over an unusual shared curiosity. For two hours, split between small circles and a larger group discussion, they talked about death:  How do they want to die? In their sleep? In the hospital? Of what cause? When do they want die? Is 105 too old? Are they scared? What kind of funerals do they want, if any? Is cremation better than burial? And what do they need accomplish before life is over?

Organizer Lizzy Miles says the latest gathering included new and previous attendees plus a public radio reporter. “I set the ground rules. No recording during the Death Café. He had to participate as a regular guy. Then afterwards, we would ask for volunteers as to who would be willing to talk for radio. Several people volunteered and we had a mini Death Café discussion . . .  I felt he did a good job of capturing the essence of the Death Café in his WOSU broadcast, ‘Columbus Death Cafe concept Spreads Across the U.S’.” 

 
 
by Ben L. Kaufman 06.26.2013
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 6.26.2013

Media musings from Cincinnati and beyond

I hope Nelson Mandela is alive and healing when you read this. He’s an old man with a persistent and probably lethal lung problem born from decades in prison. 

His colleagues in the ANC are preparing the country for his death and the news media are full of calls for prayer, admonitions against futile hopes for recovery, and assurances that Mandela is getting the best care possible without making him miserable and sicker. 

If he's died since I wrote this on Tuesday, he lived a life of dignity and service. By example, he led South Africans of all races and ethnicities into a post-apartheid era with good will and high, if unreal, hopes that someday, the wrongs of apartheid might be erased.  

For more than 50 years, I’ve followed his career with an interest that few others provoked. My active appreciation began during graduate school in London where I prepared for a career in Africa. Mandela, Sisulu and others were heroes of the anti-apartheid movement. Their efforts to end violent, toxic white minority rule in South Africa was companion to the growing momentum for independence in Europe’s African colonies, protectorates and overseas provinces. 

“Winds of change” was shorthand for all of this but no one expected it to blow away the racism and segregation of South African apartheid. 

That so-called “separate development” of South Africa’s various racial groups was even, then, anything but development. If anyone doubts it, look at the generations impoverished by separate education and training and how this burdens the aspirations of today’s black majority. 

By the time I reached Southern Africa in late 1963, Mandela and others were on trial, accused of sabotage and conspiracy. Blacks, whites and Indians, they were leaders of the armed wing of the African National Congress. In plain words, they were revolutionaries. In mid-1964, all were convicted and most were sentenced to life in prison.  They could have been executed. Mandela already was in prison, convicted of illegally leaving (and re-entering) the country. 

Our weekly Zambia News and then daily Zambia Times — hundreds of miles to the north — were able to report with freedom unknown in South Africa. We benefited from the freest journalism in Southern Africa, including Southern Rhodesia, Southwest Africa, and Portuguese Mozambique and Angola. 

When Mandela dies, it’s going to be fascinating to see what obits and commentaries focus on: terrorist, lawyer, prisoner, statesman, president and like Cincinnatus, a leader who walked away from power.  

Tim Funk, one of the best student journalists I was lucky enough to teach, was arrested recently for not moving swiftly enough to please cops in North Carolina. 

The Charlotte Observer’s religion reporter, Tim was covering a local demonstration by local clergy at the state legislature in Raleigh. 

Tim is saying nothing, under orders from his bosses, until after his mid-July court appearance. However, his paper said authorities claimed Tim, “who covered the statehouse in the 1980s, failed to move away from a crowd of about 60 that was demonstrating and peacefully surrendering to arrest.” He “was handcuffed and taken along with the arrested protesters to the Wake County magistrate’s office to be arraigned on misdemeanor charges of trespassing and failure to disperse.

“Jeff Weaver, police chief for the General Assembly Police in Raleigh who oversaw the arrests, told The Associated Press that Funk did not heed a warning from officers to disperse before the arrests began.” The paper said Tim was released late that same night.

“We believe there was no reason to detain him,” said Cheryl Carpenter, Observer managing editor. “He wasn’t there to do anything but report the story, to talk to Charlotte clergy. He was doing his job in a public place.”

One online reader commented that it probably was no accident that Tim was among the first arrested; that assured he could not report how police dealt with demonstrating clergy. Readers also noted how zealous police tested federal constitutional guarantees with their orders to disperse: freedom to assemble and petition government and freedom of the press. 

A 2012 survey of almost 900 American TV journalists found roughly 20 percent showing signs of burnout and uncertainty whether they will remain in the industry. 

Scott Reinardy, associate professor of journalism at the University of Kansas, said TV news staffs increased by 4 percent, revenue was up, and stations were producing more content than ever before, often as much as 5 1/2 hours more per day. “I wanted to see how all of that played into burnout,” Reinardy said.

The KU press office reported his study. He said that questions about exhaustion, cynicism and professional efficacy found that respondents who reported higher levels of exhaustion also reported lower levels of organizational support, while those who reported higher levels of professional efficacy — or satisfaction in their jobs — reported higher levels of organizational support.

Reinardy reported that 81 percent of his respondents said they work differently “than a few years ago.” Many have increased social media responsibilities, are expected to produce content for multiple platforms and have more frequent deadlines.

“Many said, ‘I can’t do this much longer,’” Reinardy said. “You’re probably going to see the TV business get younger, a little more inexperienced and, as a result, there will be a loss of institutional knowledge, which doesn’t bode well for community journalism at any level.”

I’m waiting for conservative pundits to wonder aloud how Republicans can tell us to trust the National Security Agency while assuring us, "Government is not the solution to our problem; government is the problem." I guess it’s the same mental gymnastics that reporters find when legislators kill money for family planning and do all they can to assure that low-income women can’t get abortions. 

A good sex scandal ages well even if protagonists don’t. 

In the early 1960s, party girl Christine Keeler almost brought down the British government. She shared beds of British Secretary of State for War John Profumo and a Soviet spy, naval office Yevgeny Ivanov. 

At the time, there were public assurances all around that her activities were sexual, not Cold War espionage; pillow talk was erotic, not nuclear. 

Now, the London Daily Mail says Keeler’s new book includes her admission that she helped her friend, society osteopath Stephen Ward uncover secrets about missile movements in the West that were later passed to the Soviets.

“However I dress it up, I was a spy and I am not proud of it. The truth is that I betrayed my country.”

The Sunday Mirror also quotes Keeler as saying, “The Establishment was far more interested in painting it as a sex scandal and chose to ignore claims of a widespread spying network. Far better that the Establishment be caught with its pants down than involved in stealing secrets. That was the thinking.” 

Osteopath Ward, who introduced young women to rich and powerful men, often at country houses, committed suicide as he became the scapegoat in the scandal. 

I was at UPI in London at the time. Keeler is right. There was a political/aristocratic Establishment and its first concern was its own survival. For months, we treaded lightly as we reported seemingly unrelated events without connecting them in fear of ferocious, costly libel laws. 

But the unreported stories we heard and traded proved to be less salacious than the facts as they came out. Profumo probably would have escaped with modest embarrassment had he not been caught lying to the House of Parliament about the affair. That breach of the Establishment’s expectations of a Gentleman, and not widely held suspicions of Soviet espionage, brought him down. 

Tuesday’s Morning Edition on NPR included the kind of remark that fuels conservative conviction that public network is a coven of Lefties. The host was asking a foreign reporter about the different responses of Turkish and Brazilian leaders to ongoing street protests. After the reporter offered the political context for the seemingly accommodating reaction of the Brazilian president, the host suggested that the Turkish prime minister hadn’t responded to young protesters there. First, the host was wrong. He responded. Second, it was obvious that the Turk’s response wasn’t acceptable to the NPR host because it was hardline rather than accommodating.

 
 

 

 

 
Close
Close
Close