WHAT SHOULD I BE DOING INSTEAD OF THIS?
 
Home - Blogs - Staff Blogs - Popular Blogs
Latest Blogs
 
by 01.03.2011
Posted In: News, Media, Community, Business at 09:55 PM | Permalink | Comments (0)
 
 

Enquirer Publisher Hires Old Pal

Carolyn Washburn has been hired as editor and vice president at The Cincinnati Enquirer, the newspaper announced today. A Greater Cincinnati native, Washburn currently is editor at The Des Moines Register in Iowa.

Washburn, 48, previously worked with Enquirer Publisher Margaret Buchanan while both were at The Idaho Statesman. Buchanan will be Washburn's new boss and made the selection. Washburn begins her new job Jan. 10.

Read More

 
 
by 11.23.2010
Posted In: News, Media, Community at 12:37 PM | Permalink | Comments (0)
 
 

Callinan to Retire Dec. 31

After more than a week of rumors, it was made official today: Enquirer Executive Editor Tom Callinan will retire at year's end to accept a professorship at the University of Cincinnati.

In an e-mail sent to staffers, Enquirer Publisher Margaret Buchanan announced the retirement and said Callinan's replacement would be named "shortly after the first of the year."

Read More

 
 
by Ben L. Kaufman 11.14.2012
Posted In: News, Media, Media Criticism, Ethics, Internet at 10:49 AM | Permalink | Comments (1)
 
 
enquirer

Curmudgeon Notes 11.14.2012

Media musings from Cincinnati and beyond

•    Monday’s Enquirer carries a sanitized obit for Larry Beaupre, the fine, aggressive Enquirer editor whose career was destroyed by a trusted reporter during the Chiquita scandal.    

Larry’s genius was motivating his staff to take chances and go the extra step. No one wanted to admit not making the last phone call to check something in a story. We made those calls.

As part of that, Larry brought the “woodshed” to the Enquirer newsroom on Elm Street. It was the perfect walk to his corner office overlooking the Ohio and Licking Rivers. There, Larry would privately discuss some failing or pratfall in that morning’s paper.

My favorite Larry story — there is no way I’ll call him Beaupre — is Lucasville. I was involved in coverage of that prison riot and occupation from its start on Easter, 1993. Larry was part of Pulitzer-winning coverage of the bloody Attica prison revolt in New York. He gave us everything we asked for at Lucasville. In the middle of that deadly mess — 24/7 for 11 days in Scioto County red clay mud outside the prison on what became press row — he drove down to deliver Sunday papers and thank his bleary staff. That’s leadership.

“I will never forget the Sunday morning when Beaupre showed up,” then-reporter Howard Wilkinson recalled for an earlier column. “He asked me what we needed. ‘Cash, and lots of it,’ I said, explaining that we had to buy food and clothing for the crew, most of whom came unprepared for 11 days in the mud. Larry pulled his wallet out of his back pocket and start counting out a wad of $50s . . . gave me $500 on the spot, which I ended up spending at Big Bear and the Subway in Lucasville. ‘There’s more where that came from,’ Beaupre said.”

Larry didn’t meddle when things went right. There always were questions about why we didn’t have some Lucasville story that someone else did. Larry always accepted “we checked it out and it’s not true.” We got it right and he honored that.    

A year later, he made sure we knew that a routine Lucasville anniversary story wasn’t acceptable. Kristen DelGuzzi and I spent weeks on race, religion and crowding in prisons around the country and Lucasville. The ordinary was not acceptable to Larry or his editors.

Not long ago, I sent Howard Wilkinson’s comment to Larry, along with that column anticipating the 20th anniversary of Lucasville in 2013. Larry responded warmly, saying it’s nice to be remembered for something beyond Chiquita.

However, it’s the nature of our trade that we’re remembered for our biggest screwups. Ask Dan Rather. So it is with Larry: the year-long investigative effort and special 18-page section describing what reporters Mike Gallagher and Cam McWhirter learned about Chiquita operations here and abroad. Typically, Larry gave two trusted reporters all of the resources they needed. He and Gallagher had worked together before Larry brought him to Cincinnati. Gallagher’s decision to eavesdrop on Chiquita voice mails doomed the project and cost Larry his career.

They gave us a dark view of Chiquita operations, especially in Central America. The project blew up in our faces and Larry was the scapegoat even though the stories had gone all of the way up the corporate chain and back again.

Readers noted that despite the three page 1 apologies and curious renunciation of the stories that followed revelation of Gallagher’s dishonest reporting methods, the Enquirer did not retract the facts.

Larry and the Enquirer had challenged the most powerful man in Cincinnati, Carl Lindner. Gallagher’s dishonesty gave Lindner his opening and Lindner crippled the paper for years. As part of the deal with Lindner and Chiquita, the paper paid $14 million.

More devastating was the condition that Larry had to go. He did. McWhirter was moved to a top reporting job at the Gannett paper in Detroit. David Wells was removed as local editor — the one job he always wanted at the Enquirer - but stayed to become opinion page editor.

Gallagher — who lied to everyone about how he got those voice mails and included his lies in the published stories — was fired. He stayed around to plead guilty to tapping Chiquita voice mail system and stayed out of prison by naming his Chiquita-related sources.

The Enquirer lost the passion and editing talents of Larry and David Wells and Cam McWhirter’s reporting skills. Other colleagues began leaving; the Enquirer was tainted goods. Job applications from similarly talented journalists dried up, I’m told, for years. I’m not sure the Enquirer ever recovered.

•    Larry (above) and his family moved to Mt. Lookout from West Chester when he came from New York.  No matter what landscapers planted in his garden overlooking Ault Park, deer ate them. Then there were the raccoons. Larry came to my desk in distress, wondering what he could do. I suggested a nonlethal Havahart trap. Let the critter loose in another park. Larry tried it. Bait would be gone, the trapdoors closed and no ‘coon. One night he stayed up to see what was going on. The critter went in, ate the bait, and when the doors dropped, other raccoons tipped over the trap. Doors opened and “prisoner” walked free. I think he gave up; Midwestern deer and raccoons were more than his New York smarts could conquer.

•    If you missed it, go back to last Tuesday’s Enquirer opinion page and read mediator Bob Rack’s essay on civility in public life. It’s broader than elections and is more practical than the typical admonishment to behave.

•    Thursday’s Enquirer started a page 1 watch on the Pride of the Tristate, naysaying obstructionists Mitch and John. I hope Enquirer reporters tell us what Mitch and John and their House and Senate colleagues do in the name of “bipartisanship.” Skip their words. Watch what they do.  

•    “Gravitas” apparently is so 2010. The new word favored by many politics writers is “meme.” A wise editor once told me to avoid foreign words unless they’re so common that even an editor would know them. Meme — from the Greek — fails.

•    Quotationspage.com attributes this famous aphorism to department store merchant John Wanamaker: “Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don't know which half.” I wonder if that’s true about campaign ads. Billionaire right-winger Sheldon Abelson helped poison the well but the New York Times says only his candidates drank; they all lost. I haven’t seen a similar analysis of libertarian Koch brothers spending but it reportedly was far greater than even Abelson’s. Democrats countered by raising and spending zillions. The only difference was the far greater number of Democratic donors needed to reach the magic totals. Great for TV stations but brain damaging for the rest of us.
   
•    There is no “financial cliff.” We’re not going to go over it on Jan. 1. An end to Bush tax cuts won’t pitch us in a recession on Jan. 2.  Sequestration won’t suck zillions out of the economy in one day. Yes, there is a downward economic slope if Congress and Obama don’t sort out the tax/deficit mess. So, why do journalists continue to parrot bipartisan “over the cliff” rhetoric when the facts they report make it clear that no such precipice exists?
 
•    My nomination for a “Useless” award is the New York Times telephone people who are supposed to help with home delivery problems. Twice last week, the Times wasn’t there in the morning and replacement papers weren’t delivered that day or the next. That included Wednesday’s paper with the election results. More aggravating was the blue-wrapped Times on my neighbor’s drive, giving lie to the Times’ “problem resolution” staff’s explanation that there were problems at the printing plant. Times’ operators  and clueless supervisors were in Iowa: dim bulbs who sounded like they read from an all-purposes script.

•    I finally used the New York Times website to email their vp/circulation. A reply came quickly, promising to contact the Enquirer whose carriers deliver the Times. A prompt call from Enquirer circulation on Elm Street promised replacement papers and a personal delivery. Didn’t happen. Still hasn’t, a week later. A perfect union of ignorance and interstate bullshit.

•    Last week’s CityBeat cover story was the annual Project Censored; the most underreported major stories in the major news media. The list misses my No. 1 most underreported story of the year: third-party candidates for the presidency and their platforms.

About the only time the major news media noted Third Party existence was to wonder if a third party might get enough votes to deny victory to a Democrat or Republican in any state(s). Affecting a state’s vote totals would be bad for democracy, those news media anxieties imply.

So I’d offer two suggestions to my 24/7 news media colleagues. First, voting one’s principles is not bad for democracy and it has the potential for great news stories. Second, third party platforms suggest ingredients in whatever becomes conventional wisdom in 2016 or 2020.

That’s what third parties do; hopeful but realistic, they do the thinking that seems to escape mainstream Democrats and Republicans. If you doubt me, look at what came out of the Progressive era 100 years ago and what might come out of Tea Party initiative and energy.

•    Are news media short of photos of Petraeus in civvies? He’s no longer a general. Most images I saw after his surprise resignation had him in uniform. Also, the developing story of how his affair was discovered is fascinating. The FBI stumbled on Petraeus when it was investigating a complaint of online harassment against Paula Broadwell, the adoring graduate student who became author of the new Petraeus biography and his lover. The complaint came from another woman, a frightened friend of the Petraeus family. Agents looking at Broadwell’s emails found  classified information and romantic emails between Petraeus and Broadwell. Tacky as this is, it fell to Jay Leno to sum it up: Guys, Leno said, if the head of the CIA can’t keep an affair  secret, don’t you try it because if you do, “You’re screwed.”

•    BBC’s sex scandal — knighted entertainer Jimmy Savile and others at BBC abused hundreds of girls for years — continues to spread. So far, it hasn’t touched the BBC World Service which Americans get on WVXU/WMUB and other FM stations.

Last week, however, it cost BBC’s new top exec his job. He quit after one of his reporters suggested during a TV interview that he should “go” and a former Cabinet minister responsible for BBC said  Winnie the Pooh would have been a more effective curb on careless, defamatory reporting.

The latest mess involves BBC’s top domestic current affairs/investigative TV program, Newsnight and the broader issue of child abuse by prominent and powerful figures in British public life.

BBC’s Newsnight broadcast Steve Messham’s claim that a top Conservative politician was among men who molested him in a state children’s home during the 1980s. Newsnight didn’t name the Tory but others did on social media: Lord Alistair McAlpine. He came forward last week and denied wrongdoing.

When Messham saw a photo of McAlpine after the broadcast, Messham recanted and apologized. His abuser wasn’t McAlpine. No one showed Messham a photo of McAlpine before broadcasting his accusation. BBC last week apologized “unreservedly.” That phrase usually means a libel suit is anticipated.

Meanwhile, BBC officials canceled Newsnight investigations. Newsnight already is under investigation for killing an program that would have outed Savile as a serial abuser. Savile is dead but three colleagues have been arrested so far.

•    Thedailybeast.com excerpts from Into the Fire, a book by Dakota Meyer, the Kentuckian who won the Medal of Honor in Afghanistan. It’s a toy chest of news tips for reporters. Here’s part of the excerpt:

When I got home in December, I felt like I had landed on the moon. Kentucky is pretty much what you think: cheerful bluegrass music like Bill Monroe, rolling countryside, good moonshine, great bourbon and pretty girls. Greenery, lakes, the creeks and rolling hills, forests, birds, other critters and all the farms. There’s that genuine friendliness that comes with small towns and close-knit families. You don’t want to act like an asshole because it will get back to your grandmother by supper.


“Something like: ‘Well, Dakota, I hear you had some words today with that neighbor of Ellen’s sister’s boy.’

“Dad, of course, was happy to see me, as were my grandparents, so that was a good feeling. Dad didn’t give me a hard time about Ganjigal, and neither did my leatherneck Grandpa. We just didn’t talk much about it. It was great seeing my family and friends, but they had their own lives. Everyone around me was excited about football, Christmas, and other normal things; I was looking at the clapboard houses and the cars and thinking, man — so flimsy. They wouldn’t give cover worth shit in a firefight.

“It was an exposed feeling. And where were my machine guns? I found my old pistol and kept it around like a rabbit’s foot, but I missed my 240s and my .50-cals something awful. It seems weird, I’m sure, but I really just wasn’t buying it that there wasn’t some enemy about to come over the green hills, and I felt so unprepared—I wouldn’t be any good to protect anybody.

“I was set to soon go off to Fort Thomas, Kentucky, for PTSD therapy . .  . “

•    Next year, we’ll commemorate the botched Bay of Pigs invasion. It wasn’t the last time we underestimated the resilience of a far weaker “enemy.” JFK reportedly told the Times that he would have aborted the invasion if the Times had had the cajones to publish what it knew about preparations in Florida and Central America. However, during the two weeks before the invasion, the Times published stories about the preparations.

•    Next year, we’ll also commemorate JFK’s murder. I watched demonstrators at our London Grosvenor Square Embassy vilify the U.S. for its role in the Cuban missile crisis. The night of JFK’s death, crowds were back . . . to sign a book of condolences.

•    A federal judge ordered the FBI to pay journalist Seth Rosenfeld $479,459 for court costs and lawyers’ fees. He sued the FBI after it ignored his appropriate requests under the Freedom of Information Act. Poynter.com says Rosenfeld will donate the money to the First Amendment Project Project in Oakland, Calif. It handled his case pro bono for 20 years. That’s chump change to the bureau and it costs individual agents nothing for blowing him off. Meanwhile, news organizations say broad resistance to FOIA requests has worsened throughout the federal government under Obama.

•    Newsweek is going digital-only next year, in keeping with boss Tina Brown’s changing reading habits. She says she doesn’t even look at newsstands any longer; everything she wants is on her Kindle. Of course, she’ll fire people. Newsweek always was No. 2 to Time Magazine which continues its print edition. I’ve ignored giveaway offers from both magazines for years. It isn’t print, it’s their content. My choice? The Economist’s weekly U.S. print edition.

•    ABC said his family was unaware of film director Tony Scott’s brain cancer when he jumped off a bridge in August and died. Now, ABC admits its original unverified and uncorroborated story was wrong. There was no brain cancer. It only took two months to admit and correct the error.

 
 
by 01.04.2011
Posted In: News, Media, Republicans, Congress at 03:31 PM | Permalink | Comments (0)
 
 

Letterman: Boehner Needs Counseling

Leave it to TV talk show host David Letterman to tell it like it is.

Broaching a topic that is on most political junkies' minds these days, Letterman questioned the psychological stability of House Speaker John Boehner (R-West Chester) on his CBS show Monday night.

Read More

 
 
by Andy Brownfield 10.02.2012
Posted In: 2012 Election, Barack Obama, Media, News at 03:49 PM | Permalink | Comments (1)
 
 
natalie portman

Natalie Portman Featured in New Ohio Obama Ad

Ad reaches out to women voters in Ohio weeks ahead of election

Academy Award-winning actress Natalie Portman is again campaigning in Ohio for President Barack Obama, but this time over the Internet.

In an ad targeting the Buckeye State and set to be released online, Portman talks about her family’s Cincinnati roots and calls Ohio a crucial place for the election.

Portman visited Cincinnati Sept. 19 for the Obama campaign’s Women’s Summit, where she talked about how she thought the president’s policies — which include health care coverage for preventive care such as mammograms and birth control — were better for women than those of his opponent, Republican presidential candidate Mitt Romney.

“I think this election is particularly important because we are really facing a difference in ideas,” Portman said in the new ad, made available to CityBeat.

“Sometimes the candidates are the same and sometimes they’ve got really different points of view, and in this case you’ve got President Obama, who’s been really, really fighting for women’s rights,” she said, citing Obama’s signing of the Lily Ledbetter Fair Pay Act and the provisions of the Affordable Care Act targeted toward women’s health. “Romney wants to roll those achievements back.”

The video is the latest in the campaign’s “How We Win” series, the first of which featured Ohio native John Legend.

 
 
by 04.08.2010
Posted In: News, Media at 03:01 PM | Permalink | Comments (1)
 
 

Heimlich, Haap In L.A. Weekly

What do Little House on the Prairie, the Dean of Cincinnati and the Heimlich Maneuver have in common? They’re all mentioned in the same article in the current issue of L.A. Weekly.

Read More

 
 
by Kevin Osborne 04.17.2012
Posted In: Media, Business, Community, Humor at 03:51 PM | Permalink | Comments (0)
 
 
enquirer

Enquirer Prints Photo With Expletive

Flub at Louisville design hub caused thousands of papers to be trashed

Confirming rumors that swirled for two days through media circles, The Enquirer’s top editor has written a memo outlining how some editions of Sunday’s newspaper included a photograph with the word “fuck” in it.

Once editors learned about the photo, several thousand copies of the newspaper that hadn’t yet been distributed were trashed. The edition was reprinted without the offending photo.

Enquirer Editor Carolyn Washburn confirmed the gaffe in an email to staffers sent at 4:10 p.m Monday, which CityBeat received today.

“I learned about this after midnight Saturday when someone in our operation saw this photo and alerted us,” Washburn wrote. “We stopped the presses to change the photo and threw out thousands of papers still sitting at our dock.”

Reportedly, Washburn has been fielding complaints from readers who received the paper for the past two days.

The page in question was laid out by a “design hub” in Louisville, which is part of a push by The Gannett Co., The Enquirer’s owner, to centralize some functions like many copy-editing duties into regional locations.

The same design hub was responsible for a similar incident in December when a Gannett paper in South Carolina, The Greenville News, published an article with the word “fuck” randomly inserted into it. The gaffe caught the attention of several websites including The Huffington Post and Romenesko.com.

Sunday’s incident occurred just two days after four veteran copy editors at The Enquirer left after taking an “early retirement” severance deal to reduce the newspaper’s expenses.

Here is the full text of Washburn’s email:

Sent: Mon 4/16/2012 4:10 PM

From: Carolyn Washburn

To: Cin-News Users

Cc:

Subject: in case you are getting calls about a photo in Sunday's paper


A photo ran on the state government page of a protestor holding up a sign that used the word f#*&. It was caught on the press and replated but it still went out to several thousand homes.

Here is how I am responding.

Yes, the photo was completely inappropriate, on many levels.

I learned about this after midnight Saturday when someone in our operation saw this photo and alerted us. We stopped the presses to change the photo and threw out thousands of papers still sitting at our dock. Unfortunately a few thousand papers had already gone out to carriers.

I deeply apologize and am working this morning to understand why this photo was chosen in the first place and why it was not caught sooner. I take this very seriously.

Again, I apologize.

Carolyn

 
 
by Kevin Osborne 04.03.2012
Posted In: News, Media, Business, Courts, Financial Crisis at 04:52 PM | Permalink | Comments (1)
 
 
magazine

Media Companies Face Rough Times

Clear Channel has layoffs, while magazine owner seeks court's help

It’s a tumultuous time in Greater Cincinnati’s media scene. In addition to The Enquirer’s ongoing staff shakeups, troubles abound at Clear Channel Communications and at the firm that owns Cincinnati Magazine.

This all occurs just a month after the recent sale of CityBeat to Nashville-based SouthComm, Inc.

Clear Channel, which owns the most radio stations in the local market, laid off several employees last week.

Among the people who were let go were Tony Bender, the program director for WKRC (550 AM) and WCKY (1530 AM); Sherry Rowland, promotions director for WLW (700 AM); Mark Bianchi, digital sales manager; and traffic reporter Brian Pitts. The staffers reportedly were laid off due to budget cuts.

Based in San Antonio, Texas, Clear Channel owns 850 radio stations across the United States, making it the nation’s largest radio station group owner both by stations and revenue. Locally, the media giant owns the previously mentioned WKRC, WCKY and WLW, along with WEBN (102.7 FM), WKFS (107.1 FM) and WSAI (1360 AM).

If you're in the media and need a job, you might want to consider applying to become The Enquirer's new sports editor. The last editor, Barry Forbis, recently quit to work for Fox Sports in Los Angeles. Here are the requirements for the job.

Meanwhile, Emmis Communications Corp. — which owns Cincinnati Magazine — is struggling to keep its stock listed on the NASDAQ exchange while the firm’s owner is being roundly criticized for asking an Indiana court to approve a plan to vote so-called “dead shares” of the company.

Indianapolis-based Emmis is seeking to vote the shares of preferred stock that the company had bought from shareholders at a sizeable discount. Typically, such shares are considered “extinguished” and no longer viable under tax and accounting rules. But Emmis executives said the shares weren’t actually bought, they merely were part of a “total return swap.”

If a judge agrees, Emmis will be able to vote those shares and convert its remaining preferred stock into common stock, so it doesn’t have to ante up the cash for unpaid dividends.

To deal with its financial problems, Emmis has borrowed a total of $31.9 million from controversial businessman Sam Zell, chairman of Equity Group Investments, to help keep the firm afloat.

Besides Cincinnati Magazine, Emmis owns similar publications in Atlanta, Indianapolis, Los Angeles, Austin, Texas and elsewhere. Also, it owns radio stations in New York, Los Angeles, St. Louis and Terre Haute, Ind., as well as in Bulgaria and Slovakia.

 
 
by 03.16.2011
Posted In: Media, Courts at 09:05 AM | Permalink | Comments (0)
 
 

First Amendment Champion Goehler Passes Away

Everyone in the media — and indeed everyone who cares about the First Amendment — is mourning the loss of Dick Goehler, a leading attorney at Cincinnati's Frost Brown Todd law firm who passed away yesterday after battling leukemia. Dick's practice focused on media law and represented media clients in all aspects of First Amendment and newsroom-related matters, including CityBeat.

Read More

 
 
by 01.19.2011
Posted In: Media at 03:38 PM | Permalink | Comments (0)
 
 

WNKU Buys Stations to Boost Signal

Northern Kentucky-based public radio station WNKU (89.7 FM) will more than triple its population reach with today's announcement that it's acquired three stations: 105.9 FM and 910 AM in Middletown (both currently WPFB) and 104.1 FM in Portsmouth (currently WPAY). The station's normal daily programming will be simulcast on the new frequencies beginning Feb. 1.

In particular, 105.9 FM has strong reach throughout the city of Cincinnati, including downtown, areas where reception for 89.7 FM can be hit or miss.

Read More

 
 

 

 

 
Close
Close
Close