WHAT SHOULD I BE DOING INSTEAD OF THIS?
 
Home - Blogs - Staff Blogs - Popular Blogs
by Ben L. Kaufman 05.01.2013
Posted In: News, Media Criticism, Media, Ethics, Terrorism at 09:48 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 5.1.2013

Media musings from Cincinnati and beyond

In a disturbing decision, public radio’s Radiolab (WVXU-FM 8 p.m. Sundays) gave Cincinnatian Phil Heimlich critical control over its March 5 program on Phil’s dad, Henry Heimlich. 

Phil arranged the interview with the aging physician, for whom the Heimlich Maneuver is named. However, producer Pat Walters had to promise to exclude the voice of Phil’s estranged younger brother, Peter, from any subsequent broadcast.  

Peter is a scathing critic of their father’s therapeutic claims for the Maneuver and more recent medical experiments. 

Phil told Curmudgeon that he feared Walters would ask their father about the troubled family relationships. “Like any son, I’m somewhat protective of him,” Phil said. “He’s 93 . . . We don’t let just anybody come up and interview him.” 

Peter told Curmudgeon that he was unaware of this bargain when he cooperated with Walters for the Radiolab story.

I have no trouble with Phil’s setting conditions for arranging the interview. My beef is with Radiolab. It could have refused. Similarly, I’m not going into Heimlich’s therapeutic theories and claims; I’m writing about Radiolab’s handling of the story. 

I’m troubled by Radiolab’s willingness to silence an important critic and a source of its information in exchange for access to the elder Heimlich. Further, if Walters failed to tell Peter about his deal with Phil, that’s unethical, especially since Walters told Peter, “I want you to speak for yourself.”  

Peter elaborated in a recent email to Curmudgeon: “I was first approached by Radiolab last August when they asked to interview me for broadcast. I wasn't informed that, five months earlier, they'd cut the censorship deal, so they obtained my interview under false pretenses. Further, in the following months, Radiolab producer Pat Walters took up hours of my time, encouraging me to provide him with information and documents. I only learned about the censorship deal a couple weeks ago, when the program disclosed it on their website. If I'd known that Radiolab was this underhanded, I wouldn't have given them a minute of my time -- and I'd encourage other sources to keep their distance.”

Over the years, Peter has dealt with lots of reporters. I asked, "Have you encountered this kind of deal before?" 

Peter responded, “I've never heard of a deal like this . . . and how many other Radiolab stories have included deals like this?”

Radiolab’s website includes a link to the 25-minute program, including the interview with Heimlich. Radiolab’s website text says:

“In the 1970s, choking became national news: thousands were choking to death, leading to more accidental deaths than guns. Nobody knew what to do. Until a man named Henry Heimlich came along with a big idea. Since then, thousands and thousands — maybe even millions — have been rescued by the Heimlich maneuver. Yet the story of the man who invented it may not have such a happy ending.

“Producer Pat Walters wouldn't be here without the Heimlich maneuver — it saved his life when he was just 11 years old. And one day he started wondering - who was Heimlich, anyway? And how did he come up with his choking remedy? Pat had always kinda assumed Heimlich died in the mid-1800s. Not so. The man is very much alive: he's 93 years old, and calls Cincinnati, Ohio, home.”

Given the conflict of interest, letting choking survivor Walters do the interview was a mistake. Here are the guts of Radiolab’s online Producer’s Note: 

“We made some minor changes to this story that do not alter the substance.

“(W)e removed the audio of Peter Heimlich, Henry Heimlich’s son, from the version now on the site. When we approached Henry’s other son Phil to arrange an interview with his father, one of Phil’s conditions was that we not air audio of Peter. We thought he’d waived that provision in a subsequent conversation but he contends he did not. So we are honoring the original request.”

The version available online begins with a light-hearted exchange among Radiolab personalities in their WNYC studio of New York Public Radio. The conversation between Walters and Henry Heimlich at Heimlich’s home maintains that chummy tone. 

Then Walters shifts to controversies over Heimlich’s Maneuver to resuscitate drowning victims and other medical theories. Walters also interviews experts who disagree with Heimlich. When Walters lets Heimlich speak for himself, the physician accuses critics of jealousy and self-interest.  

Walters lets the American Red Cross explain why it (quietly) abandoned decades of support for the Maneuver as the first response to choking and returned common backslaps.

“Nonsense,” Heimlich responded. 

The Red Cross also abandoned Heimlich’s name for its maneuver. Now, it’s “abdominal thrusts.” Heimlich says abdominal thrusts are not the same as his Maneuver and he’s offended by the whole affair. 

Peter —  who provided emails from which I worked — continues to press Radiolab on its decision to erase his voice from its broadcast. Its latest response refers him to the program’s original online statements.

Stunning, avoidable reporting mistakes followed the Boston Marathon bombing. They began when the New York Post said a Saudi man was hospitalized, under guard and might be a bomber. Days later, as the hunt ended, CNN said the  captured younger suspect, Dzhokhar Tsarnaev, was driven away by police. CNN said Tsarnaev was not wounded or his wounds were so slight that no ambulance was required. Wrong. He left in an ambulance; his wounds were so serious that it was unclear when he would speak to interrogators or appear in court.

Was there a gun battle after a Watertown resident saw the wounded man in his boat and called police?  Some media say no gun was found or the 19-year-old didn’t shoot. 

Speaking of mistakes, Businessinsider.com described another blunder when reporters didn’t name sources or verify leaks. “According to a source at CNN, the network was the first to report that a suspect had been identified. Anchor John King sent in a  report around 1 p.m. that a source ‘briefed’ on the investigation had told King a positive identification had been made. CNN Washington bureau chief Sam Feist approved that report, according to the source.

“According to the source, who was reviewing internal email logs, Fran Townsend was the first at the network to say that an arrest had been made. ‘As I think everyone knows, we really fucked up. No way around it,’ the source said.

“The source said that the network's email network went quiet for a 15-minute period shortly after the retraction — ‘so people [were] either being more cautious or getting yelled at.’

“Townsend's report came around the same time as other outlets, including the Associated Press and the Boston Globe, also reported an arrest, so it is not clear whether CNN was the first to make the mistake . . . Wednesday's false arrest reports also drew a scathing rebuke from the FBI, which urged the press ‘to exercise caution and attempt to verify information through appropriate official channels before reporting’."

This is shabby journalism. CNN went with a report attributed to someone who had been briefed by someone who knew something. No names. No identifiable links to investigation. Simply assertions. We could have waited until CNN verified or debunked the report but editors fear that hesitation can drive viewers to other, less scrupulous sources. At least Businessinsider.com appeared accurate in its use of its unnamed CNN sources. 

Social media — better called anti-social media in the aftermath of the marathon bombings - spread so much misinformation and falsely accused so many young men that the FBI had to release images of its suspects: the Tsarnaev brothers. It was the only way to protect wrongly accused men from vigilante justice, even though the suspects might be following the chase on their cellphones. 

London’s Daily Mail reported some inadvertent humor among the errors:  

Boston’s Fox 4 scrolled across the bottom of the screen that the suspect sought in Watertown was “19-year-old Zooey Deschanel.” Alerted to her new and unwanted celebrity, Uproxx.com said, the 33-year-old star of the Fox sitcom, New Girl, tweeted, “Whoa! Epic closed captioning FAIL!” 

Gawker.com said NBC anchor Brian Williams cut to New England Cable News for an update on the Watertown chase and listeners heard an unnamed reporter, “Oh, you’re not listening? Well, I don’t know shit.”  

It’s no surprise that Rupert Murdoch’s New York Post was unmatched for sheer bloodymindedness. Here’s the HuffingtonPost.com summary: 

The Post said 12 people had died, when only three had; it said a Saudi man was a “suspect” in “custody” when he wasn't; and it splashed pictures of two young “BAG MEN” on its front page even though it did not know whether they were suspects. They were innocent. One was 17 years old; he told the Associated Press that he was “scared to go outside.” And that doesn’t include Post doctoring the photo of an injured spectator to hide her leg wound. 

Rather than apologize, Murdoch blamed others outside the Post.  

Murdoch’s Post wasn’t alone in falsely accusing men of being bombers. The LA Times said “Reddit is apologizing for its role in fueling the social media witch hunts for the Boston bombings suspects. The social news website . . . became a place for amateur sleuths to gather and share their conspiracy theories and other ideas on who may have committed the crimes. The online witch hunts ended up dragging in several innocent people, including Sunil Tripathi, a 22-year-old Brown University student who went missing last month (and has since been found dead). 

“After viewing the FBI's photos of the suspects Thursday, Redditors became convinced that Tripathi was one of the bombers, with countless posts gleefully pointing out the physical similarities between Tripathi and Suspect No. 2, who ended up being 19-year-old Dzhokhar Tsarnaev. The growing wave of suspicion surrounding Tripathi led his family to release a statement the next day saying they knew ‘unequivocally’ that their son was not involved.

“On Monday, Reddit General Manager Erik Martin posted a lengthy apology on the site, saying the crisis ‘showed the best and worst of Reddit's potential.’ He said the company, as well as several Reddit users and moderators, had apologized privately to Tripathi's family and wanted ‘to take this opportunity to apologize publicly for the pain they have had to endure. We all need to look at what happened and make sure that in the future we do everything we can to help and not hinder crisis situations,’ the post said. ‘Some of the activity on Reddit fueled online witch hunts and dangerous speculation which spiraled into very negative consequences for innocent parties. The Reddit staff and the millions of people on Reddit around the world deeply regret that this happened’."

Reddit said it does not allow personal information on the site in order to protect innocent people from being incorrectly identified and "disrupting or ruining their lives," according to the LA Times. "We hoped that the crowdsourced search for new information would not spark exactly this type of witch hunt. We were wrong," Reddit’s Martin continued. "The search for the bombers bore less resemblance to the types of vindictive Internet witch hunts our no-personal-information rule was originally written for, but the outcome was no different."

The LA Times added valuable context to what followed the bombings: they “were the first major terrorist attack on American soil in the age of Facebook, Twitter and Reddit. But the watershed moment for social media quickly spiraled out of control as legions of Web sleuths cast suspicion on the innocent, shared bad tips and heightened the sense of panic and paranoia.” The LA Times added that Boston police asked “overeager” Twitter users to limit what they posted because that overly detailed tweets could compromise officers' position and safety.

Detroit Free Press editors published a detailed online illustration of how to make a pressure cooker bomb, like that reportedly used by the Boston bombers. When their brain fart passed, they took down the instructions and images. Of course, now, anyone can turn to Jimromenesko.com screen shot of the Detroit Free Press illustration . . . 

Newcomers to the Tri-State puzzle over the lifelong identification with high/prep school. When a Cincinnatian was involved in the emergency surgical response to the Boston Marathon bombings, the Enquirer noted he went to St. X. Only later did Our Sole Surviving Daily tell us he was graduated from UC’s medical school before going off to Boston for his surgical residency.  


 
 
by 04.08.2009
Posted In: Media, Business, Financial Crisis at 02:16 PM | Permalink | Comments (0)
 
 

Uh, How's That Again?

Rich Boehne must be a glutton for punishment.

A former reporter at The Cincinnati Post and The Cincinnati Enquirer, Boehne rose through the ranks at The E.W. Scripps Co., The Post’s parent firm and joined its corporate staff in 1988 as the first investor relations manager. Since then, he’s held a number of positions in the company.

Read More

 
 
by 04.08.2010
Posted In: News, Media at 03:01 PM | Permalink | Comments (1)
 
 

Heimlich, Haap In L.A. Weekly

What do Little House on the Prairie, the Dean of Cincinnati and the Heimlich Maneuver have in common? They’re all mentioned in the same article in the current issue of L.A. Weekly.

Read More

 
 
by Kevin Osborne 04.19.2012
Posted In: News, Development, Media, Media Criticism, Ethics at 11:36 AM | Permalink | Comments (0)
 
 
buchanan

Enquirer Publisher Explains Lack of Disclosure

Buchanan says 3CDC is covered fairly, despite her ties

The Enquirer’s top boss has told CityBeat that her connection to a major real estate development group was “overlooked” in a lengthy, front-page article about the organization that was published April 15.

 

Publisher Margaret Buchanan wrote in response to an email that she didn’t influence the preparation, editing or placement of an article about the Cincinnati Center City Development Corp. (3CDC). Buchanan sits on 3CDC’s executive committee, and is in charge of overseeing publicity and marketing efforts for the organization.

 

The Enquirer published a 1,900 word-plus article about 3CDC, lauding the group for its efforts to redevelop Over-the-Rhine despite the economic downturn. Buchanan’s role with 3CDC wasn’t mentioned, but she told CityBeat it has been disclosed in past articles and will be done again in the future.

 

Buchanan’s response was sent the same day that CityBeat published a column criticizing the lack of disclosure, and questioning whether her role violates The Gannett Co.’s ethical guidelines for news-gathering.

 

Here’s the full text of Buchanan’s response:

Over several years, The Cincinnati Enquirer has fully covered the pro's and con's (sic) of 3CDC's development efforts in Over-the-Rhine for our readers and we are very proud of that coverage.

 

As publisher, I sit on 3CDC's executive committee — and did not influence any of the reporting on this issue. Our editor is completely responsible for all editorial decisions. Typically my participation on this committee is disclosed, although it was overlooked for the article that ran on Sunday, April 15. It will continue to be disclosed in the future.

 

Margaret Buchanan

A search using the ProQuest database of The Enquirer’s archives found that the newspaper has published 481 articles and news briefs mentioning 3CDC since the group began its efforts in 2004. (Given how the database is organized, however, it’s likely that some of the entries might be duplicative.)

 

Of the 481 entries, Buchanan was mentioned in 15 articles. That equates to about 1/32nd of the articles.

 

Most of the published mentions about Buchanan’s ties to 3CDC weren’t in articles about the group’s retail and residential development projects. Rather, they mostly occurred in articles about 3CDC’s efforts to move a homeless shelter away from Over-the-Rhine.

 

Also, one mention was in an article about the new School for Creative and Performing Arts, while another occurred in a piece marking the 10th anniversary of the police shooting death of Timothy Thomas.

 

Interestingly, most of the mentions occurred after 2010, when local blogger Jason Haap and CityBeat began publishing items about the lack of disclosure.

 

This week’s Porkopolis column mentioned Gannett’s ethics code, which includes such admonishments as “We will remain free of outside interests, investments or business relationships that may compromise the credibility of our news report,” and “We will avoid potential conflicts of interest and eliminate inappropriate influence on content.”

 

The code also states “When unavoidable personal or business interests could compromise the newspaper’s credibility, such potential conflicts must be disclosed to one’s superior and, if relevant, to readers.”

 

In her email, Buchanan didn’t address why these rules don’t apply to her connection to 3CDC.

 
 
by 01.19.2011
Posted In: Media at 03:38 PM | Permalink | Comments (0)
 
 

WNKU Buys Stations to Boost Signal

Northern Kentucky-based public radio station WNKU (89.7 FM) will more than triple its population reach with today's announcement that it's acquired three stations: 105.9 FM and 910 AM in Middletown (both currently WPFB) and 104.1 FM in Portsmouth (currently WPAY). The station's normal daily programming will be simulcast on the new frequencies beginning Feb. 1.

In particular, 105.9 FM has strong reach throughout the city of Cincinnati, including downtown, areas where reception for 89.7 FM can be hit or miss.

Read More

 
 
by 12.05.2008
Posted In: Media at 10:22 AM | Permalink | Comments (0)
 
 

Scripps Dumps Another One

E.W. Scripps announced Thursday that they have put The Rocky Mountain News up for sale. According to their web site, The Rocky is Colorado's oldest newspaper, approaching its 150th anniversary.

Scripps has projected a $15 million loss for the paper this year. If a buyer doesn't come forward in the next four to six weeks, it will be shut down. The closing could take place as soon as early 2009.

Read More

 
 
by Ben L. Kaufman 11.14.2012
Posted In: News, Media, Media Criticism, Ethics, Internet at 10:49 AM | Permalink | Comments (1)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 11.14.2012

Media musings from Cincinnati and beyond

•    Monday’s Enquirer carries a sanitized obit for Larry Beaupre, the fine, aggressive Enquirer editor whose career was destroyed by a trusted reporter during the Chiquita scandal.    

Larry’s genius was motivating his staff to take chances and go the extra step. No one wanted to admit not making the last phone call to check something in a story. We made those calls.

As part of that, Larry brought the “woodshed” to the Enquirer newsroom on Elm Street. It was the perfect walk to his corner office overlooking the Ohio and Licking Rivers. There, Larry would privately discuss some failing or pratfall in that morning’s paper.

My favorite Larry story — there is no way I’ll call him Beaupre — is Lucasville. I was involved in coverage of that prison riot and occupation from its start on Easter, 1993. Larry was part of Pulitzer-winning coverage of the bloody Attica prison revolt in New York. He gave us everything we asked for at Lucasville. In the middle of that deadly mess — 24/7 for 11 days in Scioto County red clay mud outside the prison on what became press row — he drove down to deliver Sunday papers and thank his bleary staff. That’s leadership.

“I will never forget the Sunday morning when Beaupre showed up,” then-reporter Howard Wilkinson recalled for an earlier column. “He asked me what we needed. ‘Cash, and lots of it,’ I said, explaining that we had to buy food and clothing for the crew, most of whom came unprepared for 11 days in the mud. Larry pulled his wallet out of his back pocket and start counting out a wad of $50s . . . gave me $500 on the spot, which I ended up spending at Big Bear and the Subway in Lucasville. ‘There’s more where that came from,’ Beaupre said.”

Larry didn’t meddle when things went right. There always were questions about why we didn’t have some Lucasville story that someone else did. Larry always accepted “we checked it out and it’s not true.” We got it right and he honored that.    

A year later, he made sure we knew that a routine Lucasville anniversary story wasn’t acceptable. Kristen DelGuzzi and I spent weeks on race, religion and crowding in prisons around the country and Lucasville. The ordinary was not acceptable to Larry or his editors.

Not long ago, I sent Howard Wilkinson’s comment to Larry, along with that column anticipating the 20th anniversary of Lucasville in 2013. Larry responded warmly, saying it’s nice to be remembered for something beyond Chiquita.

However, it’s the nature of our trade that we’re remembered for our biggest screwups. Ask Dan Rather. So it is with Larry: the year-long investigative effort and special 18-page section describing what reporters Mike Gallagher and Cam McWhirter learned about Chiquita operations here and abroad. Typically, Larry gave two trusted reporters all of the resources they needed. He and Gallagher had worked together before Larry brought him to Cincinnati. Gallagher’s decision to eavesdrop on Chiquita voice mails doomed the project and cost Larry his career.

They gave us a dark view of Chiquita operations, especially in Central America. The project blew up in our faces and Larry was the scapegoat even though the stories had gone all of the way up the corporate chain and back again.

Readers noted that despite the three page 1 apologies and curious renunciation of the stories that followed revelation of Gallagher’s dishonest reporting methods, the Enquirer did not retract the facts.

Larry and the Enquirer had challenged the most powerful man in Cincinnati, Carl Lindner. Gallagher’s dishonesty gave Lindner his opening and Lindner crippled the paper for years. As part of the deal with Lindner and Chiquita, the paper paid $14 million.

More devastating was the condition that Larry had to go. He did. McWhirter was moved to a top reporting job at the Gannett paper in Detroit. David Wells was removed as local editor — the one job he always wanted at the Enquirer - but stayed to become opinion page editor.

Gallagher — who lied to everyone about how he got those voice mails and included his lies in the published stories — was fired. He stayed around to plead guilty to tapping Chiquita voice mail system and stayed out of prison by naming his Chiquita-related sources.

The Enquirer lost the passion and editing talents of Larry and David Wells and Cam McWhirter’s reporting skills. Other colleagues began leaving; the Enquirer was tainted goods. Job applications from similarly talented journalists dried up, I’m told, for years. I’m not sure the Enquirer ever recovered.

•    Larry (above) and his family moved to Mt. Lookout from West Chester when he came from New York.  No matter what landscapers planted in his garden overlooking Ault Park, deer ate them. Then there were the raccoons. Larry came to my desk in distress, wondering what he could do. I suggested a nonlethal Havahart trap. Let the critter loose in another park. Larry tried it. Bait would be gone, the trapdoors closed and no ‘coon. One night he stayed up to see what was going on. The critter went in, ate the bait, and when the doors dropped, other raccoons tipped over the trap. Doors opened and “prisoner” walked free. I think he gave up; Midwestern deer and raccoons were more than his New York smarts could conquer.

•    If you missed it, go back to last Tuesday’s Enquirer opinion page and read mediator Bob Rack’s essay on civility in public life. It’s broader than elections and is more practical than the typical admonishment to behave.

•    Thursday’s Enquirer started a page 1 watch on the Pride of the Tristate, naysaying obstructionists Mitch and John. I hope Enquirer reporters tell us what Mitch and John and their House and Senate colleagues do in the name of “bipartisanship.” Skip their words. Watch what they do.  

•    “Gravitas” apparently is so 2010. The new word favored by many politics writers is “meme.” A wise editor once told me to avoid foreign words unless they’re so common that even an editor would know them. Meme — from the Greek — fails.

•    Quotationspage.com attributes this famous aphorism to department store merchant John Wanamaker: “Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don't know which half.” I wonder if that’s true about campaign ads. Billionaire right-winger Sheldon Abelson helped poison the well but the New York Times says only his candidates drank; they all lost. I haven’t seen a similar analysis of libertarian Koch brothers spending but it reportedly was far greater than even Abelson’s. Democrats countered by raising and spending zillions. The only difference was the far greater number of Democratic donors needed to reach the magic totals. Great for TV stations but brain damaging for the rest of us.
   
•    There is no “financial cliff.” We’re not going to go over it on Jan. 1. An end to Bush tax cuts won’t pitch us in a recession on Jan. 2.  Sequestration won’t suck zillions out of the economy in one day. Yes, there is a downward economic slope if Congress and Obama don’t sort out the tax/deficit mess. So, why do journalists continue to parrot bipartisan “over the cliff” rhetoric when the facts they report make it clear that no such precipice exists?
 
•    My nomination for a “Useless” award is the New York Times telephone people who are supposed to help with home delivery problems. Twice last week, the Times wasn’t there in the morning and replacement papers weren’t delivered that day or the next. That included Wednesday’s paper with the election results. More aggravating was the blue-wrapped Times on my neighbor’s drive, giving lie to the Times’ “problem resolution” staff’s explanation that there were problems at the printing plant. Times’ operators  and clueless supervisors were in Iowa: dim bulbs who sounded like they read from an all-purposes script.

•    I finally used the New York Times website to email their vp/circulation. A reply came quickly, promising to contact the Enquirer whose carriers deliver the Times. A prompt call from Enquirer circulation on Elm Street promised replacement papers and a personal delivery. Didn’t happen. Still hasn’t, a week later. A perfect union of ignorance and interstate bullshit.

•    Last week’s CityBeat cover story was the annual Project Censored; the most underreported major stories in the major news media. The list misses my No. 1 most underreported story of the year: third-party candidates for the presidency and their platforms.

About the only time the major news media noted Third Party existence was to wonder if a third party might get enough votes to deny victory to a Democrat or Republican in any state(s). Affecting a state’s vote totals would be bad for democracy, those news media anxieties imply.

So I’d offer two suggestions to my 24/7 news media colleagues. First, voting one’s principles is not bad for democracy and it has the potential for great news stories. Second, third party platforms suggest ingredients in whatever becomes conventional wisdom in 2016 or 2020.

That’s what third parties do; hopeful but realistic, they do the thinking that seems to escape mainstream Democrats and Republicans. If you doubt me, look at what came out of the Progressive era 100 years ago and what might come out of Tea Party initiative and energy.

•    Are news media short of photos of Petraeus in civvies? He’s no longer a general. Most images I saw after his surprise resignation had him in uniform. Also, the developing story of how his affair was discovered is fascinating. The FBI stumbled on Petraeus when it was investigating a complaint of online harassment against Paula Broadwell, the adoring graduate student who became author of the new Petraeus biography and his lover. The complaint came from another woman, a frightened friend of the Petraeus family. Agents looking at Broadwell’s emails found  classified information and romantic emails between Petraeus and Broadwell. Tacky as this is, it fell to Jay Leno to sum it up: Guys, Leno said, if the head of the CIA can’t keep an affair  secret, don’t you try it because if you do, “You’re screwed.”

•    BBC’s sex scandal — knighted entertainer Jimmy Savile and others at BBC abused hundreds of girls for years — continues to spread. So far, it hasn’t touched the BBC World Service which Americans get on WVXU/WMUB and other FM stations.

Last week, however, it cost BBC’s new top exec his job. He quit after one of his reporters suggested during a TV interview that he should “go” and a former Cabinet minister responsible for BBC said  Winnie the Pooh would have been a more effective curb on careless, defamatory reporting.

The latest mess involves BBC’s top domestic current affairs/investigative TV program, Newsnight and the broader issue of child abuse by prominent and powerful figures in British public life.

BBC’s Newsnight broadcast Steve Messham’s claim that a top Conservative politician was among men who molested him in a state children’s home during the 1980s. Newsnight didn’t name the Tory but others did on social media: Lord Alistair McAlpine. He came forward last week and denied wrongdoing.

When Messham saw a photo of McAlpine after the broadcast, Messham recanted and apologized. His abuser wasn’t McAlpine. No one showed Messham a photo of McAlpine before broadcasting his accusation. BBC last week apologized “unreservedly.” That phrase usually means a libel suit is anticipated.

Meanwhile, BBC officials canceled Newsnight investigations. Newsnight already is under investigation for killing an program that would have outed Savile as a serial abuser. Savile is dead but three colleagues have been arrested so far.

•    Thedailybeast.com excerpts from Into the Fire, a book by Dakota Meyer, the Kentuckian who won the Medal of Honor in Afghanistan. It’s a toy chest of news tips for reporters. Here’s part of the excerpt:

When I got home in December, I felt like I had landed on the moon. Kentucky is pretty much what you think: cheerful bluegrass music like Bill Monroe, rolling countryside, good moonshine, great bourbon and pretty girls. Greenery, lakes, the creeks and rolling hills, forests, birds, other critters and all the farms. There’s that genuine friendliness that comes with small towns and close-knit families. You don’t want to act like an asshole because it will get back to your grandmother by supper.


“Something like: ‘Well, Dakota, I hear you had some words today with that neighbor of Ellen’s sister’s boy.’

“Dad, of course, was happy to see me, as were my grandparents, so that was a good feeling. Dad didn’t give me a hard time about Ganjigal, and neither did my leatherneck Grandpa. We just didn’t talk much about it. It was great seeing my family and friends, but they had their own lives. Everyone around me was excited about football, Christmas, and other normal things; I was looking at the clapboard houses and the cars and thinking, man — so flimsy. They wouldn’t give cover worth shit in a firefight.

“It was an exposed feeling. And where were my machine guns? I found my old pistol and kept it around like a rabbit’s foot, but I missed my 240s and my .50-cals something awful. It seems weird, I’m sure, but I really just wasn’t buying it that there wasn’t some enemy about to come over the green hills, and I felt so unprepared—I wouldn’t be any good to protect anybody.

“I was set to soon go off to Fort Thomas, Kentucky, for PTSD therapy . .  . “

•    Next year, we’ll commemorate the botched Bay of Pigs invasion. It wasn’t the last time we underestimated the resilience of a far weaker “enemy.” JFK reportedly told the Times that he would have aborted the invasion if the Times had had the cajones to publish what it knew about preparations in Florida and Central America. However, during the two weeks before the invasion, the Times published stories about the preparations.

•    Next year, we’ll also commemorate JFK’s murder. I watched demonstrators at our London Grosvenor Square Embassy vilify the U.S. for its role in the Cuban missile crisis. The night of JFK’s death, crowds were back . . . to sign a book of condolences.

•    A federal judge ordered the FBI to pay journalist Seth Rosenfeld $479,459 for court costs and lawyers’ fees. He sued the FBI after it ignored his appropriate requests under the Freedom of Information Act. Poynter.com says Rosenfeld will donate the money to the First Amendment Project Project in Oakland, Calif. It handled his case pro bono for 20 years. That’s chump change to the bureau and it costs individual agents nothing for blowing him off. Meanwhile, news organizations say broad resistance to FOIA requests has worsened throughout the federal government under Obama.

•    Newsweek is going digital-only next year, in keeping with boss Tina Brown’s changing reading habits. She says she doesn’t even look at newsstands any longer; everything she wants is on her Kindle. Of course, she’ll fire people. Newsweek always was No. 2 to Time Magazine which continues its print edition. I’ve ignored giveaway offers from both magazines for years. It isn’t print, it’s their content. My choice? The Economist’s weekly U.S. print edition.

•    ABC said his family was unaware of film director Tony Scott’s brain cancer when he jumped off a bridge in August and died. Now, ABC admits its original unverified and uncorroborated story was wrong. There was no brain cancer. It only took two months to admit and correct the error.

 
 
by 01.25.2011
Posted In: Media, Congress, 2012 Election, Democrats at 06:27 PM | Permalink | Comments (0)
 
 

Olbermann for Senate?

Just days after his abrupt firing by MSNBC, some progressive activists and politicians are pushing for Keith Olbermann to run for the U.S. Senate as a Democrat.

Overtures are being made to convince Olbermann to run for the seat being vacated by the retiring Joe Lieberman of Connecticut. Olbermann, 51, is a New York City native but has lived in Connecticut before.

Read More

 
 
by 11.17.2008
Posted In: 2008 Election, Media at 08:08 PM | Permalink | Comments (1)
 
 

Selling Obama

I've been amused by the ads and notices running in The Enquirer lately promoting increased availability of the Nov. 5 Enquirer featuring the front page announcing that Barack Obama had won the presidency. Apparently they've had to go back and reprint more copies of that issue due to local folks' interest in having the paper as a keepsake.

The funny part, of course, is that The Enquirer endorsed John McCain for president. In other words, they told us not to vote for Obama, and after we ignored them and voted for him anyway they now want to sell us the paper that announced they were wrong and we were right. They're also selling coffee mugs and T-shirts printed with that Nov. 5 front page.

Read More

 
 
by 03.16.2011
Posted In: Media, Courts at 09:05 AM | Permalink | Comments (0)
 
 

First Amendment Champion Goehler Passes Away

Everyone in the media — and indeed everyone who cares about the First Amendment — is mourning the loss of Dick Goehler, a leading attorney at Cincinnati's Frost Brown Todd law firm who passed away yesterday after battling leukemia. Dick's practice focused on media law and represented media clients in all aspects of First Amendment and newsroom-related matters, including CityBeat.

Read More

 
 

 

 

 
Close
Close
Close